Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet
Daria skrev (8 minutter siden):

Det kan jo være en nærliggende konklusjon - med mindre jeg har grunnet på Billies morskap det siste døgnet og først nå har fått satt ord på det... :lur: 

:skratte:

:vinke: Aldo :vinke:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du lot deg ikke lure? :fnise: 

Skrevet

Ikke lei meg for hvem som røk ut i går heller jeg… :nigo:

Skrevet
Daria skrev (15 timer siden):

Jeg beklager at jeg er fordomsfull og dømmende nå, og i tillegg barnløs og derfor uten lov  til å uttale meg om sånt, men Billie har en datter på under to år og har vært borte det siste halvåret for å delta på reality-tv? Det synes jeg faktisk er ganske drøyt, og litt for lettvint å trøste seg med at når mor er lykkelig, er barnet lykkelig. 

Daria skrev (15 timer siden):

Det er selvfølgelig fullt mulig at det er jeg som har vært uoppmerksom og ikke fulgt med, men det kom litt overraskende på meg at Mindy sier hun kom tilbake  for å være en stemme for urbefolkningens tradisjoner - det har gått meg hus forbi i 50 episoder...

Begge de to der fikk meg til å lure også. Jeg er ikke en gang spesielt glad i barn, men det er lenge å være vekk fra en så liten en. Og Mindy...Aborigin...? Så ikke den komme gitt. Kan ikke erindre at jeg har hørt et pip om det de foregående 49 episodene heller?

Skrevet

Godt jeg ikke er alene om å være dømmende og uoppmerksom. Jeg lurer også litt på hvor mye aborigin Mindy er - det er jo ikke akkurat påfallende utseendemessig, om man kan si det sånn. Det er noe litt underholdende over de som er så opptatt av å snakke om sin tradisjonelle kultur, og så viser det seg at det er snakk om en tippoldemor de aldri har møtt eller noe tilsvarende. Jeg traff en gang en amerikaner som var så opptatt av sin kulturelle arv fra flere verdensdeler, samtidig som de tre siste generasjonene i familien var født og oppvokst i USA. I don't care what she says, she's American, himlet en engelsk venninne diskret bak ryggen hennes. For all del, engasjementet kan være ektefølt og oppriktig, men det er noe med hvordan man ordlegger seg.

Skrevet

Jeg tok en avgjørelse i  går på å droppe dagens tidlige planer, og kroppen er 100% lykkelig over å ikke trenge å skulle være velstelt og klar til å forlate huset om et kvarter. I stedet er dagens mål å innfinne meg hos Skravla i god tid før vår tradisjonelle ESC-finalekveld med sjokolade og sarkasmer. En tur i dusjen burde også være et delmål etter hvert...

Skrevet

Dere får være litt sarkastisk for meg og da i kveld. :fnise: Jeg skal i middagsselskap hvor ESC garantert er et ikke-tema… 

Skrevet

Her blir det sarkasmer nok for all :fnise: 

Skrevet

Tviler ikke :fnise:

Skrevet
Daria skrev (8 timer siden):

Her blir det sarkasmer nok for all :fnise: 

Problemet for oss andre er at sarkasmene vil finne sted i lukket rom under fire øyne, og lite trolig her... :sjenert:

Skrevet

Litt eksklusiv må man være og til :ler: Prisen for helgens sitat går til den finlandssvenske kommentatoren, som beskrev Loreens nummer som Ronja Røverdatter i et vaffeljern :rulle: 

Skrevet (endret)
Daria skrev (På 11.5.2023 den 22.55):

11.05: Seks lest, tre kjøpt.

En linje i verden av Dorthe Nors er en essaysamling om den danske vestkysten. Nors oppsøker steder fra Skagen til Fanø (og med et par avstikkere til Tyskland og Nederland) og skriver om nåtid og fortid, kalkmalerier og fyrtårn, skipsforlis og  egen barndom. Det er mange år siden jeg var på de trakter, men jeg kjenner igjen enkelte steder og  severdigheter, som Strandingsmusem St George, som gjorde inntrykk da jeg var 15.

(Jeg leste ut boka før semifinalen begynte, men drag queenene og ungene la så fint til rette for en skrivepause...)

14.05: Åtte lest, tre kjøpt.

Det finnes bøker man plukker opp primært på grunn av tittelen. Som Grevlingvariasjonene, en diktsamling av  Håkon Øvreås. Det er grevlinger der, stadig vekk, men hvorvidt de faktisk er grevlinger eller primært symboler er jeg litt usikker på - jeg mistenker at det er litt begge deler. Det handler mye om forholdet mellom far og sønn, og om modernitet kontra tradisjon og natur - tror jeg... Det er sånne dikt jeg ikke alltid får helt taket på innholdet i, men likevel liker, ikke minst  på grunn  av all leken med ord og vridde setninger - jeg kan glede meg over form også når innholdet glipper litt.

The gun room er siste bind i Georgina Hardings Harvest Cycle. Eller, det er strengt tatt det første, men jeg har lest dem i feil rekkefølge. Det betyr egentlig ikke så mye, alle tre bøkene hopper i kronologi, bind to foregår i stor grad før bind en og tre og alle tre overlapper en god del og forteller til dels den samme historien på flere måter og fra forskjellige vinkler. Det handler om krig og  følgene av å oppleve den, om familieforhold og andre forhold og om hjem og tilhørighet. Hovedtråden i dette bindet er Jonathan, som har fotografert Vietnamkrigen, nærmere bestemt en hendelse som fører tankene til My Lai, og drar videre til Japan, hvor han treffer Kumiko og tar bilder og prøver å finne ut hvem han er og hvor han hører til.

Endret av Daria
Skrevet

I avdelingen for virkelig obskur ESC-trivia, opplyste SVTs kommentator at årets bidrag fra Østerrike ikke er det første som nevner Edgar Allan Poe - Frankrike gjorde det i 1990. -Och om du visste det, är du inte äns en  liten bit heteroseksuell... Det var nytt for meg - selv om jeg umiddelbart visste hvilken sang han snakket om (jeg hadde har jo kassetten...). Sånne påstander må naturlig nok etterprøves, og selvfølgelig stemte det; allerede i tredje linje slår hun fast at Je me sens dans un conte d'Edgar Allan Poe - jeg føler meg s m i en fortelling av Edga Allen Poe. Man vet aldri når man kan få bruk for sånn kunnskap... :fnise: 

Og  for de som også har gått glipp  av  årets litt mindre subtile østerrikske Poe-referanse:

Skrevet

-Mer, takk!

• Liker 1
Skrevet
Daria skrev (10 timer siden):

Et par overraskende tigre på tanken...  🐯 Jeg likte formuleringen om at det ikke var planlagt at hun skulle ha unger nå - her har foregått diskret og uautorisert parring :fnise: 

Helt genialt når naturen faktisk få gå sin gang litt - uten at alt er planlagt og avtalt. Og synes det var interessant å se hvordan de andre stod i nærheten og passet på, dyrepasserne pleier vel å være flinke til å skille blivende mor fra flokken før fødsel slik at hun får ro og er alene. At hun føder ute, nær folk og med flokken rundt seg tyder vel på en relativt stor grad av trygghet. 

Skrevet

Jeg var også inne på den tanken - det må være et fantastisk signal til Dyreparken om at de gjør ting riktig og dyrene har det bra, når man får så naturlig adferd og at det tilsynelatende går bra helt uten at de trenger å blande seg inn. Å få dyr til å parre seg i fangenskap er ikke alltid enkelt.

Skrevet (endret)

Årsak og virkning - når humør og sinnsstemning er under vannmerket allerede i det jeg våkner, skal jeg skylde det på fatigue eller på det faktum at jeg i går kveld bestemte meg for at det jeg måtte ha av dagens krefter skulle vies husvask og den slags utriveligheter...? :fnise:  Så langt har jeg vasket halve badet og har dagen første tepause, vi får se hvor langt jeg kommer. Det blir vel fort til tedrikking med vaskepauser... 

Endret av Daria
Skrevet

Ny pause - nå gjenstår bare gulvet. Man skulle jo tro jeg hadde et massivt bad, ikke snaut 4 kvadrat...

Skrevet

Jeg har rent bad :opplyser: Jeg har også vannmelon, og en innstilling om at om det blir gjort noe særlig mer av nyttige ting i dag, vil det være en bonus (og sannsynligvis medføre selvskryt i denne spalte...).

Dessuten har jeg en kafé utenfor, som i dag er stengt og derfor ikke burde innebære et støyproblem. Der bedrives det i dag utendørs oppgradering og snekring...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...