Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er jo litt deilig å ha en RBK-trener som snakker trøndersk igjen - det føles mer riktig... :ball: 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Plutselig var hvitløkslukten i stuen så påtrengende at jeg måtte stikke hodet ut på balkongen (døra var lukket) og se om jeg fant en kilde. Der ute luktet det også av peanøtter, og rett under med var det et åpent kjøkkenvindu og en påslått komfyr. Min teori er asiatisk-inspirert sen middag hos naboene...

Skrevet (endret)

I dag har jeg vært på Pascal og spist kake (rabarbraterte, om noen lurte. Rosa.), på en helt vanlig mandag. En venninne som vanligvis befinner seg på helt andre kanter av landet hadde et par ledige timer, så da må man jo benytte anledningen. Rett fra psykofysio, så resten av dagen blir svært stillesittende (og det vil neppe gjøre meg noen tjenester hos fysio i morgen tidlig heller), men man må jo prioritere. Fore sjela, som psykofysio gjerne sier, og sjela setter pris på både samvær og kake og to kanner te. Siden hun var forsinket og jeg var tidlig ute, fikk jeg meg en kafélesestund også, mens bønder i byen-gjengen på nabobordet fikk meg til å klø i alle fordommer...

Endret av Daria
Skrevet

Noen har tabbet seg ut - det viste seg å ikke være brød i fryseren. Noen har tydeligvis spist det ved en tidligere anledning og glemt å kjøpe nytt - den sammen noen som vil måtte spise knekkebrød til frokost i morgen, og rundstykker til kvelds i dag. Noen er tross alt ikke helt uten matvett...

Skrevet

Det er alltid Noen som får skylda når noe er galt… Veldig aktiv den mannen til loffen… :fnise:

Skrevet

I dette tilfellet er det en helt annen noen... :ler: 

Skrevet

I natt våknet jeg av regnværet i 4-tiden, og fikk ikke sove stort etterpå. Godt jeg uansett skulle opp klokka seks... Min medlidenhet til avisbudet som åpenbart var ute i dette, men fra den navlebeskuende vinkelen er det jo litt frustrerende at avisen min fortsatt ikke er tørr nok til å leses. 

Skrevet

Når jeg leser en memoar av en jødisk kvinne og hun skriver om sabbatfeiringen, inkludert linjer fra bønnene som brukes, er det jo helt naturlig at hodet mitt vandrer hit...

Skrevet

Saltflekker på innsiden av brilleglassene - et sikkert tegn på at ukas økt hos vestlendingen med kleenexboksen er unnagjort. Det begynner snart også å bli en ukentlig affære å følge opp med et besøk på Sømsenteret, men jeg var flink og kjøpte bare det jeg skulle (I avdelingen for ting jeg aldri har prøvd, vil jeg muligens komme tilbake til prosjekt trekke knapper...). Jeg kom meg også en tur innom posten for å hente en tebestilling, det kan vel heller ikke kalles em veldig uvanlig hendelse... :plystre: 

Skrevet

Det sys sirkelskjørt på Symesterskapet - det har jeg faktisk både stoff og mønster liggende til... Sylyst og inspirasjon forsvant ikke med formsvikten, men gjennomføringsevnen fikk seg jo en knekk (den også...) :sukk: Plan- og pliktfri dag i dag - jeg burde prioritere lure ting, men symaskinen frister mer...

Skrevet

Den lille energien du har, synes jeg du skal bruke på noe som gir deg glede. :jepp: Lure ting løper ikke avgårde - de venter trofast til du har bedre dager…

Skrevet

Jeg brukte litt energi på å støvsuge i og rundt sofaen - det har ventet på bedre dager litt for lenge (bevis A: Edderkoppspinnet bak sofaen. Selv om edderkoppen som kom løpende neppe var enig...). Mer skal det ikke til før samvittigheten er tilfredsstilt for dagen, og det før klokka 11... :nigo: Men forholdet mellom mengden arbeid utført og mengden energi brukt (og påfølgende slitenhet og hvilebehov) henger jo ikke på greip.

Skrevet
Daria skrev (På 16.9.2023 den 16.51):

16.09: Syv lest, to kjøpt.

Barbara Trapidos Juggling er oppfølgeren til Temples of delight. Jentene som i slutten av den boka var hhv nyfødt og en bulk på sin mors mage, har blitt tenåringer, og dramaet har heller ikke blitt mindre. I likhet med forrige bok har denne i overkant mye av alt, særlig av sammentreff og tilfeldigheter, men jeg kjøper det likevel og koser meg. Min største innvending er knyttet til tidsfølelsen - det har gått 13 år mellom siste side i første bok og første side i neste, men de er utgitt med få års mellomrom. Det lille som er av tidsmarkører sier tidlig 90-tall (som stemmer med bokas utgivelsesår), og det skurrer veldig kontinuitetsmessig... 

21.09: Åtte lest, to kjøpt.

Hannah Pick-Goslar var en jødisk kvinne, født i Berlin og oppvokst i Amsterdam, og som tittelen på memoarboken hennes, My friend Anne Frank, antyder - barndomsvenninne av Anne Frank. Hun havnet i Bergen-Belsen under krigen, men i motsetning til Frank overlevde hun, og bosatte seg i Israel som 18-åring i 1947. Frank er ikke en så stor del av boka som tittelen antyder, og det er helt greit, for historien står helt fint på egen hånd, både om hvordan Pick-Goselar tok seg av lillesøsteren i konsentrasjonsleiren og om livet i den helt ferske staten Israel. Enhver Holocaust-skildring inneholder mye grusomhet, men det er likevel skildringene av godhet, samhold og menneskelighet som kaller på tårene mine her.

Skrevet

Jeg kom meg ikke så langt som til symaskinen i dag, det ble håndsøm i sofaen i stedet. Jakken som hadde flere hull har nå noen nesten usynlige sømmer og et dryss med påsydde blomster og sommerfugler. Noen dekker hull, resten bidrar til å få helheten til å likne mer et dekorvalg enn reparasjoner... :fnise: 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...