Cata Skrevet 16. april 2023 #35141 Skrevet 16. april 2023 Daria skrev (11 minutter siden): Den ungen som skriker ute nå burde vel ha vært hjemme og i seng for lenge siden...? Vær glad den ikke er inne!
Daria Skrevet 16. april 2023 Forfatter #35142 Skrevet 16. april 2023 Nærmeste nabo har en på 4-5 og en som fyller ett i disse dager - barnerommet er vegg i vegg med stuen min...
Daria Skrevet 17. april 2023 Forfatter #35144 Skrevet 17. april 2023 Det er så deilig Jeg gikk ute uten strømpebukse for første gang i år da jeg gikk ettermiddagstur (og minner om at jeg alltid går i skjørt, så strømpebuksesesongen min er lengre og mer altomfattende...). Det gjør noe med humør, inspirasjon og overskudd også, hvertfall mentalt. Jeg var en tur på TGR etter psykofysio i dag og kjøpte potter til balkongen - jeg orker ikke styre med de tunge blomsterkassene, så jeg har kjøpt noen lette små metallpotter med hank til å henge på rekkverket. Samt et bittelite insektshotell som får plass i vinduskarmen Jeg kom meg endelig innom Søstrene Grene igjen også, men de var selvfølgelig tomme for de små sekkene, så da nøyde jeg meg med sitronmarmelade og noen glitrende hårstrikker. Dagens Hva tenkte du nå?, eventuelt Tenkte du nå? går til mannen som vandret rundt i den trange labyrinten der inne, mot kjøreretningen - med tvillingvogn...
Daria Skrevet 17. april 2023 Forfatter #35145 Skrevet 17. april 2023 Kan Aldo ryke i neste eliminering? Jeg orker ikke all grininga og alle følelsene hans... Dette er grunnen til at jeg ser så lite på reality - jeg vil ikke vite så mye privat om folk jeg ikke kjenner, jeg vil bare bli underholdt...
Daria Skrevet 17. april 2023 Forfatter #35146 Skrevet 17. april 2023 Daria skrev (På 15.4.2023 den 21.58): 15.04: 11 lest, fire kjøpt. Peter Englunds Onda nätters drömmar handler om en enkeltmåned i 2. verdenskrig, nærmere bestemt november 1942, ansett om en av krigens viktigeste måneder. Englund tar utgangspunkt i enkeltmennesker fra alle sider og synspunkt - her er soldater fra mange nasjoner ved El Alamein, Stalingrad og Guadalcanal, til lands, til vanns og i lufta; husmødre og flyktninger; sexslaven i Burma og jøden i Treblinka; journalisten og atomforskeren; Sophie Scholl og Albert Camus. Basert på brev, dagbøker og andre dokumenter gis et tverrsnitt av krigen så mangefasettert at det innimellom er krevende å henge med - et imponerende stykke arbeid. Det eneste jeg irriterer meg over, er alle fotnotene - er det ikke viktig nok å ha med i teksten, er det ikke viktig nok til å være med i boka. At amerikanske journalister i Nord-Afrika kjører samme bilmodell som Bonnie og Clyde gjorde, er så irrelevant at jeg nesten blir provosert av å ha avbrutt lesingen min for å sjekke fotnoten... 17.04: 12 lest. fire kjøpt. Jeg leste mye Elin Brodin da jeg var tenåring, men nå er det mange år siden sist - selv om Unaturlig er fra 1999 og dermed fra min tenåringstid. Den er, som så mange andre av bøkene hennes (og noe av grunnen til at jeg fikk litt nok) preget av litt mørk samfunnskritikk, men først og fremst handler dette om kunstnermyten, med kjønnsrollevri. Constanse er forfatter med tre små barn og en hjemmeværende mann, August, som holder tilværelsen sammen. Så møter hun Hugo, og alt går i oppløsning. Constanse snakker mye om inspirasjonen, om musen, som hun ikke kan kontrollere, og som også for mye avskylen/ansvaret for at hun ikke klarer å holde seg unna Hugo. På mangemåter er hun som fordums kulturmenn, men det er enda mindre sjarmerende hos en småbarnsmor sent på 90-tallet. Jeg får jo bare lyst til å be henne skjerpe seg, det er ikke lett å få så mye medlidenhet med kvalene hennes.
Roadrunner Skrevet 17. april 2023 #35147 Skrevet 17. april 2023 Daria skrev (1 time siden): Kan Aldo ryke i neste eliminering? Jeg orker ikke all grininga og alle følelsene hans... Dette er grunnen til at jeg ser så lite på reality - jeg vil ikke vite så mye privat om folk jeg ikke kjenner, jeg vil bare bli underholdt... Helt greit for meg om han ryker... Han blir MYE, spesielt mye følelser.
AprilLudgate Skrevet 17. april 2023 #35148 Skrevet 17. april 2023 Jeg hadde planer om å få mannfolket til å tømme fjorårets jord i terracottapotte fra ifjor (potta overlevde vinteren ute!) - og han bare «ikke rør den, det spirer oppi der» 🧐 Altså…..coleus minutt for minutt! Blir det noe eller ei 👀
Daria Skrevet 17. april 2023 Forfatter #35149 Skrevet 17. april 2023 Jeg er på mannfolkets side der - spede spira lyt få stå...
Sauen Shaun Skrevet 18. april 2023 #35150 Skrevet 18. april 2023 Helt greit om Aldo ryker snart ja. Men han er dessverre ikke i kveldens eliminering… Så da er det bare å håpe at Michael og Daniel blir med videre. 🤞
Daria Skrevet 18. april 2023 Forfatter #35151 Skrevet 18. april 2023 Sen fysiotime i dag, det er fortsatt en drøy halvtime til avgang. Egentlig helt greit når jeg var mer våken enn sovende til klokka nærmest seg 5...
Daria Skrevet 18. april 2023 Forfatter #35152 Skrevet 18. april 2023 Jeg stoppet under treet hvor en svarttrost satt og sang. Den så ned på meg, snudde seg bort og skjet. Man takker... Bedre stemning på fysikalske, hvor en av de andre fysioene kom med oppmuntrende ord om min tiltagende stødighet. Det var vel å merke før dagens runder med ballkast på balansepute...
Sauen Shaun Skrevet 18. april 2023 #35153 Skrevet 18. april 2023 Trosten satte ikke pris på publikum??
Daria Skrevet 18. april 2023 Forfatter #35154 Skrevet 18. april 2023 -Daniel, how do you feel about gelato? -I'm good at eating it... Du och jag, mannen... Sauen Shaun skrev (26 minutter siden): Trosten satte ikke pris på publikum?? Tydeligvis ikke...
Daria Skrevet 18. april 2023 Forfatter #35155 Skrevet 18. april 2023 Daria skrev (23 timer siden): 17.04: 12 lest. fire kjøpt. 18.04: 13 lest, fire kjøpt. Miep Gies var en av de viktigste hjelperne da Anne Frank og familien lå i dekning, og Anne Frank : Slik jeg kjente henne er hennes opplevelse av tiden før, under og etter. Det er litt som å få voksenversjonen og bak scenen-versjonen av en bok jeg leste mange ganger som barn, og samtidig et innblikk i hverdagslivet i Nederland under krigen - hvor det for Gies tydeligvis var like hverdagslig å hjelpe forfulgte jøder som å stå i matkø. Spennende lesing og godt skrevet (skyggeskriveren skal nok ha sin del av æren),.
Daria Skrevet 18. april 2023 Forfatter #35157 Skrevet 18. april 2023 Og like lettet som meg? Noen av stresstest-restene er på (eller over) grensen til latterlig pretensiøst, men den der kunne jeg bestilt.
Daria Skrevet 19. april 2023 Forfatter #35158 Skrevet 19. april 2023 Å ikke stå opp før klokka har passert ti på en hverdag føles fortsatt nesten litt ulydig - jeg burde jo... Men det jeg først og fremst bør er å gi kroppen det den trenger når jeg kan, og i dag trengte den å sove lenge. Men nå burde jeg komme meg ut i sola, fortrinnsvis med bok og te...
Sauen Shaun Skrevet 19. april 2023 #35159 Skrevet 19. april 2023 Daria skrev (17 timer siden): Og like lettet som meg? Noen av stresstest-restene er på (eller over) grensen til latterlig pretensiøst, men den der kunne jeg bestilt. Veldig lettet. Det så litt mørkt ut ei stund… Daria skrev (2 timer siden): Å ikke stå opp før klokka har passert ti på en hverdag føles fortsatt nesten litt ulydig - jeg burde jo... Men det jeg først og fremst bør er å gi kroppen det den trenger når jeg kan, og i dag trengte den å sove lenge. Men nå burde jeg komme meg ut i sola, fortrinnsvis med bok og te... Sove lenge og deretter kose seg med te og bok i sola høres jo bare nydelig ut
Daria Skrevet 19. april 2023 Forfatter #35160 Skrevet 19. april 2023 Sauen Shaun skrev (3 timer siden): Sove lenge og deretter kose seg med te og bok i sola høres jo bare nydelig ut Det har jo sine lyse sider... Jeg ruslet bort til den lokale parken (etter å ha sett tre skjærer tumle ned gressbakken. Jeg var ute av stand til å si om det handlet om slåsskamp eller parring, men det ene trenger strengt tatt ikke utelukke det andre...), hvor scillaen blomstret og fuglene sang og benken min var ledig - og hvor det fem minutter senere krydde av barnehagebarn... Jeg forflyttet meg til en benk ved sjøen, hvor det var litt mindre hyling og skriking og så varmt at jeg tok av meg jakka. Lyden av bølgeskvulp fikk etter hvert selskap av kvinnen i nærmeste husbåt som kjeftet på hunden - det er noe fascinerende med hundeeiere som kjefter på hunden fordi den bjeffer og er mye mer høylydte og forstyrrende enn det bjeffingen er. -Jeg blir flau av deg når du holder på sånn!, så hun til bikkja(!), og alt jeg kunne tenke var at selv var jeg mye mer flau på hennes vegne, som kjeftet og smelte så hele området fikk det med seg, mens hun stumpet røyket på båtsiden... Jeg gjorde dessuten en fantastisk oppdagelse - ikke bare er boka jeg begynte på en slags oppfølger til den forrige jeg leste av forfatteren, men de er bind to og tre i en trilogi. Det ligger en bokbestilling i min svært nære framtid...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå