Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

Og helt urelatert kan jeg opplyse at jeg så langt i dag har trent, lånt tre nye bøker på biblioteket, funnet fire pakker te i postkassen og gledet meg over påminningsmail om morgendagens sjelevrengingstime :ler: Noen ganger er det helt uproblematisk at en time faller bort, særlig når det er  planlagt (avlysninger på kort varsel er en helt annen sak), andre ganger er det veldig merkbart, og denne gangen har vært i den siste kategorien. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Daria skrev (På 10.11.2023 den 11.20):

09.11: Tre lest, ingen kjøpt.

James Nestors Pust : den nye vitenskapen om en glemt kunst handler - ikke overraskende - om pusting. Hovedbudskapet kan oppsummeres med pust gjennom nesen, men her er historie og evolusjon og yogier og vitenskapsmenn av varierende bakgrunn og troverdighet. For meg drukner en del av det nyttige og interessante innholdet i litt for mange bastante påstander, misforståtte genier, ekstremhistorier (inkludert en illegal piknik i Paris' katakomber for å studere hodeskaller) og anekdoter - det kommer en del forbehold og modereringer i epilogen, de kunne med fordel være bedre integrert i den løpende teksten - og til en del av det er min umiddelbare reksjon i retning Jaha, og så? Jeg sammenlikner uunngåelig med Audun Myskjas bok om det samme temaet, og forskjellen på norsk lege og amerikansk journalist er påfallende og ikke særlig overraskende - Myskja er mye mer edruelig, jordnær og ikke minst opptatt av hva som er realistisk, oppnåelig og nyttig for hverdagsmennesket. 

13.11: Fem lest, ingen kjøpt

Ellen Løvhaug Harrisons Søv berre når du søv er en diktsamling hvor en nå voksen datter minnes sin avdøde far, godt hjulpet av gamle hjemmevideoer. Faren var amerikansk, så det hele foregår på nynorsk med innslag av engelsk og har visstnok en del selvbiografiske trekk. Jeg har på generelt grunnlag litt problemer med dikt/fortelling-hybridgenren (som Ruth Lillegraven har perfeksjonert), det har en tendens til å ende med at hverken enkeltdiktene eller historien står helt på egne ben.   

Jeg er litt usikker på hvorfor jeg egentlig var så umiddelbart overbevist om at Steve Richards bok om Prime Ministers We Never Had - we er i dette tilfellet britene -. måtte på handle- og leselista. Riktignok leser jeg jo mye britisk historie, men det har en tendens til å handle om kongehus, sosietet og spennende kvinner heller enn politiske analyser. Her handler det om politikerne (med ett unntak menn) som ikke helt fikk det til og hvorfor det gikk som det gikk. Det blir mer interessant når vi nærmer oss tider og navn som er kjent for meg, men jeg er fortsatt litt usikker på hva jeg egentlig hadde sett for meg. Jeg hadde et litt forvirret øyeblikk da jeg hadde lest de siste sidene, hvor David Camerons Brexit-nederlag var omtalt, og det første jeg så på twitter etterpå var relatert til Cameron - som utenriksminister. Jeg måtte sjekke nettavisene for å få den utviklingen på plass :fnise:

Og med dette har jeg passert fjorårets 151 leste,  med halvannen måned igjen...

Skrevet

Småbarn får plastleker etter tannlegetimen (jeg husker fortsatt med glede den gangen jeg  fat armbånd som matchet antrekket :fnise: ), voksne får te, kake og lesetid på konditori etter slitsomme sjelevrengingstimer  - fordi jeg fortjener det, og ikke minst fordi timen var så tidlig at jeg slo lunsjrushet :ler: 

Skrevet
Daria skrev (22 timer siden):

13.11: Fem lest, ingen kjøpt

14.11:Seks lest, ingen kjøpt.

Jeg har lest litt Herman Wildenvey igjen. Ildorkesteret er 100 år i år; min Fretex-kjøpte utgave er annet opplag, men samme utgivelsesår. Det store høydepunktet er et langt dikt om Maria Magdalena, men også et dikt til en ung beundrerinne som sendte ham et brev mens hun skulle lese til eksamen artium. Jeg kjøpte min første Wildenvey-samling i russetiden...

Skrevet

Oh yes.... må bare orke julekonsert søndag kveld. :ler: 

Skrevet

Nokon kjem til å sjå på fjernsyn... :fnise: 

Skrevet

Og nokon kjem ikke til å sjå på fjernsyn… Skal på tur med barnebarn den helga…

Skrevet

Jeg synes det er verdt å nevne (hvordan skal ellers noen få vite om  det?) at jeg var ute av døra klokka10 i dag, helt frivillig og uplanlagt, uten avtaler, planer eller andre mål enn en tur i butikken. Siden jeg først var våken og oppegående. Mat handlet, en tur innom H&M skaffet påfyll av tights og langermede bomullstopper (begge deler mer forbruksvarer enn shopping...) og visshet om at jeg ikke trenger nye julesmykker derfra i år. Dessuten havnet jeg midt i rushet fra det nærliggende criuseskipet og lurte litt på hvordan man kommer på at en cruise i Skandinavia i november høres ut som en kjempeidé...

Skrevet

Det henger en mann med motorsag og dingler i et tre rett utenfor vinduet mitt... De beskjærer hardt og brutalt med jevne mellomrom - jeg tror dem på at det er nødvendig (ja, jeg spurte en gang...), ikke minst fordi trærne står så tett på husene, men jeg sørger hver gang likevel. Dessuten bråker det ganske heftig, både sagen og makuleringsmaskinen (som sikkert heter noe annet når det handler om greiner og ikke papir...), det er en fordel at tv-programmet er tekstet...

Skrevet

Akkurat hvor mye jeg skvetter når jeg kjenner noe bevege seg på leggen min i det jeg leser på fb at en venninne har mus på kjøkkenet? Nei, altså... :plystre: (Jeg hadde rørt litt på meg med pcen i fanget - det var ledningen jeg kjente :fnise: )I

Skrevet
Daria skrev (4 timer siden):

makuleringsmaskinen (som sikkert heter noe annet når det handler om greiner og ikke papir...), 

Den kalles fliskutter :opplyser:

Daria skrev (2 timer siden):

Akkurat hvor mye jeg skvetter når jeg kjenner noe bevege seg på leggen min i det jeg leser på fb at en venninne har mus på kjøkkenet? Nei, altså... :plystre: (Jeg hadde rørt litt på meg med pcen i fanget - det var ledningen jeg kjente :fnise: )I

:rulle: 

Skrevet
Sauen Shaun skrev (43 minutter siden):

Den kalles fliskutter :opplyser:

*noterer* Vi er et stykke unna både kompetanseområde, interessesfære og komfortsone her... :ler: 

Skrevet
Daria skrev (4 minutter siden):

*noterer* Vi er et stykke unna både kompetanseområde, interessesfære og komfortsone her... :ler: 

Det finnes to typer verktøy som kalles fliskutter. En type som brukes til å dele fliser (f.eks til baderom og kjøkken). Og en type som brukes til å kverne opp kvist og greiner. :opplyser: 
*vokst opp på gård* :ler: 

Skrevet (endret)

*har folk  til slikt* I den grad jeg har behov for slikt... :ler: 

Endret av Daria
Skrevet

1-0 etter to minutter - dette kan bli gøy :ball: Kanskje ikke for Færøyene, da...

Skrevet

Jeg har aldri hatt Jehova Vitner på døra - men nå har jeg hatt dem på telefonen... En eldre dame ringte, presenterte seg og sa Jeg er ukjent for deg - jeg var jo litt nysgjerrig på hvor det ville gå videre etter den åpningen. Det er mulig jeg ble litt skuffet :fnise:

Skrevet

Jeg hadde en plan om pakkeheting og kafélesing etter fysio, kroppen syntes rett hjem til sofa var en bedre idé. Fra dypet av sofaen - under pleddet,  med langrenn på tv og te i koppen - tyder det meste på at kroppen hadde rett...

Skrevet

Kroppen har som regel rett… 

Skrevet

Ikke bare har den som regel rett, mannen med følelsesinnsikten påstår også at den er ganske intelligent og har gode grunner for å gjøre som den gjør. Men kommunikasjon er den ikke alltid så strålende på...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...