Sauen Shaun Skrevet 19. januar 2023 #34161 Skrevet 19. januar 2023 Her er det oppholdsvær nå, og jeg har lyst til å ut. Men jeg tror ikke luftveiene er enige. Og kanskje jeg kommer igang med ny bok i dag.
Daria Skrevet 19. januar 2023 Forfatter #34162 Skrevet 19. januar 2023 Litt frisk luft gjør som regel godt nesten uansett, om bare en runde rundt huset. Jeg kom meg ned til sjøen en tur, selv om det ikke var vær som fristet til å slå seg ned og bli en stund. Var innom H&M og fikk kjøpt strømpebuksene jeg ikke fikk kjøpt i går, samt en lyslilla leggings som potensielt kan funke til trening, og styrte unna alle de søte, billig jakkene og genserne på salgstativet. Jeg vet av bitter erfaring hvor lenge akryl og polyester holder fasongen og utseende...
Daria Skrevet 19. januar 2023 Forfatter #34163 Skrevet 19. januar 2023 Eurovision-hymnen før et skirenn, det skjer ikke så ofte lenger... Jeg husker ikke om det var Tommy Ingebritsen selv eller musiker-pappa Dag som sa det i en intervju, men der var visstnok den eneste melodien lille Tommy kunne som barn - den ble jo spilt før alle hopprennene på tv
Daria Skrevet 19. januar 2023 Forfatter #34164 Skrevet 19. januar 2023 Daria skrev (På 17.1.2023 den 21.55): 17.01: Syv lest, fem kjøpt. Olav V : den fremmede : 1903-1940 er første bind i Tore Rems trebindverk om gamlekongen. Del en dekker oppveksten - en ganske ensom affære blend voksne på slottet (hvor tjenerskapet bidro til at den lille innvandreren med engelsk som hjemmespråk begynte å snakke Vika-mål) - ungdomstid med seiling og studier i Oxford, ekteskap og barn og rollen som kronprins. I et nytt (eller gjenoppstått) monarki fantes det ingen presedens for hva som skulle være en kronprins' oppgaver, det var nok mye frustrerende lediggang til tider. Stoffet overlapper uunngåelig en del med Tor Bomann-Larsens bøker om Haakon og Maud, men Rem har en annen vinkling (naturlig nok) og andre kilder, hvor Nini Roll Ankers dagbøker er de mest spennende. Han er litt mindre detaljfiksert, men ikke uten god formuleringsevne og en tidvis syrlig snert. Jeg synes den tematiske kapittelinndelingen til tider går hardt utover kronologien, jeg mister litt oversikten over hva som skjer når. Særlig forvirrende når noen dør i et kapittel og er veldig i live i neste... 19.01: Åtte lest, fem kjøpt. Det er alltid et godt tegn når jeg kjenner spontan begeistring over formuleringer allerede på side to... I Jamaica Kincaids Lucy kommer 19 år gamle Lucy fra Antigua i Vestindia på slutten av 60-tallet til USA som au pair og møter på alle måter en ny verden, fra heisen til januarkulda (Hvordan kan sola skinne uten at det er varmt?) til vertsmoren Mariahs vestlige feminisme og velmenthet. Lucy er en skarp observatør av forskjeller både av det menneskelige og politiske slaget, særlig når det gjelder Mariah og de andres blindhet for egne privilegier og kolonimaktenes betydning (scenen hvor hun for første gang faktisk ser en påskelilje, menge år etter å ha måttet lære diktet om dem utenat på skolen og prøver å forklare Mariah hva dette gjør med henne er tankevekkende og minneverdig), men kanskje ikke like mye når det gjelder seg selv og sine egne følelser, både for hjemstedet og for moren. Assosiasjonshjernen har uunngåelig hentet fram denne for anledningen...
Daria Skrevet 19. januar 2023 Forfatter #34165 Skrevet 19. januar 2023 Nyhetsbrev fra Black Cat, med spørsmål om jeg har "drikke mer te" blant årets nyttårsforsetter. Jeg ser vel egentlig ikke behovet for det (og ikke bare fordi jeg ikke har nytttårsforsetter), mvh har allerede kjøpt syv pakker i år...
Daria Skrevet 20. januar 2023 Forfatter #34167 Skrevet 20. januar 2023 Synes du det er pent å le...? Julepynten var tatt ned i Bogstadveien i dag, så sola dukket opp for å kompensere Jeg hadde et vagt håp om en liten tur i Frognerparken, men etter fysio (du vet du ikke gir et veldig overbevisende inntrykk når fysio tar et langt og raskt skritt nærmere balanseputen du står og svaier på) og biblioteket (jeg holdt meg nesten til planen - det ble bare én spontanbok i tillegg til de tre jeg skulle hente) var det ikke så mye krefter igjen. Når det da i tillegg kommer melding om brev fra nav, potensielt ufør-vedtaket jeg har ventet på, blir det raskeste veien hjem i stedet, til lettelse og sorg og ambivalens på høyt nivå. Yr påstår det skal bli knallsol i morgen også, jeg har ambisjoner om årets første utelesing med medbragt termos
Daria Skrevet 20. januar 2023 Forfatter #34168 Skrevet 20. januar 2023 (endret) Ansjos-is og øl-granité. Det er jo ikke alle rettene på MasterChef som frister like mye... Endret 20. januar 2023 av Daria
Daria Skrevet 20. januar 2023 Forfatter #34170 Skrevet 20. januar 2023 Is er dessert. Den kan med fordel smaksettes med frukt, bær, nøtter og sjokolade, men har ingenting med fisk, kjøtt eller annen middagsmat å gjøre
Daria Skrevet 20. januar 2023 Forfatter #34172 Skrevet 20. januar 2023 Daria skrev (På 19.1.2023 den 16.49): 19.01: Åtte lest, fem kjøpt. 20.01: Ni lest, fem kjøpt. Mary McCarthys The writing on the wall and other literary essays er (åpenbart( en samling litterære essays, skrevet på 60-tallet. Fordelen med å lese gamle essays er at man får innsikt i nye utgivelser og litterære debatter mens de pågikk, ulempene er at ikke alle nødvendigvis er så interessante eller så kjent i dag. Jeg leser McCarthys innlegg fra debatten om Hanna Ardents da ferske bok om rettsaken mot Adolf Eichman og omtalen av Vladimir Nabakovs Pale fire (en tilsynelatende vanvittig komplisert roman jeg ikke vil begi meg inn i frivillig) med interesse og blir igjen minnet om mine intensjoner om å gjenlese Madame Bovary, mens jeg sliter meg gjennom artikler om forfattere som i dag må kunne kalles obskure og utdaterte.
Daria Skrevet 20. januar 2023 Forfatter #34173 Skrevet 20. januar 2023 Fantastisk utsikt - bare se bort fra heisekranene... Megleren må jo ha bannet litt i sitt stille sinn Men jeg liker en boligannonse som faktisk viser at det er plass til bokhyller.
Daria Skrevet 20. januar 2023 Forfatter #34174 Skrevet 20. januar 2023 Jeg så på twitter at Frank Hammersland er død og hjernen hentet umiddelbart opp denne. Så minnet noen på insta meg på en annen jeg helt hadde glemt og sendte meg ut på mer nostalgisk søking...
Daria Skrevet 21. januar 2023 Forfatter #34175 Skrevet 21. januar 2023 (endret) Det er blå himmel å se og et lys som tyder på at sola befinner seg der ute et sted - men ikke direkte på de stedene jeg har vært. 5 minus og indirekte sol innbyr ikke til å slå seg ned, selv med ullunderlag og varm te. I stedet ble det min vanlige lørdagsrute - til Rema for å se om de hadde fikset rullebåndet sitt og så videre til Kiwi hvor jeg faktisk kommer inn. Hun plukket smågodt, han syntes tydelig vis det tok litt lang tid og fikk klar beskjed - Ikke stress meg! Han måtte da forstå at hun hadde viktige avgjørelser å ta... Endret 21. januar 2023 av Daria
Sauen Shaun Skrevet 21. januar 2023 #34176 Skrevet 21. januar 2023 Nå fikk jeg lyst på smågodt, men orker ikke gå ned for å kjøpe (og da kan jeg bare ha det så godt ).
Daria Skrevet 21. januar 2023 Forfatter #34177 Skrevet 21. januar 2023 Jeg har Smågodt og te og Bake-off, og et skolebrød på kjøkkenet (og ja, jeg har spist middag )
Skravla Skrevet 21. januar 2023 #34178 Skrevet 21. januar 2023 Daria skrev (3 timer siden): Det er blå himmel å se og et lys som tyder på at sola befinner seg der ute et sted - men ikke direkte på de stedene jeg har vært. 5 minus og indirekte sol innbyr ikke til å slå seg ned, selv med ullunderlag og varm te. I stedet ble det min vanlige lørdagsrute - til Rema for å se om de hadde fikset rullebåndet sitt og så videre til Kiwi hvor jeg faktisk kommer inn. Hun plukket smågodt, han syntes tydelig vis det tok litt lang tid og fikk klar beskjed - Ikke stress meg! Han måtte da forstå at hun hadde viktige avgjørelser å ta... Her ble det ullinnpakning og en stund på verandaen i dag. Kaldt men så deilig med sol i ansiktet. Har ikke smågodt, men sjokolade fra julen og kaker. Men lite frister. Et eller annet jeg spiste i går ble dårlig mottatt......
Daria Skrevet 21. januar 2023 Forfatter #34179 Skrevet 21. januar 2023 Sola må litt høyere før den når balkongen min i særlig grad - det står et hus i veien...
Daria Skrevet 21. januar 2023 Forfatter #34180 Skrevet 21. januar 2023 Jeg er så trøtt i dag - dels dårlig søvn i natt og dels en reaksjon på alt stresset og spenningen som har blitt utløst de siste par dagene, mistenker jeg. Men det er litt tidlig å legge seg klokka sju på en lørdag, så jeg pøser på med sukker og te og satser på å holde ut til etter MGP...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå