Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dagens tur ut er gjennomført. Den ble ikke lang, til gjengjeld ble den uten staver (hvordan gi en kort tur et skinn av utfordring heller enn "sliten og gidder ikke anstrenge meg") og endte med en tulipanbukett på Bunnpris. jeg har tross alt både sjauet bøker og hatt fremmede menn i stua, sånt tærer på kreftene hos de sarte og skrøpelige... 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ramlet ned i brosje-grotten på etsy - spørsmålet er hvor mye det vil koste meg å komme ut igjen... Send hjelp - eller donasjoner...

Skrevet

Det ble bare en *flink* Det ble ikke en kake  - og heller ikke en blomst (selv om jeg siklet på mange av dem...).

Skrevet

Jeg kom opp til overflaten etter noen timer i lesestolen (en pågående psykofysio-fagbok, en påbegynt biografi og en roman lest i sin helhet) med vafler (det var jo røre igjen fra pannekakedagen) og te, og plutselig var verden utenfor hvit. Yr melder om én grad og sludd i hele natt, så det er bare å se fram til føret når jeg skal ut i morgen...

Skrevet
Daria skrev (På 21.2.2023 den 21.13):

21.02: Ti lest, ingen kjøpt.

Jeg husker ikke lenger hvor jeg leste den begeistrede omtalen av Sjonglering og bjugnlering, lyriker Sissel Solbjørg Bjugns samlede verker, men det kan ha vært i Syn og segn - hun tilhørte den nokså sjeldne kategorien nynorskskrivende nordlendinger. Selv er jeg ikke like betingelsesløst frelst - noe fenger meg, mens andre ting blir litt for surrealistisk og rart og fullt av referanser til andre tekster, mennesker og hendelser som ikke ringer noen bjeller flere tiår senere (og en hel diktsamling om gruvedrift, hvor det primært er linjeskiftene som ikke gjør at det føles mest som en reportasjebok). Bjugn debuterte tidlig på 70-tallet og her er arbeiderkamp, feminisme og politikk - og religion, hun konverterte til katolisismen - i tillegg til forfatterens egne integrerte illustrasjoner. Samt linjene som visstnok skapte overskrifter (fra diktet Heltinnetrinnet, et av samlingens store høydepunkter): Eg bakar verdas beste brød med kim og kli / Den finaste fitta i Nordland er mi. Her bør jo fylkets russ ha kjent sin besøkelsestid...

22.02: 11 lest, ingen kjøpt.

Å lese Maria B. Boknebergs Vindu mot skogen gir meg innimellom litt følelsen av å spille norsk roman-bingo - her er selvmord, en død forelder, barndommens somrer med gryende seksualitet, avstikkere til bygda, en venn fra fortiden som dukker opp, jakt på ubesvarte spørsmål, ung voksen som leter etter framtidsmål. Misforstå meg rett, boka er hverken dårlig eller klisjéfylt, men nyskapende er heller ikke et ord som slår meg.  

Skrevet

Graving i følelser i trygge omgivelser hos fagmannen, te, kake og bok i elegante omgivelser på Halvorsen  og vandring i solfylte omgivelser ved sjøen - en formiddag som dekket de fleste behov  både fysisk og mentalt. Jeg er litt usikker på om det bare var ren serviceinnstilling eller synet av staver og  antydning til ustøhet som fikk servitrisen på Halvorsen til å komme med teen til bordet, men den eldre herren som  var klar til å hjelpe med å plukke opp staven jeg mistet i bakken da jeg reiste meg fra en benk hadde helt klart omtanke for min tilsynelatende skrøpelighet. Og det setter jeg jo tross alt pris på, selv om det fortsatt føles litt feil...

Resten av dagen ligger an til å bi teppelagt  med ski-vm - halvannen uke hvor alt går på  nrk :strix:Stemningen mellom utegående reporter Ida Rasch og langrennsgutta (her ved Taugbøl og Valnes etter sprint-prologen) er som alltid god... 

-Hva er en god plan?
-Sprø du meg, så spør jeg deg.
-Dette tror jeg faktisk du kan litt mer om enn meg...

-Tenk å være dagens mann etter prologen!
-Nå skal vi roe litt ned her...

Skrevet

Her har det vært kna-behandling, vandring i sol langs Akerselva og kaffe og kake hos Baker Hansen. Nå er det ski-vm og klesvask. Deilig med fridag. 

Skrevet
Daria skrev (15 timer siden):

22.02: 11 lest, ingen kjøpt.

23.02: 11 lest, to kjøpt.

Jeg hadde en resultatløs tur innom mammutsalget i dag (det lille utvalget de hadde kvalifiserer knapt til en babymammut. Mulig jeg må innom en større butikk en dag til uka - ikke at noe egentlig fristet i katalogen, men det er jo noe annet å kunne ta og føle på...), men Platekompaniet og avisbudet tar ansvar og sørget for at det lå et par bøker på dørstokken da jeg sto opp i dag. En vietnamesisk roman og en slags memoar/familiehistorie.

Jeg reiste  meg fra sofaen  og oppdaget at jeg var mer sliten enn jeg trodde. Det har vært litt mer enn normalt de siste dagene, at morgendagen er unormalt pliktfri er nok ikke så  dumt...

Skrevet
Skravla skrev (2 minutter siden):

Her har det vært kna-behandling, vandring i sol langs Akerselva og kaffe og kake hos Baker Hansen. Nå er det ski-vm og klesvask. Deilig med fridag. 

Så deilig å få med seg litt sol og finvær på en fridag - heldig med den.

Skrevet

Therese Johaug kan godt skrike litt mindre...

Skrevet

-Hun slipper å vise fram spurten sin.

Han får det jo til å høres ut som en litt snuskete hemmelighet :fnise: 

Med så mye tv-tid som et ski-vm har det med å innebære, burde jeg vel finne fram et håndarbeid av noe slag og faktisk få noe nyttig underveis heller enn å bare fjase på pcen. Snart...

Skrevet

Firedobbelt svensk var vel litt i overkant...? Her forventer jeg at Klæbo og Golberg tar ansvar for å gjenopprette nasjonal stolthet...

Skrevet

Selvfølgelig gjorde de det :nigo: 

Skrevet

For et lag vi har på damesiden i hopp nå . det er ikke bare Johan Remen Evensen som kjenner på litt nerver før annen omgang...

Skrevet

Eva Pinkelnig skal jo ha for å ha hoppsirkuset mest entusiastiske reaksjoner - og fineste hjelm... :snomann:

Skrevet

Så nært, men akk... Før start ville jo medalje til Anna Odine Strøm vært  et strålende resultat, men når man leder etter første omgang blir det uunngåelig litt skuffende. Men vi har tre topp 7, det er ganske vanvittig. Det kommer jo en lagkonkurranse... :lur: 

Skrevet

Jeg elsker nrks reporter som ikke åpner med å spørre hvordan hun føler det nå, men heller går for Vet du hva, du må ikke være skuffet over dette, Anna - hadde du trodd dette for et år siden? Hvordan bidra til å snakke en utover opp før resten  av mesterskapet.

Skrevet

Jeg har Nrk Jazz på klokkeradioen, og det hender den byr på noe som både vekker meg og får meg til å bli liggende. Som når de i dag tidlig kom med en ukjent norsk dialekt-variant av You’d be so nice to come home to. Google og yotube kunne selvfølgelig trå til med både tekst (skarvevind? :klo: , informasjon og musikk...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...