Gå til innhold

The Daria diaries

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kombinertløper viser fram sitt frostskadde øre på tv: -Det synes nok mindre enn det merkes. Heldigvis. Jeg vil hevde at det siste ordet avslører kjønnet... :fnise: 

Mikko Kokslien gjør seg som studiogjest, han har både kunnskap og kan snakke for seg. Jeg likte historien om at han pleier å ha Watabe-brødrene på rakfisklag hvert år - det er vel stort sett bare japanere som kan forventes å sette pris den serveringen :ler: 

Endret av Daria

Det første lys er tent, teen er varm og den pepperkaken som ligger igjen på skålen fra i går ser jo litt ensom ut, stakkars...

Konsert i kveld, det store spørsmålet er om jeg kommer meg ut en tur før den tid. Det er jo all denne distraherende sporten på tv, og de to tykke bøkene som ligger ved sjeselongen.  I går begynte jeg på den nye biografien om Anne-Cath Vestly og oppdaget at ikke bare var hun nær venn av Sigrid Undsets yngste sønn i ungdomsårene, hun inspirerte også en av Undsets noveller (som jeg ikke har lest). 

Jeg legger stort sett ikke merke til biler, og kjenner dem igjen enda sjeldnere, men det finnes unntak. Jeg traff en av dem da jeg var ute nå, en mintgrønn Tesla. Sist jeg gikk forbi den, så jeg at den hadde reklame for et bilfolieringsfirma, det forklarer jo så mangt :ler: En annen gjenganger i nabolaget er en mørkegrønn Bentley, der er det først og fremst Øystein Sunde-assosiasjonen som slår inn...

Han var flink med drink, raus med saus og meget forsiktig med grønt... :fnise: 

Annonse

Jeg synes strengt tatt tiden for å støvsuge ikke er søndag kveld når man bor i blokk... *sender stygge blikk oppover *

Men jeg har kost meg med Ingrid Bjørnov og Kork i kveld, så jeg er ikke så veldig grinete...

Daria skrev (På 1.12.2023 den 21.31):

01.12: En lest, ingen kjøpt.

Eva Lis Bjurmans Catrines intressanta blekhet : unga kvinnors möten med de nya kärlekskraven viste seg å være noe hakk mer akademisk enn jeg trodde da jeg plukket den med meg i en bruktbutikk i Stockholm for noe år siden. Den tar for seg overgangen fra fornuftsekteskap til kjærlighetsekteskap i tiårene rundt 1800 og betydningen den, og den samtidige framveksten av utdannelse (i den relativt vcge betydningen) for jenter hadde for unge kvinner, eksemplifisert gjennom samtidige dagbøker og brev.  Interessant nok, men jeg mistenker at jeg ikke er den eneste leseren som lot meg villede av henvisningen til Jane Austen på omslaget...

04.12: Tre lest, ingen kjøpt.

Igjen er jeg så lykkelig og takknemlig over at selv på dager hvor hverken kroppen eller hodet viser seg fra sin beste side, kan jeg grave meg ned med en bunke bøker og gjøre dagen bedre med det.

Ninni Nyhus' Et bitte lite hjerte er en diktsamling om barneønske, graviditet og spontanaborter. Den balanserer på grensen mellom det nært personlige og det litt klamt private og bikker innimellom over - hvertfall for meg som ikke deler de erfaringene det skrives om. Den forrige boka hennes hadde et veldig frodig billedspråk, det er tøylet litt mer her, på godt og vondt, men treffer innimellom blink.

Det var jo åpenbart at jeg måtte lese Anne Helgens nye biografi om Anne-Cath Vestly - hun har vært en viktig forfatter i hele barndommen, fra Barnetimen for de minste fra tidlig på 80-tallet og til jeg skrev særemne om henne på videregående, og alle bokbunkene jeg lånte på biblioteket i årene imellom. Jeg har lest alle bøkene - inkludert de siste som kom etter at jeg ble voksen og som nok burde vært stoppet av forlaget - og jeg fanger derfor også opp hver eneste lille feil i navn og detaljer (jeg vet ikke hva som irriterer meg mest - at de innimellom skriver Karl Oscar i stedet for Karl Oskar (Kaos) eller at de ikke er konsekvente - dobbel klask på lanken til korrekturleseren). Mine to  hovedinnvendinger er de gangene forfatteren skriver inn seg selv, og at Sonja Hagemann nærmest brukes gjennomgående som en nemesis, begge deler føles unødvendig. Bortsett fra det storkoser jeg meg, det er godt skrevet og glir lett.

