Daria Skrevet 20. juni 2023 Forfatter #35821 Skrevet 20. juni 2023 Rent gjenbruk Hadde de latt løvene jakte kunne jeg kanskje reagert - men mer sannsynlig kunne jeg hatt lyst til å komme og se på...
Skravla Skrevet 20. juni 2023 #35822 Skrevet 20. juni 2023 Daria skrev (Akkurat nå): Rent gjenbruk Hadde de latt løvene jakte kunne jeg kanskje reagert - men mer sannsynlig kunne jeg hatt lyst til å komme og se på... Jeg synes jeg hørtes rå og brutal ut om jeg hadde skrevet det. Men det er jo noe av det som er fasinerende med naturprogram - å se jaktmetodene.
Daria Skrevet 20. juni 2023 Forfatter #35823 Skrevet 20. juni 2023 Jeg ble en gang stående og se på kattens lek med musen, helt bokstavelig. Det var jo en naturopplevelse og et ganske fascinerende syn. Naturen er brutal, sånn er det bare...
Daria Skrevet 20. juni 2023 Forfatter #35824 Skrevet 20. juni 2023 Det jaktes på skjermen også - fotball-landslaget jakter febrilsk på en siste rest av folkets respekt og egen verdighet. Det hele skjer til lyden av Elles sommerfest, som pågår rett borti vegen...
Daria Skrevet 20. juni 2023 Forfatter #35825 Skrevet 20. juni 2023 Daria skrev (På 19.6.2023 den 20.52): 19.06: Ni lest, tre kjøpt. De store strenders samtale er et utvalg av Kolbein Falkeids lyrikk, fra debuten i 1962 og fram til 1997, og har vært et langtidsprosjekt på sengekanten. Her er det hverdagsnære og det astronomiske, liv og død og tre sider om skogsneglenes parring... 20.06: Ti lest, tre kjøpt. Vi er igjen i avdelingen for litteratur primært beregnet på terapeuter, men artikkelsamlingen Kroppen i psykoterapi er såpass konkret rettet mote terapisituasjonen at det har gjenkjenningsaspekter også for meg, og setter i gang tanker og refleksjoner (som man ikke skal utelukke at vil ende opp i en terapisituasjon - glidende overganger mellom teori og praksis...). Noe ligger langt utenfor min interessesfære, andre ting kanskje litt for nært - og det er jo unngåelig at jeg når jeg leser en psykiaters "sjekkliste" for første gang han møter nye pasienter, lurer på hvilket inntrykk jeg gjorde på de punktene i min første time...
Daria Skrevet 21. juni 2023 Forfatter #35826 Skrevet 21. juni 2023 (endret) Ingen sommer uten at en nabo skal pusse opp - badet, for eksempel, det er jo alltid en lydløs affære... Ukas økt med sjelegransking og kleenexforbruk er unnagjort (det viste seg at han hadde overnevnte bok i hylla ) og ble fulgt av te, scones og bok på nærmeste konditori, hvor hverken servitrisen eller jeg reagerte på at hun glemte å sette en kopp på brettet. Jeg innså plutselig at det var noe som manglet da jeg satt ved bordet og grep etter kannen. Det vil jo aldri falle meg inn å kritisere noen for å lese, men det er mulig at Agatha Christie-boka hun satt oppslukt av mellom slagene var litt for distraherende Endret 21. juni 2023 av Daria
Daria Skrevet 21. juni 2023 Forfatter #35827 Skrevet 21. juni 2023 Bokklubben har oppdatert sine nettsider, jeg har sendt dem beskjed om enkelte mindre heldige valg de har gjort i den anledning... De markerer hendelsen (nettsidene, ikke min klage...) med rabatt på det meste, sånn apropos å gjøre valg (forhåpentligvis mer heldige)
Daria Skrevet 21. juni 2023 Forfatter #35828 Skrevet 21. juni 2023 Daria skrev (17 timer siden): 20.06: Ti lest, tre kjøpt. 21.06: 11 lest, tre kjøpt. Det ligger jo kortene at når Michael Ball, britisk musikalstjerne som jeg har hatt et svakt punkt for siden jeg var 6 (han var den originale Marius i Les Mis...), romandebuterer med en teaterbasert historie, vil den nå toppen av leselisten min ganske raskt. The Empire er sentrert rundt teateret med samme navn, vi snakker tidlig 20-tall - som i 1920 - og her er alt man kan tenke seg og litt til. En nylig avdød aristokrat med en ung enke, en arving med hemmeligheter og skumle hensikter (han er ikke alene om noen av delene), en teaterimpresario som ikke er redd for å ta i bruk skitne triks, et par unge menn med krigserfaring og ditto ambisiøse damer, skuespillere, glamour, dramatikk og intriger og selvfølgelig kjærlighet, og det hele toppes med en på alle viss overdådig finale (som selvfølgelig er premiereaften). Boka er et overflødighetshorn av det aller meste, det flørter med både klisjéer, melodrama og forutsigbarhet og kunne fort blitt altfor mye, men reddes av to ting - teatersettingen (man forventer jo drama...) og det faktum at den er skrevet både med et snev av ironi og en hel masse humor og varme. Jeg ler, jeg gråter (hadde jeg ikke lest slutten på offentlig sted ville jeg grått mye mer), jeg elsker og storkoser meg. Det skal komme en oppfølger - nedtellingen er i gang...
Daria Skrevet 21. juni 2023 Forfatter #35829 Skrevet 21. juni 2023 Plutselig var jeg planløs både torsdag og fredag - da må jeg vel finne på noe... En bruktbutikkutflukt? En lesebenk litt lenger unna? Ut og kjøpe sengetøy? Mulighetene er uendelige...
Daria Skrevet 21. juni 2023 Forfatter #35830 Skrevet 21. juni 2023 Daria skrev (7 timer siden): 21.06: 11 lest, tre kjøpt. 21.06: 12 lest, tre kjøpt. Månedens tredje bok om drap på statsledere... Don DeLillos Vekten handler om drapet på John F. Kennedy, og da primært om det som skjedde i forkant (som kan ha skjedd - la meg understreke at dette er en roman og ikke utgir seg for å være noe annet). Boka følger to hovedspor, hvor det ene følger livet til drapsmannen Lee Harvey Oswald og det andre en stadig mer komplisert konspirasjonsintrige iverksatt av folk som har og/eller har hatt tilknytning til både FBI og CIA. Det blir etter hvert mange navn, intriger, tvister og baktanker å holde styr på, og jeg er, til tross for at jeg har pådratt meg en god del Kennedy-kunnskap med årene, stadig mer usikker på hva (evnt hvem) som er (mer eller mindre) fakta og hva som er fri fantasi, men det er ganske underholdende lesning (selv om jeg får lyst til å gi oversetterenet og annet rapp på hånden).
Sauen Shaun Skrevet 22. juni 2023 #35831 Skrevet 22. juni 2023 Daria skrev (14 timer siden): Plutselig var jeg planløs både torsdag og fredag - da må jeg vel finne på noe... En bruktbutikkutflukt? En lesebenk litt lenger unna? Ut og kjøpe sengetøy? Mulighetene er uendelige... Det gjelder å se mulighetene
Daria Skrevet 22. juni 2023 Forfatter #35832 Skrevet 22. juni 2023 Det gjelder også å overtale kroppen... Dagens muligheter strakte seg til brygga, H&M og Coop, under litt tvil. Forhandlinger om en ettermiddagstur vil være pågående noen timer til.
Daria Skrevet 22. juni 2023 Forfatter #35833 Skrevet 22. juni 2023 Bare synet av den forliste ubåten er nok til å vekke klaustrofobien jeg ikke har. Jeg ville knapt gått inn i den frivillig selv når den sto trygt på tørt land - og så skalke lukene og forsvinne flere kilometer ned i vannet? Aldri i livet, enda så fascinert jeg har vært av Titanic i mange år (og lenge før Leo...). Enkelte ting (ganske mye, egentlig) gjør seg best på bilder...
Sauen Shaun Skrevet 23. juni 2023 #35834 Skrevet 23. juni 2023 Ubåt har aldri hørt hjemme i mine drømmer heller - ikke i mine mareritt en gang…
Daria Skrevet 23. juni 2023 Forfatter #35835 Skrevet 23. juni 2023 (endret) Jeg har faktisk vært om bord i en (den sto på land), men det var en gammel militærubåt beregnet på litt mer enn fem personer som satt på gulvet... Endret 23. juni 2023 av Daria
Daria Skrevet 23. juni 2023 Forfatter #35836 Skrevet 23. juni 2023 Fysiofri fredag, med tilhørende forventninger om egeninnsats - men først frokost (hvor mange f-ord er det plass til i en setning...? ). Mulig jeg må dra i gang en leteaksjon etter viljestyrke og motivasjon og sånt også...
Daria Skrevet 23. juni 2023 Forfatter #35837 Skrevet 23. juni 2023 Jeg har fått med meg at Tonje Brenna er i hardt vær når det gjelder habilitetsspørsmål om dagen, men ikke at Anette Trettebergstuen sto så dypt i det samme at hun faktisk går av. Men jeg skjønner ikke at dette med habilitet er så vanskelig å forstå for politikere som har drevet med dette i så mange år. Jeg tenke ikke at vi var så nære venner er en setning du aldri kommer godt ut av, hverken når det gjelder karrieren eller vennskapet - har du behov for å forsvare deg eller i det hele tatt vurdere om du er inhabil, er du høyst sannsynlig på tynn is.
Daria Skrevet 23. juni 2023 Forfatter #35838 Skrevet 23. juni 2023 Treningsstrikken min røk At jeg sliter ut treningstøy er en ting, men utstyret...? Jeg vil selvfølgelig gi dette en Se, så mye innsats jeg nedlegger på hjemmebane-vinkling overfor fysio Jeg har med andre ord trent (inkludert en stavfri oppvarmingsrunde rundt kvartalet og litt trappegåing) og kan ha god samvittighet resten av helgen. Dessuten har jeg for andre dag på rad hatt trost i blomsterpotta (Prøysens mindre kjente førsteutkast ) på balkongen. På pidestallen i hjørnet står det en ganske stor terrakottapotte jeg ikke har fått plantet noe i ennå, og den er tydeligvis et godt sted å sitte. Godt de er ferdige med å legge egg (tror jeg?), ellers ville jeg vært bekymret for at den var på jakt etter rede-tomt...
Daria Skrevet 23. juni 2023 Forfatter #35839 Skrevet 23. juni 2023 Daria skrev (4 timer siden): Dessuten har jeg for andre dag på rad hatt trost i blomsterpotta (Prøysens mindre kjente førsteutkast ) på balkongen. På pidestallen i hjørnet står det en ganske stor terrakottapotte jeg ikke har fått plantet noe i ennå, og den er tydeligvis et godt sted å sitte. Godt de er ferdige med å legge egg (tror jeg?), ellers ville jeg vært bekymret for at den var på jakt etter rede-tomt... Den kom tilbake igjen, og lot seg til og med fotografere. Jeg kan jo ikke plante noe i den potta nå, den er åpenbart opptatt...
Daria Skrevet 24. juni 2023 Forfatter #35840 Skrevet 24. juni 2023 I dag: Trost i vinduspost Jeg fikk innspill på at den burde ha navn, så han (nei, jeg vet ikke kjønnet...) heter nå Hjalmar. Prøysen-inspirert, selvfølgelig...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå