Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når jeg først ser en gammel  Beat for beat-video, vil jo youtube gjerne vise meg flere - og denne må sies å være relativt aktuell...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er egentlig litt imponert over hvor mange på tribunen som tilsynelatende kan og synger med på Kongesangen.

Skrevet

Jeg satt stille og fredelig på en solfylt benk i parken med bok og te, da tre skoleklasser fant ut at det var et godt sted å slå leir for lunsj... Jeg aksepterer at de har like mye rett til å oppholde seg der, at det er offentlig område og alt det der, og jeg forventer ikke at verden skal tilpasse seg meg og mine behov. Men det var også åpenbart at de fortrengte meg (selv om jeg i prinsippet kunne blitt sittende, er det ganske sært å insistere på å oppholde seg midt inne i en stor gruppe) - er det veldig storforlangende å tenke at det ville vært naturlig at en av de mange lærerne i følget anerkjente det med et blikk, en kommentar, et eller annet som sier "vi ser at vårt nærvær er til ulempe for deg"? 

Skrevet

Det er ikke storforlangende å forvente litt respekt… 

Skrevet (endret)

Jeg var i kontakt med lite brukte muskler hos psykofysio i dag. Å kombinere det med litt mye vandring og harde, rette benker var muliges litt optimistisk - ting kan tyde på at resten av dagen blir stillesittende. Men det er en veldig konkret og godt begrunnet slitenhet, det er lettere å akseptere og forholde seg til enn ren fatigue. Jeg har gjort en innsats for å fortjene dette :ler: 

Endret av Daria
Skrevet
Sauen Shaun skrev (1 minutt siden):

Det er ikke storforlangende å forvente litt respekt… 

Man kommer langt med å anerkjenne at andre mennesker eksisterer...  Det er litt som folk som bare står og ser på at jeg sliter med å komme forbi biler, barnevogner og andre ting de har plassert i min vei - jeg innser at de ikke kan (eller vil) flytte  på det, men de kan jo late som om de bryr seg...

Skrevet

*kake*

Foreløbig bare meg, men det er ikke gitt at eplekake-restene i kjøleskapet overlever dagen...

Jeg gikk forbi en barnehageunge på vei til fyiso i dag tidlig (høstens første morgen det føltes mørkt da jeg kom ut), med tyllskjørt, lilla sparkesykkel og kirsebærmønstret hjelm (hun, ikke meg. Jeg hadde kirsebær-øredobber, lilla veske og tre meter rosa tyll levert på dørstokken i løpet av natta). Hun så så storøyd på meg at jeg forventet å høre en kommentar om stavene. Det hun faktisk sa til sin far: Åh, hun hadde stor flette!  Jeg burde jo ha skjønt på antrekket hvor prioriteringene lå :fnise: 

Skrevet
Daria skrev (På 13.10.2023 den 18.06):

13.10: Tre lest, fire kjøpt.

Tideverv er siste bind i Carmen Korns trilogi om fire venninner i Hamburg gjennom 1900-tallet. Det har blitt 1970, barnebarna har begynt å komme og verden endrer seg stadig fortere. Her er RAF og Berlinmuren, Vietnamkrig og aids, fødsel og død. Dette er ren koselesing - ett tidsplan, kronologisk og oversiktlig og akkurat passe omfattende, dramatisk og uforutsigbart.

17.10:  Tre lest, fem kjøpt.

Jeg kan jo ikke avbestille månedens bok når det er en ny av Erik Fosnes Hansen, selv om det er en faktabok om Tysklands historie. For så vidt et område hvor jeg har mer hull enn jeg har kunnskap, så sånn sett er det jo ikke så dumt...

Skrevet
Daria skrev (1 time siden):

*kake*

Foreløbig bare meg, men det er ikke gitt at eplekake-restene i kjøleskapet overlever dagen...

Jeg gikk forbi en barnehageunge på vei til fyiso i dag tidlig (høstens første morgen det føltes mørkt da jeg kom ut), med tyllskjørt, lilla sparkesykkel og kirsebærmønstret hjelm (hun, ikke meg. Jeg hadde kirsebær-øredobber, lilla veske og tre meter rosa tyll levert på dørstokken i løpet av natta). Hun så så storøyd på meg at jeg forventet å høre en kommentar om stavene. Det hun faktisk sa til sin far: Åh, hun hadde stor flette!  Jeg burde jo ha skjønt på antrekket hvor prioriteringene lå :fnise: 

Sånne møter en mørk høstmorgen gjør noe med humøret. :hjerte: 

Skrevet (endret)

Kake er er ikke lenger bare en metaforisk tilstedeværelse :opplyser:

Endret av Daria
Skrevet

Morgenstund blir en sen og langsom affære når vestlendingen venter meg et par timer senere enn vanlig. Hvis formen og været står meg bi, blir det likevel tur på festningen etterpå - det skal regne hele neste uke, så det gjelder å nyte sola mens man kan.