Jeg kom inn i varmen fra kulde, trening og litt julegavehadling, og fant ut at kakao definitivt  var en nødvendighet. Ikke rett-i-koppen-varianten, men skikkelig, kokt på melk (selv om kremen fortsatt kommer fra sprayboks). Og jammen kjøpte jeg ikke julekake i går - flaks :nigo: 

Det er igjen den tiden på året hvor spørsmålet melder seg om hvor mye pepperkaker ett menneske i anstendighetens navn kan fortære på egen hånd på en uke - boksen jeg kjøpte på torsdag overlever neppe morgendagen... :plystre:

Daria skrev (22 timer siden):

04.12: Tre lest, ingen kjøpt.

05.12: Fire lest, ingen kjøpt.

Med Eit nytt namn er Jon Fosses septologi ferdiglest, akkurat i tide til helgens høytideligheter. Det stunder mot jul og Asle kjører igjen til Bjørgvin med malerier (som i Fosses språkdrakt kalles målarstykke - et fantastisk ord) samtidig som han gjenopplever tidligere tider, forelskelse og omvendelse, liv og død, det som var og kanskje i et annet liv kunne vært - det var igjen dette med at realisme og tid og rom og sånne ubetydelige detaljer ikke er så viktig, de går i hverandre og krysser hverandre. Mest av alt er det dypt fascinerende - jeg trenger ikke forstå sammenhengene, det holder å se at de er der..

:sno::sno:

Jeg ser nok hakket mer fornøyd ut enn den smileyen - ikke minst da jeg oppdaget at det åpner en helt ny tebutikk - rett over veien for psykologen og akkurat der trikken stopper. Dette kan bli dyrt... :fnise: 

Følelser er luftet (dagens kommentar: Jeg heier på at du ikke klarer det) og utforsket, et par bøker byttet på biblioteket (dagens tittel: Konsten att inte hitta sig själv på Bali) og alle fristelser motstått på Fretex (det var ikke så utfordrende). Nå er det lys på bordet, julete (grønn) i koppen og inntil nylig var det julekake på tallerkenen...

Annonse

Krystaller er sjekket og funnet ikke-skranglende, litt julegave-handel er unnagjort og noen hybelkaniner har blitt slaktet. Julekake og te (tiramisu-rooibos) har også forekommet. Dessuten har jeg fått brev :strix:  

Annonse

104,5 kg i beinpress. Ting jeg aldri hadde trodd om meg selv... :trene: :nigo: (Jeg har også klart å kjøpe ny mobillader med riktig usb-dings på første forsøk, uten dobbeltsjekking eller forarbeid og er nesten like stolt over det :fnise: ) Beste fysioøkt på en god stund ble fulgt av kafélesing og noen julegaveinnkjøp. Espresso House imponerer ikke hverken på service (du klarer å anerkjenne kunden som står ved kassen mens du holder på ved kaffemaskinen i flere minutter) eller rengjøring (jeg vet ikke  hvem som er ansvarlig for å vaske over gulvene, men i det minste burde serviettene fra i går være plukket opp...), men jeg liker lesehjørnet mitt der... 

Jeg vil påstå at man ikke trengte å kjenne Jon Fosse for å se at han var nervøs  under  Nobelforedraget i går...

Det store Fosse-maratonet er i gang - nokon kom...  Jeg kjente på uhyggen som følger stykket, men det skal ikke nektes for at å se et teaterstykket lest på tv mangler et par lag. Passende nok hentet vestlendingen fram en av sine teatermetaforer på onsdag og trakk fram hvor mye man gikk glipp av hvis man bare hadde ordene... 

Endret av Daria

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...