Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg fikk plutselig en telefon fra en gammel venninne jeg ikke har sett eller snakket med på år og  dag - vi skravlet en halvtime og la relativt konkrete planer om å treffes før påske. Så hyggelig :strix: 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Daria skrev (På 27.2.2023 den 21.25):

27.02: 13 lest, to kjøpt.

Velkommen til terapinerdelesingsavdelingen, underkategorien  for psykomotorisk fysioterapi. Det ligger jo i den ikke akkurat fengende tittelen Kropp, respirasjon og kroppsbilde (undertittelteori og helsefremmende behandling) at dette er en fagbok for fagfolk, og forfatteren Berit Heir Bunkan, som er både fysioterapeut og psykolog, er norsk psykomotorisk fysioterapis grand old lady - i følge psykofysio, som moret seg litt over mitt bokvalg (og lot seg inspirere til å hente fram sitt eget eksemplar i helgen, for å oppdatere seg på hva jeg leste). Hun antydet at det neppe var så mange av pasientene hennes som bedrev den type egenstudier :plystre: Det skal sies at jeg ikke leste alt like nøye - detaljerte, praktiske beskrivelser av undersøkelser og øvelser er ikke det mest interessante . og heller ikke skjønte alt (det var igjen dette  med litteratur som forutsetter en konkret utdannelse og/eller fagkunnskap hos leseren), men en del av det var interessant og jeg har blitt litt mer opplyst på hva som skjer i timen og hvorfor (og hilst på meg  selv i døra en gang eller tre...).

28.02: 14 lest, to kjøpt.

Julie Otsukas When the emperor was divine er en liten roman om en navnløs japansk-amerikansk familie i San Fransisco under annen verdenskrig, da alle japanere ble internert. Mor, datter og sønn får hver sitt lange kapittel på forskjellige tidspunkt underveis i krigens gang, før et avsluttende etterkrigskapittel. Otsuka har en litt distansert måte å skrive på - vi kommer aldri helt under huden på karakterene hennes eller får hele historiene deres, men samtidig nok til å leseren kan fylle ut resten selv. Antydningens kunst.

Skrevet

Jeg er TV-løs - sameiet bytter leverandør fra i dag  og har gjort en mindre god jobb med informasjonen i den forbindelse, så jeg fikk først vite på mandag at jeg må bestille dekoder og abonnement selv(og jeg  er ikke den eneste, så det er ikke bare jeg  som har vært sløv og uoppmerksom). Men det følger også med nytt fibernett, som  er på plass og virker, og det må jo sies at forskjellen på min gamle leverandørs smaleste kobberbredbånd og bortimot ubegrenset fiber er åpenbar, så jeg regner med at jeg skal klare meg med å strømme og caste til alt utstyr er på plass. Nrk viser ski-vm på nett, og det er jo ikke så mye annet  jeg må  se...

Skrevet

I dag har jeg lært at chormecast og pc må være koblet til samme nettverk for at det skal funke. jeg har også helt på egenhånd funnet ut hvordan jeg skulle fikse det og er nå full av tiltro til egen tekniske innsikt :ler: 

Dessuten har jeg vært i Slottsparken med te og bok og kost meg i solen, og jeg har brukt masse penger på nye solbriller - med lesestyrke. Jeg kan lese med de vanlige også, men jeg merker godt forskjell (+1, for å være nøyaktig), og jeg sitter jo mye ute og leser, så jeg konkluderte meg at det er en god investering.

Skrevet

01.03: En lest, ingen kjøpt.

Ord og orgasme er jo en kandidat til årets tittel. Bak den skjuler seg Jan Olac Gatlands biografi om Ola Raknes, som var målmann (boka er selvsagt skrevet på nynorsk) og filolog, psykoterapeut og Wilhelm Reich-elev - så det må jo sies at Gatland har dekning for sitt valg av tittel... Raknes er av de menneskene som tilsynelatende har kapasitet til å gjøre tre ganger så mye som vanlige dødelige, og det blir det jo en innholdsrik og spennende biografi av. 

Skrevet

Maren Lundby leder (delt) storbakkerennet etter første omgang. Hvis hun klarer å følge opp dette, er det en Hollywoodfilm verdig, og jeg vil hylgrine...

Skrevet

-Trener Christian Meyer, hvordan vurderer du Maren Lundbys sjanser?
-De er jo hvertfall ikke noe dårligere nå enn før første omgang...

:hoho: Godt oppsummert...

Skrevet (endret)

-De får finne fram litt tørkepapir og tørke tårene. Lurer på hvilket merke det er..., sier kommentator når vi ser bilder av de overveldede glade foreldrene til Ema Klinec. Det tok et øyeblikk før jeg skjønte poenget... :fnise: 

Endret av Daria
Skrevet

Når sølv definitivt ikke er nederlag... :bolledeig:  At Maren Lundby tar medalje er vanvittig imponerende  - og at Canada tar gull er jo gøy for sporten :hoppe: 

Skrevet

Kjempegøy avslutning på hopprennet. :hoppe:

Skrevet

Jeg hadde jo ikke satt penger på den pallen på forhånd...

Skrevet

Ikke jeg heller…

Skrevet

Dekoder er i hus, riktignok fortsatt i esken. Tilkoblingen blir jo en annen sak... Naboen hadde hatt installatør (jeg har fått et navn, et telefonnummer og en anbefaling), men jeg har tro på at jeg skal få det til selv (inntil det motsatte er bevist...), jeg er tross alt generasjonen under... 

Dessuten ha jeg funnet årets første snøklokker, vurdert ryggsekker på salg på Accessorize (en pågående prosess) og sørget for både litt kleenexforbruk og litt latter hos mannen som egentlig synes det hadde vært veldig fint om jeg ble litt frustrert på ham...

Nå -  stafett:

-Gikk Ribom på skiene dine?
-Ja, men jeg gikk på hennes også...

Når utøveren ikke deler treneres frustrasjoner - det står vel en svensk sjef og koker over meg også. Pragmatisk og realistisk oppsummert :ler: 

Skrevet

Jeg har tv-signaler :opplyser: Det hele tok meg under en halvtime, inkludert nedmontering av gammel dekoder (og støvtørking. la oss ikke snakke om hvor mye støv som kan samles på relativt liten plass... :sjenert:) og den mest utfordrende biten var å finne ut av hvordan jeg skulle få på plass batteriene i fjernkontrollen. Jeg er litt usikker på hva naboens installatør brukte tiden  på, men det  er mulig han ga dem en full guidet tur i de nye funksjonene jeg ikke har begynt å sette meg inn i.  Troen på egne tekniske ferdigheter har aldri vært større, men interessen er fortsatt ikke den største. Det jeg tenker på når jeg ser på min nye og mye mindre boks er ikke kanaler og muligheter, men 1) Nå blir det jo plass til flere potteplanter på hylla og 2)Jeg trenger  en veggklokke ved tven - den nye boksen har ikke klokke...

Skrevet

En antydning til panikk da jeg prøvde å se på noe annet enn nrk1 og bare fikk beskjed om manglende tilganger - det viste seg at jeg måtte aktivere abonnementet på nettsidene. Det var jo opplagt...

Skrevet

Jeg har mistet alle sportskanalene mine og i stedet fått en haug barne- og nyhetskanaler - ikke overbevist om at jeg synes det er et godt bytte. Fordelen med get var at der kunne jeg velge mer, nå har jeg en ferdig pakke og alt annet må betales ekstra for. Men det skal også sies at jeg nå har mye bedre og billigere nett - månedsutgiftene mine til tv og nett blir bortimot halvert med den nye ordningen.

Skrevet

Jeg har en høne å plukke med @AprilLudgate som er ansvarlig for å ha lokket  meg ut på etsy-galeien. Jeg trenger en veggklokke, tenkte jeg, og plutselig føltes det helt naturlig å se om det var noe som fristet på etsy. Det første jeg finner? Denne - It's always tea time. Hva annet kunne jeg gjøre...

Skrevet (endret)
Daria skrev (22 minutter siden):

Jeg har en høne å plukke med @AprilLudgate som er ansvarlig for å ha lokket  meg ut på etsy-galeien. Jeg trenger en veggklokke, tenkte jeg, og plutselig føltes det helt naturlig å se om det var noe som fristet på etsy. Det første jeg finner? Denne - It's always tea time. Hva annet kunne jeg gjøre...

Men herre min hatt og tekopp - denne BRØLER navnet ditt Daria.

Du kommer til å gråte deg i søvn hver natt om du ikke kjøper den 🤩

Jeg har veldig lyst på en ring fra snash som det står nasty women på 😎 Men jeg aner ikke sizen min, så heldigvis kommer jeg aldri så langt. 

Endret av AprilLudgate
Skrevet (endret)

Selvfølgelig kjøpte jeg den :fnise: Det virkelig spennende framover nå, med bestillinger på vei fra USA, Storbritannia og Australia (det lå en jordbærbrosje i handlekurven fra forrige runde - jeg synes jo det er ufint at kurven ikke tømmes automatisk når jeg får et anfall av viljestyrke og lukker vinduet :plystre:), er hva de vil legge på seg av toll og den slags underveis...

Ringstørrelse er enkelt å finne ut av - du tar en du har (en som passer, fortrinnsvis), og måler diameteren (det letteste er å legge den på et papir, trekke opp en strek  tverover innvendig og måle den). Sånn, da er det bare å bestille *hjelpsom* :ler: 

Endret av Daria
Skrevet
Daria skrev (1 time siden):

Jeg har mistet alle sportskanalene mine og i stedet fått en haug barne- og nyhetskanaler - ikke overbevist om at jeg synes det er et godt bytte. Fordelen med get var at der kunne jeg velge mer, nå har jeg en ferdig pakke og alt annet må betales ekstra for. Men det skal også sies at jeg nå har mye bedre og billigere nett - månedsutgiftene mine til tv og nett blir bortimot halvert med den nye ordningen.

Hvilken leverandør har du byttet til?
Det ble et noe annet innhold her og når vi bytta fra Get til Altibox. Ender nok med at vi kommer til å betale for flere kanaler enn det som er med i grunnpakka. *savner noen av favorittene mine*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...