Skrevet

Krysser fingrene for at det blir solskinnstur etter møtet med vestlendingen. 🤞

Skrevet

Jeg elsker britenes respekt for tradisjoner...

Skrevet (endret)
Sauen Shaun skrev (2 timer siden):

Krysser fingrene for at det blir solskinnstur etter møtet med vestlendingen. 🤞

Så langt ser det hvertfall lovende ut - sola er ankommet og skal i følge yr holde til 16-tiden, og kroppen er positiv (selv om beina påpeker at det ble gjort et og annet i treningssalen i går...). Det spørs bare hvor krevede selskap han er i dag, det er ikke så lett å forutse (ikke for ham heller, det skal sies. - Jeg vet jo ikke mer enn deg om hvor vi havner, som han understreket en gang...). Men som vanlig finnes også plan B og C, som er mindre utfordrende løsninger, så noes kal det nok bli.

Endret av Daria
Skrevet

Det var ikke så mye sol igjen, men det ble en tur på festningen likevel. Å si at han var krevende er vel egentlig ganske urettferdig  - han sitter bare der, trygg og rolig, og stiller spørsmål  det er  helt greit om jeg ikke har noe svar på - men både  hode, skuldre og nakke kjennes ut til å ha vært gjennom en solid økt på hver sin måte... Dog ikke like ille som den ene  skosåle, som rett og  slett falt av på vei hjem :overrasket:  Ny plan for morgendagen: En tur til skomakeren - og når jeg først skulle på de kanter uten andre planer, har jeg faktisk benyttet anledningen til å bestille den frisørtimen jeg har tenkt på det siste året...

Skrevet

Jeg har så kort hår  :overrasket: En sannhet med store modifikasjoner, selvfølgelig, men det er mange år siden sist  hestehalen bare så vidt rakk ned til bh-stroppen, heller enn å gå godt nedenfor. Til gjengjeld har jeg også hår helt uten slitte og ujevne tupper - det har heller ikke sett bedre ut på lenge, og det teller tross alt mer.

Skrevet (endret)

Prisen for dagens kundeservice går til Espresso House, hvor både det å sjekke telefonen og fylle vannmuggen var viktigere enn å betjene kunden som sto ved disken (å høylydt snakke i nevnte telefon, med samtalepartner på høyttaler, framdeles stående bak kassa, til dels med kunder i kø, var visst også helt greit). Jeg gjennomførte derimot dagens plikter med glans og til allmenn tilfredsstillelse - med beste fysiotime siden august var den eple- og karamellbollen og tilhørende tekopp velfortjent. Det ble også en tur innom Søstrene Grene etterpå, for å kjøpe ting jeg visste at jeg trengte (sitronmarmelade, rabarbrate, kulepenner), ting jeg oppdaget at jeg trengte (kalenderlys, blå bånd til et av de mange syprosjektene jeg tenkte ut i natt da jeg våknet 02.15 og aldri sovnet skikkelig igjen) og ting jeg ikke har noen unnskyldning for (jeg har klart så lenge å bare kjøpe stoff jeg visste hva jeg skulle bruke til - de siste månedene har det sklidd ut fullstendig...).

Endret av Daria
Skrevet
Daria skrev (På 17.10.2023 den 10.47):

17.10:  Tre lest, fem kjøpt.

Jeg kan jo ikke avbestille månedens bok når det er en ny av Erik Fosnes Hansen, selv om det er en faktabok om Tysklands historie. For så vidt et område hvor jeg har mer hull enn jeg har kunnskap, så sånn sett er det jo ikke så dumt...

19.10: Fem lest, fem kjøpt.

-Du burde lese litt om pusten, det kan være nyttig for degsa psykologen, og man er jo lydig... Audun Myskjas Pust er ganske grunnleggende og lettilgjengelig om pusten funksjon og hvordan bevissthet rundt hvordan vi bruker den kan være nyttig i hverdagen. Han klarer stort sett å unngå i falle de store selvhjelpsfellene og halleluja-panegyrikken, men det høres innimellom litt for enkelt og fantastisk ut. Det er en bruksbok med mye øvelser, ideelt sett en bok man burde ha i hylla heller enn å bare låne og lese.

Det andre namnet er førsie bind (del I og II) i Jon Fosses Septologi. Å lese Fosse er litt som å se moderne ballett - det gjelder å legge fra seg forvntningene om narrativ og logikk og bare la seg suge inn i det som foregår. Akkurat hva som er virkelighet og alternativ virkelighet og minner og tankespinn i historien om kunstmaleren Asle og den andre kunstmaleren Asle er egentlig irrelevant, det er så suggererende og selvfølgelig at jeg hverken savner punktum eller realisme.

Skrevet

Det er hvite ting i lufta...:sno:

Skrevet
Daria skrev (1 time siden):

Det er hvite ting i lufta...:sno:

Heldigvis ikke her. Bare veldig, veldig vått... :regn: 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...