Daria Skrevet 29. april 2023 Forfatter #35301 Skrevet 29. april 2023 Vi så Sporv og engel på Det Norske, om vennskapet mellom Marlene Dietrich og Edith Piaf. Veldig bra, flott musikk og så fantastisk å være der igjen Det skjer jo litt sjeldnere enn før... Jeg holdt begge aktene, nesten 2,5 time, og regner ikke med å ha så mye energi i morgen n(det gikk ikke så fort hjem fra bussen...), men det var det så verdt.
Sauen Shaun Skrevet 29. april 2023 #35302 Skrevet 29. april 2023 Åh, så herlig Sånne utflukter er verdt en dag på sofaen
Daria Skrevet 29. april 2023 Forfatter #35303 Skrevet 29. april 2023 Absolutt Og jeg har et helt kobbel av fagfolk i ryggen her - stort sett alle understreker viktigheten av å gjøre ting som gir glede, selv om det tar mye krefter. Jeg har hatt dager hvor innsatsen er merkbart redusert hos fysio fordi jeg har vært ute og gjort morsomme ting dagen før, og hun støtter alltid den prioriteringen.
Daria Skrevet 29. april 2023 Forfatter #35304 Skrevet 29. april 2023 Daria skrev (På 27.4.2023 den 16.33): 27.04: 14 lest, fem kjøpt. Fretex, som sagt... Ingvald Undset var arkeolog og far til Sigrid Undset. Hans Fra Akershus til Akropolis er utgitt i 1892 og har undertittelen Eridringer fra arkæologiske studiereiser. Her handler mye om Hellas og Italia, men det meste av Europa er dekket. 860 sider klassisk dannelsesreise... 29.04: 15 lest, fem kjøpt. Daniel Mendhelsons En odyssé handler om Odysséen, men også og vel så mye om forholdet mellom ham og hans far. Fortalt primært gjennom et college-seminar Mendhelson holdt om verket, hvor hans 81 år gamle far insisterte på å delta på, og et cruise de to dro på i ettertid i Odyssevs kjølvann. Det er gripende og interessant, og så godt skrevet at det nesten blir litt for velkomponert - livet skal ikke gå så godt opp med to streker under svaret... Da jeg først begynte på denne for snart to år siden, hadde jeg en plan om å også lese Odysséen parallelt. Inspirasjonen forsvant et sted underveis, men nå som jeg har kommet gjennom denne, har jeg store planerom å gi Homer et nyt forsøk også, ved en passende anledning...
Daria Skrevet 30. april 2023 Forfatter #35305 Skrevet 30. april 2023 Mårrån! Det er sol ute og lavt tempo, men høye ambisjoner inne - klarer jeg å bli ferdig med både biografien om den siste tsarina og minst en av romanene jeg holder på med i dag...? Det er også blomstrende magnoliatrær der ute som burde ha blitt avlagt et besøk, om utferdstrangen skulle dukke opp i løpet av dagen, men risikoen for det føles ikke umiddelbar og overhengende...
Daria Skrevet 30. april 2023 Forfatter #35306 Skrevet 30. april 2023 Utferdstrangen kom snikende - jeg bestemte meg for at det ikke var så viktig å komme seg ut i dag og inntok lese-horisontalen, og etter noen timer meldte kroppen fra om et ganske påtrengende behov for en tur ut. Litt som et trassig barn - overse den og den kommer helt frivillig Så da ble de te og lesing også ute i sola under det store magnoliatreet - det er et ganske fantastisk syn.
Daria Skrevet 30. april 2023 Forfatter #35307 Skrevet 30. april 2023 Molde tapte igjen. På hjemmebane. Mot nyopprykkede Stabæk. Det er ikke pent å glede seg over andre motgang, men av og til er det så vanskelig å la være
Sauen Shaun Skrevet 30. april 2023 #35308 Skrevet 30. april 2023 Daria skrev (6 minutter siden): Molde tapte igjen. På hjemmebane. Mot nyopprykkede Stabæk. Det er ikke pent å glede seg over andre motgang, men av og til er det så vanskelig å la være Gråter ikke over det resultatet, nei…
Daria Skrevet 30. april 2023 Forfatter #35309 Skrevet 30. april 2023 Det er mulig det dukket opp en tåre eller to, men det handlet ikke om sorg...
Daria Skrevet 30. april 2023 Forfatter #35310 Skrevet 30. april 2023 Daria skrev (23 timer siden): 29.04: 15 lest, fem kjøpt. 30.04: 17 lest, fem kjøpt. Hernán Diaz' Tillit har vært en av de store kritikerfavoritten i år, så jeg satte meg på venteliste på biblioteket til tross for at Wall Street og finansmiljøet i NY i mellomkrigstiden ikke er det som umiddelbart har mest appell hos meg. Det begynner med en historie om en vellykket finansmann og hans kone. Så kommer en annen historie om en annen finansmann og hans kone - etter hvert med påfallende likhetstrekk. I bokas tredje del begynner man å ane hvordan det henger sammen - kanskje. Det er så glitrende komponert og er i bunn og grunn mest en roman om historiefortelling og sannhet og synsvinkler og baktanker og budskap - og jeg elsker det, det er helt i min gate og handler egentlig svært lite om finans og desto mer om intelligente kvinner. Jeg kommer rundt 15 sider inn i Harvest før jeg synes jeg begynner å kjenne igjen ting fra den forrige romanen jeg leste av Georgina Harding - en uventet oppfølger er alltid en bonus (og det viser seg å være en trilogi - jeg har en bestilling underveis ). Det starter på 70-tallet, hvor en ung japansk kvinne kommer til England for å besøke sin engelske kjæreste på gården hvor han er vokst opp og hvor hans mor og storebror fortsatt bor. Det handler om fortid, om brødreforhold og foreldrenes historie og en familiehemmelighet - og der det finnes en familiehemmelighet i en roman, vet man jo hva som unngåelig vil følge, uten at jeg antyder at det er forutsigbart på noen måte. Harding skriver historier som sjelden oppleves som dramatiske, men hvor det likevel skjer mye, både på det ytre og indre planet.
Daria Skrevet 30. april 2023 Forfatter #35311 Skrevet 30. april 2023 Jeg fikk jo litt lyst på prestekrage-tapet (og den prikkete kjolen, om den hadde vært litt lenger)...
Daria Skrevet 1. mai 2023 Forfatter #35312 Skrevet 1. mai 2023 Det blir færre cruiseskip - turismeformen som forurenser mest og legger igjen minst på stedene de besøker - ved Akershus i år og på sikt færre og mindre i Oslo generelt. Strålende prioriteringer og gode nyheter.
Ane Rikke Skrevet 1. mai 2023 #35313 Skrevet 1. mai 2023 Har du fått med deg at Jock er død? Jeg vet nesten ikke om jeg orker å se på MasterChef igjen 😭
Daria Skrevet 1. mai 2023 Forfatter #35314 Skrevet 1. mai 2023 Jeg så det på insta - forferdelig trist, ikke minst med tanke på at han har barn Den siste sesongen - som skulle hatt premiere i Australia i dag, så vidt jeg skjønte - vil bli en spesiell opplevelse.
Daria Skrevet 1. mai 2023 Forfatter #35315 Skrevet 1. mai 2023 Dagens ord: Kjønnsdimorfisme. Når det er store kroppslige forskjeller mellom kjønnene i samme art. Påfuglers fjærdrakt, for eksempel. Pågående lesestoff: En introduksjon til evolusjonspsykologi, nærmere bestemt kapittelet om grunnleggende evolusjonsteori.
Daria Skrevet 1. mai 2023 Forfatter #35316 Skrevet 1. mai 2023 Jeg starter dagens MC-episode med å google freekeh, shio koji og tommy ruff - godt det ikke er jeg som skal lage mat med dette utgangspunktet...
Sauen Shaun Skrevet 1. mai 2023 #35317 Skrevet 1. mai 2023 Tror jeg også hadde slitt med å få noe smakfullt ut av de råvarene der… Jeg har knapt hørt om halvparten av dem…
Daria Skrevet 1. mai 2023 Forfatter #35318 Skrevet 1. mai 2023 Jeg var med Keyma der -Shi... whatever! Etter å ha googlet vet jeg fortsatt ikke hva jeg ville gjort med det - men dagens setning er jo helt klart at Tommy cannot be rough with the tommy ruff
Roadrunner Skrevet 1. mai 2023 #35319 Skrevet 1. mai 2023 Daria skrev (30 minutter siden): Jeg var med Keyma der -Shi... whatever! Etter å ha googlet vet jeg fortsatt ikke hva jeg ville gjort med det - men dagens setning er jo helt klart at Tommy cannot be rough with the tommy ruff Humret godt da han sa det Glad vi forhåpentligvis får en sesong til med Jock - han er (var... ) så lun og fin! Får oppriktig følelse av at han vil alle deltakerne vel.
Daria Skrevet 1. mai 2023 Forfatter #35320 Skrevet 1. mai 2023 Det er mye av grunnet til at det er et godt program - ingen er ute etter å ta noen, dommerne kommer heller med råd og oppmuntringer, både underveis og når de vurderer. Reaksjonen til Daniel som trodde han hadde levert på bunnivå og fikk beskjed om det motsatte av Jock var jo herlig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå