Daria Skrevet 31. juli 2023 Forfatter #36121 Skrevet 31. juli 2023 Daglig gjettelek: Hvem lager lyden - unge (evnt voksen med promille, litt avhengig av tidspunkt) eller måke? I dag måtte jeg ut og kikke - det var en lys våken unge på rundt året (alder anslått fra fjerde etasje, med lesebriller) hensatt i vogna ute mens mor var i butikken. Riktignok er det stille og oversiktlig her, men jeg synes det var litt spesielt å gå fra en så liten unge...
Daria Skrevet 31. juli 2023 Forfatter #36122 Skrevet 31. juli 2023 Det er fortsatt sesong for bønder i byen - Norway Cup-gutter som vandrer ut i Majorstukrysset på rødt lyst med kameratene roper at Det herre e bilvei! og folk som ikke skjønner hvordan de skal få barnevognen på trikken og ender med at trikken kjører av gårde med mor og barn mens far og vogn fortsatt står på fortauet... Dessutenså jeg en bok i lesekiosken med tittelen DRESSYR MED KYRA og det tok mer enn et øyeblikk før jeg innså at det handlet om en forfatter som het Kyra, ikke dressur av kuer....
Sauen Shaun Skrevet 31. juli 2023 #36123 Skrevet 31. juli 2023 Daria skrev (4 timer siden): Daglig gjettelek: Hvem lager lyden - unge (evnt voksen med promille, litt avhengig av tidspunkt) eller måke? I dag måtte jeg ut og kikke - det var en lys våken unge på rundt året (alder anslått fra fjerde etasje, med lesebriller) hensatt i vogna ute mens mor var i butikken. Riktignok er det stille og oversiktlig her, men jeg synes det var litt spesielt å gå fra en så liten unge... Man går ikke fra små unger utenfor butikken… Daria skrev (2 timer siden): Det er fortsatt sesong for bønder i byen - Norway Cup-gutter som vandrer ut i Majorstukrysset på rødt lyst med kameratene roper at Det herre e bilvei! og folk som ikke skjønner hvordan de skal få barnevognen på trikken og ender med at trikken kjører av gårde med mor og barn mens far og vogn fortsatt står på fortauet... Dessutenså jeg en bok i lesekiosken med tittelen DRESSYR MED KYRA og det tok mer enn et øyeblikk før jeg innså at det handlet om en forfatter som het Kyra, ikke dressur av kuer.... Takk for dagens gode latter i flere akter…
Daria Skrevet 31. juli 2023 Forfatter #36124 Skrevet 31. juli 2023 Du liker også tanken på dresserte kuer? Gourmetkokken har vært i aksjon - pastasaus laget på hermetisk skinke, hermetisk sopp, hermetisk minimais, hermetiske tomater og frosne erter. I en ikke helt urelatert kommentar er det mye friske grønnsaker i kveldens leveranse fra Meny... Mer imponerende innsats fra sydamen - bisebånd er på plass Nå gjenstår bare sammensying, linning, glidelås og knapphull (som jeg heller ikke tror jeg har sydd før)...
Daria Skrevet 31. juli 2023 Forfatter #36125 Skrevet 31. juli 2023 Et spørsmål om sedvanerett: For snart 20 år siden gikk jeg og en da-veldig-nær venninne amok på stoffshopping på Grønland, inspirert av at vi begge skulle i store bryllup den sommeren og trengte noe å ha på oss. Siden det var jeg som hadde både symaskin og -ferdigheter, ble alt liggende hos meg. Jeg sydde bryllupsantrekk og et annet skjørt til henne, resten av stoffet har fulgt meg på flere flyttelass, og vennskapet er ikke lenger hva det var, av så mange grunner. Vil det være ufint av meg å annektere stoffene hun neppe har skjenket en tanke på 15 år...?
