Daria Skrevet 7. april 2023 Forfatter #35062 Skrevet 7. april 2023 Langfredag, ergo har jeg vært i kirken. Jeg skal ikke påstå at det var trangt om plassen, men flere enn jeg hadde forventet. Jeg tilhører den yngre garde, men må innse at jeg snart må ta med lesebriller for å klare å lese teksten i salmeboka... Til gjengjeld kom jeg meg helt fram uten å trenge stavene, og brøt med det kilometersgrensa for første gang på svært lenge. I ettermiddag venter middag hos mamma, fram til det skal jeg ligge på lading.
Daria Skrevet 7. april 2023 Forfatter #35063 Skrevet 7. april 2023 Kathleen Kennedy trender på twitter. I min verden, som har inkludert ganske mangebiografier og dokumentarer om både Kennedy-familien og britisk aristokrati, er Kathleen Kennedy president Kennedys søster, som giftet seg med en britisk marki og arving til en hertugtittel, ble krigsenke i ung alder og døde selvi en flyulykke noen år etter krigen. I twitters verden er hun visst en filmprodusent med Star Wars-tilknytning...
Daria Skrevet 8. april 2023 Forfatter #35064 Skrevet 8. april 2023 Det kvalifiserer kanskje ikke til påsketur, men jeg har vært på utflukt ut av fylket - helt til Bærum Når Henie-Onstad lokker med Chagall-utstilling må man jo kjenne sin besøkelsestid, og min mor er sjelden vond å be når det gjelder sånne ting. Så vi har sett bilder og drukket te og gått en liten tur i sola, og resten av dagen (og sannsynligvis også morgendagen, med tanke på at jeg var ganske aktiv i går også) ligger an til å bli av det rolige slaget...
Daria Skrevet 8. april 2023 Forfatter #35065 Skrevet 8. april 2023 På en festlig sammenkomst et sted i huset spilles akkurat nå denne...
Roadrunner Skrevet 8. april 2023 #35066 Skrevet 8. april 2023 Takk... Nå spilles den av inni hodet mitt også (nei, jeg har ikke trykket på videoen - det holdt å lese tittel...)
Cata Skrevet 9. april 2023 #35068 Skrevet 9. april 2023 Roadrunner skrev (10 timer siden): Takk... Nå spilles den av inni hodet mitt også (nei, jeg har ikke trykket på videoen - det holdt å lese tittel...) Ung og lett påvirkelig ?
Daria Skrevet 9. april 2023 Forfatter #35069 Skrevet 9. april 2023 Daria skrev (På 5.4.2023 den 21.35): 05.04: Fem lest, Ingen kjøpt. Tre kjøpt, siden RR insisterer... Sabina av Karsten Alnæs er en biografisk roman om Sabina Spielrein - russisk-jødisk lege og psykoanalytiker som var både pasient hos og elskerinne til Carl Jung og også kjente og påvirket Sigmund Freud. Boka følger livet hennes, men også døden, historien hopper mellom en relativt kronolog livshistorie og en skildring av hennes siste dager. Etter mange år i Sentral-Europa flyttet hun med man og barn på 1920-tallet tilbake til Russland, hvor psykoanalysen etter hvert ble forbudt, og hvor hun som tilhørende den jødiske eliten ikke fikk en god skjebne. 09.04: Syv lest, ingen kjøpt. Dagens fra psykologiavdelingen er Carol Gilligans Med en annen stemme : psykologisk teori og kvinners utvikling, om hvordan utviklingsteori har hatt menn som standard og kvinner som avvik (tenk bare på Freud og penismisunnelsen) og hvorfor det er problematisk. Boka kom originalt i 1982, har vært omdiskutert siden og har en kjønnstankegang jeg ikke er overbevist om at hadde sluppet gjennom i dag, men er interessant lesning. Den norske utgaven (hvor oversettelsen skurrer litt innimellom) kom i 2002 og er som seg hør og bør utstyrt med et nytt etterord, med det hadde jo vært så mye mer interessant om det hadde vært skrevet av en psykolog/kjønnsforsker/feminist som hadde oppdatert erfaring på området og kunne si litt mer om før og nå, heller enn en (mannlig) filosofs innvendinger. Under en sort paraply er et utvalg av Lars Saabye Christensens dikt mellom 1976 og 1998. Han er også i diktform av den melankolsk-nostalgiske typen, med dikt og formuleringer som noen ganger er vakre og geniale, andre ganger i overkant sære. Dessuten har han skrevet et av mine favoritt-dikt - Jeg vil være det rolige regn (som jeg for anledningen klippet herfra) Sitat JEG VIL VÆRE DET ROLIGE REGN Jeg vil være det rolige regn som faller når min elskede har glemt sin paraply jeg vil være den heldige dråpen som renner langs hennes panne jeg vil være den skålen med vann hun samler i sine hender jeg vil tromme mot ruten i rommet hvor hun skal ligge i natt jeg vil være det rolige regn som ingen er redd å gå ut i jeg vil tenne trærnes kroner og lage dammer til lekende barn jeg vil være det rolige regn som får min elskede til å sove så vil jeg stå på skrå gjennom drømmen som en søyle av stigende sol Paraply, 1992
Daria Skrevet 9. april 2023 Forfatter #35070 Skrevet 9. april 2023 Nå er jeg ganske klar for hverdag... Jeg trenger rutiner, trenger å skulle noe, trenger å føle at jeg gjør noe konstruktivt.
AprilLudgate Skrevet 9. april 2023 #35071 Skrevet 9. april 2023 Daria skrev (2 minutter siden): Nå er jeg ganske klar for hverdag... Jeg trenger rutiner, trenger å skulle noe, trenger å føle at jeg gjør noe konstruktivt. Jo, men er du klar for ei uke med rutiner i PISSREGN? 😅🫠 Ikke jeg. Vurderer anskaffe meg ny paraply.
Daria Skrevet 9. april 2023 Forfatter #35072 Skrevet 9. april 2023 Jeg kan fortelle at det å kunne bruke paraply er høyt på listen over ting man savner når man går med støtte (i godt selskap med å bruke vesker uten å måtte ha remmen over brystet og å spise is mens man går...) Men jeg har regnkåper i flere varianter, så jeg skal nok holde meg noenlunde tørr...
AprilLudgate Skrevet 9. april 2023 #35073 Skrevet 9. april 2023 Jeg er litt omvendt der, for å kunne gå i regn/snø (fortrinnsvis uansett, men da uten paraflaxen) så MÅ jeg ha paraply og briller 😎😅 👀👀👀 Ikke se på bevegelsene 👀 Har en fin regnbuefarga paraply, men nå: fargene 🤯 Skal jakte på en ordinær sort. Kanskje med teksten «fløtt dæ» 😂
Daria Skrevet 9. april 2023 Forfatter #35074 Skrevet 9. april 2023 Jeg var ute og gikk da det snødde store filler forleden, det gir jo en ekstra utfordring - og er en del av grunnen til at fysio hevder at all turgåing jeg gjør kvalifiserer til treningsbetegnelsen. Hun klarte ved hjelp av det å argumentere for at jeg har havnet i En dag uten trening er en dag uten mening-klubben, og jeg sliter stadig med identitetskrisen det utløste...
Roadrunner Skrevet 10. april 2023 #35075 Skrevet 10. april 2023 Daria skrev (10 timer siden): 09.04: Syv lest, ingen kjøpt.
AprilLudgate Skrevet 10. april 2023 #35076 Skrevet 10. april 2023 Daria skrev (11 timer siden): Jeg var ute og gikk da det snødde store filler forleden, det gir jo en ekstra utfordring - og er en del av grunnen til at fysio hevder at all turgåing jeg gjør kvalifiserer til treningsbetegnelsen. Hun klarte ved hjelp av det å argumentere for at jeg har havnet i En dag uten trening er en dag uten mening-klubben, og jeg sliter stadig med identitetskrisen det utløste... 🤣🤣🤣🤣 Jeg føler det omvendt 🧐🤨 Men ja, vi får mye trening til hjernens ikke store begeistring av å glo på snøføyk og løvblader med farger som fyker omkring. Det som før var mine favoritter (gå ute i pøsregn på kvelden med regntøy+ store åpne plasser med masse løv og høstfarger) er blitt KILLER. Men hjernen elsker å gå på kram snø 🤷♀️ Den bare «ah, I’ m grounded».
Daria Skrevet 10. april 2023 Forfatter #35077 Skrevet 10. april 2023 Mårrån! Eller formiddag, om dere insisterer Jeg har vært relativt våken en stund, men kroppen så ingen grunn til at det hastet med å stå opp... Eliteseriestart i dag, det e r mulig jeg vil komme tilbake til dette Roadrunner skrev (2 timer siden): Altså, jeg tenkte til og med på det, at jeg måtte huske på å få det riktig, men hjernen er tydeligvis i fornektelse - bokklubben har påsketilbud ut dagen, og hvis jeg ikke har kjøpt noe tidligere i måneden, er det jo lettere å overbevise meg selv om behovet... AprilLudgate skrev (36 minutter siden): Men hjernen elsker å gå på kram snø 🤷♀️ Den bare «ah, I’ m grounded». Jeg er mye mindre glad i å gå på snø enn før, men her spiller gangproblemene og balansen inn og kompliserer også. Dessuten er det jo så slitsomt - jeg kom til fysikalske en morgen etter å ha vasset meg gjennom nysnø og mente at egentlig kunne jeg snu i døra, jeg kjente meg ganske ferdigtrent...
Sauen Shaun Skrevet 10. april 2023 #35078 Skrevet 10. april 2023 Jeg savner den tiden jeg gledet meg over snø og vinter. En gang i fortiden var ski, spark, aking og andre vinteraktiviteter pur glede. Det er noen år siden jeg så noe positivt med snøen…
Daria Skrevet 10. april 2023 Forfatter #35079 Skrevet 10. april 2023 Jeg er fortsatt glad i snø, men jeg vil gjerne at fortauene skal være måket og strødd når jeg skal ut, heller enn at det snør tett mens jeg er ute...
AprilLudgate Skrevet 10. april 2023 #35080 Skrevet 10. april 2023 Oslovinter er jo helt noldus og da. Det er en evigvarende snø/Disney on ice/litt snø/mer holke - og speilglatt overalt ellers. Eventuelt «stampe seg gjennom-snø». Med is under. I nord ligger jo liksom snøen - og i sør smelter heldigvis oftest snøen og ferdig med det. Men her klarer den jo faen ikke bestemme seg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå