Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det burde jo være et sted å merke av i bestillingen om man vil ha skåret eller helt brød… Folk velger jo ulikt der… 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Daria skrev (2 timer siden):

Det er mulig Meny tror de yter ekstraservice når de ubedt gir meg oppskåret brød, men jeg synes det er en uting. Det holder seg bedre helt, og jeg er i stand til å bruke en brødkniv... Jeg er også ganske lei av at de alltid er forsinket, og minner om at "stor pågang" egentlig betyr "vi er dårlige på logistikk". Jeg synes de er bedre enn Oda på varer, men Oda er så mye bedre på det praktiske rundt levering.

Så pussig. Jeg må be om at brødet skjæres opp. Men jeg vet de har noen brød som er ferdig oppskåret. 

Skrevet

I teorien er det en ekstra ting man må spesifikt be om,  men noen var vel litt ivrig og/eller uoppmerksom i tjenesten...

Fysio var i det sadistiske hjørnet i dag - både grimaser og pusting ble kommentert med glede og entusiasme :ler: Jeg fikk hentet støvlene mine hos skomakeren på vei hjem, nå har de igjen såler som sitter fast. Med tanke på at de ble kjøpt på salg på Din Sko for over ti år siden, kostet vel reparasjonen like mye som skoene, men hvis de holder i ti år til er det jo verdt det. Jeg bruker dem bare en håndfull ganger i året (snørestøvler i polyesterfløyel har nokså begresent anvendelighet...), men de er jo fine...

Skrevet
Daria skrev (På 20.10.2023 den 12.03):

19.10: Fem lest, fem kjøpt.

-Du burde lese litt om pusten, det kan være nyttig for degsa psykologen, og man er jo lydig... Audun Myskjas Pust er ganske grunnleggende og lettilgjengelig om pusten funksjon og hvordan bevissthet rundt hvordan vi bruker den kan være nyttig i hverdagen. Han klarer stort sett å unngå i falle de store selvhjelpsfellene og halleluja-panegyrikken, men det høres innimellom litt for enkelt og fantastisk ut. Det er en bruksbok med mye øvelser, ideelt sett en bok man burde ha i hylla heller enn å bare låne og lese.

Det andre namnet er førsie bind (del I og II) i Jon Fosses Septologi. Å lese Fosse er litt som å se moderne ballett - det gjelder å legge fra seg forvntningene om narrativ og logikk og bare la seg suge inn i det som foregår. Akkurat hva som er virkelighet og alternativ virkelighet og minner og tankespinn i historien om kunstmaleren Asle og den andre kunstmaleren Asle er egentlig irrelevant, det er så suggererende og selvfølgelig at jeg hverken savner punktum eller realisme.

23.10: Seks lest, fem kjøpt.

Kjell Westö er tilbake i den nære, krigsbefengte fortiden, etter at forrige bok holdt seg i nåtiden (og ikke var min favoritt). Skymning 41 begynner med vinterkrigen i 1939 og varer til Finland er fullt involvert i annen verdenskrig høsten 1941. Synsvinkelen veksler mellom skuespilleren Molly og journalisten Henry og deres forhold til krigen og ikke minst til hverandre, og deres respektive fortid som avsløres litt her og litt der. I kjent Westö-stil dukker også gamle kjenninger opp, her er både Lucie Lilliehjelm fra Där vi engang gått og advokat Thune fra Hägring 39, og ikke minst er alt gjennomsyret av Helsinki (google maps har vært i bruk) - jeg hørte nylig Lars Saabye Christensen omtalt som heimstaddikter, og det samme kan egentlig sies om Westö, som her er i storform.

Skrevet (endret)

Jeg  har fått ny KG-rang (jeg savner fortsatt hippienerd-tittelen min :grine:)  - fra rubin- til smaragdmedlem. Som den kverulanten jeg er, måtte jeg jo google og kan fortelle at rubin er den mest verdifulle av dem - ergo har jeg egentlig blitt degradert... :jolie::fnise:

Endret av Daria
Skrevet
Daria skrev (8 minutter siden):

Jeg  har fått ny KG-rang (jeg savner fortsatt hippienerd-tittelen min :grine:)  - fra rubin- til smaragdmedlem. Som den kverulanten jeg er, måtte jeg jo google og kan fortelle at rubin er den mest verdifulle av dem - ergo har jeg egentlig blitt degradert... :jolie::fnise:

:fnise:

Trist på dine vegne at Hippinerd-reiste... Du kledde den! 

Skrevet

Hva!!!! Har de fjernet egendefinerte titler? Det er jo kjipt da - du har jo hatt den i evigheter. 

Skrevet

Den røk i en oppgradering for en stund siden :sur: Tror jeg hadde den i bortimot 15 år...