Roadrunner Skrevet 31. juli 2023 #36126 Skrevet 31. juli 2023 Daria skrev (42 minutter siden): Et spørsmål om sedvanerett: For snart 20 år siden gikk jeg og en da-veldig-nær venninne amok på stoffshopping på Grønland, inspirert av at vi begge skulle i store bryllup den sommeren og trengte noe å ha på oss. Siden det var jeg som hadde både symaskin og -ferdigheter, ble alt liggende hos meg. Jeg sydde bryllupsantrekk og et annet skjørt til henne, resten av stoffet har fulgt meg på flere flyttelass, og vennskapet er ikke lenger hva det var, av så mange grunner. Vil det være ufint av meg å annektere stoffene hun neppe har skjenket en tanke på 15 år...? Synes de absolutt kan regnes som dine! 1
Daria Skrevet 31. juli 2023 Forfatter #36127 Skrevet 31. juli 2023 Jeg oppdaget da jeg utforsket posen i dag (jeg hadde en vag tanke om at et av dem kunne brukes til cape-for, men det var ikke nok) at det også var en håndfull trådsneller der - de gikk rett inn i samlingen
Sauen Shaun Skrevet 1. august 2023 #36128 Skrevet 1. august 2023 Daria skrev (14 timer siden): Du liker også tanken på dresserte kuer? Gourmetkokken har vært i aksjon - pastasaus laget på hermetisk skinke, hermetisk sopp, hermetisk minimais, hermetiske tomater og frosne erter. I en ikke helt urelatert kommentar er det mye friske grønnsaker i kveldens leveranse fra Meny... Mer imponerende innsats fra sydamen - bisebånd er på plass Nå gjenstår bare sammensying, linning, glidelås og knapphull (som jeg heller ikke tror jeg har sydd før)... Dresserte kyr skulle jeg gjerne sett ja… Bisebånd og knappehull har jeg sydd, men det er sikkert 30 år siden, så jeg frykter kunnskapen er ganske rusten…
Daria Skrevet 1. august 2023 Forfatter #36129 Skrevet 1. august 2023 (endret) I dag har jeg ikke bare lært at symaskinen syr knapphullene i motsatt retning av hva jeg trodde, men også at når man skal stryke på vliselin skal man presse, ikke stryke. Det er meg en glede å meddele at jeg lærte meg begge disse tingene på en prøvelapp Endret 1. august 2023 av Daria
Sauen Shaun Skrevet 1. august 2023 #36130 Skrevet 1. august 2023 Daria skrev (1 time siden): I dag har jeg ikke bare lært at symaskinen syr knapphullene i motsatt retning av hva jeg trodde, men også at når man skal stryke på vliselin skal man presse, ikke stryke. Det er meg en glede å meddele at jeg lærte meg begge disse tingene på en prøvelapp Nyttig lærdom. *noterer til symaskina skal fram her*
Daria Skrevet 1. august 2023 Forfatter #36131 Skrevet 1. august 2023 Alltid en fordel å kunne lære av andres feil heller enn å gjøre dem selv - men prøvelapp anbefales uansett Men jeg har et skjørt Med knapp og knapphull, glidelås og bisebånd og vliselinforsterket linning, alt som gjenstår er å legge det opp, og det kan vente til i morgen. Dessuten har jeg store planer både om kommende prosjekter og en tur innom Sømsenteret på fredag...
Daria Skrevet 1. august 2023 Forfatter #36132 Skrevet 1. august 2023 (endret) 01.08: En lest, ingen kjøpt. Ute, langt der ute er et utvalg av Edvard Hoems dikt gjennom et langt forfatterskap. Noen er utgitt i tidligere samtaler, noen står i salmeboka og en del er tidligere upublisert - ros til forlaget som har inkludert en liste over både når, hvor og hvorfor, flere er skrevet til spesielle anledninger. Det dandler mye om de store, klassiske temaene - livet og døden, kjærlighet og Gud og ikke minst naturen, særlig den romsdalske. Den lange, poetiske skildringen av årstidene på en gammel gård burde bli pensum på ungdomsskolen - litteratur, historie og naturfag i skjønn forening. Endret 1. august 2023 av Daria
Daria Skrevet 2. august 2023 Forfatter #36133 Skrevet 2. august 2023 Når jeg holder på å sovne fire ganger i løpet av en halvtimes avspenningsøvelse . er den da mislykket eller vellykket? Det er en kroppsskanningsvariant hvor man skal ha fokus på en og en kroppsdel (Kjenn etter hvordan du har det i venstre stortå. Rett all din våkne bevissthet mot høyre kneskål. Hvordan står det til inne i genitaliene i dag? (Det siste kaller jo unngåelig på tanken Det har du ikke noe med...), men han som snakker har litt for lange pauser innimellom (første gang sjekket jeg et par ganger om youtube hadde stoppet), så jeg rekker å miste fokus og skvetter til når han snakker igjen. Men avslappet ble jeg åpenbart Etterlevinger fra rehab-oppholdet, jeg prøver å legge inn en sånn øvelse innimellom som avslutning på en treningsøkt. Dessuten har jeg nå et helt ferdig skjørt - noenlunde jevn lengde og ingen veldig synlige skjønnhetsfeil (men hold Symesteskapet-Andreas unna innsiden ).
Daria Skrevet 2. august 2023 Forfatter #36134 Skrevet 2. august 2023 02.08: To lest, ingen kjøpt. Mer dikt... Ulrik Farestads Støv, stjerner, piksler er lyrikk av det slaget hvor hvert ord føles håndplukket og spesielt utvalgt (i motsetning til enkelte andre som tror at enhver setning blir poesi av et par ekstra linjeskift...) og som føles klassisk og moderne på samme tid. Her er referanser til alt fra kunst og arkitektur til mobiltelefoner og hverdagslivets detaljer, med og uten enderim og sonetteform. Jeg har nå lest alle diktsamlingene til Farestad ogfhåper det kommer flere snart...
Daria Skrevet 2. august 2023 Forfatter #36135 Skrevet 2. august 2023 -Jeg gleder meg til å se igjen dere, for da jeg er ferdig! Helene Fossesholm til NRK før hun skal på rulleski opp Lysebotn (Hva er vel mer naturlig enn et skirenn på tv en sommerkveld...)
Daria Skrevet 3. august 2023 Forfatter #36136 Skrevet 3. august 2023 Første dag på lenge at jeg må opp og ut relativt tidig - og avisen har ikke kommet. Det synes jeg var unødvendig, jeg trenger morgenrutinene mine...
Sauen Shaun Skrevet 3. august 2023 #36137 Skrevet 3. august 2023 Du kan få låne avisen min. Bare å komme og hente.
Daria Skrevet 3. august 2023 Forfatter #36138 Skrevet 3. august 2023 Det finnes enklere løsninger Jeg får heller ikke post om dagen, viste det seg - det er tydeligvis noe feil med låsen som både postbud og avisbud bruker. Men altså - jeg venter jo en teforsendelse... Dagens plan var svært konkret - etter krystallegen skulle jeg innom CC Vest for hvite singleter på Cubus og turkjeks på Normal (min vanlige Normal gikk med i brannen i sentrum før sommeren...). Cubus hadde ikke min størrelse (men alle andre i overflod...) og Normal hadde ingen av kjeksvariantene jeg pleier å kjøpe. Det eneste jeg fikk ut av det, i tillegg til te og scone på en av kaféene, var muligheten til å irritere meg over folk med barnevogn, ved minst tre forskjellige anledninger. Jeg skjønner at vognen må stå et sted, men å sette den på langs i stedet for på tvers er en god start (og er du sikker på at du må inn i de trangeste butikkene...?).
Daria Skrevet 3. august 2023 Forfatter #36139 Skrevet 3. august 2023 Jeg tror vi har en sterk kandidat til tittelen sommerens mest belærende og poengløse leserinnlegg. Jeg skal ikke påberope eg å være fremmed for litt besserwisser-tendenser, men det får da være måte på... Hadde hun enda vært italiener, ville det vært en litt formildende omstendighet, nå får jeg mer assosiasjoner til backpackere som tror de er eksperter fordi de har vært i et land mer enn 12 timer.
Daria Skrevet 3. august 2023 Forfatter #36140 Skrevet 3. august 2023 Noen språk har mindre intuitiv og åpenbar sammenheng mellom uttale og stavemåte enn andre...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå