Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er vel bare rett og rimelig at dette blir den som innleder julesang-sesongen - vokalist Shane McGowan er død, meldes det på twitter. Mannen som beviste at man  hverken trenger stemme eller utseende for å få en hit... Jeg har brukt år på å sette pris på den, den stemmen har vel ikke de vokale kvalitetene jeg foretrekker, om man kan si det sånn (men jeg støtter alle som mener at Ronan Keatings versjon er grusom, selv om han er adskillig mer i min gate til vanlig).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var en gang en liten niese - i dag fyller hun 16... :reise:

Skrevet
Daria skrev (3 timer siden):

Det var en gang en liten niese - i dag fyller hun 16... :reise:

Hva? Hvor ble alle disse årene av. 

Skrevet

Jeg tviholder på min teori om at barnefamilier lever i en annen tidssone...

Skrevet
Daria skrev (29 minutter siden):

Jeg tviholder på min teori om at barnefamilier lever i en annen tidssone...

Høres logisk ut. Vi har jo ikke blitt 16 år eldre. 

Skrevet

Jeg har hvertfall ikke blitt så merkbart mye eldre som hun har blitt... :fnise:

Skrevet (endret)
Daria skrev (På 29.11.2023 den 14.57):

27.11: 12 lest, ingen kjøpt.

Tone Myklebusts Rutine ved varsling er en novellesamling som tidvis gir meg følelsen av å være på et godt vorspiel, men ikke bli invitert med på selve festen. Gode anslag, jeg begynner å engasjere meg i historien og personene - og så er det slutt og jeg føler meg litt snytt. Jammen, og så da...? Interessant nok synes jeg den korteste - både i sideantall og tidsrom - er den beste og den som føles mest avsluttet.

30.11: 14 lest, ingen kjøpt.

Eg er ein annan er annet bind (del 3-5) av Jon Fosses septologi. Vi glir fortsatt sømløst mellom den aldrende kunstmaleren Asles nåtid og fortid - i dette bindet primært tenårene, men både kronologi, realisme og sammenheng er nokså relative størrelser her. Fraværet av punktum og de stadige gjentakelsene gjør at de første sidene alltid føles litt heseblesende, men så blir jeg sugd inn i det og sliter med å legge den fra meg før neste del begynner.

Hayden Herreras Frida er en biografi over Frida Kahlo, hvis liv må kunne sies å være en biografers drøm - her er det nok å ta av. Denne er utgitt tidlig på 90-tallet, og Herrera har hatt god tilgang på kilder som sto Kahlo nær i alle stadier av livet, samt personlige brev. Innimellom føles det nesten litt for nært og intimt - trenger jeg egentlig så mange detaljer fra et menneskes mest private følelser og øyeblikk? Jeg irriterer meg etter hvert også stadig mer over Herreras svært bastante og konkluderende tolkninger av bildene (men alle de omtalte er gjengitt i boka, de fleste i farger -pluss for det). At bildene hennes i stor grad var selvbiografiske er velkjent, men det er ikke måte på hvor mange av detaljene i dem som åpenbart eller uten tvil avslører hennes innerste tanker og følelser. Riktignok er forfatteren kunsthistoriker og kan sikkert sitt fag, men synsk er han neppe likevel... 

Endret av Daria
Skrevet

Takket være en fatigue-kranglete kropp sovnet jeg ikke skikkelig før i 3-tiden i natt - og takket være fysio sto vekkerklokka på 6... :gjesp: Hjernen fulgte opp med en feilkobling som medførte at jeg ikke rakk trikken (men det finnes heldigvis alternative løsninger og andre trikker), og min faste sykkel på fysikalske avgikk ved døden (jeg var ikke involvert). Hjem til pledd, te, bok og pepperkaker - og oppdagelsen av et hull midt på brystet av min favoritt-strikkejakke. Den er mer enn ti år gammel og velbrukt (og hullet lot seg reparere, om  enn ikke helt usynlig), men likevel :jolie:Jeg er ikke overbevist om at sola nå veier opp for den starten på dagen - på den annen side innebar ikke mine reparasjonsbehov en omfangsrik regning, så jeg skal vel ikke klage  så mye, tross alt...  :fnise: 

Skrevet

Meg (og veldig mange andre): Både Tirill Eckhoff og Marte Olsbu Røiseland har lagt opp, så vi skal vel ikke forvente altfor mye på kvinnesiden i skiskyting i år.

Skiskytterkvinnene: Fire blant de syv beste, både Karoline Knotten og Juni Arnekleiv på pallen, med sine beste resultater noensinne.

I stand corrected - og lever vært godt med det...

Skrevet

-Det kom seint, det baktrekket - det pleier å komme klokka fem i Lysgårdakkene, og nå er den nesten kvart på seks...

Når kommentatoren (i dette tilfellet Johan Remen Evensen) har over middels god lokalkunnskap og personlig erfaring å ta av... :fnise:

Skrevet

Julemusikken fikk komme ut av skapet i dag (helt bokstavelig - jeg har et stort bærenett med cder). Jeg begynner gjerne med de mindre sakrale og høytidsstemte - i år fikk Christian Ingebrigtsen ære av å innlede sesongen, han lå øverst i bunken. Men Oh come all ye faithfull med strykere og kor blir jo høytid og et snev av gåsehud unett hvem som synger....

Skrevet
Daria skrev (3 minutter siden):

Julemusikken fikk komme ut av skapet i dag (helt bokstavelig - jeg har et stort bærenett med cder). Jeg begynner gjerne med de mindre sakrale og høytidsstemte - i år fikk Christian Ingebrigtsen ære av å innlede sesongen, han lå øverst i bunken. Men Oh come all ye faithfull med strykere og kor blir jo høytid og et snev av gåsehud unett hvem som synger....

Den hørte jeg live med et gospelkor søndag. Det var mer enn et snev av gåsehud hos meg… :hjerte: 

Skrevet

01.12: En lest, ingen kjøpt.

Eva Lis Bjurmans Catrines intressanta blekhet : unga kvinnors möten med de nya kärlekskraven viste seg å være noe hakk mer akademisk enn jeg trodde da jeg plukket den med meg i en bruktbutikk i Stockholm for noe år siden. Den tar for seg overgangen fra fornuftsekteskap til kjærlighetsekteskap i tiårene rundt 1800 og betydningen den, og den samtidige framveksten av utdannelse (i den relativt vage betydningen) for jenter hadde for unge kvinner, eksemplifisert gjennom samtidige dagbøker og brev.  Interessant nok, men jeg mistenker at jeg ikke er den eneste leseren som lot meg villede av henvisningen til Jane Austen på omslaget...

Skrevet
Sauen Shaun skrev (11 minutter siden):

Den hørte jeg live med et gospelkor søndag. Det var mer enn et snev av gåsehud hos meg… :hjerte: 

Den er jo en av de aller mektigste julesangene, som kan gjøres virkelig pompøs uten at det blir for mye.

Skrevet

Jeg våknet med denne i hodet i dag - den ble nemlig avsunget av en mann med en solid hockeysveis og glinsende blå dress, etter hvert akkompagnert på skrutrekkere av en annen mann i enda mer tvilsomt antrekk, i et bryllup hvor jeg var en litt forvirret gjest . Jeg vet ikke hvem som giftet seg (men jeg tror ikke jeg kjente dem), de rakk ikke å dukke opp...

Skrevet

Et (nesten) hypotetisk spørsmål, (kanskje (ikke)) på vegne av en venn: Kan det fortsatt kalles frokost, så lenge det er dagens første måltid og inntas i pysj og morgenkåpe, selv om klokka har passert 12...? :plystre: 

Skrevet
Daria skrev (1 time siden):

Et (nesten) hypotetisk spørsmål, (kanskje (ikke)) på vegne av en venn: Kan det fortsatt kalles frokost, så lenge det er dagens første måltid og inntas i pysj og morgenkåpe, selv om klokka har passert 12...? :plystre: 

Så klart.... Jeg tyr alltid til engelsk - breakfast = break fast og er det første måltid etter nattens faste. Så enkelt er det. 

Skrevet

Her har det vært vaskedag i dag. Er ferdig med stue, gang og kjøkken. Bare å få opp pynten... men kroppen nekter å gjøre mer på en stund.  Når skal man lære å ta pauser? 

Skrevet

Her tror jeg dagen primært blir en pause og eventuell aktivitet en bonus. Bør få fram adventspynten, da, i det minste stake og stjerne så det er klart til i morgen. Men frokost er unnagjort, pysjen byttet ut og te og pepperkaker på bordet, og nrk  er teppelagt med sport fram til Dagsrevyen - la pausen fortsette...

Skrevet

Jeg har fått hentet opp det jeg har i kjelleren så det er mest småpusling som er igjen. Får se i løpet av ettermiddagen om litt skuring på badet er innafor eller om det skjer i morgen. Men te, biscotti og klementin passer fint nå. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...