Skrevet

På mandag kveld  fikk jeg beskjed om at rørleggeren  (vi  har vannlekkasjeproblemer i gården og jeg er inntil videre uten vann-og vask-fasiliteter på kjøkkenet...) måtte ha tilgang til leiligheten min mellom 8 og 8.30 i dag. 9.20 fikk jeg beskjed om at det likevel ikke var nødvendig, de hadde lokalisert problemet fra en annen leilighet.  Hvilket jeg selvfølgelig innser at de ikke kunne forutse, men å måtte stå opp et par timer tidligere enn vanlig og gå "på vent" hele morgenen koster meg  litt mer enn det gjorde  før. I dag har det sannsynligvis kostet meg de kreftene jeg hadde tenkt å bruke på vintersko-shopping hvis samværet med vestlendingen (som uvanlig nok har varslet en konkret agenda for dagen) ikke er for slitsomt. Nå må jeg konsentrere meg for å komme av gårde til rett tid (avgang om en liten  halvtime), vanligvis går jeg på rutiner og autopilot de morgenene jeg har faste avtaler...

Skrevet

Jeg satt på bussen hjem, sliten og frossen (både butikker, kafé og bryggevandring var vurdert og forkastet)  og tenkte at jeg kan jo lage en skikkelig lunsj når jeg kommer hjem - koke egg, steke rundstykker - da lysten slo inn med full kraft: Kakao! Ergo måtte jeg jo innom Bunnpris ens ærend for å kjøpe spraykrem... :fnise: 

Skrevet

Jeg har overveid om jeg skal intensivere letingen etter den perfekte, lekre og spesielle vinterkåpen i en kul farge eller bare gå for den enkle løsningen jeg vil leve helt greit med (og holde meg varm i). Hvilken av kategoriene en mørkeblå duffel havner i kan jo være opp til den enkelte å vurdere... :fnise: 

Skrevet
Daria skrev (5 timer siden):

Jeg har overveid om jeg skal intensivere letingen etter den perfekte, lekre og spesielle vinterkåpen i en kul farge eller bare gå for den enkle løsningen jeg vil leve helt greit med (og holde meg varm i). Hvilken av kategoriene en mørkeblå duffel havner i kan jo være opp til den enkelte å vurdere... :fnise: 

Den var fin! :jepp:

Skrevet (endret)

Fysio (enbeint beinpress er tilbake, fysios glede over mine anstrengelser holder stand...)✔️
Kafé (earl grey, kanelbolle, ny bok, deilig stille og faktisk musikkfritt den første halvtimen)✔️
Bibliotek (leverte fem, lånte fire - hvorav en var reservert (mer om pusting), en var planlagt og to var spontanfunn)✔️
Høre på to jenter på ca 20 hvine på bussen over hvor grusomt kleint det var at den ene ved et uhell hadde postet en gammel video (-den er eldgammel - det var i fjor sommer) på Tiktok og tenke i mitt stille (og åpenbart eldgamle) sinn at den oppførselen på bussen fra noen over 14 er mer pinlig...✔️

Og med det er ukas plikter unnagjort, og jeg må ingenting før mandag (men å få hentet opp vintertøyet fra kjelleren burde være et mål for helgen).

Endret av Daria
Skrevet (endret)
Daria skrev (På 24.10.2023 den 10.37):

23.10: Seks lest, fem kjøpt.

26.10: Syv lest, fem kjøpt.

Shirley Hazzards The transit of Venus frustrerer meg - den er så godt skrevet på alle måter, både språk og komposisjon er så elegant, og så blir jeg aldri særlig engasjert hverken i historien eller karakterene, det føles så bortkastet...

Endret av Daria
Skrevet

Det hender jeg åpner en nettavis og tenker det er da ikke 1. april i dag...? Som når Lucas Braathen, dagen før sesongåpningen, i en alder av 23, annonserer at han legger opp. :trist: Forferdelig trist for sporten, men man får jo ha tiltro til at han har tatt den beste avgjørelsen for seg selv.

Skrevet

Jeg kan melde at en ikke ubetydelig forskjell på å gjøre beinpress med ett eller to bein ligger i innsatsen rumpemusklene nedlegger. Jeg kan også melde at fysios Dette vil du nok kjenne etterpå igjen viser seg å stemme...

Skrevet
Daria skrev (1 time siden):

Jeg kan melde at en ikke ubetydelig forskjell på å gjøre beinpress med ett eller to bein ligger i innsatsen rumpemusklene nedlegger. Jeg kan også melde at fysios Dette vil du nok kjenne etterpå igjen viser seg å stemme...

Her meldes det om vel utførte markløft som også involverer rumpemusklene...

Skrevet
Daria skrev (På 24.10.2023 den 18.42):

Den røk i en oppgradering for en stund siden :sur: Tror jeg hadde den i bortimot 15 år...

What? Jeg synes da nettopp jeg så den hos deg? 🤯

Skrevet

Stølheten er vedvarende i lår, rumpe og hofter og varsler en fornøyd fysio på tirsdag... :ler: 

Vintersportssesongstart på tv2 - som vanlig kjører alpint et vorspiel en måned før alle andre. Leif Kristian Haugen har avansert (eller rykket ned - dette kan sikkert diskuteres lenge...) fra utøver til kommentator, og det fleipes om en ny "Haugen i bua". Hvor gammel må man egentlig være for å ta den referansen...? :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...