Gå til innhold

The Daria diaries

Anbefalte innlegg

Skrevet

Te er det pussig nok her også :ler: Samt druer - og det er fortsatt smågodt igjen (det skyldes selvfølgelig måtehold i inntaket, ikke grådighet i innkjøp :fnise: ).

Skrevet
Daria skrev (På 25.1.2023 den 21.12):

25.01: 12 lest, fem kjøpt.

Den gode historien har undertittelen Samtaler om sannhet, fiksjon og psykoterapi og er en brevutveksling mellom forfatteren J.M. Coetzee og psykologen Arabella Kurtz. Baksideteksten påstår at de utforsker sammenhengen mellom psykoanalyse og romanskriving, i praksis vil jeg påstå at litteratur er relativt langt nede på listenover temaer de er innom - undertittelens fiksjon er et mer dekkende ord. At temaene er såpass mange og sprikende gjør at boka også føles ganske variabel - noe er spennende, noe ganske uinteressant, og generelt er psykologen mer interessant enn forfatteren. Jeg skulle gjerne tatt en alvorsprat med den på forlaget som syntes den beste løsningen på å skille de to stemme fra hverandre var å sette den ene i kursiv - det er ganske slitsom å lese i flere sider i strekk. 

29.01: 15 lest, fem kjøpt.

Jeg har jo ikke bare spist og sett MGP i helgen...

Johanne Fronth-Nygrens Vannverk, med undertittelen hymner, er den tredje diktsamlingen jeg har lest i år, og dermed har jeg allerede passert fjoråret på det området... Det handler om vann og Oslo, om politikk og å få barn, i et språks om er så kreativt og lekent at det nesten blir litt mye av det gode innimellom. Ispedd sitater, referanser og parafraser - noen  gjenkjenner jeg, andre bare antar jeg ut fra formuleringer og sammenhenger.

Olav V : krigeren 1940-1945 er andre bind i Tore Rems biografi-trilogi om kong Olav, og det dreier seg altså om krigsårene. Kronprinsen lever i tilnærmet symbiose med sin far i England, lengter etter mer å gjøre og har lange opphold i USA (med avstikkere til treningsleire i Canada), hvor hans kone og barn tilbringer kvalitetstid med president Roosevelt. Igjen er det naturlig nok mye overlapping med Tor Bomann-Larsen, men ikke like mye politiske detaljer ettersom fokuset her ikke er regenten. Litt transportetappe-bok - joda, krigsårene var viktige og det skjedde mye i verden, men kanskje egentlig ikke så mye med kronprinsen...

Annie Ernaux kaller selv Årene en upersonlig selvbiografi og skriver mot slutten av boken om den kolletive erindringen i en individuell erindring. Det er historien om henne og historien om det kollektive etterkrigs-Frankrike i en refererende form hvor det henvises enten til et hun eller et vi. Allmenngyldig og upersonlig personlig - det er en fascinerende form som  er interessant, men samtidig også blir litt overfladisk og dermed litt lite  engasjerende. En bok for hodet mer enn for hjertet - jeg liker den, men blir ikke så blåst av stolen som alle de genierklærende omtalene jeg har lest om Ernaux de siste par årene skulle tilsi. 

Skrevet

Ukas første økt er gjennomført - svimmelhet er trigget, skuldre knadd, lilletær aktivert og nye synapser forhåpentligvis opprettet - og sofaen er gjeninntatt. Jeg hadde en plan om litt uteliv, men to skritt utenfor døra på fysikalske og svimmelhet, slitenhet og frossenhet nedla veto. Te i koppen, antikvitetsjakt på tv og nok å ta tak i om ånden og kreftene skulle komme over meg. Dessuten er det fortsatt smågodt igjen, og en og annen ulest bok...

Skrevet
Daria skrev (15 timer siden):

29.01: 15 lest, fem kjøpt.

Jeg har jo ikke bare spist og sett MGP i helgen...

29.01: 16 lest, fem kjøpt.

Jeg skulle bare begynne på en ny bok, kanskje lese en liten time eller så, før jeg la meg tidlig i går kveld. Omtrent halvveis i Sigrid Merethe Hanssens Kom ei jente gåande, med noen sider igjen før en ny del begynte og det kunne vært naturlig å gi seg for kvelden, skjer det noe i handlingen som gjør at jeg må fortsette lesingen og drøye leggingen... Tidlig i boka kommer det helt bokstavelig ei jente gående - huner altfor liten til å være der alene og kjørende langs den samme veien kommer ekteparet Karl og Pauline. Det er1962 og Pauline er desperat etter et barn. 50 år senere sitter en kvinne ved sin mors dødsleie og  får vite at alt ikke er som hun tror. Historien er ikke så forutsigbar klisjé som man kunne tro på forhånd, og viktigst av alt er at forfatteren lar teskjeene ligge. Her hintes og  antydes og skrives mellom linjene, og en del tråer blir aldri helt festet og spørsmål forblir ubesvart. Innimellom kan det irritere meg litt (jeg vil jo vite!), men i praksis er det bokas styrke.

Skrevet

Jeg har middagseksperimenter med litt rester igjen. Sennepssilden var spist opp, men det var fortsatt saus igjen, og når sennepssaus er godt til røykt og gravet laks, må det da kunne funke til stekt laks også - selv om det har vært sild i den først...? Jeg vannet den ut litt og lot den surre i pannen med stekt sopp et par minutter før jeg helte den over en salmaburger. Slett ikke så dumt. Snart har jeg sannsynligvis tomatsildsaus-rester også, der passer vel hvit fisk  bedre... :fisk:  

Skrevet

Smart tenkt. :jepp: Kjekt når man kan bruke rester slik. Sausen som er igjen i sildeglassene går jo som regel i søpla… 

Skrevet

Det var litt mer enn det pleier og plutselig fikk jeg en åpenbaring - og det skal jo ikke mye til for å glede selvtilfredsheten... :fnise: For øvrig må jeg, fra en enkvinneshusholdningsperspektiv, si at disse salmaburgerne er geniale - enkeltpakket, velegnet å fryse og tar fem minutter å steke. Sånne ting gjør det så mye lettere å spise mer fisk. 

Skrevet

Kjekt når man finner noe som både er godt og enkelt :jepp:

Skrevet

Snapchat er ufin og/eller forståelsesfull igjen - jeg skriver en unnskyldning for og den vil fortsette med kake... 🍰

Skrevet

Slagordet for årets ESC-finale er United by music. United som første ord, i et arrangement som skal finne sted i Liverpool. Hvordan få engelske fotballfans engasjert i ESC... :fnise:

Skrevet
Daria skrev (13 timer siden):

Snapchat er ufin og/eller forståelsesfull igjen - jeg skriver en unnskyldning for og den vil fortsette med kake... 🍰

Det tyder vel på at Snap kjenner dine lyster :nigo: 

Skrevet

Jeg har gjennomført min beste fysiotime på lenge og hatt nærkontakt med følelser jeg ikke er vant til å forbinde med trening - mestring, triumf og glede. Samt de mer velkjente slit, smerte og trass (-Jeg ser jo a du jobber for det, lo fysio), men det var deilig å kjenne at jeg fikk til ting og at kroppen tålte å presses litt igjen. 

Sauen Shaun skrev (56 minutter siden):

Det tyder vel på at Snap kjenner dine lyster :nigo: 

Jeg trenger da aldri noen unnskyldning for kake :ler: 

Skrevet

Så deilig med en god treningsøkt :jepp: 

Og nå fikk jeg lyst på kake :sikle:

Skrevet

-When life doesn't give you lemons, you make a gin tart.

Dagens kake-relaterte livsvisdom fra MasterChef :ler: 

Annonse
Skrevet

Ja, jo... :fnise: Mulig vi også nå er inne på det psykologen snakker om når han påpeker at lesing og meditasjon kan gi samme effekt :ler: 

Jeg har vært på kafé med en annen  bibliotekar og snakket katalogisering og bibliotekssystemer (faktisk :fnise: ) - og litt annet. Godt å være litt uplanlagt sosial.

Skrevet
Daria skrev (På 30.1.2023 den 11.42):

29.01: 16 lest, fem kjøpt.

31.01: 17 lest, fem kjøpt.

Siste innsats før månedsskifte (og hvordan virkelig legge til rette for et nytt rekord-leseår)...

Det store spørsmålet er egentlig hvorfor jeg ikke har lest Shakespeares Taming of the Shrew for mange år siden - jeg leste litt Shakespeare da jeg var tenåring og denne er jo utgangspunktet for en av 90-tallets beste ungdomsfilmer 10 things I hate about you. Men nå har jeg gjort noe med det og tatt for meg Edvard Hoems nynorske oversettelse med tittelen Når troll skal temmast. Hoem er en kløpper på ordspill og passe arkaisk ordvalg, men det må vel sies at handlingsmessig er ikke dette den av Shakespeares komedier som har tålt tidens tann best, særlig ikke fra et kvinnesynspunkt. Jeg ler av ordleken, men det er ikke mye festlig over selve temmingen av "trollet" Katharina...

Skrevet

Jeg måtte jo hente fram denne nå... Mulig jeg trenger et gjensyn med filmen i sin helhet,  jeg tror jeg har den på dvd...

Skrevet (endret)

Jeg var på Platekompaniet og så på cder i dag - det er setning jeg ikke bruker så ofte lenger. Etterpå ble det en snartur innom Glutter siden de hadde salg, og  nostalgituren tilbake til tenårene var komplett :fnise: Det faktiske shoppingresultatet tyder mer på 40+ anno 2023 - printerblekk fra Clas Ohlson og bomullsnattkjole fra KappAhl. Jeg igjen minnet om hvorfor jeg helst styrer unna Oslo City - mye folk og slitsom input av mange slag og ingen benker - men jeg trengte printerblekket og det har vært utsolgt i Bogstadveien i flere uker. Med en solid økt først hos mannen som mener det pågår gode psykologiske ting i hodet mitt, har både kropp og sjel fått sitt for dagen og det ligger an til en stillesittende ettermiddag...

Endret av Daria
Skrevet

Vårt  Land skriver at Mange melder seg inn i Trond Giskes lokallag uten å skjønne at de da melder seg inn i Arbeiderpartet - til tross for at innmeldingen skjer via parites nettsider. Klikker man seg via lokallagets "Bli medlem"-side (som er toppet av Ap-rosen) kommer man til en side hvor overskriften er Bli medlem av Arbeiderpartiet, så det er ikke akkurat noe de legger skjul på.

En del av  meg har lyst til å le av hvor idioter fikk er, men egentlig er det jo mest skremmende - det viser hvor lett en karismatisk kan samle seg store tilhengerskarer som ikke vet hva de egentlig støtter. Et demokratisk problem, ikke bare i Trump-land...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...