Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet
Daria skrev (2 timer siden):

Jeg har primært det man på engelsk så passende kaller en head cold - jeg hoster litt også, men først og fremst er det hodet som er tett og tilvis rennende (jeg vet at det siste bare er nesa, men når man snyter seg skikkelig, kjennes det jo litt ut som om litt av hjernen følger med...). Kroppen føles så langt overraskende levelig, med tanke på hvor lettpåvirkelig den er for enhver ekstra belastning. Hvordan den vil oppføre seg hos fysio til uka er jo en annen sak... 

Head cold - det er en så perfekt beskrivelse av god gammeldags forkjølelse i nese og bihuler. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo akkurat det det er - selv om jeg har en og annen hostekule som rasper litt nedover, foregår det aller meste over halsen, og der er til gjengjeld alt og alle involvert. Tett og rennende nese, rennende øyne, dotter i ørene, press i bihulene og litt verking både her og der.  Det er litt som om dette skillet og den manglende kontakten mellom hodet og kroppen som  både psykofysio og psykologen snakker om, er gyldig også her - hodet har det ikke bra (jeg holdt på å skrive at hodet er sykt, men innså hva det åpnet for), mens kroppen egentlig ikke ser problemet.

Skrevet (endret)

Her var forkjølelse forrige uke/i helga og litt fortsatt covid hos samtlige i husholdningen 💊🦠

Men vi hadde også feber. Og brainzaps 🫣

Eller åååkei - det var det du og har ja.

Går utfra positiv test ikke var på klamydia. Eller gonore som visstnok har oppbluss om dagen. 

Endret av AprilLudgate
Skrevet

Du ser for deg at jeg lever et så utsvevende og spennende hemmelig liv at den type tester er noe å vurdere...? 

Skrevet

Effekten av å primært bruke natta til å sove, om enn med våkne perioder innimellom, heller enn å stort sett ligge våken og vri seg, er ganske stor - og ganske deilig... Hodet er fortsatt tett og teen fortsatt smakløs, men Rom ble jo ikke bygget på en dag.

Skrevet

Her ble aldri smaks- eller luktesans berørt, men første symptom var sår hals. 
Ellers ganske mildt heldigvis. 

Nå bare forkjølet (tror jeg), og regner med det skyldes temperaturforandringer og air-condition i 10 dager. 

Skrevet
Sitat

18 December

Troll in the bathroom day

Potensielt tidenes beste dagboksinnførsel :rulle: (Alan Rickman, under innspillingen av den første Harry Potter-filmen)

Skrevet
Daria skrev (5 timer siden):

Potensielt tidenes beste dagboksinnførsel :rulle: (Alan Rickman, under innspillingen av den første Harry Potter-filmen)

:hoho:

Skrevet
Daria skrev (På 1.3.2023 den 18.26):

01.03: En lest, ingen kjøpt.

Ord og orgasme er jo en kandidat til årets tittel. Bak den skjuler seg Jan Olac Gatlands biografi om Ola Raknes, som var målmann (boka er selvsagt skrevet på nynorsk) og filolog, psykoterapeut og Wilhelm Reich-elev - så det må jo sies at Gatland har dekning for sitt valg av tittel... Raknes er av de menneskene som tilsynelatende har kapasitet til å gjøre tre ganger så mye som vanlige dødelige, og det blir det jo en innholdsrik og spennende biografi av. 

08.03: To lest, ingen kjøpt.

En mann forlater bilen sin og vandrer ut i skogen i snøværet. Akkurat hva han treffer på og opplever er litt uklart - Jon Fosses Kvitleik er nokså svevende og eksistensiell og hevet over trivielle ting som plot og realisme og sånne detaljer. Umiskjennelig Fosses'sk, i den litt særere enden av skalaen, selv om han har husket at det finnes punktum denne gangen.

Skrevet

Jeg synes jo det er litt dårlig gjort at det er knallsol disse dagene, selv om det også er så kaldt at det uansett ikke hadde vært så aktuelt å sitte ute... Om ikke annet unytter jeg kulda til å avise fryseren  all maten er henvist til balkongen.

Jeg kan i større grad puste gjennom nesa igjen, det hjelper på så mangt (men så langt ikke på smakssansen...). Etter å ha vært unormalt og overraskende likegyldig til å være inne i to dager, begynner kroppen å bli litt mer rastløs og utålmodig,  det tyder også på at ting går i riktig retning. Jeg er uplanlagt en fysiotime og en psykologtime i minus, det merkes fort. Når jeg vet at noen av dem skal ha fri eller på kurs er det sjelden noe problem, men når rutinekroppen er innstilt på en normal uke og så blir snytt for det meste, er det jo noe som mangler...

Skrevet
Daria skrev (På 8.3.2023 den 20.07):

08.03: To lest, ingen kjøpt.

09.03: Tre lest, ingen kjøpt.

Problemet - og i og for seg  poenget - med dagbøker at de ikke er skrevet for andre enn forfatteren selv. Ergo er det ikke noe plot, sammenheng eller forklaringer. Madly, deeply : the Alan Rickman diaries er intet unntak - det blir mye halvkvedete viser, manglende kontekst og personer man aldri helt skjønner hvem er. Noen med forklarende fotnote (men sjelden mer enn Scottish actress (1955-), og det er sjelden så oppklarende), men på lang nær nok. og det virker ofte ganske tilfeldig (hvertfall for meg som ikke er full oppdatert på britisk offentlighet de siste 30 årene) hvem man blir antatt å kjenne til og ikke. Tidvis interessant, tidvis underholdende, men litt for ofte også litt intetsigende. Hovedinntrykket jeg sitter igjen med er at Rickman var en mann med høy integritet - og som følge av det ikke alltid så enkel å jobbe med...  

Skrevet

Mer rastløs og utålmodig er absolutt et godt tegn. Fortsatt god bedring. :klem3:

Skrevet

Jeg har  en plan om en liten tur ut i dag - kaste søppel, hente pakken som stadig ligger i pakkeboksen, få litt frisk luft og kjenne hvordan kroppen fungerer. Dessuten har det begynt å dukke opp små antydninger til smaksans igjen, og det er ganske deilig...

Skrevet

Jeg feiret min første tur ut på fire dager med den lengste stavfrie strekningen jeg har gått siden mai i fjor, så konklusjonen er at formen ikke er så gal. Et prikkete skjørt er i hus - blåere i nyansene enn jeg hadde sett for meg, men det er langt og lett og flagrende i tynn  bomull og skal nok funke fint over tights til og fra fysio, som var hovedtanken bak kjøpet. Det har også en merkelapp-setning jeg ikke har sett før, om en ikke- tekstildel av animalsk opphav. Jeg antar at det er perlemorsknappen det er snakk om :vetikke: 

Skrevet (endret)

Toast som MasterChef-oppgave - det kan bli tvilsomt. Skjønt, aller mest skeptisk så langt til han som lager toast med tomatbønner - dels fordi det er litt for vanlig, dels fordi jeg er skeptisk til tomatbønner av prinsipp. Det er jo litt mer stil over han som  grep etter en hel hummer... 🦞

Min kulinariske plan for kvelden (i tillegg til å vurdere å feire den gradvise tilbakekomsten av smaksløkene mine med litt sjokolade) er å ta vanskelige valg om årets påskete. Spørsmålet er ikke om, men hvor mange, om noen var i tvil :fnise: 

Endret av Daria
Skrevet

Svaret (så langt...) er tre - grønn/hvit fra BlackCat, svart hyttete fra Te- og Kaffehuset og svart påskete fra tebutikken i  Bogstadveien, som  jeg var innom sist uke. Dessuten trengte jeg både solbærte, sitronte og krydderte og har fått gjort noe med det også... 🍵 

Skal vi anta at når kokkespiren refererer til my then fiancé, handler det om at de siden har giftet seg, ikke at det ble slutt senere...?

Skrevet

Veiarbeid utenfor soveromsvinduet mitt klokka 8 en lørdag  - det kan da ikke være nødvendig (eller lov)...?

Skrevet

Det er sol i Kollen - det rykker jo i alle gamle fjortisinstinkter.  Daria (16) ville vært på plass klokka 9 med nystrøket flagg, varm kakao, hjemmebakte boller, skriveblokk (for å notere hopplengder) og bok (det er jo pauser), klar for en lang dag...

Skrevet

Det ser deilig ut der. Men jeg er ikke så fristet av å være der - bedre i sofaen hjemme. Men det er jo min tradisjon. 

Her var det tidlig opp - fordi jeg på bestillingstidspunktet tenkte at første levering fra Meny var lurt...... Føltes ikke like lurt i dag. 

Skrevet

Tidlig høres som regel lurere ute på forhånd, stort sett uansett hva det er snakk om :ler: 

Det var jo en gang Kollen-helgen var en av årets favoritthelger. Det året de hadde kombinertrenn på dagtid fredag var også den ene gangen i løpet av skoletiden at jeg skulket mer enn en enkelttime...  :plystre: :ler:  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...