Daria Skrevet 2. april 2023 Forfatter #35021 Skrevet 2. april 2023 Oooh, Marian Keyes har en ny bok på gang om Walsh-søstrene Den som kom i fjor var jo den beste hun hadde skrevet på lenge, så nå tør jeg glede meg hvertfall litt. For øvrig: And she can’t get HRT because the doctors in Ireland are not as, how would you call it, generous with the prescriptions as they are in the US, where I think their prescription writing is inspired by Tolstoy. Tolstoj-inspirerte resepter
Daria Skrevet 2. april 2023 Forfatter #35022 Skrevet 2. april 2023 Jeg har stablet meg til rette på senga med to dyner i ryggen og fire bøker, halvannen liter te og en skål med kjeks, sjokolade og jordbær innen rekkevidde. Ingen planer om å flytte på meg med det første...
Daria Skrevet 2. april 2023 Forfatter #35023 Skrevet 2. april 2023 De fire bøkene har blitt til seks, fordi den jeg leste minnet meg på to andre som sto ulest i hylla, og inspirasjonen var umiddelbar og uimotståelig. Og slik ender man opp med å lese mange bøker på en gang...
Daria Skrevet 2. april 2023 Forfatter #35026 Skrevet 2. april 2023 Og nå er fire av dem lest Jeg tror fire hele bøker på en dag er ny rekord, selv om det skal sies at de ikke var av de tykkeste. Stort sett har jeg 3-4 på gang samtidig, av varierende slag, tykkelse (alt er ikke like veskevennlig...) og vanskelighetsgrad. Alt til sitt bruk og humør. Jeg satser på litt mer utadrettet aktivitet i morgen (kanskje en tur på biblioteket...? ), men i dag var en helt avskrudd dag det kroppen trengte.
Daria Skrevet 2. april 2023 Forfatter #35027 Skrevet 2. april 2023 02.03: Fire lest, ingen kjøpt. Joda, så... En produktiv dag på enkelte områder (jeg er også på min tredje kanne te (og kannen min er på halvannen liter)), og på sitt vis også variert - en roman, en diktsamling, en novellesamling og en bok om gamle damer. Trine Vollans roman Tider skal komme handler om sorg, om minner og om familiebånd. Ada har nettopp blitt mamma til lille Alva og mistet mormoren sin, med bare ukers mellomrom og sliter med å venne seg til alle endringene. Mormors leilighet må tømmes og ting er jo ikke bare ting, de er minner og symboler, og ikke minst finnes det album med bilder som rommer hele familiehistorien. Dette er en bok som ikke svarer på alle spørsmål eller knytter alle løse tråder, men den gjør det så elegant og velformulert at det ikke er noe savn. Dessuten får den meg til å savne både Trondheim og mine egne bestemødre... Karoline Brændjords Jeg vil våkne til verden var en 2020s mest omtalte og kritikerroste bøker - og det er ganske imponerende når det er snakk om en lyrikkdebutant... Også her handler det om sorg og om familie - den refereres i Tider skal komme, og når den sto både i bokhylla og på min mentale skal lese-liste, var det jo naturlig å ta den fram nå. En mor har tatt sitt eget liv, og en datter prøver å finne fotfeste i sorgen og i naturen. Tidvis veldig gripende,; jeg skjønner godt all kritikerrosen. Jakob Arvolas Det går ikke over er en novellesamling, godt spredt i både tid og sted og med tynne røde tråder mellom flere av historiene, og gjennomgangstonen er nettopp at det går ikke over. Språket er godt, og som i de fleste novellesamlinger er det noen historier som gjør mer inntrykk enn andre - den pensjonerte mattelæreren som oppsøker sine gamle, dårlige elever for å sette dem på nye prøver mange år senere kan gi noen og enhver frysninger... Karoline Hjorths Mormormonologene er et samtale- og fotoprosjekt med gamle damer (alle er strengt tatt ikke bestemødre), noen kjente og noen ukjente, om livene deres og hva de tenker om kvinnetilværelsen før og nå. Em bok av det slaget som jeg på den ene siden er instinktivt positiv til, men som samtidig egentlig ikke er så veldig spennende og nyskapende - det er primært en bok om hverdagsmennesker med hverdagsliv av ymse slag.
Daria Skrevet 3. april 2023 Forfatter #35028 Skrevet 3. april 2023 Jeg hadde en plan. Den innebar å i ro og mak ta trikken opp til Majorstua, bytte noen bøker på biblioteket, ta turen innom Fretex og kanskje sette meg og lese på en kafé. Det var ikke en del av planen min at trikken, som vanligvis er knapt halvfull på denne tiden, skulle være smekkfull fordi t-banetunellen er stengt (planlagt, tydeligvis) og med underholdning - en mor med barn i barnevogn syntes det var helt naturlig at hele trikken ville høre den mest irriterende barnemusikken hun kunne finne på full guffe. Innen vi var fremme, var jeg tom for det meste av både krefter, motivasjon og positive tanker om mine medmennesker... Men jeg fikk hvertfall vært på biblioteket, og var taktisk og lokalkjent nok til å ta en alternativ rute hjem - den innebar litt lenger reisevei og bussbytte, men mye færre mennesker.
Daria Skrevet 3. april 2023 Forfatter #35029 Skrevet 3. april 2023 (endret) Jeg fant først litt krefter og litt viljestyrke og så fant jeg matte, strikker og balanseball - etter å ha brukt turen opp og med trappa for å hente bokklubbpakken i postkassen som oppvarming. (Jeg hadde et optimistisk innfall om å gå opp uten å holde i gelenderet for litt ekstra utfordring. Det varte en halv etasje - men det skal også sies at det ikke hjelper på svimmelheten at vi har spiraltrapp...). Forskjellen på sliten-dag og fatigue-dag er at det å hvile faktisk hjelper når jeg er sliten - det gjorde det ikke i går, da det å gå fra soverommet til stua fortsatt føltes litt utfordrende etter å ha sittet i ro mesteparten av dagen... Endret 3. april 2023 av Daria
Daria Skrevet 3. april 2023 Forfatter #35030 Skrevet 3. april 2023 Daria skrev (19 timer siden): 02.03: Fire lest, ingen kjøpt. 03.03: Fire lest, to kjøpt. Som sagt, bokklubbpakke, med en roman-dobbel (eventuelt kvadruppel)... Harvest av Georgina Harding, som er en av mine forfatteroppdagelser de siste årene, og The Balkan Trilogy av Olivia Manning, om et ektepar under annen verdenskrig, originalt utgitt på 60-tallet. En nett liten 3-i-1-bok på drøyt 1000 sider...
Skravla Skrevet 3. april 2023 #35031 Skrevet 3. april 2023 Jeg har vært på Majorstuen og lunsjet i dag. Og ble veldig overrasket over hvor full 20-bussen var.... helt til jeg så klokken. Enkelte jobber jo selv om jeg ikke gjør det. Men det er så mye støv i luften at det er slitsomt å puste....
Daria Skrevet 3. april 2023 Forfatter #35032 Skrevet 3. april 2023 Du var veldig langt inn i ferieboblen veldig raskt? Støv som i pollen? Sånt forholder jeg meg ikke til...
Skravla Skrevet 3. april 2023 #35033 Skrevet 3. april 2023 Daria skrev (3 minutter siden): Du var veldig langt inn i ferieboblen veldig raskt? Støv som i pollen? Sånt forholder jeg meg ikke til... Støv som i gatestøv. Pollen er ikke så ille enda.
Daria Skrevet 3. april 2023 Forfatter #35034 Skrevet 3. april 2023 Jeg forholder meg tydeligvis ikke til det heller...
Daria Skrevet 3. april 2023 Forfatter #35035 Skrevet 3. april 2023 I dag har jeg ikke lest ut en eneste bok (bare begynt på en til), men til gjengjeld har jeg tømt to tebokser...
AprilLudgate Skrevet 4. april 2023 #35036 Skrevet 4. april 2023 SPIRALTRAPP? Hva slags sted bor du egentlig og hva feiler det utbyggere som kjører noe så snurrete? 😅 Det orket jeg ikke før svimling engang 😅
Sauen Shaun Skrevet 4. april 2023 #35037 Skrevet 4. april 2023 Jeg husker hvordan det ser ut i leiligheten din, men jeg klarer ikke å erindre spiraltrappa… *prøver å få hjernecella til å virke*
Daria Skrevet 4. april 2023 Forfatter #35038 Skrevet 4. april 2023 (endret) Trappen er ikke inne i leiligheten AprilLudgate skrev (6 timer siden): SPIRALTRAPP? Hva slags sted bor du egentlig og hva feiler det utbyggere som kjører noe så snurrete? 😅 Det orket jeg ikke før svimling engang 😅 Bygård fra 1950 - hjørnegård i vinkel, med rundt trappehus innerst i vinkelen. Vi har baktrapp som ikke er spiral, men den er til gjengjeld mye smalere og brattere. Så lenge man ikke sliter med svimmelhet og den slags, er spiraltrapp genialt nedover - mye raskere å løpe ned enn en vanlig trapp Endret 4. april 2023 av Daria
Daria Skrevet 4. april 2023 Forfatter #35039 Skrevet 4. april 2023 Jeg har vært ute på en liten stavløs ettermiddagstur - tre kvartaler opp og to bort, så vi snakker store avstander. Det starter så fint, men noe som nesten kjennes som normal gange (selv om utgangstempoet ikke er der det en gang var...), og så går det jevnt nedover med både fart og stødighet, sårbarheten for ujevnheter blir større og kontrollfølelsen minker, og det siste stykket innser jeg at jeg går med hendene løftet - klar for å ta meg for hvis jeg faller. Instinkter som også dukker opp hos fysio - og kommenteres, selvfølgelig
Sauen Shaun Skrevet 4. april 2023 #35040 Skrevet 4. april 2023 Daria skrev (23 minutter siden): Trappen er ikke inne i leiligheten Det er jo godt at den felles trappeoppgangen ikke går gjennom leiligheten din
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå