Skravla Skrevet 9. desember 2023 #37341 Skrevet 9. desember 2023 Veldig mange av hans stykker er mørke, men Nokon kjem til å komme ga meg skikkelig ekle følelser nå. Selv om jeg har sett stykket og lest stykket så ble det ekstra skummelt av lesingen. Men det mangler mye når det ikke er noe ekstra - de leser jo også litt monotont. Her la jeg meg rett før Gitarmannen i går og slo på for 20 minutter siden. Resten blir nok julekikking tror jeg. Eller senere en helg.
Daria Skrevet 9. desember 2023 Forfatter #37342 Skrevet 9. desember 2023 Jeg ga meg også før Gitarmannen og vendte nettopp tilbake nå (den følelsen når du våkner og ser på klokka og den er et par timer unna det du trodde...). De har havnet litt etter skjema i løpet av natten, ser det ut til... Det er jo litt mer liv i de som leser nå - jeg ble minnet om hvor lenge det er siden jeg så Thomas Bye på scenen og hvor synd det er - men jeg tror det ville hjulpet om de ikke satt bak det store bordet og hadde litt mer bevegelsesfrihet. Det blir nok et strømme-prosjekt å komme gjennom alle i løpet av vinteren.
Daria Skrevet 9. desember 2023 Forfatter #37343 Skrevet 9. desember 2023 Mangelen på pepperkake, romkuler og klementiner er rettet opp - førjulshuset er igjen i balanse Årets første julepølse og surkål er også i hus - og røde juleepler Førjulssnøen er også på plass, jeg er stadig litt uforberedt på hvor mye mer krevende det blir å gå, særlig når den er litt våt og tung - tre kvartaler til butikken blir en god treningsøkt.
Daria Skrevet 9. desember 2023 Forfatter #37344 Skrevet 9. desember 2023 -Yes, säger han. Det betyder jo ja... Svts skiskytingskommentator utviser store språkkunnskaper...
Daria Skrevet 9. desember 2023 Forfatter #37345 Skrevet 9. desember 2023 -Det här är Elviras andra ligg... Jeg belager, jeg er umoden og barnslig og jeg vet jo hva de egentlig snakker om, men det er så vanskelig å ikke feiltolke sånne utsagn...
Daria Skrevet 9. desember 2023 Forfatter #37346 Skrevet 9. desember 2023 (endret) Daria skrev (På 5.12.2023 den 21.33): 05.12: Fire lest, ingen kjøpt. Med Eit nytt namn er Jon Fosses septologi ferdiglest, akkurat i tide til helgens høytideligheter. Det stunder mot jul og Asle kjører igjen til Bjørgvin med malerier (som i Fosses språkdrakt kalles målarstykke - et fantastisk ord) samtidig som han gjenopplever tidligere tider, forelskelse og omvendelse, liv og død, det som var og kanskje i et annet liv kunne vært - det var igjen dette med at realisme og tid og rom og sånne ubetydelige detaljer ikke er så viktig, de går i hverandre og krysser hverandre. Mest av alt er det dypt fascinerende - jeg trenger ikke forstå sammenhengene, det holder å se at de er der.. 09.12: Fem lest, ingen kjøpt Julia Phillips' Alt som ble borte starter med to småjenter som forsvinner i en by på Kamtsjatka-halvøya helt øst i Russland. Forsvinningen går som en rød tråd gjennom boka, som strekker seg gjennom et år og forteller historier om kvinner i området. Historiene er tilsynelatende nesten frittstående, de berører hverandre bare så vidt, før det ender i et klimaks som gjør at jeg leser de siste sidene med stigende puls. Underveis plukker jeg også opp masse ny kunnskap, ikke minst om urbefolkningen på Kamtsjatka Endret 10. desember 2023 av Daria
Daria Skrevet 10. desember 2023 Forfatter #37347 Skrevet 10. desember 2023 En åpenbaring her jeg sitter og ser NRKs Nobelsending - litteraturkritiker Knut Hoem er sønn av forfatter Edvard Hoem. Av en eller annen grunn har jeg aldri vurdert den muligheten... Inger Merete Hobbelstad er jo for øvrig et godt valg som kommentator i en sånn sammenheng - ikke bare har hun litteratur som fag, hun har også en fortid som kjoleblogger...
Daria Skrevet 10. desember 2023 Forfatter #37348 Skrevet 10. desember 2023 Fargen på kjolen til Victoria Jeg hadde et håp om Jon Fosse i bunad, men han har jo hvertfall litt ekstra ordensbling - kommandør av St. Olavsorden, så vidt jeg kan forstå. Ellers er jo podiets antrekk den sitrongule skulpturelle blusen - det er et se på meg-plagg i en sånn sammenheng...
Skravla Skrevet 10. desember 2023 #37349 Skrevet 10. desember 2023 Jeg er usikker på om bunad ville vært akseptert som tilsvarende kjole og hvitt i Sverige. Her hjemme ville det absolutt vært det, men folkedrakter i Sverige er vanligvis ikke galla. Men det er St Olav han har ja. Men jeg kulturministereren er i sin hardangerbunad. Og fargen på kjolen til Victoria... yes pleas.
Daria Skrevet 10. desember 2023 Forfatter #37350 Skrevet 10. desember 2023 Man skal ikke gjøre narr av folks aksent når de snakker et annet språk enn sitt eget, men jeg tror talen høres plattere ut enn den er på grunn av uttalen hennes...
Skravla Skrevet 10. desember 2023 #37351 Skrevet 10. desember 2023 Daria skrev (Akkurat nå): Man skal ikke gjøre narr av folks aksent når de snakker et annet språk enn sitt eget, men jeg tror talen høres plattere ut enn den er på grunn av uttalen hennes... Altså.... jeg vet om et par engelskmenn som absolutt ville gjort det der forståelig og humoristisk.....
Skravla Skrevet 10. desember 2023 #37352 Skrevet 10. desember 2023 Jeg elsker også fargen på hennes kjole.
Daria Skrevet 10. desember 2023 Forfatter #37353 Skrevet 10. desember 2023 Skravla skrev (Akkurat nå): Jeg er usikker på om bunad ville vært akseptert som tilsvarende kjole og hvitt i Sverige. Her hjemme ville det absolutt vært det, men folkedrakter i Sverige er vanligvis ikke galla. Det er et godt poeng jeg er så vant til at bunad er akseptabelt som gallaplagg, men det er jo ikke like åpenbart utenlands. Særlig ikke for menn. Det er jo litt kjedelig - alle disse grånende mennene i akkurat like antrekk, og ikke engang en litt gøyal sløyfe som kan bryte monotonien...
Daria Skrevet 10. desember 2023 Forfatter #37354 Skrevet 10. desember 2023 Skravla skrev (Akkurat nå): Jeg elsker også fargen på hennes kjole. Nyanser av lilla ser ut til å være dagens tema...
Skravla Skrevet 10. desember 2023 #37355 Skrevet 10. desember 2023 Daria skrev (Akkurat nå): Det er et godt poeng jeg er så vant til at bunad er akseptabelt som gallaplagg, men det er jo ikke like åpenbart utenlands. Særlig ikke for menn. Det er jo litt kjedelig - alle disse grånende mennene i akkurat like antrekk, og ikke engang en litt gøyal sløyfe som kan bryte monotonien... Jeg hadde håpet på bunad, men jeg tipper det der er sjekket nøye. Bunad passer jo på alt fra barnedåp til galla på slottet her i Norge. Men heldigvis brøt han monotonien litt med ordensbånd.
Daria Skrevet 10. desember 2023 Forfatter #37356 Skrevet 10. desember 2023 Wikipedia påstår at det går: Sitat Om högtidsdräkt är påbjuden kvällstid bär män frack.[...] Det är även möjligt att bära folkdräkt eller hembygdsdräkt i festvariant. Det kan jo også rett og slett være et ønske om å ikke stikke seg ut altfor mye i en situasjon hvor man allerede er veldig på utstilling - jeg kan ha forståelse for det...
Skravla Skrevet 10. desember 2023 #37357 Skrevet 10. desember 2023 Ah.... da lærte man noe i dag også. Fosse burde kanskje brukt litt hårprodukter så det ikke står til alle kanter, men samtidig så ville det ikke vært han med striglet hår og skjegg.
Skravla Skrevet 10. desember 2023 #37358 Skrevet 10. desember 2023 Han som holdt talen for Fosse har nok lest en del av han. Jeg synes det var en god tale. Og passende musikkstykke etterpå. Med tanke på hvor lenge det er siden siste litteraturpris så antar jeg at dette er once in a lifetime.
Daria Skrevet 10. desember 2023 Forfatter #37359 Skrevet 10. desember 2023 *nesten ikke rørt* Skal man tro at Mats Malm var godt fornøyd med å kunne holde talen sin på svensk? Han har jo for øvrig et godt poeng når han påpeker at Fosse ikke er så lett å sitere, det er helheten som er det minneverdige (samt et og annet spesielt ord og uttrykk som nok blir borte i oversettelse). Det eneste sittet jeg kan komme opp med på stående fot er Kvifor bit han kvinna eg elskar i tærne? og det kan jo ikke sies å være utpreget Fosse'sk Skravla skrev (11 minutter siden): Fosse burde kanskje brukt litt hårprodukter så det ikke står til alle kanter, men samtidig så ville det ikke vært han med striglet hår og skjegg. Det hadde vært veldig. veldig feil...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå