Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet
Daria skrev (13 minutter siden):

Skal du prioritere danserne i år også...? 💃

Ikke kommet så langt i prioriteringer og vurderinger. Var ikke superinteressert i dansingen i går kjente jeg... Men bortreist til helgen og regner med lite tv-tid (teambuilding med jobb). 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den sluttspurten til Femke Bol er noe av det råeste jeg har sett :pls: 

Skrevet

Alt oppe og ikke gråter, til tross for vekkerklokke kl 7 på en dag jeg ikke har plikter utenfor huset. Det er den store håndverkerdagen - to ganger i løpet av dagen, på ikke nærmer angitt tidspunkt, vil noen ringe på døra med planer om både rørspyling og porttelefonfiksing. Jeg blir alltid litt stressa av at folk jeg ikke kjenner skal gjøre ting jeg ikke skjønner hjemme hos meg...

Skrevet

Fantastisk. For å få spylt rørene må de starte nedenfra og må inn i alle leilighetene over hverandre - får de ikke spylt i den nederste, kan de heller ikke ta de rett over. Dette ble det understreket i skrivet vi fikk - både på mail og i postkassen - og man kunne levere fra seg nøkkel om man ikke var hjemme.  I tre av de seks rekkene med leiligheter i bygget har det ikke vært noen hjemme i nederste etasje - inkludert min, ergo får de ikke gjort noe i dag. Jeg var i det minste planløs uansett og har ikke måttet ta meg fri eller endre avtaler, da hadde jeg virkelig vær grinete. Jeg er sur nok over å ha måttet tømme skapet under kjøkkenvasken i unøde, selv om det i sannhetens navn var overmodent for en rydderunde. (Og i en helt urelatert kommentar - hvor mange ekstra blomsterpotter trenger man egentlig, når man ikke har drivhus...?).

Skrevet

Når klokka nærmer seg 17 er det vel på tide å innse at låsesmeden ikke vil dukke opp i dag og at jeg har kastet bort en av augusts fineste dager på å sitte hjemme og vente på ting som aldri skjedde... :roll:

Skrevet

Låsesmeden hadde vært her, konkludert med at han antagelig kunne fikse ting uten å måtte inn i leilighetene likevel, og så ingen grunn til å informere om dette til oss som satt og ventet... :himle: Planene om en ettermiddagstur forsvant med et tordenbrak og et uventet styrtregn, det hjalp jo heller ikke på humøret. Jeg har lest ut to bøker og begynt på et nytt syprosjekt da, så noe har jeg tross alt fått ut av dagen...

Skrevet
Daria skrev (3 timer siden):

Når klokka nærmer seg 17 er det vel på tide å innse at låsesmeden ikke vil dukke opp i dag og at jeg har kastet bort en av augusts fineste dager på å sitte hjemme og vente på ting som aldri skjedde... :roll:

Kjenner jeg hadde blitt ganske så grinete! :kjefte:

Skrevet
Daria skrev (På 26.8.2023 den 19.57):

26.08: 11 lest. tre kjøpt.

Jeg lånte Therese Bakkevolls Tallboy, om etter å ha lest flere gode anmeldelser, men min begeistring er ikke like stor. Historien om T som jobber på psykiatrisk avdeling, har en over middels interesse for krigsskipet Tirpliz (Tallboy er navet på bombene som ble brukt til å senke det) og får et så på alle måter upassende forhold til en pasient at jeg er tilbøyelig til å kalle det et overgrep, vekker mest irritasjon - jeg klarer ikke helt å tro på historien som går både litt langt og litt raskt, og i tillegg inneholder mer drømmer og fantasier (og overgangene er tidvis litt uklare) enn jeg setter pris på. Skildringene av livet og pasientene på psykiatrisk er fine, da, selv om jeg i stadig større grad tenker at T er i ferd med å krysse linjen fra ansatt til potensiell pasient - og det er godt mulig at det er mye av poenget, å vise hvor liten forskjellen kan være.

28.08: 13 lest, tre kjøpt.

Nok en ny norsk roman som ikke levde opp til forventningene anmeldelsene hadde gitt meg... Erling Simons Narsissisten handler om en kunstnerfar som lager utstilling av bilder av sine barn, om brødre, om å være et talent og miste motivasjonen. Det er en del gode anslag, ikke minst er problemstillingene rundt utstillingen interessante, men det blir litt for mange ting på en gang. Dessuten er det litt for mange småting som skurrer og irriterer, som når hovedpersonen sier at Jeg hadde dårlig tid til flyplassen, toget til Gardemoen gikk bare annenhver time. Eh, nei... For ikke å snakke om når fortelleren i tilbakeblikk stadig legger til ...men det visste jeg ikke da. Jeg tror man trygt kan anta at leserne vet hvordan konseptet tid fungerer...

I Reisen til Lilleputt : historien om de fem små reiser den danske journalisten Hakon Mielche til Europas fem småstater - Liechtenstein, San Marino, Vatikanet, Monaco og Andorra. Denne reisen finner sted med tog vinteren 1947, på et gjennomfrossent og krigsherjet kontinent. Det som da var en fersk reiseskildring, er nå et historisk tidsbilde - hvilket ikke gjør den mindre interessant, snarere tvert imot. Mielche har en lett og underholdende tone, uten å underslå tingenes tilstand, og skildrer samfunn som virket anakronistiske da, men som i varierende grad har gjennomgått store endringer siden (Andorra hadde 5000 innbyggere i 1947 - nå har det nesten 80 000. Jeg måtte dobbeltsjekke at 1947-tallene var riktige - jeg hadde nemlig tatt Michele i faktafeil angående den monegaskiske fyrstefamilien :fnise: (fordi jeg var nysgjerrig og googlet mer info, ikke fordi jeg visste). Spådommene hans har dog ikke slått til - alle er fortsatt selvstendige stater (og jeg har vært i tre av dem).

Skrevet
Roadrunner skrev (9 minutter siden):

Kjenner jeg hadde blitt ganske så grinete! :kjefte:

En svært nærliggende følelse... Man blir jo gående og være "på" hele dagen, forberedt på at det kan ringe på når som helst, og kommer aldri skikkelig i gang med noe.

Skrevet

Ting kan tyde på at en ny telefon snart er på sin plass. Den har brukt formiddagen til å låse seg og restarte på eget initiativ, inntil den låste seg midt i en restart og ble glovarm. Jeg har tvangsrestartet den et par ganger, men den ser ut til å fortsette i samme bane.  Den er 4,5 år gammel, jeg synes jo godt den kunne holdt litt til, men samtidig er det nok til at det ikke føles verdt å levere den til reparasjon. Jeg vet at enkelte her ville gledet seg over utsiktene til en ny mobil, men jeg synes bare det er unødvendig styr - dingser skal virke...

Skrevet
Daria skrev (2 minutter siden):

Ting kan tyde på at en ny telefon snart er på sin plass. Den har brukt formiddagen til å låse seg og restarte på eget initiativ, inntil den låste seg midt i en restart og ble glovarm. Jeg har tvangsrestartet den et par ganger, men den ser ut til å fortsette i samme bane.  Den er 4,5 år gammel, jeg synes jo godt den kunne holdt litt til, men samtidig er det nok til at det ikke føles verdt å levere den til reparasjon. Jeg vet at enkelte her ville gledet seg over utsiktene til en ny mobil, men jeg synes bare det er unødvendig styr - dingser skal virke...

Jeg synes også det er mest styr... Men samtidig litt gøy. Om du fremdeles har håp om å få liv i den gamle så ville jeg sørget for å kjøre en manuell backup for sikkerhets skyld og få kjøpt en ny slik at du har mulighet til å overføre fra gammel til ny mens den fremdeles er liv. Det gjør overgangen så mye enklere! 

Skrevet

Ny telefon :hoppe:

Vi kjøpte vel samtidig og jeg har byttet en gang allerede. Og har stadig runder med fornuften når det gjelder en ny...... :sjenert:

Skrevet (endret)

Jeg aner at RRs "manuell back-up" betyr noe annet enn min "skrive ned viktige telefonnumre jeg må ha med meg videre"... :fnise:  Jeg har ikke så mye viktig lagret på den, og bare en håndfull apper jeg har installert selv (og enda færre jeg faktisk bruker...), så noe stort problem er det ikke. Jeg har hentet fram den gamle telefonen, som jeg mener ble byttet ut fordi den hadde så lite lagring, heller enn fordi den faktisk sluttet å virke, og satser på at den kan funke som midlertidig erstatning. Om ikke annet trenger jeg tilgang til ruterappen...

Endret av Daria
Skrevet
Daria skrev (58 minutter siden):

Jeg har hentet fram den gamle telefonen, som jeg mener ble byttet ut fordi den hadde så lite lagring, heller enn fordi den faktisk sluttet å virke, og satser på at den kan funke som midlertidig erstatning.

Det kan den ikke - den har nemlig annen simkort-størrelse...  Den vanlige har nå gått helt i svart, med unntak av det lille blå lyset som påstår at den jobber, og jeg innså i det jeg skulle trykke bestill i nettbutikken at uten fungerende mobil får jeg ikke hentet pakke hverken her eller der, ei heller bestille henting i butikk - alt sånt ordnes jo pr sms eller app. Mulig jeg rett og slett må ut på shopping...

Skrevet

Ny telefon er i hus :mobil: Nå gjelder det bare å få alt til å virke... Valget ga egentlig seg selv - jeg vil ha Samsung, og jeg vil ikke bruke altfor mye penger på den. Min hovedinnvending var at den ikke har inntak for høretelefonen, men i praksis er det ikke mye jeg bruker det uansett. Skal jeg sitte lenge på buss og tog tar jeg uansett gjerne med Zen - jeg har to, de er hhv 14 og 16,5 år gamle og virker fortsatt. jeg har slitt ut noen telefoner på de årene...

Skrevet

Kan jeg evt få foreslå denne?

Jeg kjøpte inn, for så å innse at headsettet jeg skulle bruke den på har tatt kvelden. Og nå har jeg trådløst headsett... :fnise: 

Skrevet

Det  var jo ikke så dumt - jeg investerer jo heller i en sånn enn i trådløse propper... Jeg kan for øvrig melde at jeg via automatiske sikkerhetsoppdateringer jeg tydeligvis har (det er best å ikke tenke for mye på alt som er lagret på ukjente steder...) fikk overført en del - inkludert smser, men ikke kontaktlisten. Men de fleste i kontaktlisten har jeg på et tidspunkt utvekslet smser med, så i praksis har jeg nesten aller numrene - det er bare å gå gjennom meldingene og opprette nye kontakter.

Skrevet

Jeg sa så kjekt at strømadapter til lader hadde jeg flere av - men den nye laderen har jo annen usb (jeg fant et passende hull jeg ikke visste om på pcen). Den har også annen dings i telefonenden, så de gamle laderne kan heller ikke brukes. Noen tilleggsinnkjøp må påregnes (men det er helt greit å ikke ta dem på Power...). Nytt deksel må også til - og ringetonen jeg har hatt på de to forrige telefonene var heller ikke kompatibel. Jeg har vært kjedelig og valgt de mest åpenbare ringe- og varsellydene jeg kunne finne - joda, det er fint at den kan spille Dvorak og Satie, men jeg vil jo aldri koble de lydene til telefonen...

Skrevet (endret)

Deksel er underveis - og plutselig var tiden overmoden for middag. Denne dagen forsvant i helt andre ting enn jeg hadde tenkt - jeg startet den med fysio, kafé og bibliotek og hadde en plan om at den skulle fortsette med bøker, te og potensielle innslag av husmoraktiviteter heller enn spontanshopping og tekniske utfordringer...

Endret av Daria

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...