Daria Skrevet 18. november 2023 Forfatter #37241 Skrevet 18. november 2023 Det var de mørke skjermers morgen - både heisen og mobilen hadde gått i svart i løpet av natten. Det siste har jeg en enkel og umiddelbar løsning på, men heisen krever nok en mer avansert og tidkrevende (og fagutdannet) løsning enn å koble til en lader... Blå himmel og hint av sol ute, det bær man jo egentlig benytte seg av når man kan i november. Det er også 5 minusgrader på balkongen (ergo er det nok et par til lenger ut), så det er ikke sikkert at lesebenken er en like god plan som jeg tror...
Cata Skrevet 18. november 2023 #37242 Skrevet 18. november 2023 Daria skrev (23 minutter siden): Det var de mørke skjermers morgen - både heisen og mobilen hadde gått i svart i løpet av natten. Det er litt ekstra kjipt når de gjør det samtidig - i fall mobil må til for å få helse på gang igjen. God bedring.
Daria Skrevet 18. november 2023 Forfatter #37243 Skrevet 18. november 2023 Daria skrev (På 15.11.2023 den 14.12): 14.11:Seks lest, ingen kjøpt. Jeg har lest litt Herman Wildenvey igjen. Ildorkesteret er 100 år i år; min Fretex-kjøpte utgave er annet opplag, men samme utgivelsesår. Det store høydepunktet er et langt dikt om Maria Magdalena, men også et dikt til en ung beundrerinne som sendte ham et brev mens hun skulle lese til eksamen artium. Jeg kjøpte min første Wildenvey-samling i russetiden... 17.11: Syv lest, ingen kjøpt. Sentralt i Hilde Hagerups En annen barndom står en litt eksentrisk bestemor som er glad i det sterke - og er en kjent poet. Det er jo vanskelig å ikke tenke at her er det hentet inspirasjon fra eget liv, selv om roman ikke er selvbiografisk. Det handler om to søstre og et sommerhus, som nå skal selges og som har vært ramme for barndommens somre. Men at man har tilbragt de samme somrene på det samme stedet, til og med på samme soverom, med de samme menneskene, betyr ikke at man har de amme minnene og har opplevd den samme virkeligheten - eller at det man tror man husker, er den riktige virkeligheten. Et interessant utgangspunkt, ikke minst for meg som er oppvokst med søster og sommerhus, med et litt ujevnt resultat.
Daria Skrevet 18. november 2023 Forfatter #37244 Skrevet 18. november 2023 Cata skrev (3 minutter siden): Det er litt ekstra kjipt når de gjør det samtidig - i fall mobil må til for å få helse på gang igjen. God bedring. Heldigvis var jeg ikke i heisen da den gikk i svart - og den har alarmanlegg med kontaktmuligheter...
Cata Skrevet 18. november 2023 #37245 Skrevet 18. november 2023 Daria skrev (Akkurat nå): Heldigvis var jeg ikke i heisen da den gikk i svart - og den har alarmanlegg med kontaktmuligheter... Åh, akutt dysleksi. Eller uvaskede briller. Jeg leste helsen og ikke heisen.
Daria Skrevet 18. november 2023 Forfatter #37246 Skrevet 18. november 2023 Jeg så at du skrev helsen, men regnet med at det var en tastefeil Hvis helsen hadde gått akutt i svart, hadde jeg neppe vært i stand til å skrive her - det høres dramatisk ut (jeg holder meg til gråsonene...)
Cata Skrevet 18. november 2023 #37247 Skrevet 18. november 2023 Daria skrev (10 minutter siden): Jeg så at du skrev helsen, men regnet med at det var en tastefeil Hvis helsen hadde gått akutt i svart, hadde jeg neppe vært i stand til å skrive her - det høres dramatisk ut (jeg holder meg til gråsonene...) Det var snilt av deg - men det var en hjerne- (eller øye-) feil. Jeg lurte litt på den åpenbare roen hvis helsen hadde gått i svart ja.
Daria Skrevet 18. november 2023 Forfatter #37248 Skrevet 18. november 2023 Dagens talefeil, eventuelt freudianske glipp, fra nrks langrennskommentator når sportsbutikken Bull Ski & Kajakk blir til Bull Ski & konjakk Hans medkommentator så visse fordeler
Daria Skrevet 18. november 2023 Forfatter #37249 Skrevet 18. november 2023 Cata skrev (Akkurat nå): Det var snilt av deg - men det var en hjerne- (eller øye-) feil. Jeg lurte litt på den åpenbare roen hvis helsen hadde gått i svart ja. Det skal jo også sies at på helsens svartere dager er det gjerne lading som gjelder - om enn en litt mer analog og kabelfri variant enn mobilens...
Daria Skrevet 18. november 2023 Forfatter #37250 Skrevet 18. november 2023 Utelesing er gjennomført Det ble ikke en like lang økt som når være ikke krever flere lag ull, men en par kapitler og drøyt 20 minutter i sola er ikke så verst i november. Nå tiner jeg med pledd og kakao (rett-koppen med spray-krem, men likevel )
Daria Skrevet 18. november 2023 Forfatter #37251 Skrevet 18. november 2023 Det temperamentet til Henrik Kristoffersen burde han kanskje jobbe litt for å lære seg å kontrollere. Man kan mene mye om demonstranter som avbryter et renn, men det er litt spesielt at en utøver, som ikke ble direkte rammet, blir så rasende at politiet må holde ham igjen...
Daria Skrevet 18. november 2023 Forfatter #37252 Skrevet 18. november 2023 Jeg har brukt ettermiddagen på å fullføre et sømprosjekt - et forsøk på å se om jeg faktisk kan sy etter mønster, det har jeg ikke prøvd på mange år. Konklusjonen er at det lar seg gjøre - jeg har nå en noenlunde presentabel omslagstopp jeg kan være bekjent av å vise meg offentlig i, og mot til å prøve igjen.
Daria Skrevet 19. november 2023 Forfatter #37253 Skrevet 19. november 2023 Jeg har vært ute med søpla, og erklærer med det dagens uteaktviteter som gjennomført. Heisen står tross alt fortsatt - ned trappa med bæreposer i hånda og opp igjen uten staver nærmer seg å kvalifisere til trening...
Daria Skrevet 19. november 2023 Forfatter #37255 Skrevet 19. november 2023 Og det var nok trim for i dag, i følge kroppen. Jeg er tydeligvis på litt annenhver dag-syklus for tiden - torsdag og lørdag var gode dager, fredag og i dag har vært litt mer på lavgir. Det lover jo godt for morgendagen - særlig hvis den også bringer en heis-reparatør...
Daria Skrevet 19. november 2023 Forfatter #37256 Skrevet 19. november 2023 Middagsinspirasjon og -innsatsvilje glimrer med sitt fravær i dag - det som egentlig frister mest er å slenge en pizza i ovnen. Problemet er bare at da må jeg ned på Bunnpris og kjøpe en først - med andre ord en ny tur i trappen. På den annen side kan jeg jo i det minste da si at jeg har jobbet for det...
Skravla Skrevet 19. november 2023 #37257 Skrevet 19. november 2023 Du får bestille på døren og få noen andre til å ta trappen. 1
Daria Skrevet 19. november 2023 Forfatter #37258 Skrevet 19. november 2023 Det ble pasta av det relativt uavanserte slaget, jeg kom på at jeg hadde saus-rester jeg kunne bruke opp. At det strengt tatt var kyllingsaus er vel ikke så nøye... *gourmet* En antydning til snø ute, en eim av brent støv inne, også kalt høstkveld med sesongstart for panelovnen og tilhørende stigende strømregning.
Daria Skrevet 21. november 2023 Forfatter #37259 Skrevet 21. november 2023 Daria skrev (På 18.11.2023 den 9.55): 17.11: Syv lest, ingen kjøpt. Sentralt i Hilde Hagerups En annen barndom står en litt eksentrisk bestemor som er glad i det sterke - og er en kjent poet. Det er jo vanskelig å ikke tenke at her er det hentet inspirasjon fra eget liv, selv om roman ikke er selvbiografisk. Det handler om to søstre og et sommerhus, som nå skal selges og som har vært ramme for barndommens somre. Men at man har tilbragt de samme somrene på det samme stedet, til og med på samme soverom, med de samme menneskene, betyr ikke at man har de amme minnene og har opplevd den samme virkeligheten - eller at det man tror man husker, er den riktige virkeligheten. Et interessant utgangspunkt, ikke minst for meg som er oppvokst med søster og sommerhus, med et litt ujevnt resultat. 21.11: 11 lest, ingen kjøpt. I tilfelle noen lurte på hva jeg har gjort det siste døgnet... En fascinerende fatiguevariant hvor skjermer fort blir for mye, men bøker - nesten uansett hvor krevende - er helt uproblematisk i timesvis. Memphis av Tara M. Stringfellow er en roman om tre generasjoner svarte sørstatskvinner, samt om hår, musikk og et fantastisk hus. Mennene, enten det handler om fedre, ektemenn eller sønner, er stort sett døde, fraværende og/eller trøbbel, men søsterskapet (med og uten slektsbånd) står sterkt. Det er varmt og tidvis både morsomt og rørende, men også sterkt - til tross for at det bugner av magnolia og syriner, er livet som svart kvinne ingen dans på roser, hverken før eller nå. Jeg vet ikke om filmrettighetene til boka er solgt ennå, men jeg er ganske sikker på at de vil bli det... Bibelsk er en antologi med bidrag fra forfattere som var involvert i arbeidet med oversettelsen av den nye Bibelen. Noen av dem skriver mer eller mindre personlig om selve arbeidet, med varierende grad av detaljert språknerding og teologiske refleksjoner, andre skjønnlitterært (Knausgaard har det lengste og mest navlesentrerte bidraget...). Det kommer neppe veldig overraskende at språknerdingen er det som appellerer mest til meg... Psykoterapi : tilnærminger og metoder er akkurat det som står på omslaget - en innføring i de mest utbredte metodene og tilnærmingene innen psykoterapi, skrevet av terapeuter som praktiserer dem (og igjen rettet mot en målgruppe jeg egentlig ikke er en del av). Hvert kapittel tar for seg historisk bakgrunn, teknikker og metoder, kasuseksempler og forskning - noe kjent, mye nytt og med varierende interesse- og vanskelighetsgrad... Hafni forteller er Helle Helles nyeste - jeg leste på forhånd at den hadde en tilknytning til de foregående de og Bob, men den koblingen er så liten at jeg helt fint kunne og ville oversett den, uten at det ville hatt noen betydning for lesningen. Hafni skal skilles og er på road trip gjennom Danmark, noe hun forteller om i en telefonsamtale som utgjør hoveddelen av boka. Hun treffer mer eller mindre rare mennesker og gjør ditto ting, hun bor på hoteller og spiser (det er mye mat i Helles bøker) og hun kjører seg bort her og der. Helle er en sånn forfatter jeg føler det er forventet at jeg skal være begeistret for, men jeg er fortsatt ikke helt frelst.
Daria Skrevet 21. november 2023 Forfatter #37260 Skrevet 21. november 2023 Avdelingen for etikette og dannet oppførsel vil gjerne påpeke følgende: 1)Bor du i blokk, tenk på både hvor høyt du snakker og hva du ellers bedriver nattestid. At du er våken klokka 5 betyr ikke at andre, særlig ikke utenfor egen husstand, trenger å være det. 2)Skal du bedrive oppussing og støyende arbeider i ukesvis, er et nabovarsel på sin plass. Særlig når du til stadighet bruker felles korridor som verksted. 3)Heng opp jakken din på dertil egnet og lett tilgjengelig stumtjener, ikke sleng den på den lille bordet på venterommet (oppå alle bladene) mens du er inne hos fysio. Takk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå