Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

-Etter ungdomsskolen har det vært altfor lite kunst og håndverk i livet mitt...

Sturla Holm Lægreid så de positive sidene ved at han knakk børsa og måtte slå seg løs med gaffa og den slags :fnise: 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Daria skrev (6 minutter siden):

-Etter ungdomsskolen har det vært altfor lite kunst og håndverk i livet mitt...

Sturla Holm Lægreid så de positive sidene ved at han knakk børsa og måtte slå seg løs med gaffa og den slags :fnise: 

:fnise: 

Skrevet

Jeg tror det er et krav om at man må være litt rappkjefta for å komme inn i skiskytter-varmen - selv rekruttene er i en egen klasse der :ler: 

Skrevet

Jeg synes at man godt kan la være å la ungen ta med seg en fløyte ut for å leke i tettbygde strøk når klokka knapt er 10 på en søndag. Dette synet kan være noe preget av at det var liv og leven i området til klokka fem i natt...

Jeg hadde tilbud om utflukt i dag, men valgte å takke nei (regnestykket "hvor sliten etter to timer på kafé med ett annet menneske" ganger "antall personer, aktiviteter og timer involvert i utflukt" var relativt enkelt). I stedet blir et spørsmål om hvilke benker jeg skal lese på i dag, og om vi har nådd punktet hvor det er mer naturlig å ta med vannflaske enn te-termos.

Skrevet

Lese på benk høres egentlig deilig ut :jepp:

Skrevet

Det kan anbefales... Jeg besøkte to av de mer nærliggende, medbringende aprikoste, kjeks og en roman fra 70-tallet.

Skrevet (endret)

En av de mer ubetydelige grammatikalske feilene som irriterer meg uproporsjonalt mye, er når noen skriver ett i stedet for et. Som her:

Det  er jo ikke nødvendig å understreke at  båten ikke gikk på flere skjær... (Et  annet irritasjonsmoment er bruken av han i objektsform i stedet for ham. Ja, jeg vet det er godkjent og formelt sett ikke feil, men jeg  liker det ikke...).

Endret av Daria
Skrevet

Dagens navn: Børsting. Han burde jo ha vært frisør, ikke fotballspiller... :fnise: 

Skrevet

Jeg hadde på forhånd en plan om at økten hos psykofysio skulle følges av en økt i vaskekjelleren. Etter at økten hos psykofysio faktisk er gjennomført, er den nye planen tilbakelent og stillesittende kvalitetstid med tre bøken, en kanne te og en skål med moreller...

Skrevet

Og de morellene så sykt gode ut… :sikle: Spørs om Sauen må innom butikken på veg hjem i dag… 

Skrevet

Det er jo ikke det verste jeg kunne ledet deg ut i fristelse med :ler:

Her er det tomt for moreller og lunsj er fortært, men te og bøker er det nesten ubegrenset tilgang til...

Skrevet

Det store spørsmålet nå er hvilken butikk man skal stoppe ved? Hvem har billigst moreller? * løser verdensproblemer mens jeg venter på transport for andre gang i dag* :fnise:

Skrevet

Mine var på tilbud hos Meny, men det var før helgen...

Skrevet

Jeg kjøpte moreller på Kiwi - veldig gode :nigo:

Skrevet

På grunn av bilkø ble det Spar. Enklest det i rushtrafikken… 

Skrevet
Daria skrev (På 10.6.2023 den 20.19):

10.06: Fire lest, tre kjøpt.

Fra klassikeravdelingen: Camilla Colletts Amtmannens døtre, om skjebnen til borgerskapets kvinner - å giftes, ikke å bli lykkelige, som Sofie ser det. Ingen av romans gifte kvinner blir spesielt lykkelige, nokså uavhengig av hvor mye de selv har å si i valget av ektemann. Collett sprer skylden for dette godt - samfunnets forventninger, mennene, kvinnene og ikke minst foreldre bidrar alle til dette, og en singels og selvstendig kvinne anno 2023 kan puste lettet t over å ha unnsluppet alt dette... Denne utgaven betegnes faktisk som en oversettelse fra Colletts gammelmodige (selv da boka var ny) 1850-tallsdansk til en norsk språkdrakt som er litt mer lettfattelig for dagens lesere, uten at det oppleves som en modernisering, det føless fortsatt som en "gammel" bok.

12.06: Syv lest, tre kjøpt. Jeg sa jo noe om en dagsplan som involverte tre bøker... :fnise: 

Natalie Livingstones The Mistresses of Cliveden er i kategorien for britisk sosietetshistorie, med utgangspunkt i herresetet Clivden. Jeg har litt blandede følelser her - i utgangspunktet synes jeg den er interessant, men jeg irriterer meg litt over formen og helheten. Premisset er som tittelen sier kvinnene som har bodd er, og Livingstone har plukket ut de fem viktigste/mest spennende og/eller skandaløse. Litt av utfordringen er at ingen av dem bodde der fast (en av dem var strengt tatt aldri der - innen det var ferdig bygd var hun og hennes elsker, som bygget det for henne, dømt til å avslutte forholdet), så den røde tråden i boka er mildt sagt flisete med lite som binder de fem delene sammen, og framstillingen er tidvis rotete og med irrelevante detaljer (vi trenger ikke tre sider om datidens avismarked for å forstå betydningen av presseomtale). At Profumo-skandalen brukes som ramme, til tross for at ingen av de fem damene hadde noe med den å gjøre, hjelper heller ikke på følelsen av manglende sammenheng og en bok som går på akkord med egne premisser.

E. L. Doctorows Daniels bok er en roman inspirert av Rosenberg-ekteparet som ble henrettet for spionasje på 50-tallet. Historien fortelles av deres voksne sønn Daniel, i tilbakeblikk, i samtaler og i nåtidshendelser (dvs 67/68, boka kom i 1971) som viser hvordan det fortsatt preger livet hans. Boka skifter mellom første- og tredjepersonsperspektiv, gjerne i samme setning, og  mellom hendelser, tankerekker og mer filosofiske, politiske og moralske utlegninger - den krever litt innsats uten  at den er veldig tung å lese. Jeg har nettopp lest en biografi om Ethel Rosenberg, det hjelp sikkert litt å ha den historien friskt i minne.

Boka med den spenstige tittelen Inn og bombe frøken Ur er (selvfølgelig) en diktsamling, skrevet av Ulf Nygaard. Han er (forteller baksideteksten meg) mest kjent for å stå bak bandet Folk og Røvere, og mange av tekstene er også utgitt som sanger, til dels i bearbeidet/utvidet versjon. jeg tror nok de gjør seg bedre i den formen, på trykk blir det fort litt mer platt og nødrim-preget (og to linjer er ikke et dikt...).

Og med dagens innsats har jeg faktisk lest ut alle bøkene jeg holdt på med, og har valg å ta for morgendagen... 

Skrevet

:gjesp:

Direkte inne fra fysikalske, kl 07.45. Jeg følte at det ikke kunne forbigås i  stillhet... :fnise:

Skrevet

:vinke:

Imponert! Lykke til med økta! :duskedame:

Skrevet

:duskedame: Regner med det belønnes med bok, te og noe godt å tygge på :jepp: 

Skrevet

Jeg er nå direkte inne fra Baker Hansen, med en tom tekopp, en asjett med muffinssmuler og en oppslått bok på bordet foran meg, og skjønner ikke hva du snakker om... :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...