Roadrunner Skrevet 24. april 2023 #35261 Skrevet 24. april 2023 Enig i at det er et vanskelig ord å oversette - sliter med det selv. Men når de bruker ordet velsmakende blir det jo helt feil! "Nei, jeg ville ikke lage noe velsmakende i dag" Det er jo bare en kokkekonkurranse - hvem vil lage noe velsmakende?
Roadrunner Skrevet 24. april 2023 #35262 Skrevet 24. april 2023 Ser Google har to alternativer på oversettelsen av "savory dish": Salt rett eller velsmakende rett. Så jo...
Daria Skrevet 24. april 2023 Forfatter #35263 Skrevet 24. april 2023 Jeg har sett det oversatt med salt og krydret, med vekslende hell. Her tenker jeg at middagsrett (som motsetningen til dessert) vært et logisk valg. Det kan jo bety velsmakende også, men det var dette med kontekst. Ordboksfeil, kaller språklærerne det - som i eleven som i engelskstil skrev at My parents are sign. Han slo opp skilt i ordboken...
Roadrunner Skrevet 24. april 2023 #35264 Skrevet 24. april 2023 Daria skrev (3 minutter siden): Jeg har sett det oversatt med salt og krydret, med vekslende hell. Her tenker jeg at middagsrett (som motsetningen til dessert) vært et logisk valg. Det kan jo bety velsmakende også, men det var dette med kontekst. Ordboksfeil, kaller språklærerne det - som i eleven som i engelskstil skrev at My parents are sign. Han slo opp skilt i ordboken... Nettopp! Har sett det bli oversatt med krydret rett tidligere, synes det fungerer ganske bra.
Daria Skrevet 24. april 2023 Forfatter #35265 Skrevet 24. april 2023 Krydret er som regel bedre enn salt - hvertfall utenom MC-sammenheng, hvor de kan putte de rareste krydder i is og desserter...
Daria Skrevet 25. april 2023 Forfatter #35266 Skrevet 25. april 2023 Tre timers søvn, sidelengs sludd og fysiotrening 8.30 - jeg synes jeg fortjener gullstjerne bare for oppmøte. Dessuten: Daria skrev (På 20.4.2023 den 12.05): -Hva tror du om litt mer vekt?, spurte fysio, og det trodde jeg i grunnen ikke... Hun var jo også lite taktisk som spurte under siste sett, ikke første Jeg løfter fire kilo på strake armer fra ankelhøyde og til over hodet når jeg gjør knebøy - kanskje ikke så mye i den store sammenheng, men det merkes... I dag var hun mer taktisk og dermed var vi oppe på fem kilo fra første sett... Hakket mindre taktisk var min kommentar om at jeg egentlig ikke kjente så stor forskjell -Da kan vi jo ta seks neste gang! Vent litt...
Roadrunner Skrevet 25. april 2023 #35267 Skrevet 25. april 2023 Klassisk tabbe/felle å gå i... Been there - done that (og vil garantert gjenta suksessen).
Daria Skrevet 25. april 2023 Forfatter #35268 Skrevet 25. april 2023 -Det går fint - neinei, ikke SÅ fint...! Jeg begynner å lære, men det hender jo man ikke tenker før man snakker...
Roadrunner Skrevet 25. april 2023 #35269 Skrevet 25. april 2023 Sitat Hvorfor skal jeg tenke før jeg snakker, når jeg ikke aner hva jeg skal si før jeg har sagt det?
Daria Skrevet 25. april 2023 Forfatter #35270 Skrevet 25. april 2023 Bortkastet tid... Jeg nærmer meg motsatt ende av skalaen hos psykologen til tider, hvor han kan kommentere at det virker som om jeg prosesserer ting så veldig før jeg sier noe, og jeg påpeker at vi snakker om ting jeg knapt har satt ord på før, ikke engang i tankene - jeg må jo bli enig med meg selv om hva jeg egentlig tror og tenker før jeg kan si det høyt. Han er veldig for "tenke mindre, snakke mer"-tilnærmingen - hvertfall til et visst punkt
Daria Skrevet 25. april 2023 Forfatter #35271 Skrevet 25. april 2023 -MasterChef is something I've wanted to do since I was young. Sa 23-årigen... Hadde hun sagt since I was a chld kunne jeg godtatt det Jeg har aldri temperert sjokolade, og det lever jeg helt fint med. Jeg har bakt en del brownies, da - og spist mye tiramisu...
Daria Skrevet 25. april 2023 Forfatter #35272 Skrevet 25. april 2023 Jeg ramlet ad omveier på en gammel boyband-favoritt fra 90-tallet, og fant så unplugged-versjonen, noen år og et stemmeskifte senere. Denne er fortsatt nydelig
Daria Skrevet 26. april 2023 Forfatter #35273 Skrevet 26. april 2023 I natt sov jeg skikkelig for første gang på nesten en uke - det kan anbefales... Om jeg tror det har sammenheng med stressnivået som sank merkbart da psykologen kom på plass i kalenderen igjen i går? Det er vel nesten like tilfeldig som trøttheten som slo inn ganske umiddelbart etter at timen faktisk var gjennomført i dag... Psykosomatisk og lettpåvirkelig vet jeg ingenting om - godt jeg har behandlere som alle er enige om hvor normalt og naturlig og selvfølgelig det er. Jeg spår en rolig ettermiddag og en tidlig kveld Dessuten spår jeg at den nesten fulle tekannen trenger litt sjokoladeselskap...
Daria Skrevet 26. april 2023 Forfatter #35274 Skrevet 26. april 2023 Nyttig oppdagelse: Hvete-varmeputen min er genial som bokstøtte når jeg sitter boka i fanget Fortsatt trøtt som et uvær, et eller annet har nok løsnet, eventuelt falt på plass, et sted...
Sauen Shaun Skrevet 27. april 2023 #35275 Skrevet 27. april 2023 Vi får håpe det er noe som har falt på plass. Deler som løsner er ikke så greit…
Daria Skrevet 27. april 2023 Forfatter #35276 Skrevet 27. april 2023 Det kommer jo så an på hva det er snakk om - stress og spenninger og den slags kan godt løsne, mens krystaller helst skal sitte på plass... Jeg har vært ute og spist lunsj med min far, og lurte ham inn på Fretex etterpå (det skal ikke så mye til ). Vi kom ut med hver vår gamle bok, og jeg pådro meg i tillegg en brosje i form av en liten kremfarget sommerfugl. Alt som det pleier, med andre ord
Daria Skrevet 27. april 2023 Forfatter #35277 Skrevet 27. april 2023 Daria skrev (På 24.4.2023 den 19.29): 24.04: 14 lest, fire kjøpt. Claire Messuds The woman upstairs handler om vennskap og kunst og å være singel og barnløs kvinne på vei mot middelalderen. Nora Eldridge, 42, barneskolelærer og hobbykunstner, kaller seg seg en Woman Upstairs - the quiet woman at the endof the third-floor hallway - men nå er hun sint. Rasende, faktisk. Akkurat hvorfor får vi ikke vite før i en ganske overraskende slutt, men det starter med at hun får en ny, utenlandsk elev og etter hvert blir kjent med både moren og faren hans. Det blir livsendrende og intenst, morsomt og mørkt - og med tidvis høy gjenkjennelsesfaktor for denne stille, barnløse, single 42-åringen som bor innerst i gangen i 4.etaje... 27.04: 14 lest, fem kjøpt. Fretex, som sagt... Ingvald Undset var arkeolog og far til Sigrid Undset. Hans Fra Akershus til Akropolis er utgitt i 1892 og har undertittelen Eridringer fra arkæologiske studiereiser. Her handler mye om Hellas og Italia, men det meste av Europa er dekket. 860 sider klassisk dannelsesreise...
Daria Skrevet 28. april 2023 Forfatter #35278 Skrevet 28. april 2023 Det hadde dukket opp skumle nye ting på fysikalske. Fysio introduserte meg til en beinpress-maskin og den gjorde umiddelbart inntrykk. For ikke å snakke om at jeg er spent på hvilke nye steder jeg vil være støl i morgen... Det ble kafélesing etterpå - det var jo uker siden sist - fulgt av en tur innom biblioteket og mer lesing hjemme (beina trengte hvile...) - den herlige følelsen av å begynne på en roman man er litt avventende til og så bli sugd inn umiddelbart. Nå blir det tv-kveld - en MC-eliminering her (som vanlig har jeg noen jeg heller ser forsvinne enn andre...) og en MGP-gjennomgang her. Særlig det siste vil jeg nok komme tilbake til...
Daria Skrevet 28. april 2023 Forfatter #35279 Skrevet 28. april 2023 Daria skrev (På 21.4.2023 den 15.43): 3)Pakken kom flere uker etter anslått leveringstid. Sendt fra Taiwan, ikke Australia, med bare en postboks-avsender. da jeg åpnet konvolutten fant jeg en ny, forseglet konvolutt adressert til en annen mottaker i Norge, og i den konvolutten lå det noe helt annet enn den brosjen jeg hadde bestilt(og jeg tror neppe det var en phone case, som var beskrivelsen på den andre konvolutten, heller. Mer en beholder for tannpirkere...). Ikke noe følgebrev av noe slag. Jeg har sendt beskjed til selger, men har ikke så store forhåpninger. Etter litt kommunikasjon med selger fikk jeg valget mellom ny forsendelse eller pengene tilbake, så jeg krysser fingrene for at den faktisk kommer fram denne gangen...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå