Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

En pakke er hentet - mer enn det ble det ikke, ettersom det viste seg at Bonprix pakker varene sine i pappesker, ikke plastposene de fleste andre bruker. Ergo fikk den ikke plass i sekken, og jeg fikk en langsom og ustø tur hjem med en stor pappeske i den ene hånden og begge stavene i den andre, og å gjøre noe som helst annet enn å ta korteste vei rett hjem var uaktuelt. Det er så frustrerende at sånne småting kan velte hele dagen - jeg fikk ikke gjort det jeg hadde tenkt og brukte likevel mer krefter enn beregnet. I det minste passet kåpen, da - klok av skade  bestiller jeg konsekvent yttertøy i en størrelse større enn andre klær, og de er aldri for store. Jeg synes fortsatt den mørkeblå fargen er litt kjedelig, men fordelen er jo at den, i motsetning til den knallrøde jeg har, passer til alt - jeg kan ta i bruk hele regnbuespekteret av skjerf, luer, vanter og vesker (jeg har jo et utvalg også der... :plystre: ).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

7 minutter fra bestilling er sendt til mail om at ordre er ekspedert, og ytterligere noen minutter kommer det varsel fra postens app om at pakke er registrert. Når man nettbestiller fra en liten tebutikk i det som åpenbart var en stille stund i butikken :fnise: 

Skrevet
Daria skrev (1 time siden):

7 minutter fra bestilling er sendt til mail om at ordre er ekspedert, og ytterligere noen minutter kommer det varsel fra postens app om at pakke er registrert. Når man nettbestiller fra en liten tebutikk i det som åpenbart var en stille stund i butikken :fnise: 

Hadde samme opplevelse i går da "noen" ramlet på en bestilling hos Bergans. Gikk bare et øyeblikk før ordrebekreftelsen kom, og så omtrent 3 minutter etterpå kom meldingen om at en pakke er på vei :nigo: Den kommer nok ikke før over helgen uansett, men liker effektiv start! 

Skrevet

Ellos tok prisen tidligere i år - det tok et knapt døgn fra bestilling til pakken var henteklar.

Skrevet

Jeg har en uke med lite planer og legger opp til rolig dager med lavt tempo og mest mulig på kroppens premisser - og får dager med emosjonell fatigue og en snikende svimmelhet. Det er jo litt urettferdig... Forutsigbarhet og stabilitet og den slags er stadig fremmedord.

Men jeg kom meg gjennom dages fysioøkt noenlunde intakt, fikk hentet Stoff&Stil-pakke på hjemveien og skal nå lade fram til kveldens ballettforestilling. Foreløbig med en Kennedy-dokumentar på skjermen, det er jo 60 år siden han ble drept denne måneden og National Geographics lar ikke det forbigå i stillhet. Ikke at jeg ikke vet det meste fra før, men det har da ingenting med saken å gjøle.

Skrevet
Daria skrev (På 2.11.2023 den 20.52):

02.11: To lest, ingen kjøpt.

Jeg blir aldri helt sikker på hva Bjørn Hatterud egentlig vil med Blokka på Bjerke. Det handler litt om noen av naboene hans (bokas mest interessante og lesverdige deler), litt om ham og hans liv (mye av det før de tretten år i tredje etasje som undertittelen varsler) og flytteplaner, litt tanker om by- og samfunnsutvikling og trygdesystemet (ikke veldig nytt og radikalt) - ikke noe går veldig i dybden og den røde tråden er mildt sagt flisete til tider. Det slår meg underveis i lesingen at de stort sett korte og usammenhengende kapitlene kunne funket bedre som innlegg i en blogg, og når jeg leser i etterordet at en del av boka er mer eller mindre omarbeidete tekster opprinnelig skrevet i andre sammenhenger forklarer det mye. Gode anslag som ikke samles i den høyere enheten jeg forventer av en bok.

Ann Pratchetts Tom Lake tilhører den relativt nye genren pandemiroman. På en kirsebærfarm i Michigan har familiens tre døtre i 20-årene kommet hjem, fordi studier og muligheter er covid-stengt og for å hjelpe til med innhøstingen. For å få tiden til å gå forteller mor om sin fortid som lovende skuespiller, først og fremst om sommeren hun spilte teater ved Tom Lake sammen med en senere filmstjerne. Fortid og nåtid knyttes gradvis sammen, jeg har flere Åh!-øyeblikk underveis når ting faller på plass. Skuespillet Our town - en amerikansk klassiker og pensumgjenganger - er sentral i boka, og jeg er evig takknemlig til bloggeren som anbefalte å lese det først, jeg tror jeg fikk mye mer ut av boka av å følge det rådet. 

09.11: Tre lest, ingen kjøpt.

James Nestors Pust : den nye vitenskapen om en glemt kunst handler - ikke overraskende - om pusting. Hovedbudskapet kan oppsummeres med pust gjennom nesen, men her er historie og evolusjon og yogier og vitenskapsmenn av varierende bakgrunn og troverdighet. For meg drukner en del av det nyttige og interessante innholdet i litt for mange bastante påstander, misforståtte genier, ekstremhistorier (inkludert en illegal piknik i Paris' katakomber for å studere hodeskaller) og anekdoter - det kommer en del forbehold og modereringer i epilogen, de kunne med fordel være bedre integrert i den løpende teksten - og til en del av det er min umiddelbare reksjon i retning Jaha, og så? Jeg sammenlikner uunngåelig med Audus Myskjas bok om det samme temaet, og forskjellen på norsk lege og amerikansk journalist er påfallende og ikke særlig overraskende - Myskja er mye mer edruelig, jordnær og ikke minst opptatt av hva som er realistisk, oppnåelig og nyttig for hverdagsmennesket. 

Skrevet (endret)

-Jeg følte meg litt som en saccosekk, men så var det så mange som heiet langs løypa, og jeg responderer tydeligvis godt på heiing...

Og med den kommentarer fra Ingrid Landmark Tandrevold, som også slår fast at I dag var jeg en ganske god skiskytter, er sesongen offisielt i gang :fnise: 

Jeg responderer stort sett ikke så godt på heiing, men saccosekk-følelsen kan jeg relatere til :ler: At et litt svimmelt hode kjenner piruetter og hopp under en ballettforestilling er forståelig, men at kroppen i dag føles som om den deltok aktivt, er i overkant innlevelse... 

Endret av Daria
Skrevet
Daria skrev (På 9.11.2023 den 15.48):

Ellos tok prisen tidligere i år - det tok et knapt døgn fra bestilling til pakken var henteklar.

Fordelene ved å bo i mindre grisgrendte strøk enn andre. Her klokkes pakker inn på Lørenskog og så tar det 2-5 dager før de kan hentes lokalt.... :sukk: . Min siste pakke lettet fra avsenderland for to dager siden og er enda ikke landet. Verdensrekord i sakteflyvning? Tar forbehold om at den kanskje må en svipp gjennom tollen først. 

Skrevet

Linje-pakke - den skal krysse ekvator en gang eller tre underveis...

Jeg veltet saccosekken ut av sofaen og kom meg en tur i butikken (siden et avlyst alpin-renn ga en uventet luke i sportssendingene), hvor jeg selvfølgelig havnet rett bak damen som ville kjøpe fire pakker Paracet og ble overrasket over å bli nektet dette. Hun hisset seg opp, trakk inn  sin syke mor og var tilsynelatende ute av stand til å kunne eller ville skjønne at uansett hvor mye sinne og argumenter hun kom med, kan ikke unggutten i kassa endre dette. Hun ble forsikret av fire ansatte at regelen var sånn, hun ble fortalt om legemiddelloven og at det faktisk er sperrer på dette i kassesystemet som de ikke kan overstyre, men det var fortsatt de som var vanskelige. Jeg vurderte på et tidspunkt å påpeke at dette faktisk er velkjente regler (hun var eldre enn meg, det burde ikke være nytt for henne) og ikke minst at stakkaren i kassa ikke har bestemt reglene og derfor heller ikke kan endre dem. Man kan jo også sukke litt over hvilket strålende eksempel hun satte for ungen på ca 7 som var med henne...

Skrevet
Daria skrev (3 timer siden):

Jeg vurderte på et tidspunkt å påpeke at dette faktisk er velkjente regler (hun var eldre enn meg, det burde ikke være nytt for henne)

Jeg er eldre enn deg og det var nytt for meg. (Men jeg har aldri kjøpt 4 pakker paracet så det forklarer kanskje saken)

Skrevet

Jeg har blåst støvet av min 17 år gamle mp3-spiller og gjenoppdager sanger jeg helt hadde glemt - som denne.

Skrevet

Snø i lufta og to grader ute - det er jo ikke sikkert jeg må ut i dag...

Jeg startet dagen med å si et par mindre pene ord om hun som lot de uspiste vaflene ligge framme over natta og fortsatte med å google hvor høyt Oslo Plaza er, for å få svar på en diskusjon fra en av nattens drømmer (som også inkluderte to teaterforestillinger. Jeg tror den ene var russisk, potensielt Tsjekhov). Mitt drømme-jeg hadde åpenbart ikke peiling og bommet med drøyt 100 meter - men jeg kan ikke love at jeg hadde truffet bedre i våken tilstand, når sant skal sies :fnise: 

Skrevet

-Oj, vi har en fågel inne i vår kommentatorboks!

Uventete hendelser under skiskytingsrennet på svt - jag har aldrig sett dig så rädd :fnise: En talgokse, ble det sagt - er ikke det kjøttmeis?

Skrevet

Jeg har vært ute :opplyser: Jeg sier ikke at det ble en lang tur, men den ble, og det samme kan sies om  den påfølgende økten på matten. Selvtilfredsheten og den gode samvittigheten vil vare adskillig lengre :ler: 

Skrevet

Nystekte vafler til lunsj :sikle: Det var jo heldigvis ikke bre de tre gjenglemte platene som var igjen fra i går, det var også mer røre... 

Skrevet

-Bare sleng ut en  lite kommentar om Nato, så har vi det gående i timevis...

...sier Karin Stoltenberg, rettet mot sin unge AUF-aktive sønn Jens :rulle: Makta har noen helt fantastiske øyeblikk. Jeg nekter også å tro at det var tilfeldig at de la formuleringen Jeg ville ikke brukt de ordene i munnen på statsminister Odvar Nordli... :fnise: 

Skrevet

Yr lokket med knallsol i dag, så full av optimisme pakket jeg med med sitteunderlag, te og bok og så for meg en tur i parken etter psykofysio. Innen jeg kom ut etter timen var sola bare et hint bak skyene, så da drikker jeg heller teen min hjemme. I november er jeg kravstor på utelesingsværet mitt, det må være direkte sollys...

Tilbake til en 4-avtalersuke,til glede for den rutineavhengige kroppen, som ikke var så fornøyd med forrige uke som hodet hadde sett for seg. Det blir også en uvanlig jevn og stabil uke tidsmessig - med sene fysiotimer og tidlig psykologtime ligger alle avtaler mellom 9.30 og 10.30. En tur på biblioteket, litt kafélesing og en filharmonikonsert står også på ukesplanen, også kjent som en standarduke som dekker de fleste behov - særlig når jeg også nevner tepakkene som burde være underveis... :ler: 

Skrevet

Godt du er rutineavhengig og ikke rusavhengig, som jeg først leste… :ler: 

Skrevet

Med tanke på at det sterkeste jeg har i meg på jevnlig basis er svart te, ville det vært ganske imponerende :ler: Man kan sikkert diskutere avhengighetsnivået på så mangt, fra te og trening til bøker og vestlendingens visdom, men rus er å trekke det litt langt :fnise: 

Skrevet

Det er betryggende å høre :ler: 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...