Daria Skrevet 9. mai 2023 Forfatter #35462 Skrevet 9. mai 2023 Daria skrev (35 minutter siden): Mine kandidater til å ikke gå videre i kveld: Lativa, Serbia, Aserbajdsjan, Irland og Nederland. Alternativt Kroatia, som er den vanskelige kombinasjonen av fullstendig sinnssvak, men veldig ESC og derfor kan komme både først og sist... Fire av fem må vel være godkjent De gjorde det unødvendig spennende, da - jeg var nesten helt sikker på at Norge skulle gå videre, men det rakk jo å snike seg inn en liten tvil...
Daria Skrevet 9. mai 2023 Forfatter #35463 Skrevet 9. mai 2023 Skravla skrev (1 minutt siden): Men nå er det natt...... ses til semi nr 2 It's a date!
Daria Skrevet 9. mai 2023 Forfatter #35464 Skrevet 9. mai 2023 Takk til Edward, som fikk meg til å søke opp det spanske bidraget fra 1990 - og selvfølgelig var det kjent...
Daria Skrevet 10. mai 2023 Forfatter #35465 Skrevet 10. mai 2023 Av alle irritasjonsmomenter, utfordringer og plager dette sykdomsstyret fører med seg, tror jeg uprovoserte fatigueanfall er det aller mest frustrerende. At jeg kan slite med fatigue en dag eller tre når jeg har gjort noe spesielt har jeg lært å forvente (og da har jeg i det minste fått litt moro ut av det først og gjort en vurdering på at det er verdt det), men å våkne nærmest utslitt uten forklaring og forvarsel kjennes fryktelig unødvendig... Jeg mobiliserte det lille jeg kunne oppdrive av krefter og kom meg til psykologen (han er kostbar å avlyse, på så mange måter), men alle planer om å gjøre noe som helst etterpå var uaktuelt. Jeg har fått lest en hel bok etter at jeg kom hjem, da, så noe produktivitet kan jeg jo vise til...
Daria Skrevet 10. mai 2023 Forfatter #35467 Skrevet 10. mai 2023 Det er jo noe av det som gjør det risikabelt og litt skummelt å planlegge for mye - plutselig er ingenting gjennomførbart.
Sauen Shaun Skrevet 10. mai 2023 #35468 Skrevet 10. mai 2023 Og den risikovurderinga er det ingen andre enn du som kan ta…
Daria Skrevet 10. mai 2023 Forfatter #35469 Skrevet 10. mai 2023 (endret) Daria skrev (På 9.5.2023 den 18.54): 09.05 - Fire lest, tre kjøpt. Evolusjonspsykologiboka (Kennair/Bendixen/Grøntvedt - En kort introduksjon til evolusjonspsykologi) er ferdiglest. Tidvis litt over mitt nivå, men interessant og lærerik og ganske engasjerende lesing - det er en type bok jeg får lyst til å gå i dialog og diskusjon med. Nytt bidra til samlingen med ord med tosifret antall stavelser: Livshistorieteoritilnærmingen. 10.05: Fem lest. tre kjøpt. Ikke si at du er redd av Giuseppe Catozzella er en roman basert på en sann historie, om det somaliske løpetalentet Samia Yusuf Omar som deltok i OL i Beijing i 2008 og omkom i et forsøk på å krysse Middelhavet i 2012. Boka bygger i stor grad på samtaler Catozzella har hatt med Omars eldre søster og følger henne fra hennes jevnaldrende kamerat utnevner seg selv til treneren hennes når de er 8 år gamle, gjennom motgang, oppturer og flukt til det ender så tragisk. Det er en sterk historie, som var helt ukjent for meg. Boka er skrevet i første person og jeg spør meg innimellom om i hvor stor grad en italiensk mann kan skape en troverdig stemme for en ung og fattig somalisk jente, men det oppleves som en effektiv fortellermåte heller enn forstyrrende. Endret 10. mai 2023 av Daria
Daria Skrevet 10. mai 2023 Forfatter #35470 Skrevet 10. mai 2023 Sauen Shaun skrev (5 minutter siden): Og den risikovurderinga er det ingen andre enn du som kan ta… Samtidig som det også for meg vil handle mer om gjetting enn egentlig vurdering - det eneste jeg kan gjøre er å se for meg mulige scenarier og hvordan de eventuelt vil kunne håndteres (eller ikke). Katastrofetanker - det er et begrep som brukes mye innen kognitiv terapi, mvh mannen med følelsesinnsikten, som selvfølgelig har tanker om hvordan jeg kan forholde meg til dette.
Sauen Shaun Skrevet 10. mai 2023 #35471 Skrevet 10. mai 2023 Da er det vel en vurdering om lysten til å gjøre noe er så sterk at du er villig til å ta sjansen på en eventuell nedtur? Eller er jeg helt på jordet nå… Sauen er ikke kvalifisert innen faget følelsesinnsikt…
Daria Skrevet 10. mai 2023 Forfatter #35472 Skrevet 10. mai 2023 Det vil også være et spørsmål om hva den nedturen kan innebære - en ting er å være utslitt etterpå, en annen å kanskje ikke klare seg selv underveis. Hvis jeg er på tur og våkner med heftig fatigue på hjemreisedagen, for eksempel - hva gjør jeg da...?
Sauen Shaun Skrevet 11. mai 2023 #35474 Skrevet 11. mai 2023 Igjen er vi tilbake til det faktum at jeg ikke har noen forutsetning for å helt forstå din situasjon. Jeg vet hva fatigue er, og mye er gjenkjennbart. Men likevel er alt mye skjørere og mer uforutsigbart hos deg. Jeg kan planlegge en tur, og forebygge anfall med en kortisonkur. Det kan jo ikke du. Og igjen er jeg veldig glad du har alle de flotte fagfolkene dine, som hjelper deg å bearbeide alle de vanskelige tankene. Men i drømme er alt mulig… I natt hoppet du, Skravla og jeg i fallskjerm…
Daria Skrevet 11. mai 2023 Forfatter #35475 Skrevet 11. mai 2023 Jeg tror ingen helt kan forstå hvordan andre opplever sin egen sykdom og tilstand, selv når man har erfaringer som kan likne - det er så individuelt, og så vanskelig å sette ord på. Jeg blir jo stadig vekk overrasket selv også, over både fysiske og mentale reaksjoner på stort og smått. Fordelen med fagfolkene er at de kan forklare og sette ting i sammenheng og gjøre det litt mer håndterbart og ufarlig, uten å påberope seg å egentlig forstå på det helt personlige planet. -Jeg kan jo ikke skjønne hvordan dette faktisk er for deg, sier psykologen, og jeg har på et vis sjelden følt meg mer forstått... Fallskjerm, faktisk Det er noen år siden jeg sluttet å tenke at det kunne vært gøy å prøve... Selv har jeg bedrevet dating i natt - i flere runder, til og med Begge var for så vidt helt brukbare, men jeg tror bypresten i cordfløyel er hakket mer min type enn han med hund og familiehytte (med familie) på fjellet. Selv om den turen langs vannet i solnedgangen mens vi så på grågåstrekket var ganske fin...
Sauen Shaun Skrevet 11. mai 2023 #35476 Skrevet 11. mai 2023 Gå for bypresten i cordfløyel du. Familiehytte kan fort medføre mye drama…
Daria Skrevet 11. mai 2023 Forfatter #35477 Skrevet 11. mai 2023 Særlig når den kommer med tilstedeværende familie, selv på første date... Litt mer fungerende i dag - jeg kom meg en tur i butikken og har i litt rykk og napp endelig fått ryddet vekk klesvasken. Den har vært tørr en stund...
Daria Skrevet 11. mai 2023 Forfatter #35478 Skrevet 11. mai 2023 (endret) Ooh, Prince Charming er tilbake i MasterChef Jeg husket ikke navnet, men jeg husket håret... Endret 11. mai 2023 av Daria
Daria Skrevet 11. mai 2023 Forfatter #35479 Skrevet 11. mai 2023 Dessert-elskeren i meg blir nesten litt provosert av at Billie lager panna cotta med jordskokk - det er bare feil. Litt som den gangen jeg var på en fancy restaurant og det var gulrotbiter i desserten, den hadde ikke noe der å gjøre...
Daria Skrevet 11. mai 2023 Forfatter #35480 Skrevet 11. mai 2023 Da var vi i gang igjen. Jeg vurderte å si noe om programleder-antrekkene, men jeg har ikke helt ord...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå