Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

Du får nyte duften av rent bad hver gang du er innom der i dag. Er godt når man kan nyte resultatet av jobben som er gjort. :jepp:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min  umiddelbare favoritt i BBCs nye (hvertfall for meg) sesong av Symesterskapet er jo mannen som til daglig er yrkesoffiser... Men jeg savner Joe Lycett :grine: 

Skrevet

I QIs episode om teater henger det en pistol på veggen merket Property of Anton Chekhov. Jeg forventer at den vil gå av på et tidspunkt... For øvrig en helt ny episode - plutselig er alle så mye eldre :fnise: 

Skrevet

Setningen Her tenker jeg du vil ha mer å gå på ganske raskt, kan være både løfte, trussel og oppmuntring, sett fra innsiden av et beinpressapparat... :fnise: 

Dagen så langt: :regn: :trene: :regn: 

Planen videre: :leselusa: 🍵 

Skrevet

Jeg kan melde at så langt går alt etter planen. En kanne med fransk earl grey, et nummer av The New Yorker og en bok om idéer i norsk psykoterapi har vært involvert, samt lunsj. Nå skal jeg videre til byvandrende kvinnelige forfattere (kapittelet om Cora Sandel står for tur) og muligens også en tur innom et begravelsesbyrå nordpå...

Skrevet

Det er en første gang for alt - inkludert å ta i bruk sprayflasken jeg vanligvis* bruker til blomsterdusjing til å dynke stryketøy. Bunadserken har gått fra rosin til lett medtatt drue, og det er så  bra som det blir. Det er ingen som skal kikke meg under stakken i morgen uansett... 

*Det var hvertfall det den ble kjøpt for. Hvor mange år siden sist den var i bruk er et annet spørsmål...

Skrevet
Daria skrev (På 15.5.2023 den 21.48):

I QIs episode

Qi? Qué?

Skrevet (endret)

Hipp hipp :flagg: Her er det den fredeligste 17.mai-morgen i kvinnes minne - jeg våknet litt før halv ni, lyttet til stillheten og lurte på hva som (ikke) hadde skjedd...

Endret av Daria
Skrevet

Fant du ut hva som hadde skjedd? 

Skrevet

Absolutt ingenting  - det var det som var så deilig :ler: Ikke minst har kafeen/baren vært stengt - i tidligere år har den (med annen eier/konsept) gjort det uutholdelig å være hjemme. 

Jeg hadde jo planer for dagen. Lufte bunaden og se på folkelivet først, så opp til Skravla. Det som ikke var en del av planen, var svimmelhetsanfallet  som traff meg som et snøskred i går kveld og gjorde at det ikke fristet å hverken gå ut eller bort i dag. I stedet har jeg tilbragt det meste av dagen i lett tilbakelent positur i selskap med en bunke bøker. Ikke det jeg hadde tenkt, men det kroppen og hodet har vært mest komfortabel med - mer enn noen minutter på beina og signalene  har vært ganske klare. Forhåpentligvis er det primært slitenhet, da kan en helt rolig dag reparere mye.

Skrevet

Jeg gråter ikke av kveldens MasterChef, altså, bare til informasjon... :sjenert: 

Skrevet

Akkurat startet dagens episode - nesten ajour med andre ord :opplyser:

Skrevet
Daria skrev (På 14.5.2023 den 18.09):

14.05: Åtte lest, tre kjøpt.

17.05: Ni lest,  tre kjøpt.

Eskil Skjeldals Byrået er en roman om et begravelsesbyrå. Det ligger i en liten by nordpå og drives av Olav, som er kom flyttende sørfra for 15 år siden. Førsteinntrykket av Olav er at han kanskje ikke er den mest oppegående sosialt sett, men han viser seg å være veldig god med klientene sine. Historien fortelles primært gjennom dødsfallene Olav håndterer (her ligger det en potensiell novellesamling og vaker) og noen tilbakeblikk - vi får brokker og antydninger om Olavs forhistorie og hva som har ledet ham fit haner, men ingen klare svar - og det er egentlig helt greit.

Skrevet

Jeg oppdaget at det har flyttet inn noen i leiligheten som har stått tom og til salgs en stund. Hvis dette er representativt for festvanene deres lover det ikke godt...

Skrevet
Daria skrev (2 timer siden):

Jeg gråter ikke av kveldens MasterChef, altså, bare til informasjon... :sjenert: 

Har ikke sett, og blir ikke oppdatert før lørdag. Så fram til da ber jeg ydmykt om at dere ikke avslører for mye… :pls:

Skrevet
Daria skrev (38 minutter siden):

Jeg oppdaget at det har flyttet inn noen i leiligheten som har stått tom og til salgs en stund. Hvis dette er representativt for festvanene deres lover det ikke godt...

Huffda…

Skrevet

Noen fant volumknappen på anlegget sitt - om det var på eget initiativ eller om de fikk et hint vet jeg ikke, men jeg bifaller. Forskjellen på å høre andres festlyder og musikk som bakgrunnsstøy og å høre det som den dominerende lyden i stua (på et høyere volum enn jeg pleier å ha min egen musikk på) er ganske stor...

Skrevet

Det er den tiden på året hvor jeg går gatelangs og tenker at de som hevder at Oslo er en grå  by, virkelig ikke aner hva de snakker om. Ikke bare spruter det grønt overalt, men det blomster i alle trær - kirsebær, kastanje, hegg, spirea, magnolia og syriner. Jeg stoppet under heggen og pustet så dypt jeg kunne, og tok tak i grenen med de første syrinene jeg har sett i år og fikk dratt den ned i sniffehøyde. Å stå på tærne med hodet bøyd bakover gjorde ikke akkurat svimmelheten noe bedre, men det var verdt det :strix: Dessuten er fontenene i gang- det er også en glede som ikke skal undervurderes. I fjor var de avstengt på grunn av vannmangel og jeg var overrasket over hvor mye jeg savnet dem. Flere av lesebenkene mine (jeg har vært innom tre av dem i dag...) står rett ved fontener, og det er så deilig bakgrunnslyd.

Skrevet

Kan jeg få lov til å straffe den som tekster Symesterskapet på BBC og konsekvent oversetter bias binding med bisebånd i stedet for skråbånd? Det er også litt påfallende at i omsømsoppgaven, hvor  de syr uten mønster og til en prøvedukke, har en del av dameplaggene som de mannlige deltakerne syr, en tendens til å se ganske ubehagelige og lite brukbare ut. Joda, de passer dukken som hånd i hanske, men ville neppe fungert så bra i bruk. En stroppløs kjole med bare en smal linning oppe, for eksempel - ingen strikk, ikke noe belegg eller noe annet ss om ville holdt den på plass.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...