Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

Og der måtte jeg trekke skulderbladene sammen for å sjekke hvordan jeg gjør det… :fnise: 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var på ingen måte bevisst at jeg gjorde det skjevt før hun påpekte det... :fnise: 

Skrevet
Daria skrev (På 20.5.2023 den 21.13):

20.05: Ti lest, tre kjøpt.

Oppbruddstid av Carmen Korn er oppfølgeren til Døtre av en ny tid, som jeg leste for et par uker siden. Der handler fortsatt  om fire venninner i Hamburg og deres familier og omgangskrets, nå på 1950- og -60-tallet. Krigen hviler fortsatt tungt over alt og alle, men det går mot bedre tider - stort sett. Jeg blir igjen sugd inn i dette universet og sluker hele boka på et drøyt døgn, og er litt lei meg for at jeg må vente på bind tre. Det foreligger på tysk, men det hjelper jo ikke meg...

22.05: 12 lest. tre kjøpt.

Anne Sebbas Ethel Rosenberg er biografi om den første - og jeg tror fortsatt den eneste - kvinnen i USA som har  blitt henrettet for noe annet enn drap. Hun ble sammen med sin mann Julius Rosenberg i 1951 dømt for spionasje, i en rettsak som med dagens øyne framstår som ganske skandaløs og hvor det Ethel i praksis ble dømt for var to samtaler - som høyst sannsynlig var en løgn fra hennes egen bror, ute etter å redde sitt eget skinn.  Sebba har gjort en imponerende jobb og ikke minst hatt gode kilder, først og fremst parets to sønner, som var 6 og 10 da foreldrene ble henrettet (en helt hjerteskjærende del av historien) og viser et på mange måter ordinært liv som fikk en helt ekstraordinær slutt. Jeg blir ikke nødvendigvis overbevist om at hun var så lett like, men det er vanskelig  å ikke ha sympati med skjebnen hennes. At mannen var skyldig i spionasje er de færreste i tvil om, men hun var nok primært skyldig i naivitet, kjærlighet og (misforstått) lojalitet.

Jeg har lenge hatt Djuna Barnes Nightwood på leselisten, mest fordi jeg har sett den referert til så mye og ofte. Sammenhengene den har vært nevnt i og ikke minst måten den blir omtalt på - nyskapende, modernistisk, banebrytende - har imidlertid også gitt meg en følelse av at det er den type bok de fleste av oss leser fordi vi føler at vi burde, uten å nødvendigvis få så mye ut av den (at forordet sier at det er en bok som særlig leser av studenter og akademikere sier også sitt) - og jeg står ved den følelsen... Jeg blir aldri så engasjert i dette som skal være en fortelling om kjærlighet mellom kvinner, men aller mest handler om en middeladrende mannlig doktor med altfor mye på hjertet - det  er sikkert egentlig dypt, men for meg blir det mest usammenhengende og uinteressant, og en fortelling jeg aldri får helt taket på. Men nå har jeg hvertfall lest den...

Skrevet

To morgener på rad nå har jeg måttet utvise veps fra stua.  Hvor kommer de fra? Og hvorfor ikke på soverommet eller kjøkkenet, hvor det tross alt er åpne vinduer? Livets små mysterier... 

Sen fysio i dag, så foreløbig er det morgenkåpe og lavt aktivitetsnivå som gjelder. Dessuten melder kroppen om at det veldig snart burde være tid for frokost...

Skrevet

Jeg har bestilt blomster til en venninne som fyller rundt år i dag. Nå ringte blomsterbutikken - hun hadde bare en farge av de blomstene som sto spesifisert i beskrivelsen - gikk det greit om hun blandet inn noe annet...?  Jeg svarte at det overlot jeg helt og holdent til henne - jeg vil bare ha en fin bukett og stolte på hennes vurderinger. Umiddelbart tenkte jeg at det var da helt unødvendig å spørre om, men det sier vel sitt om at det er nok av dem som faktisk synes det er viktig at det får akkurat det de har bestilt og betalt for. Jeg kan skjønne at når du bestiller en bukett røde roser, er det et poeng at det skal være akkurat det, men om en "fargerik bukett gerbera" får litt innslag av andre typer kan da ikke bety noe for noen...

Skrevet

Jeg har gjort et relativt helhjertet forsøk på å trene litt hos fysio, om enn i noe redusert tempo (-Slow motion trening... :fnise: ) og blomstene har blitt levert hos jubilanten. Dessuten er nyeste bind av Pondus : Eliteserien mottatt og lest - jeg er sikker på at naboene hørte meg le... Nå ser jeg Bake-off i repriseopptak og funderer på de store spørsmål - dagens aftens og morgendagens antrekk og utelesingsbok.

Skrevet

-At least  my  balls are firm.

...sa den unge mannen som er iført slips og spiller orgel i kirken. Bake-off leverer som alltid på mer eller mindre tilsiktede dobbeltbetydninger og henslengte kofferter... 

Skrevet

Jeg hadde jo fått med meg at det kommer et gigantisk atomdrevet krigsskip til byen, men jeg hadde ikke fått med meg at det skulle skje akkurat på det tidspunktet jeg gjerne bedriver post-psykolog-lesing-og-tedrikking på festningen. Siden jeg ikke så hvorfor dette var en  begivenhet verdt å bli entusiastisk over, hvertfall ikke på den positive måten (stikkord her er igjen atomdrevet krigsskip), var jeg heller ikke forberedt på  at festningen var overfylt av  folk som ville bivåne denne ankomsten. Godt man er lokalkjent nok til å vite hvor det står benker uten sjøutsikt og  dermed uten folk - men med blomstrende og duftende syriner og spirea og et bakteppe av enorme kastanjetrær i full blomst.

Skrevet

1. runde i cupen og  NRK vet som vanlig alt - hvilke spillere som har deltatt i MGp jr og Ex on the Beach, at Viking-spillerne kjørte  elektrisk sparkesykkel til lokaloppgjøret og ikke minst at en spiller et stykke ned i divisjonssystemet har betalt 16 000 for en nakenkatt - åpenbart  et dyr som ikke appellerer til Aleksander Schau... :rulle: 

Skrevet

Jeg leser at Tina Turner er død og tenker at Oi, hun var da ikke så gammel? Hun  ble 83...

Skrevet
Daria skrev (2 minutter siden):

Jeg leser at Tina Turner er død og tenker at Oi, hun var da ikke så gammel? Hun  ble 83...

Hææ? Åttitre? :klo:

Skrevet

50 minutter inn i kampen, det står 0-0 mellom Lillestrøm og Skedsmo, som ligger midt på tabellen i 3. divisjon - og  LSK får keeperen utvist. Lovende... :ball: 

Skrevet

...men de tar ledelsen likevel. Uansett er det første eliteserielaget allerede er ute - Sandefjord gikk fra å lede 2-0 til å tape på straffer mot Eik Tønsberg, også et 3. divisjonslag...

Skrevet

Fornøyd med dagens MC-utfall forresten! :opplyser:

Skrevet

Man klager ikke (selv om det var forbedringspotensiale). Jeg zappet innom underveis i  fotballsendingen og fikk med meg resultatet.

Skrevet
Roadrunner skrev (10 timer siden):

Fornøyd med dagens MC-utfall forresten! :opplyser:

Det kunne vært både bedre og verre :jepp: Men blir det Billie og Sarah i finalen gidder jeg ikke se…

Skrevet

Jeg har vært ute og lunsjet i solen med min mor i dag, og fått bursdagsgave - selvbuvanter :fnise: Hun lurte tidligere i vår på om jeg trengte noe strikket - hun trengte nemlig strikketøy - så jeg har sånn sett ønsket meg dem, og jeg har nå engang bursdag på denne tiden av året :ler: 

Skrevet (endret)
Daria skrev (På 22.5.2023 den 19.29):

22.05: 12 lest. tre kjøpt.

25.05: 14 lest, tre kjøpt.

Tone Selboes Litterære vaganter tar for seg byens betydning i liv og virke hos seks kvinnelige forfattere, inkludert Collett, Undset og Wolff. Jeg synes det blir litt sprikende til tider, forskjellene på både forfatterne, hva de skrev og hva Selboe vektlegger hos den enkelte er større enn likhetene, og teorikapittelet til slutt føles ikke som om det egentlig har så mye med resten å gjøre. jeg har mest glede av de kapitlene hvor jeg kjenner forfatteren best fra før av, det blir jo gjerne sånn.

The reservoir tapes av Jon McGregor er en samling fortellinger (originalt hørespill, så  vidt jeg forstår) basert på det samme universet som Reservoir 13. Det var en kollektivroman om en landsby med utgangpunkt i forsvinningen til en 13 år gammel jente, her kommer enkeltpersoner til orde med små og store historier om ting som hende rundt den tiden  da jenta forsvant. Noen henger sammen, andre står mer alene og noen kaster litt mer lys over jentas forsvinning, men ingen har klare svar. En leksjon i antydningens kunst.

Endret av Daria

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...