Daria Skrevet 24. juni 2023 Forfatter #35841 Skrevet 24. juni 2023 Hjalmar sitter igjen og soler seg i vindusposten (mengden visittkort tyder på at han sittet der før...), etter å ha kommer bortom og snudd igjen et par ganger mens jeg holdt på der ute - det er tydeligvissbest å ha balkongen for seg selv
Daria Skrevet 24. juni 2023 Forfatter #35843 Skrevet 24. juni 2023 Men han sitter gjerne og kikker inn når jeg sitter i sofaen - introvert, men nysgjerrig
Daria Skrevet 24. juni 2023 Forfatter #35844 Skrevet 24. juni 2023 Hva er denne greia med at så mange (særlig jenter under 25...) må hyle, skrike og/eller synge i festlig lag? I kveld er det en sånn forsamling på uteservingen og en annen i en leilighet et par etasjer unna. Begge gis bort mot henting... Jeg skjønner virkelig ikke de på kaféen - at de ansatte synes det er greit? Som gjest ville jeg gått hvis det foregikk sånn oppførsel på nabobordet, og det begynte for flere timer siden. I en ikke helt urelatert kommentar har jeg oppdaget at en uventet bonus ved viften er at den jevne duringen maskerer en god del bråk utenfra og er en mye bedre lyd å lese til...
Daria Skrevet 24. juni 2023 Forfatter #35845 Skrevet 24. juni 2023 Daria skrev (På 21.6.2023 den 22.30): 21.06: 12 lest, tre kjøpt. Månedens tredje bok om drap på statsledere... Don DeLillos Vekten handler om drapet på John F. Kennedy, og da primært om det som skjedde i forkant (som kan ha skjedd - la meg understreke at dette er en roman og ikke utgir seg for å være noe annet). Boka følger to hovedspor, hvor det ene følger livet til drapsmannen Lee Harvey Oswald og det andre en stadig mer komplisert konspirasjonsintrige iverksatt av folk som har og/eller har hatt tilknytning til både FBI og CIA. Det blir etter hvert mange navn, intriger, tvister og baktanker å holde styr på, og jeg er, til tross for at jeg har pådratt meg en god del Kennedy-kunnskap med årene, stadig mer usikker på hva (evnt hvem) som er (mer eller mindre) fakta og hva som er fri fantasi, men det er ganske underholdende lesning (selv om jeg får lyst til å gi oversetteren et og annet rapp på hånden). 24.06: 13 lest, tre kjøpt. jeg mener ikke å antyde noen sammenheng mellom festbråk og aper (eller...?), men kveldens lektyre har vært Alfred Fidjestøls Nesten menneske : Biografien om Julius... Den var overraskende interessant og lærerik og gikk mye mer i dybden enn jeg forventet. Fidjestøl forteller ikke bare Julius' historie, men underbygger den med fakta og eksempler fra både biologi, evolusjon og psykologi. Jeg tilhører jo generasjonen som vokste opp med Julius på barne-tv (men var ikke i Dyreparken før jeg var 15) og kjenner grunntrekkene i historien, men ikke så mye om alt som skjedde bak kulissene. Det aller mest overraskende er hvor amatørmessig det virker i dag, om hvordan Julius ble operert hjemme på kjøkkenbordet hos Dyreparkens lege, og ikke minst etisk tvilsom, som neddoping av dyrene for å unngå utagerende oppførsel. Det skal dog sies at det ikke handler om at de var inkompetente, men rett og slett at man har mer og annen kunnskap i dag. Det som er imponerende er hvordan de klarte å snu historien da alt så ut til å ende i tragedie - om Julius ikke kan kalles en suksesshistorie, men de fikk ham til slutt integrert i flokken igjen. Fidjestøl er alltid en glede å lese, få skriver bedre sakprosa enn ham når det gjeldr språkog formuleringer - og det tok lang tid før jeg innså at alle kapitlene har svært passende navn etter bøker og filmer, fra Eit eige rom til Fire bryllaup og ei gravferd og den selvfølgelige Apenes konge...
Daria Skrevet 25. juni 2023 Forfatter #35846 Skrevet 25. juni 2023 Jeg innser at det ikke er uanstendig tidlig og at folk flest sikkert hadde stått opp, men det føles likevel litt unødvendig å bli vekket av uteserveringsliv før klokka 10 på en søndag...
Daria Skrevet 25. juni 2023 Forfatter #35847 Skrevet 25. juni 2023 Det tok et øyeblikk før jeg så halen... '
Daria Skrevet 25. juni 2023 Forfatter #35848 Skrevet 25. juni 2023 Er det normalt for fugler å sitte og lene seg mot noe...? Jeg kikket ut på balkongen og Hjalmar halvt satt, halvt lå opp mot vinduet. Han var kjapt på beina da jeg kom ut, så det var tilsynelatende helt frivillig - bare en avslappet, tilbakelent soltilbedende positur...
Cata Skrevet 25. juni 2023 #35849 Skrevet 25. juni 2023 Daria skrev (16 timer siden): Alfred Fidjestøls Nesten menneske : Biografien om Julius... Hvis du vil ha mer om sjimpanser så prøv å få tak i Jane Goodalls "I skyggen av mennesket" på et bibliotek.
Daria Skrevet 25. juni 2023 Forfatter #35850 Skrevet 25. juni 2023 Det spørs vel om interessen er så stor... Men hun nevnes flere ganger i boka. I dag har jeg ikke drukket te -før nå. Til gjengjeld har jeg spist sushi, og det er kanskje enda mer sjokkerende enn en tefri dag...
Sauen Shaun Skrevet 26. juni 2023 #35851 Skrevet 26. juni 2023 Daria skrev (10 timer siden): I dag har jeg ikke drukket te -før nå. Til gjengjeld har jeg spist sushi, og det er kanskje enda mer sjokkerende enn en tefri dag...
Daria Skrevet 26. juni 2023 Forfatter #35852 Skrevet 26. juni 2023 I dag var det endelig bittesmå andunger i dammen i Dronningparken Det var også en hel barnehage rett bak benken min, men det er utrolig hva man kan stenge ute når man leser. Da det i tillegg dukket opp to gartnere som begynte å grave på begge sider av benken før de ble enige om at de trengte kugjødsel og en skikkelig spade og gikk for å hente dette, fant jeg imidlertid ut at det var på tide å komme seg videre... For øvrig kan jeg melde at sommersalget er i gang hos Gudrun Sjödén. Behovet for ikke-svarte knestrømper og en ny treningstopp (min definisjon, langt fra RRs tekniske varianter, men desto mer kafévennlig) var nokså reelt. *host*
Skravla Skrevet 26. juni 2023 #35853 Skrevet 26. juni 2023 Det er godt å høre du støtter det lokale næringslivet 😀
Daria Skrevet 26. juni 2023 Forfatter #35857 Skrevet 26. juni 2023 Ny sesong av Symesterskapet UK Akkurat i tide for ferie og mer ledig tid - la inspirasjonen strømme på!
Sauen Shaun Skrevet 26. juni 2023 #35858 Skrevet 26. juni 2023 Daria skrev (29 minutter siden): Ny sesong av Symesterskapet UK Akkurat i tide for ferie og mer ledig tid - la inspirasjonen strømme på! Her står det på opptak, og skal nytes når eselet ikke er i nærheten.
Daria Skrevet 26. juni 2023 Forfatter #35859 Skrevet 26. juni 2023 (endret) Daria skrev (På 24.6.2023 den 22.17): 24.06: 13 lest, tre kjøpt. 26.06: 14 lest, tre kjøpt. Louise Kennedys Trespasses er voksenversjonen av Across the barricades, som jeg neppe var alene om å måtte lese på skolen (jeg er muligens litt mer alene om å ha oppdaget at det var flere bøker om Kevin og Sadie og lest alle...) - kjærlighet på tvers av religion i Nord-Irland. Her er det midt på 70-tallet, the troubles preger alt og alle, og den unge katolske barneskolelæreren Cushla treffer Michael mens hun ekstrajobber i familiens pub. Han er dobbelt så gammel som henne, advokat, protestant - og gift. Det ligger jo i kortene at dette blir problematisk på så mange måter, og det blir dramatisk - kjærlighet, politikk og tragedie. En historie av det slaget som blir en veldig god bok, men tanken på hvor tett den sannsynligvis ligger på den tidens virkelighet er ganske hjerteskjærende. Endret 29. juni 2023 av Daria
Daria Skrevet 26. juni 2023 Forfatter #35860 Skrevet 26. juni 2023 Daria skrev (På 24.6.2023 den 22.03): Hva er denne greia med at så mange (særlig jenter under 25...) må hyle, skrike og/eller synge i festlig lag? I kveld er det en sånn forsamling på uteservingen og en annen i en leilighet et par etasjer unna. Begge gis bort mot henting... Jeg skjønner virkelig ikke de på kaféen - at de ansatte synes det er greit? Som gjest ville jeg gått hvis det foregikk sånn oppførsel på nabobordet, og det begynte for flere timer siden. Nå også på en mandag, en dag kaféen egentlig har stengt. Jeg antar at det er et privat selskap - men for alle oss som bor i nærheten og hadde forventet en fredelig kveld, er både støyen og grill-lukten den samme...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå