Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

Alt som går inn, må for så vidt ut - men alt som tømmes må også fylles på... :plystre:  Det tok bare et par timer fra jeg sendte bestilling til jeg fikk melding om at pakke var registrert i posten-appen, det er jo imponerende.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En ukes opphold i treningsregimet, og stølheten setter inn. Jeg har gjort de samme øvelsene i samme mengde som jeg har gjort i månedsvis, og jeg har trent hjemme i ferien med litt andre øvelser, men det skal ikke lenger pause til før kroppen er ute av vanen. Jeg mener å huske at det samme skjedde etter både sommerferie og juleferie - og at noen lo da jeg kommenterte det... :ler: 

Skrevet
Daria skrev (3 timer siden):

11.04: Åtte lest, TRE kjøpt.

:klappe:

:skratte:

Skrevet (endret)

Jeg har Dr Jekyll & Mr Hyde-netter for tiden - jeg sover enten godt og lenge eller knapt i det hele tatt. Natt til i går sov jeg under tre timer (at jeg måtte opp 6.30 gjorde jo ikke ting bedre), mens i natt har jeg sovet godt og vel ni timer nesten sammenhengende - det gir jo en bedre (og senere) start på dagen... Uvanlig støl etter gårsdagen, det gjenstår å se om hodet skal finne på noe liknende etter dagens innsats. Hjernen blir kanskje ikke støl, men det kan kjennes sånn  ut... :fnise: Vestlendingen venter meg ikke før kl 14, i praksis vil det si at det neppe vil skje stort i dag hverken før eller etterpå. Men frokost burde skje ganske snart...

Endret av Daria
Skrevet

Frokost har skjedd :opplyser: Antrekk har også skjedd - jeg fikk en tanke om at min nye, ennå ubrukte, lange blågrønne skjørt med turkise prikker kunne funke sammen med min rosa strikkejakke, og det blir en fargerik dag av slikt. Dessuten har en frisyre et par hakk over hestehale-nivået skjedd - sånn går det når jeg har for mye tid før jeg skal ut... Fortsatt halvannen time til jeg trenger å begynne å tenke på å bevege meg i retning bussen  - innen den tid må jeg forresten huske å fornye månedskortet :ide:

Skrevet
Daria skrev (23 timer siden):

11.04: Åtte lest, TRE kjøpt.

I Vigdis Hjorths  Femten år. Den revolusjonære våren er det Paula som er 15 år gammel og revolusjonen hun opplever denne våren en gang på 60-tallet er en variant av den vi alle er gjennom omtrent i den alderen. Hun begynner å finne seg selv som et eget individ, med egne oppfatninger og moralbegreper, og starter prosessen med å løsrive seg fra familien og foreldrene, som viser seg å ikke være så ufeilbarlig som hun har trodd (også en oppdagelse vi alle gjør på et tidspunkt. Det er jo en grunn til at man snakker mye om mødre i terapi...). En av de beste og på mange måter mest gjenkjennelige skildringene jeg har lest om å være i den alderen.

12.04: Åtte lest, fire kjøpt.

Siden det uventet var sol da jeg var ferdig med dagens plikter, tok  jeg omveien over Aker Brygge da jeg skulle hjem. På salgsbordet hos Ark (ja, selvfølgelig inkluderer en tur i det fine været en  tur innom bokhandelen...) plukket jeg opp en tilfeldig diktbok, leste og likte diktet på baksiden og la den fra meg igjen, klar til å gå videre. Så slo det meg at jeg hadde jo faktisk likt det, boka var på salg og norske lyrikere lider ikke akkurat under altfor høye salgstall. Ergo ble dagens innkjøp Kjærlighet er den Ting av Håkon Øvreås, og  den ble umiddelbart påbegynt på en benk på bryggekanten.

Skrevet

Noen stadig tilbakevendende undringer når det er tid for gatevask og annet vedlikehold:

1)Hvorfor må de begynne dagen rett utenfor hos meg?
2)Hvorfor må det alltid skje på dager jeg ikke skal tidlig opp og ut...?

Jeg lurer også litt på hvilken vanndam avisen min har ligget i, den er foreløbig ikke lesbar. 

Skrevet

Det vaskes utenfor hos oss også i dag. Og ja, de begynte tidlig… :sukk:

Skrevet

:regn:

Jeg har vært en tur på biblioteket, ute har gatefeierne (de har sikkert en proffere tittel...) beveget seg videre og inne er det kakao. Jeg var en tur innom Fretex også, og vurderte seriøst et øyeblikk utvalget (ubrukte, sikkert et usolgt parti de hadde fått) sammenleggbare stokker - de var jo rosemønstrede! Hadde jeg i større grad kunnet klare meg med bare en heller enn to staver (eller regnet med å komme dit), ville jeg ikke nølt...

Det er fortsatt full påskepynting i heimen, målet  for dagen burde vel være å gjøre noe med det. Yr varsler opp mot 20 grader til uka, så det er vel på tide med et årstidsskifte i garderoben også. 

-How do you fan your plums, Alvin? Dagens koffert fra Bake-off (og Alvin er så uskyldig at han ikke tok den...) :fnise: 

Skrevet

Jeg synes alltid det er litt stas når forfattere liker instabildene mine av bøkene deres, men jeg mistenker at det egentlig, med unntak av de største, egentlig er like stas for dem...

Skrevet

Jeg får ikke sett MC i kveld. Kan dere være så snille og ikke spoile før jeg får sett det i morgen? :pls:

Skrevet

Jeg skal prøve :fnise: Det er ikke eliminasjon i dag, da, så det er begrenset hvor mye viktig som kan avsløres - ut over at Michaels rett ikke frister meg :ler: 

Skrevet

-Everything tastes better when it's fried, right? - sa skotten. Hun er vel til  og med fra Glasgow, om jeg ikke husker feil :ler: 

Skrevet

Lettelsen når kornet som har sittet fast i en tann siden middagen endelig lar seg pirke ut. Livets små gleder :ler: 

Skrevet
Daria skrev (På 12.4.2023 den 18.26):

12.04: Åtte lest, fire kjøpt.

Siden det uventet var sol da jeg var ferdig med dagens plikter, tok  jeg omveien over Aker Brygge da jeg skulle hjem. På salgsbordet hos Ark (ja, selvfølgelig inkluderer en tur i det fine været en  tur innom bokhandelen...) plukket jeg opp en tilfeldig diktbok, leste og likte diktet på baksiden og la den fra meg igjen, klar til å gå videre. Så slo det meg at jeg hadde jo faktisk likt det, boka var på salg og norske lyrikere lider ikke akkurat under altfor høye salgstall. Ergo ble dagens innkjøp Kjærlighet er den Ting av Håkon Øvreås, og  den ble umiddelbart påbegynt på en benk på bryggekanten.

13.04: Ti lest, fire kjøpt.

Chinatown av Thuan er en vietnamesisk roman, dem har jeg ikke lest så mange av... Den navnløse hovedpersonen har  emigrert fra Vietnam til Paris med sin nå 12 år gamle sønn og hele handlingen, som omfatter hele  livshistorien hennes, foregår i hodet hennes mens hun sitter på metroen, i en eneste sammenhengende tankestrøm - 173 sider uten et kapittel, uten  et avsnitt. Legg til alt jeg ikke helt skjønner på grunn av min manglede kjennskap til vietnamesisk kultur og historie, og det blir litt som å høre noen som snakker på innpust og utpust om noe du ikke helt skjønner. Til å begynne med er det nytt og spennende og innimellom ganske morsomt, men interessen dabber etter hvert av. I følge oversetterens etterord er det mange lesere (også av de vietnamesiske) som finner stilen tedious, og det er egentlig et dekkende ord.

Håkon Øvreås' Kjærlighet er den Ting er gårsdagens spontane diktkjøp. Historien om et forhold fra den første forelskelsen til den siste krangelen og ensomheten etterpå, alt sett fra mannens synsvinkel. Hverdagslig og fint, med gode formuleringer og stemningsbilder. Dette er tydeligvis året jeg leser mye dikt, jeg planlegger å fortsette med det...

Skrevet

Jeg har noen sene morgener denne uka - dagens fysiotime ble forskjøvet fra 10.30 til 12.30. Hvilket betyr at jeg sitter i morgenkåpe og ser Bake-off og kommer til å få det plutselig travelt når det begynner å nærme seg avreise :ler: 

Skrevet

Jeg liker i grunnen tidlige timer best. Når det er sene timer får jeg ikke noe ut av dagen verken før eller etter. 

Skrevet

Jeg foretrekker også noenlunde tidlige timer - mellom 9 og 11 er ideelt. Da kommer jeg i gang med dagen og vet hva jeg har igjen av krefter etterpå. Å gjøre stort på forhånd tar jeg ikke sjansen på - plutselig viser det seg at jeg ikke har så mye å gå på den dagen, men samtidig blir jeg  fort litt trøtt og sigen av å ikke gjøre noe hele formiddagen. Den balansegangen er ikke så  enkel, uansett hva jeg skal.

Men nå skal  jeg visst gå...

Skrevet

Radioen på fysikalske gikk mye for 80- og 90-tallsmusikk i dag - plutselig kunne jeg  alle, i motsetning til når det går mer i dagens hits, hvor alt jeg kjenner igjen er coverlåter og ESC-bidrag :ler: Jeg var ikke alene - min jevngamle fysio nynnet stadig med. Denne hadde jeg ikke hørt på veldig lenge - og kunne ikke navngitt artisten om det sto om livet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...