Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet
Daria skrev (11 timer siden):

Min hovedinnvending mot kveldens finaleresultat er at jeg ikke likte det avgjørende målsømplagget, særlig ikke på den modellen. 

Her ble det frokost og finale mens eselet fremdeles ligger under dyna. Og jeg tenker det var rett vinner, selv om jeg likte jumpsuiten til Man Yee bedre. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man Yee hadde paljetter og kappe - det slår jo det meste :ler: Jeg synes jumpsuit generelt er et ubrukelig plagg, en forvokst lekedrakt som knapt kler noen, og Annies modell med sine brede skuldre og muskuløse overkropp ga meg Hulken-assosiasjoner - hun burde hatt en antydning til ermer av noe slag, eller en ikke så smal fasong. Men oppgaven  var jo at det skulle passe, ikke at det skulle være flatterende....

Jeg har også sydd i dag - et nytt underskjørt. Jeg bruker det stadig mer, det må være alderen :ler: Med to sydd på tre dager burde jeg vel ha frisket opp gamle kunster såpass ar jeg kan begi meg ut på retrostoffet fra Fretex - målet er å ha et skjørt klart til neste torsdag. Da har jeg nemlig time hos krystallegen og det burde være helt i hennes gate. Det gjelder jo å teste ut nye ting  for riktig publikum :fnise: 

Skrevet
Daria skrev (23 timer siden):

25.07: Ti lest, tre kjøpt.

Audun Myskjas Kunsten å finne ro har snev av både selvhjelp og mindfullness og har havnet på leselisten på oppfordring - psykofysio var involvert... Det handler om å skape seg ro, både ytre og indre  i hverdagen, med tankekontroll, pusteøvelser, meditasjonsteknikker og andre verktøy. Myskja er lege og har en ganske realistisk og jordnær tilnærming (samt erfaring på mange områder), og det, kombinert med et oppsett som plasserer øvelsene i et eget tillegg bakerst heller enn i den løpende teksten, gjør det mer lesbart og tilgjengelig også for litt mer avventende leser som meg. Noe er velkjent (jeg har jo folk til slikt...), noe nytt og nyttig tar jeg til meg og noe er mindre aktuelt, og sånn vil det jo være. 

26.07: 11 lest, tre kjøpt.

Samuel Pepys: The Unequalled Self av Claire Tomalin er en biografi over en av historiens mest kjente dagbokskrivere. Samuel Pepys levde i England på 1600-tallet og dokumenterte både de turbulente tidene han levde i og sitt eget privatliv, nyresteiner og bardamer inkludert... Han jobbet seg opp fra et ganske fatterslig utgangspunkt til å jobbe tett på flere konger - etter å ha jublet ved henrettelsen av Charles I og vært tilhenger av Oliver Cromwell - og er særlig kjent for sine øyenvitneskildringer av den store brannen i London, ikke minst at han ved den anledning gravde ned parmesanosten sin i bakgården... Adskillig mer fargerikt enn jeg var forberedt på, og et interessant innblikk i dagliglivet i en tid hvor jeg primært har kjennskap til hoff og aristokrati fra tidligere. For øvrig en bok Ian McEwan snakket  varmt om da han var på Litteraturhuset for noen år siden, og jeg kunne glede meg over å allerede ha den i bokhylla (jeg hadde snublet over den  på et loppemarked og tenkt at den skal jeg sikkert lese en gang. Det tok noen år før jeg kom så langt...).

Skrevet

Kveldens uunngåelige musikalske innslag...

Skrevet
Daria skrev (26 minutter siden):

Kveldens uunngåelige musikalske innslag...

Har nynnet litt på den i kveld ja...

Skrevet

Jeg prøvde hardt å komme på noen annen kjent sang av henne, men hun var jo på et vis et one-hit-wonder rent musikalsk.

Skrevet

Dagens middag: Gulrot- og vårløksuppe med pølsebiter. Hvordan kvitte seg med to dagers rester på en gang :ler: 

Familieformiddag - jeg har truffet tantebarn og blitt oppdatert på sommerens fornøyelsesparker, og skuffet med mine fraværende kunnskaper om Marvel-universet...

Skrevet

Det er et cruiserederi som ikke tuter på vanlig måte ved avgang, men spiller en egen liten trudelutt. Etter å ha hørt dette hver sommer, har jeg nå gjort min research og funnet svaret -de spiller faktisk tema fra Love boat... :fnise: 

Skrevet

I dag har det praktisk talt ikke regnet - det har ikke vært mange av de dagene i sommer... Jeg hadde ambisjoner om å benytte anledningen, men kroppen og svimmelheten hadde andre planer. Det ble en liten tur ut, med en lesepause på en solfylt benk, og nye muligheter i morgen, som er Yr siste noenlunde regnfrie dag i overskuelig framtid. Til gjengjeld begynner den overskuelige framtiden igjen å inkludere dager med timeavtaler og behandlere tilbake fra ferie, og det gjør jo også sitt for humør, innstilling og planlegging. Hvertfall for meg,  det kan jo være de ser det  fra en litt annen vinkel... :fnise: 

Skrevet
Daria skrev (På 26.7.2023 den 21.06):

26.07: 11 lest, tre kjøpt.

Samuel Pepys: The Unequalled Self av Claire Tomalin er en biografi over en av historiens mest kjente dagbokskrivere. Samuel Pepys levde i England på 1600-tallet og dokumenterte både de turbulente tidene han levde i og sitt eget privatliv, nyresteiner og bardamer inkludert... Han jobbet seg opp fra et ganske fatterslig utgangspunkt til å jobbe tett på flere konger - etter å ha jublet ved henrettelsen av Charles I og vært tilhenger av Oliver Cromwell - og er særlig kjent for sine øyenvitneskildringer av den store brannen i London, ikke minst at han ved den anledning gravde ned parmesanosten sin i bakgården... Adskillig mer fargerikt enn jeg var forberedt på, og et interessant innblikk i dagliglivet i en tid hvor jeg primært har kjennskap til hoff og aristokrati fra tidligere. For øvrig en bok Ian McEwan snakket  varmt om da han var på Litteraturhuset for noen år siden, og jeg kunne glede meg over å allerede ha den i bokhylla (jeg hadde snublet over den  på et loppemarked og tenkt at den skal jeg sikkert lese en gang. Det tok noen år før jeg kom så langt...).

28.07: 12 lest, tre kjøpt.

Dorrit Willumsens Bang er en dokumentarroman om den danske forfatteren Herman Bang, som jeg vel ikke har lest noe av, men litt om - primært indirekte som biperson i andres liv. Han var aktiv rundt forrige århundreskifte og omgikkes, kranglet og korresponderte med både danske og morske kulturpersonligheter, og ble kjent for sine til dels skandaløse romaner og noveller basert på virkelige personer, sin noe spesielle framtoning og antatte (i samtiden, nå anerkjente) homofili. Alt dette tatt i betraktning synes jeg det tar overraskende lang tid før boken tar seg  opp, de første hundre sidene går tregere enn stoffet skulle tilsi.

Skrevet

Jeg fant en ny nettbutikk med te :plystre: Det passet jo fint når jeg nesten hadde bestemt meg  for å redusere mengden tebokser...

Skrevet

Godt du bare nesten hadde bestemt deg da. :fnise:

Skrevet

Det er viktig å ta det gradvis -  jeg bestilte bare fire slag, og jeg har flere tomme bokser enn det... 

Jeg har Bake-off-lørdag, med klassiske kommentarer som George's big sausage is rock hard. Jeg har mistet oversikten over hvor mange ganger jeg har sett hver sesong, men denne gikk hverfall da jeg var på rehab, hodet er stadig tilbake på rommet der. 

Skrevet

Jeg har begynt å rydde litt i topphyllen i garderobeskapet i gangen og funderer på eksistensielle spørsmål om  hvor mange sjal og middelsstore bager ett menneske egentlig trenger. Det dukker uunngåelig også opp ting jeg hadde glemt at jeg hadde, som den store lilla capen jeg  kjøpte på et kostymesalg på Nationaltheatret en gang. Ulempen med kostymer er jo at de ikke er sydd primært med tanke på anvendelighet  og daglig bruk, men det slo meg at med et skikkelig for kan den funke som ytterplagg på milde høstdager. Det er mulig jeg vil komme tilbake til dette - idéen blomstrer allerede - men det kan være at det tar noen år... :ler: 

Skrevet

Siden Bake-off-kaken med det fantastiske navnet My tart will go on ble fulgt av en ny Titanic-dokumentar med James Cameron, hvor han testet påstanden om at Jack også kunne overlevd (svaret var kanskje, under visse omstendigheter, hvis de hadde gjort alt riktig). Og husk at dette kunnen vært Sissel Kyrkebø...

Skrevet

Jeg tror det har vært folksomt og livlig på byen i natt - alle som trengte en pause (med og uten telefon og/eller selskap) på benkene utenfor hos meg på vei hjem tyder hvertfall på det. Jeg sovnet endelig skikkelig i 5.30-tiden, og  rett  før syv kom det et par etternølere. De var skikkelig dritings (ikke mine ord) og hadde tydeligvis hatt et drama de bare måtte dele med flere...

Godt kvinnelandslaget har en bedre start på dagen - det hadde virkelig ikke tatt seg ut å ryke ut av gruppespillet to mesterskap på rad :ball: 

Skrevet (endret)

Jeg skulle bare gå en liten tur mens det var sol og oppholdsvær, og vandret litt på måfå ned mot brygga, hvor det er variert underlag og  mange steder å snu. Plutselig slo det meg at jeg hadde gått uvanlig langt uten å trenge stavene, og da jeg kom hjem hadde jeg gått en runde på drøyt halvannen kilometer uten å ta dem i bruk. Sannsynligvis det  lengste jeg har gått uten støtte på et par år. Helt uforberedt og egentlig ikke en spesielt god dag - de siste dagene har tvert imot vært mer svimle enn på lenge - men jeg har sett før at gangform og  annen form ikke nødvendigvis henger sammen. Både oppløftende og litt frustrerende - uforutsigbarheten går jo begge veier, og det er ingen selvfølge at det vil skje igjen med det første... Men man sjal glede seg over alle positive tegn, og jeg skal helt klart skryte til fysio når hun er tilbake om en drøy uke :ler:  (Om jeg teller ned,  både til henne og psykologen (denne uka)? Jeg er ikke den som sørger mest over at sommeren går mot slutten, for å si det sånn...).

Endret av Daria
Skrevet

Helt innerst i skapet dukker det opp to bittesmå, like skuldervesker med Palma de Mallorca preget inn på baksiden. Jeg husker ikke hvilket år farmor var der, men vi snakker nok 80-tallet. Hvorfor jeg har endt opp med både min og storesøster, kan antagelig forklares med at noen er hardere rammet av nostalgisk lagringssyndrom enn andre... 

Jeg fant også en svart skulderveske jeg helt hadde glemt, som i grunnen burde dekke et behov jeg har kjent på en stund - litt størrelse og med lang skulderrem. Den som sparer, han har - det gjelder bare å huske at man har når man trenger det :ler: Det havnet en veske, tre sjal og en kjole i gjenbruksboksen da jeg var ute i sted, så litt forsvinner ut også. 

Skrevet

Deler til retroskjørtet er klippet og  kantet. Hvorvidt de passer sammen og blir like vellykket i praksis som i hodet mitt gjenstår å se (erfaring tilsier at noe tilpasning og endring vil forekomme) - det er en utfordring for en annen dag :ler: 

Skrevet

Forskjellen på en musikalskuespiller og en sanger - en demonstrasjon alle som driver med musikal-casting burde se (alle  burde for så vidt se Aaron Tveitt i finstas og med symfoniorkester...).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...