Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet
Roadrunner skrev (1 minutt siden):

Nyere vaskemaskiner er et nesten håpløst prosjekt spør du meg. Et vanlig 90 graders program på min relativt nye vaskemaskin tar nesten 3 timer, og et vanlig 60 graders program nærmer seg vel 3 timer og 30 min. Heldigvis finnes det en "speed" knapp på begge programmene, hvor jeg får de ned rundt 1 t 30 min per program. 

Har også hurtigprogrammer på 25-40 minutter, men disse er bare på 30 og 40 graders vask. Funker dårlig med undertøy, treningstøy, håndklær osv, 

Oppvaskmaskinens ECO-program har jeg kun brukt et par ganger, da det klokker inn på 3:55 :sjokkert: Det er jo en halv dag! Heldigvis finnes det både Auto som er noe raskere, og et eget 1-times program (absolutt mest brukt). 

Jeg så så vidt på eco-programmet, det nærmet seg 4 timer... Jeg tenker hurtigprogrammet primært på topper, skjørt og kjoler - hverdagsklær som hverken blir særlig flekkete eller svette og uansett vaskes på 40 grader. Det blir vel å prøve seg fram litt - det hadde jo hjulpet om det hadde ligget en bruksanvisning der, så man kunne se hva de forskjellige programmene faktisk innebar...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg satte meg ved keyboardet med mine gamle, håndskrevne sangbøker med tekster og besifring (det var den gang man ikke kunne finne sånt på nett) og fikk en ny 90-tallsaften :ler: En nokså eklektisk blanding - musikaler, Espen Lind, Oslo Gospel Choir, Prøysen - og denne...

Skrevet

Sen og rolig morgen - min muntre tannlege venter meg litt før 13, hvilket sannsynligvis betyr at jeg kommer inn litt etter 13 :ler: Jeg tok i bruk den tykke morgenkåpen i dag (jeg har en til sommerbruk og en til vinterbruk...), nå kommer nok høsttegnene på rekke og rad. Vanter, refleks, vinterdyne, lukkede vinduer, hente opp vinterjakker og -sko fra kjelleren, ta med sitteunderlag til utelesingen. Men høstteene til Black Cat lar vente på seg... 

Skrevet

I dag var han faktisk noenlunde i rute - for første gang :ler: Null hull, men litt forbedringspotensiale på pusse-innsatsen :tannpuss: Han er litt mer påpasselig enn den gamle tannlegen min, som stort sett bare slo fast at alt ser perfekt ut, som vanlig. Han spør og kommenterer og forklarer og kommer med veldig konkrete og konstruktive tilbakemeldinger - jeg liker i grunnen det. Jeg spurte om noe han ikke hadde svar på - men jeg noterer det, og hvis jeg finner et svar skal jeg prøve å få formidlet det til deg. :ler: Jeg gikk begge veier og fikk meg med det en såpass lang tur at fysio bør være fornøyd, og fikk lagt inn en kafélesingsøkt med te og muffin, så da var jeg fornøyd. Pur velstand, med andre ord... :leselusa: 🍵

Skrevet

Dagens svenskevits:

EUs utenriksministre samlet seg mandag til et «historisk» møte i Ukrainas hovedstad Kyiv. Men Sveriges utenriksminister Tobias Billström glimret med sitt fravær.

Billström kom ikke inn i Ukraina fordi han hadde glemt passet sitt, opplyser diplomatkilder til den østerrikske avisen Die Presse.

La meg gjenta, bare for å gni det inn: I en situasjon hvor det er krig i Europa, uteble den svenske utenriksministeren fra et viktig møte fordi han glemte passet sitt. Det skal jo ikke være mulig...

Skrevet

Nydelig høstdag på festningen - knallsol, blå himmel, høstfarger og varmt til å være oktober. Samt bok, te, kjeks og et nyryddet hode, og en kropp som lot seg overtale til et hint av anstrengelse (selv om den klager litt nå). det er verdt litt brostein og bakker for de fargene og omgivelsene - og den stille, solfylte lesebenken. Jeg fikk til og med øyenstikkerselskap. 

Skrevet

Høres ut som en deilig formiddag! :sol:

Skrevet (endret)
Daria skrev (På 2.10.2023 den 13.57):

02.10: Ingen lest, en kjøpt.

Del to av en trippel bokklubbestilling - Memphis av Tara M. Stringfellow, om tre generasjoner afroamerikansk familie, fra 30-tallet til 2000-tallet.

04.10: To lest, en kjøpt.

I avdelingen for pussige sammentreff, har jeg i dag fullført to komponist-romaner...

I James Runcies The great passion blir 11 går gamle Stefan sent på skole i Leipzig for å synge i kor. Skolens kantor tar ham under sine vinger, både rent musikalsk og inkluderer ham i familiens dagligliv. Året er 1726 og kantoren heter Johann Sebastian Bach... Boken kulminerer med komponeringen og urframførelsen av Matteuspasjonen, derav tittelen, med Stefan som en av solistene. Det er Stefan, hans opplevelser og hans vennskap med Bachs eldste datter som er hovedhistorien, og en svært lesverdig sådan, men i praksis blir det jo også en historie om Bach, om Matteuspasjonen og ikke minst om musikkens betydning.

Komponisten i Hans-Ulrich Treichels Tristanakkord heter Bergmann og er fiktiv, og også her er det en av de rundt ham som står i fokus. Studenten Georg har litt tilfeldig fått jobben med å korrekturlese Bergmanns memoarer og ender med å følge ham både til Hebridene, Sicilia og på en urframføring i New York. Jeg tror dette er ment å være satire, men den blir aldri hverken særlig morsomt eller interessant.

Endret av Daria
Skrevet (endret)

Krystaller er sjekket og funnet ikke-skranglende og jeg har fått luftet litt tanker om uforutsigbarhet og andre frustrasjoner med min mest erfarne behandler. Jeg har også igjen både meldt min tilstedeværelse i luka og satt opp ny time uten å på noe tidspunkt trenge å oppgi navnet mitt - sekretæren har full oversikt :ler: Planene om påfølgende aktiviteter var flere (jeg har gjerne både plan A, plan B og plan C, med varierende behov for krefter og muligheter for tilpassing og tilrettelegging), men kroppen nedla veto mot samtlige. Den ble tross alt presset i går og finner seg ikke nødvendigvis i det flere dager på rad... Så da blir det en rolig formiddag, med revurdering av tingenes tilstand etter at Nobelprisen i litteratur er annonsert. Som vanlig håper jeg på Jon Fosse, sekundært på noen jeg har hørt om (og aller helst lest, så jeg kan føle meg opplyst).

Endret av Daria
Skrevet

Vi har en Nobelprisvinner i litteratur igjen! Den første på nynorsk, dessuten. Det er jo vanskelig å ikke trå til med klassikeren Äntligen!...

Skrevet (endret)

-Det er verdenshistorie du skriver nå, Fosse,
-Tja, eg veit no ikkje da...

:fnise: 

Endret av Daria
Skrevet (endret)

Dette var stas :strix: NRK har avsluttet direktesendingen, jeg har blogget min entusiasme og bestilt et par bøker (bind to og tre av Septologien - jeg har det første på vent i hylla og mistenker at det kan bli utsolgt nå...), så da er det vel på tide å lande litt...

Endret av Daria
Skrevet

Flaks at vi allerede har planlagt feiring i morgen :fnise: 

Skrevet

De sendte sms for å få bekreftet tidligere i dag. Jeg burde jo svart "Nokon kjem til å komme" :fnise:

Skrevet

NRK byr på en ny sesong med Symesterskapet UK. Strengt tatt er det ikke nyere enn jeg har sett den et par ganger før (inkludert på NRK, tror jeg) og vet hvem som vinner, men det betyr ikke at jeg ikke kan finne ny inspirasjon likevel - det er jo ikke primært for konkurranseaspektet jeg ser på.

Skrevet
Daria skrev (På 3.10.2023 den 10.00):

Jeg tok i bruk den tykke morgenkåpen i dag (jeg har en til sommerbruk og en til vinterbruk...), nå kommer nok høsttegnene på rekke og rad.

I dag fulgte tøflene etter...

Fysiofri fredag, Fosse på forsiden av begge avisene mine og fossregn (nesten - jeg kunne jo ikke la muligheten til ordspillet gå fra meg...) ute. Om et par timer bør jeg begynne å tenke på gjøre noe - jeg har en avtale med Skravla, et konditoribord og noen tekanner etter hvert, men foreløbig er det ingenting som haster...

Skrevet

Pysjamas med fuskefjær

Alt jeg kan tenke er hvor vanvittig det vil kile (ikke minst med tanke på at jeg gjerne ligger med en arm i nærheten av ansiktet), men det er mulig dette er pysjamas for de som ser det som et hjemmeplagg på dagtid heller enn noe man sover i...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...