Sauen Shaun Skrevet 16. januar 2023 #34161 Skrevet 16. januar 2023 Daria skrev (3 timer siden): NRK skal vise OL igjen
Daria Skrevet 16. januar 2023 Forfatter #34162 Skrevet 16. januar 2023 Daria skrev (På 12.1.2023 den 21.07): 12.01: Fem lest, to kjøpt. Ulrik Farestads Sangen og katastrofen er en diktsamling over samme lest som En hvithai i Venezia, som jeg leste før jul. Denne er eldre, men også her er det sonetter og enderim og ymse andre diktslag om kunst og gamle grekere, hverdagsliv og Osloglimt. En sonette om et mikrobryggeri, en apokalypseskildring fra et påsketomt Bærum og en elegi over en fugl som traff vinduet og en stemningsrapport fra 22. juli i øyeblikket før alt endret seg - det siste ga meg frysninger og ligger nå på telefonen, jeg trengte å ha med meg det videre . 16.01: Seks lest, to kjøpt. Harald Schjelderup var norsk psykologis gudfar, den første norske professor i psykologi (Psykologis institutt på UiO holder i dag til i Harald Schjelderups hus) og involvert i det meste som skjedde på feltet i 50 år (det virker hvertfall sånn når man leser norsk psykologihistorie). Dessuten var hans Innføring i psykologi den første og i mange år den ledende norske læreboken i psykologi. Første utgave kom i 1927, jeg har lest en utgave fra 1977 (revidert etter hans død) som ser ut til å være den siste. Det skal jo sies at det merkes at den er en smule utdatert på en del områder, særlig på alt som har med samfunnsliv å gjøre (kapitlene om kjønn og rase, ikke minst), og at ingen av de nyere bøkene jeg har lest har sett behovet for å vie et eget kapittel til spiritisme, mystikk og desslike. Som historisk dokument er den interessant, og en del av det er fortsatt relevant - menneskene har jo ikke forandret seg så mye, tross alt. Dessuten hadde den jo den fascinerende/groteske historien om mark, kannibalisme og labyrinter...
Daria Skrevet 16. januar 2023 Forfatter #34163 Skrevet 16. januar 2023 Helt hjem varsler at de i løpet av nattens mulm og mørke har tenkt å avlevere både te og bøker på dørstokken min - hvordan få en god start på dagen...
AprilLudgate Skrevet 16. januar 2023 #34164 Skrevet 16. januar 2023 Jeg leste at du hadde unnagjort en bibeløkt 🤷♀️Tenkte det ikke var typisk deg, men jeg dømmer ingen!
Daria Skrevet 16. januar 2023 Forfatter #34165 Skrevet 16. januar 2023 Jeg ville ikke brukt akkurat det ordet, men jeg har en bibelleseplan jeg følger sånn noenlunde...
Daria Skrevet 17. januar 2023 Forfatter #34166 Skrevet 17. januar 2023 Jeg blir alltid litt glad av å plutselig høre igjen sanger jeg har glemt. I dag Robbie Williams på radioen på fysikalske, hvor jeg gjennomførte en redusert økt og var hjemme igjen nesten før dagslyset hadde innfunnet seg...
Daria Skrevet 17. januar 2023 Forfatter #34167 Skrevet 17. januar 2023 Daria skrev (13 timer siden): 16.01: Seks lest, to kjøpt. 17.01: Seks lest, fem kjøpt. Helt hjem holdt sitt ord - tre bøker og tre pakker te i en pen bunke oppå avisen (fordelt på to pakker...). Sjokkerende nok en bok om britisk sosietetshistorie, denne gangen sentrert rundt herresetet Cliveden og et utvalg av damene som regjerte der, samt en biografi om Ethel Rosenberg og en roman fra Krimkrigen. Både tittelen - The Rose of Sebastopol - omslaget og plottet gir litt mye kjærlighetsroman-assosiasjoner, men bloggomtaler jeg har lest antyder noe mer. Krimkrigen er uansett ikke det jeg har lest mest om, så det kan jo vøre jeg lærer noe.
Daria Skrevet 17. januar 2023 Forfatter #34168 Skrevet 17. januar 2023 Daria skrev (På 11.1.2023 den 15.19): Svart te med pistasjnøtter og marsipan - jeg var egentlig på jakt etter rooibos, hvor utvalget i heimen plutselig var under all kritikk, men noen ting må man jo ha... Søt te med mandelsmak - jeg ser ingen grunn til å klage. Den kom i selskap med to rooibos-varianter - en med blåbær og en med fersken og fløtesmak. 🍵 Jeg så forresten en dame på bussen med termokopp hvor enden av teposen fortsatt dinglet over kanten. Hvor travelt har man det om morgen hvis man ikke tar seg tid til å ta den ut, eventuelt hvor sterk vil du egentlig ha teen din? (Det var Earl Grey, den har ikke så lang trekketid...).
Daria Skrevet 17. januar 2023 Forfatter #34169 Skrevet 17. januar 2023 Jeg har hatt besøk, drukket te og skravlet og fått overlevert fjorårets siste julegave. På tide å flytte fokus fra kjeksskålen til middagen...
Sauen Shaun Skrevet 17. januar 2023 #34170 Skrevet 17. januar 2023 Her gikk fokuset motsatt veg - fra middag til kjeks
Roadrunner Skrevet 17. januar 2023 #34171 Skrevet 17. januar 2023 Daria skrev (3 timer siden): Jeg har hatt besøk, drukket te og skravlet og fått overlevert fjorårets siste julegave. På tide å flytte fokus fra kjeksskålen til middagen... Jeg lurer på om bare refererer til middagen (tross alt det mest nærliggende), eller også besøket og/eller julegaven? #morsommebilderpånetthinna
Daria Skrevet 17. januar 2023 Forfatter #34172 Skrevet 17. januar 2023 Antyder du at det har foregått something fishy...?
Daria Skrevet 17. januar 2023 Forfatter #34173 Skrevet 17. januar 2023 Daria skrev (11 timer siden): 17.01: Seks lest, fem kjøpt. 17.01: Syv lest, fem kjøpt. Olav V : den fremmede : 1903-1940 er første bind i Tore Rems trebindverk om gamlekongen. Del en dekker oppveksten - en ganske ensom affære blend voksne på slottet (hvor tjenerskapet bidro til at den lille innvandreren med engelsk som hjemmespråk begynte å snakke Vika-mål) - ungdomstid med seiling og studier i Oxford, ekteskap og barn og rollen som kronprins. I et nytt (eller gjenoppstått) monarki fantes det ingen presedens for hva som skulle være en kronprins' oppgaver, det var nok mye frustrerende lediggang til tider. Stoffet overlapper uunngåelig en del med Tor Bomann-Larsens bøker om Haakon og Maud, men Rem har en annen vinkling (naturlig nok) og andre kilder, hvor Nini Roll Ankers dagbøker er de mest spennende. Han er litt mindre detaljfiksert, men ikke uten god formuleringsevne og en tidvis syrlig snert. Jeg synes den tematiske kapittelinndelingen til tider går hardt utover kronologien, jeg mister litt oversikten over hva som skjer når. Særlig forvirrende når noen dør i et kapittel og er veldig i live i neste...
Daria Skrevet 17. januar 2023 Forfatter #34174 Skrevet 17. januar 2023 Faser ut de gamle trikkene Det er jo så man blir litt nostalgisk - de er en del av barndommen min Og forsåvidt livet mitt fortsatt - jeg kjørte med en av de modellene senest i dag...
Daria Skrevet 18. januar 2023 Forfatter #34175 Skrevet 18. januar 2023 I dag var det utrivelig ute, sludd og regn og surt Jeg hadde en plan om noen halv-nødvendige ærend etter ukas sjelevrengingsøkt, men jeg var så oppvridd etterpå på alle måter og med det været på toppen utgikk det med høye (og svært metaforiske) kneløft. Jeg kom meg en tur innom butikken på hjemveien for nødvendigheter som rett-i-koppen-kakao, marsipankake (av det slaget som har to måneders holdbarhet, er full av ting jeg helst ikke vil tenke på og som ingen med respekt for seg selv hverken på mat- eller treningsforumet vil tilså at de tar i med ildtang - men den er jo god... #pensjonist) og rundstykke til lunsj (samt brød, tomater og frukt), laget te, skiftet til ullkjole og krøp under pleddet i sofaen. Jeg har halvveis ambisiøse planer for middagen (den kan forenkles etter ønske og behov...), ellers mistenker jeg at det ikke vil skje så mye mer i dag... 🍵
Daria Skrevet 18. januar 2023 Forfatter #34176 Skrevet 18. januar 2023 De halv-ambisiøse middagsplanene er gjennomført og var overraskende vellykket. Ikke at de var veldig originale og nyskapende, men jeg forlanger ikke så mye av en idé unnfanget i halvsøvne en sen kveld Særlig ikke når jeg tar alt av tid på slump og intuisjon og praktiske hensyn. Beter og poteter i biter, først kokt en stund og så slengt i ovnen med fetaost (i form...) i til sammen like lang tid (og på samme ovnsvarme) som det tok å steke kyllingen. Servert med masse salat - siden jeg ført er i avdelingen for selvskryt om småting holder jeg fortsatt ganske bra på rehab-vanene om mer grønnsaker til middag. (Det kompenserer jo på alle måter for den usunne marsipankaken jeg planlegger å nyte til teen etterpå. Selvfølgelig.).
AprilLudgate Skrevet 18. januar 2023 #34177 Skrevet 18. januar 2023 Daria skrev (21 timer siden): Faser ut de gamle trikkene Det er jo så man blir litt nostalgisk - de er en del av barndommen min Og forsåvidt livet mitt fortsatt - jeg kjørte med en av de modellene senest i dag... Hallo ALLE? 🥺🥺🥺🥺 Men….jeg elsker jo de gamle trikkene 😢😢😢😢
AprilLudgate Skrevet 18. januar 2023 #34178 Skrevet 18. januar 2023 Daria skrev (1 time siden): De halv-ambisiøse middagsplanene er gjennomført og var overraskende vellykket. Ikke at de var veldig originale og nyskapende, men jeg forlanger ikke så mye av en idé unnfanget i halvsøvne en sen kveld Særlig ikke når jeg tar alt av tid på slump og intuisjon og praktiske hensyn. Beter og poteter i biter, først kokt en stund og så slengt i ovnen med fetaost (i form...) i til sammen like lang tid (og på samme ovnsvarme) som det tok å steke kyllingen. Servert med masse salat - siden jeg ført er i avdelingen for selvskryt om småting holder jeg fortsatt ganske bra på rehab-vanene om mer grønnsaker til middag. (Det kompenserer jo på alle måter for den usunne marsipankaken jeg planlegger å nyte til teen etterpå. Selvfølgelig.). Aaaaaah!! Dette hørtes megagodt ut!
Daria Skrevet 18. januar 2023 Forfatter #34179 Skrevet 18. januar 2023 AprilLudgate skrev (1 time siden): Hallo ALLE? 🥺🥺🥺🥺 Men….jeg elsker jo de gamle trikkene 😢😢😢😢 Jeg vet... Det er nye på vei inn, med bedre plass, flate gulv og mer universell utforming. Den skrøpelige, stavbrukende delen av meg som forserer trinnene på de gamle flere ganger i uka setter for så vidt pris på den siden av det, men litt vemodig er det jo. AprilLudgate skrev (1 time siden): Aaaaaah!! Dette hørtes megagodt ut! Det var veldig godt - og egentlig også ganske lettvint og lite arbeidskrevende.
Daria Skrevet 19. januar 2023 Forfatter #34180 Skrevet 19. januar 2023 (endret) Ukas vekkerklokkefrie og planløse dag, også kjent som den dagen kroppen gjerne passer på å melde inn hvilebehov... Foreløpig går det i frokost, ski-NM og morgenkåpe i sofaen, etter hvert blir det vel en liten tur ut. Fortrinnsvis etter at det har sluttet å komme ned ting fra himmelen. Dessuten har jeg en halvlest bok jeg har planer om å få levert i morgen. det er mulig jeg vil komme tilbake til det... Endret 19. januar 2023 av Daria
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå