Daria Skrevet 20. juli 2023 Forfatter #36061 Skrevet 20. juli 2023 Daria skrev (På 14.7.2023 den 14.28): 14.07: Fem lest, tre kjøpt. Julie Otsuka har en spesiell skrivestil, med et distansert og utenfra, gjerne kollektivt, blikk. I The swimmers veksler hun med hell mellom flere av dem, i en roman som åpner med en gruppe mennesker som er faste brukere av dem samme svømmebassenget og etter hvert snevrer inn til å handle om en kvinne på vei inn i en demenssykdom og hennes datter. Usentimentalt og samtidig hjerteskjærende, og det meste ligger mellom linjene - her fortelles mye mer enn de knapt 180 små sidene skulle tilsi. Særlig minneverdig på alle måter er kapitlet som introduserer demensinstitusjonen. 20.07: Seks lest, tre kjøpt Tone Normann-Eides Følelser : kjennetegn, funksjon og vrangsider er (kanskje ikke så overraskende) hentet fra psykologihylla og er en fagbok særlig beregnet på psykologistudenter, ergo hakket mer tilgjengelig enn enkelte av de andre jeg har prøvd meg på. En innføring i følelser generelt og med egne kapitler om mange av de vanligste følelsene, fra glede og interesse til sinne, angst og forakt. Innsikt både på det teoretiske og det personlige planet, men jeg savner et sluttkapittel (og litt språkvask - blant annet rettet jeg flere og/å-feil underveis. Med kulepenn. I en biblioteksbok ).
Daria Skrevet 20. juli 2023 Forfatter #36062 Skrevet 20. juli 2023 (endret) Sauen Shaun skrev (4 timer siden): Hjelper ikke… Sauehjernen er ute av drift… Kommentatoren sier Giuliou, jeg hører Julio og følgende tankerekke skjer: Julio... det er jo litt pussig at det aldri har slått an som guttenavn her, når jenteversjonen er så populær - Julie er jo veldig vanlig, og Julia også... Julia says var jo fin, det må jo ha vært Wet Wet Wets største hit ved siden av Love is all around... eller forresten, Goodnight girl var selvfølgelig mye større, den er det lenge siden jeg har hørt... Fra Tour de France-italiener til skotsk 90-tallspop på overaskende kort tid... Endret 20. juli 2023 av Daria
Sauen Shaun Skrevet 20. juli 2023 #36063 Skrevet 20. juli 2023 Daria skrev (16 minutter siden): Kommentatoren sier Giuliou, jeg hører Julio og følgende tankerekke skjer: Julio... det er jo litt pussig at det aldri har slått an som guttenavn her, når jenteversjonen er så populær - Julie er jo veldig vanlig, og Julia også... Julia says var jo fin, det må jo ha vært Wet Wet Wets største hit ved siden av Love is all around... eller forresten, Goodnight girl var selvfølgelig mye større, den er det lenge siden jeg har hørt... Fra Tour de France-italiener til skotsk 90-tallspop på overaskende kort tid... Den hadde jeg aldri klart å tenke meg fram til.
Daria Skrevet 20. juli 2023 Forfatter #36065 Skrevet 20. juli 2023 -Jeg kunne faen meg - søren meg - tatt det! Selvsensuren slo inn nesten i tide for Jonas Abrahamsen Det var nærme, da... 🚲
Sauen Shaun Skrevet 20. juli 2023 #36066 Skrevet 20. juli 2023 Så nær norsk etappeseier i dag Daria skrev (58 minutter siden): Den var da helt logisk og åpenbar Vel…
Daria Skrevet 20. juli 2023 Forfatter #36067 Skrevet 20. juli 2023 Det ble litt temperatur i sofaen her i innspurten... Det er jo kjempeimponerende det uno-X har levert - nytt lag med en haug debutanter og flere topplasseringer.
Sauen Shaun Skrevet 20. juli 2023 #36068 Skrevet 20. juli 2023 Jeg er mektig imponert over det de har fått til. Bøyer meg i støvet for dem.
Daria Skrevet 20. juli 2023 Forfatter #36069 Skrevet 20. juli 2023 Jeg dro meg ut en liten tur etter middag. Da jeg nærmet jeg inngangsdøren igjen fikk jeg den første regndråpen i øyet - da jeg var kommet inn og opp, kom styrtregnet. Godt beregnet...
Roadrunner Skrevet 20. juli 2023 #36070 Skrevet 20. juli 2023 Daria skrev (20 minutter siden): Jeg dro meg ut en liten tur etter middag. Da jeg nærmet jeg inngangsdøren igjen fikk jeg den første regndråpen i øyet - da jeg var kommet inn og opp, kom styrtregnet. Godt beregnet... Litt flaks må man ha!
Daria Skrevet 20. juli 2023 Forfatter #36071 Skrevet 20. juli 2023 Daria skrev (5 timer siden): 20.07: Seks lest, tre kjøpt 20.07: Syv lest, tre kjøpt. Lars Amund Vaages Den framande byen handler om Wilhelm Reich, psykoanalytikeren som bodde noen år i Norge i mellomkrigstiden og hadde stor innvirkning på fagfeltet i de årene. Romanen har Reichs første måneder i Oslo som nåtidshandling og rød tråd, men glir sømløst og plutselig mellom tid og sted, fortid, nåtid og fremtid, drøm, tankespinn og minner, i et ganske krevende litterære grep. Jeg leste en biografi om Reich i vinter og var glad for å ha den bakgrunnskunnskapen å støtte meg på underveis, både når det gjaldt hva som egentlig skjedde og hvem alle de involverte var.
Daria Skrevet 20. juli 2023 Forfatter #36072 Skrevet 20. juli 2023 Det har tydeligvis vært lite folk på kaféen i kveld - så hva er vel mer naturlig enn å hente fram verktøyet og få unna litt snekkerarbeid sånn i 23-tiden...
Daria Skrevet 21. juli 2023 Forfatter #36073 Skrevet 21. juli 2023 Daria skrev (På 20.7.2023 den 10.07): Etter gårsdagens fatiguesmell legger jeg opp til en lavterskel-dag hvor all aktivitet er en bonus. Det er en av ulempene og utfordringene med ferie hvor alle rutiner og vanlig program utgår - jeg mister de fleste indikasjonene jeg vanligvis har på dagsformen, da kan tegnene være vanskeligere å ta (og samtidig lettere å ignorere fordi det er ingenting jeg skal og må) og kreftene ta slutt litt plutselig. Som sagt... Jeg var ute en liten formiddagstur, det var litt i overkant, og resten av dagen har primært blitt tilbragt i horisontalen med te og bøker. Midtveis i ferien - to uker siden siste fysiotime, to uker til første psykologtime. Han startet ferien først, ergo er han først tilbake.
Daria Skrevet 21. juli 2023 Forfatter #36074 Skrevet 21. juli 2023 Daria skrev (22 timer siden): 20.07: Syv lest, tre kjøpt. 21.07: Åtte lest, tre kjøpt. I Detaljerne av Ia Genberg minrer en febersyk kvinne om fire mennesker som i forskjellige perioder har vært viktige i livet hennes på ulikt vis. I praksis forteller hun vel så mye om seg selv og sitt eget liv - 150 velformulerte sider fortellerkunst, man trenger ikke nødvendigvis så mye plass for å få sagt en hel del.
Daria Skrevet 22. juli 2023 Forfatter #36075 Skrevet 22. juli 2023 I natt hadde jeg to drømmer om fysikalske (de nye apparatene så skumle ut...) og to rehab-relaterte drømmer. Ikke at jeg kjenner på abstinenser og manglende sikkerhetsnett og sånn ting, altså...
Sauen Shaun Skrevet 22. juli 2023 #36076 Skrevet 22. juli 2023 Utrolig hvordan underbevisstheten jobber…
Daria Skrevet 22. juli 2023 Forfatter #36077 Skrevet 22. juli 2023 En del drømmer er fullstendig absurde og uforklarlige, mens andre ganske åpenbart har en forankring i faktiske tanker og hendelser. Men jeg tok et hint og fikk meg en liten økt på matta Det er forsåvidt også både absurd, men forklarlig og med forankring både i abstinenser og faktiske hendelser - kroppen har vært ganske slått ut de siste dagene med minimalt med overskudd til noe som helst, men dragningen mot å trene har likevel vært der...
Daria Skrevet 22. juli 2023 Forfatter #36078 Skrevet 22. juli 2023 Den største fordelen med å se Tour de France på dansk tv er ikke å slippe reklamepausene, men å slippe å se Dag Otto Lauritzen snakke med hver eneste nordmann langs løypa...
Daria Skrevet 22. juli 2023 Forfatter #36079 Skrevet 22. juli 2023 -I bilen sitter Kim Andersen [sportsdirektør] med lommeregneren - nei, det gjør han ikke, han bruker ikke den slag moderne bekvemmeligheter - han sitter og teller på fingrene og holder regnskap over poengene... Utviklingen har ikke komme like langt alle steder
Daria Skrevet 22. juli 2023 Forfatter #36080 Skrevet 22. juli 2023 Nytt uttrykk for å ikke ha mer krefter igjen: -Han har ikke mer kaffe på kannen. Og det er ikke godt for noen. -Heller ikke for deg... -Nei... Jeg tror vi gikk sømløst fra overført til bokstavelig betydning der
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå