Daria Skrevet 8. juni 2023 Forfatter #35741 Skrevet 8. juni 2023 La meg presentere kvinnen med stålkontroll på egen økonomi: Amnesty ringer og lurer på om ikke en liten økning av månedsbidraget kan vurderes, og det kan det jo. -Hvilket beløp ser du for deg? -Eh... hva er det på nå? Jeg tror du har bedre oversikt over det enn meg... Autotrekk er min venn, eventuelt fiende... Men jeg tror hun satte ny rekord i bruk av egennavn ved tiltale - hun må ha sagt navnet mitt nesten like mange ganger på halvannet minutt som fysio (som har relativt høy frekvens) gjør på en halvtime...
Daria Skrevet 8. juni 2023 Forfatter #35742 Skrevet 8. juni 2023 (endret) Daria skrev (5 timer siden): 07.06: To lest, tre kjøpt. Jeg fikk jo bursdagsgavekort fra Bokklubben, ergo lå det tre bøker i postkassen i går... En bok om britisk historie (denne gangen rent politisk, uten sosietet og kongelige...), en biografisk roman med den besnærende tittelen Personal librarian - om en svart kvinne som utgor seg for å være hvit og får jobb hos J. P. Morgan og musikalstjerne Michael Balls debutroman om, sjokkerende nok, teater... 08.06: Tre lest, tre kjøpt. Haldis Hjort - Idéer i norsk psykoterapi : utviklingslinjer og brytninger 1970-2000 er i utgangspunktet en doktorgradsavhandling. Fordelen med det, for ikke-fagfolk som meg, er at den i større grad definerer både problemstillinger, begreper og intensjoner underveis. Ikke bare har jeg nå endelig en idé om hva intersubjektivitesteorien egentlig handler om, men hun bruker også en side på å drøfte noe jeg stadig har lurt på i min vandring i psykologi-litteraturen - forskjellen på og bruken av ordene klient og pasient. Deler av boka, som både er en historisk framstilling og en drøfting av utviklingen i psykoterapi og familieterapi gjennom tre tiår, er ganske interessant, andre deler er utenfor hva jeg helt har grunnlag for å skjønne så mye av og dermed heller ikke blir så engasjert i. Noen kapitler går tregere enn andre, for å si det sånn... Endret 8. juni 2023 av Daria
Daria Skrevet 9. juni 2023 Forfatter #35743 Skrevet 9. juni 2023 (endret) -Er det ikke det ene, så er det det andre... Hvordan føle seg som evig feilvare hos fysio, som mente jeg så litt skjev ut - selv vil jeg hevde at ganglaget er adskillig bedre i dag... Det pleier å være en kortvarig affære, og så langt ser det lovende ut. Hvis ikke er hjelpen som vanlig nær - Er det fortsatt plagsomt på tirsdag, får jeg se litt nærmere på det, konkluderte fysio og gjorde sitt for at neste uke blir en vekkerklokke-uke, med timer 8 og 8.30... Endret 9. juni 2023 av Daria
Daria Skrevet 9. juni 2023 Forfatter #35744 Skrevet 9. juni 2023 Jeg ønsker meg leselys på balkongen - spørsmålet er om denne vil gi nok lys (og om den er verdt prisen...)
Skravla Skrevet 9. juni 2023 #35745 Skrevet 9. juni 2023 Daria skrev (33 minutter siden): Jeg ønsker meg leselys på balkongen - spørsmålet er om denne vil gi nok lys (og om den er verdt prisen...) Erfaringsmessig er solcelle lamper mer for kosebelysning og ikke arbeidslys.
Daria Skrevet 9. juni 2023 Forfatter #35746 Skrevet 9. juni 2023 Det er det jeg også mistenker - det står at den gir "samme varme lys som en glødepære", men sier ingenting om styrke...
Daria Skrevet 9. juni 2023 Forfatter #35747 Skrevet 9. juni 2023 Daria skrev (På 26.5.2023 den 18.59): Det store spørsmålet når Menys levering inneholder to stk av en vare jeg bare skulle ha en av, er hvem av oss som har gjort en feil. Det ikke så overraskende svaret var selvfølgelig at det var meg... I det minste var det en potte med mynte - steller jeg pent med den, er holdbarheten potensielt svært lang. Same procedure - jeg har nå poteter for lange tider, og vurderer å bli flinkere til å dobbeltsjekke bestillingene mine. Akkurat dette er aldri noe problem når jeg handler i fysisk butikk...
Daria Skrevet 9. juni 2023 Forfatter #35748 Skrevet 9. juni 2023 Nok en gang kunne jeg teksten umiddelbart til tross for at det var 20 år siden sist - men det tok meg en time å komme på artisten...
Daria Skrevet 9. juni 2023 Forfatter #35749 Skrevet 9. juni 2023 Og siden jeg først var i mimrehumør...
Daria Skrevet 9. juni 2023 Forfatter #35750 Skrevet 9. juni 2023 -Andreas, du var jo en ganske god spydkaster i din tid... Andreas Thorkildsen, som kjent mester på de fleste måter, klarte med litt anstrengelse og en grimase å ikke le...
Daria Skrevet 9. juni 2023 Forfatter #35751 Skrevet 9. juni 2023 -Overraskende lett i starten, men det var egentlig litt som forventet... Klart som blekk
Daria Skrevet 9. juni 2023 Forfatter #35752 Skrevet 9. juni 2023 Yr truer med over30 grader til uka. Jeg fant ut at det var et godt tidspunkt for å bestille en bordvifte...
Frøkenfryden Skrevet 10. juni 2023 #35754 Skrevet 10. juni 2023 Daria skrev (13 timer siden): Og siden jeg først var i mimrehumør... Rett tilbake i mitt unge voksenliv..😌
Daria Skrevet 10. juni 2023 Forfatter #35755 Skrevet 10. juni 2023 Musikk er den mest effektive tidsmaskinen Oppe og ikke gråter - det er sol ute, en stadig bedre rygg inn og en venninneavtale venter om et par timer. Jeg var taktisk og fikk det lagt til min nærkafé, som jeg kan tusle opp til nesten uansett form. Den hun egentlig foreslo så mye mer spennende ut, men beliggenheten var litt for spennende...
Cata Skrevet 10. juni 2023 #35756 Skrevet 10. juni 2023 Daria skrev (22 timer siden): Jeg ønsker meg leselys på balkongen - spørsmålet er om denne vil gi nok lys (og om den er verdt prisen...) Svaret på behovet er lesebrett med lys på skjermen... Det er til og med bærbart. 😇 1
Daria Skrevet 10. juni 2023 Forfatter #35757 Skrevet 10. juni 2023 Barn funnet i live 40 dager etter flystyrt For en fantastisk historie - og for en innsats 13-åringen må ha gjort.
Cata Skrevet 10. juni 2023 #35758 Skrevet 10. juni 2023 Daria skrev (6 minutter siden): Barn funnet i live 40 dager etter flystyrt For en fantastisk historie - og for en innsats 13-åringen må ha gjort. Ja, her ser jeg både bok og film komme om noen år. Og tenk at de klarte å få babyen gjennom det hele også.
Daria Skrevet 10. juni 2023 Forfatter #35759 Skrevet 10. juni 2023 Hva sier vel sommer mer enn skirenn som lørdagsunderholdning på tv
Daria Skrevet 10. juni 2023 Forfatter #35760 Skrevet 10. juni 2023 Daria skrev (På 8.6.2023 den 18.33): 08.06: Tre lest, tre kjøpt. Haldis Hjort - Idéer i norsk psykoterapi : utviklingslinjer og brytninger 1970-2000 er i utgangspunktet en doktorgradsavhandling. Fordelen med det, for ikke-fagfolk som meg, er at den i større grad definerer både problemstillinger, begreper og intensjoner underveis. Ikke bare har jeg nå endelig en idé om hva intersubjektivitesteorien egentlig handler om, men hun bruker også en side på å drøfte noe jeg stadig har lurt på i min vandring i psykologi-litteraturen - forskjellen på og bruken av ordene klient og pasient. Deler av boka, som både er en historisk framstilling og en drøfting av utviklingen i psykoterapi og familieterapi gjennom tre tiår, er ganske interessant, andre deler er utenfor hva jeg helt har grunnlag for å skjønne så mye av og dermed heller ikke blir så engasjert i. Noen kapitler går tregere enn andre, for å si det sånn... 10.06: Fire lest, tre kjøpt. Fra klassikeravdelingen: Camilla Colletts Amtmannens døtre, om skjebnen til borgerskapets kvinner - å giftes, ikke å bli lykkelige, som Sofie ser det. Ingen av romans gifte kvinner blir spesielt lykkelige, nokså uavhengig av hvor mye de selv har å si i valget av ektemann. Collett sprer skylden for dette godt - samfunnets forventninger, mennene, kvinnene og ikke minst foreldre bidrar alle til dette, og en singels og selvstendig kvinne anno 2023 kan puste lettet t over å ha unnsluppet alt dette... Denne utgaven betegnes faktisk som en oversettelse fra Colletts gammelmodige (selv da boka var ny) 1850-tallsdansk til en norsk språkdrakt som er litt mer lettfattelig for dagens lesere, uten at det oppleves som en modernisering, det føless fortsatt som en "gammel" bok.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå