Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ukas plikt- og vekkerklokkefrie dag. Det første store målet  (i tillegg til frokost - sulten) er å komme seg  i klærne før Oda-leveringen kommer en gang etter 11 - ikke altfor uoppnåelig... Filharmonien venter i kveld, så jeg skal ikke bedrive så altfor mye  i mellomtiden, men det tørkestativet med tørt tøy midt på stuegulvet burde man jo gjøre noe med. En gang etter frokost og te og avis og antikvitetsprogram og andre viktigere ting...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mye som er viktigere enn å legge sammen tøy… :sjenert:

Skrevet

Det synes kroppen også - den har allerede meldt inn ønske og behov om en rolig dag, så da ble hvertfall ikke ambisjonene større... Oda melder ar de planlegger å være hos meg mellom 11 og 11.30 (bestillingen er mellom 11 og 14), så det var jo greit at jeg sørget for å være klar til det. Frokost er spist, avis lest, legemet antrukket og teen trukket, så nå venter jeg bare på at antikkjakten skal begynne. Jeg er fortsatt litt snurt  på tv2 som ikke lenger viser Bake-off i tidlige formiddagstimer - ikke at jeg ikke hadde sett alle sesongene flere ganger før, men det var spå greit bakgrunnsunderholdning å komme i gang til på rolige dager.

Skrevet

10.56 og Oda melder at der her om ca 5 minutter. Enten starter runder her, eller så skulle en  annen i nærheten ha levering  innen 11... :ler: 

Skrevet

Varer levert, kjøleskap fylt opp - og blomster på bordet, siden de hadde (men jeg styre unna de som sto beskrevet som "Instagram-vennlige"...). Spontaninnkjøp av blomster tok en brå slutt da jeg ble avhengig av ryggsekk, og jeg sparer nok en del på det - men det betyr jo også at jeg ikke så ofte har snittblomster lenger... Pluss til han som kom med varene og som faktisk smilte og hilste, ikke bare gryntet som ser ut til å være standarden.

Skrevet

Gjeeeeesp (til meg selv, ikke deg 😆).

Her har det vært gåtur - med piggsko på bar bakke 😅 Langs Akerselva var det Disney on ice, så den utgikk glatt.

Pun kinda maybe intended.

Skrevet

Man skal velge sine turruter med omhu for tiden... Her nede i sentrum er det stort sett bart på fortauene, men jeg beveger meg ikke langt hjemmefra uten brodder i veska.

Jeg kom meg ut og halvveis til konserthuset, innså at hverken kroppen eller hodet syntes dette fristet på noen som helst måte og snudde og gikk hjem igjen. Musikken var sikkert flott, men føltes ikke helt verdt trapper og køer og mye folk og styr i dag (heller).

Skrevet (endret)
Daria skrev (På 9.1.2023 den 21.49):

09.01: Fire lest, to kjøpt.

Noen av de beste leseopplevelsene er de som kommer helt uventet. Jeg plukket med meg Annas sang av Benjamin Koppel fra Deichmans hylle med nye bøker før jul uten å ha hørt om hverken tittel eller forfatter. Det er en dansk murstein (årets første på over 500 sider) av en familieroman sentrert rundt Hannah som vokser opp i en jødisk familie i København på 30- og 40-tallet. Tradisjoner og generasjonskonflikter står sentralt, ikke minst knyttet til giftermål og retten til å velge sitt eget liv; krigen er selvfølgelig uunngåelig uten å være veldige dominerende, og ikke minst handler det om musikk. Historien følger Hannah hele livet, het fram til nåtid. Jeg visste som sagt ikke hva jeg gikk til, og falt fullstendig både for historien, språket og tonen i  boka. Den taper seg litt mot slutten, som jeg synes episke fortellinger av dette slaget har en tendens til når alle tråder skal samles og man går fra historie til nåtid, men jeg tilgir den det - den var en uventet stor glede å lese.

12.01: Fem lest, to kjøpt.

Ulrik Farestads Sangen og katastrofen er en diktsamling over samme lest som En hvithai i Venezia, som jeg leste før jul. Denne er eldre, men også her er det sonetter og enderim og ymse andre diktslag om kunst og gamle grekere, hverdagsliv og Osloglimt. En sonette om et mikrobryggeri, en apokalypseskildring fra et påsketomt Bærum og en elegi over en fugl som traff vinduet og en stemningsrapport fra 22. juli i øyeblikket før alt endret seg - det siste ga meg frysninger og ligger nå på telefonen, jeg trengte å ha med meg det videre .

Endret av Daria
Skrevet

Jeg trodde egentlig Alexander Stöckl var  fullt integrert den gangen han twitret (på norsk) om ha installert ny do på hytta, men det er mulig dette tar det enda et nivå videre :ler: 

Skrevet
Daria skrev (10 timer siden):

Jeg trodde egentlig Alexander Stöckl var  fullt integrert den gangen han twitret (på norsk) om ha installert ny do på hytta, men det er mulig dette tar det enda et nivå videre :ler: 

Han brukte jo DDE sine plater som norskundervisning (og med trøndere på laget var det nok ikke et dumt valg). :ler:  

Skrevet

Han sa i et intervju en gang at norsken gikk ganske greit, men trøndersk var et annet språk... :fnise: 

Dagens pris for demonstrasjon av høyt utviklet intelligens og sosial omgangsevne (den uironiske og helt genuint  ektefølte varianten) går til mannen som kom på trikken med barnevogn ved en av de dørene hvor  det ikke er avsatt barnevognplass. Han innså tydeligvis sin tabbe, og i stedet for å trekke på skuldrene og  bli stående og blokkere døra, som er førstevalget for de fleste, gikk han av trikken og på igjen ved riktig  dør på neste holdeplass. Et eksempel til etterfølgelse.

Skrevet
Daria skrev (1 time siden):

Han sa i et intervju en gang at norsken gikk ganske greit, men trøndersk var et annet språk... :fnise: 

:skratte:

Skrevet

Det kan jo ikke være bare enkelt å være innvandrer i Norge, med så mange og varierte dialekter man forventes å forstå i enhver sammenheng. 

Skrevet

Jeg lot meg lokke av tilbudet på julevarer til å  prøve sandwich-is med pepperkake. Det smaker jo godt, men føles først og fremst litt unødvendig :vetikke: Kategorien for produkter ingen egentlig har savnet...

Skrevet

At det kommer nyhetsbrev fra Lofoten fiskerestaurant mens jeg ser den store fiskeepisoden på MasterChef passer nesten litt for  godt, men jeg får vel anta at det er en tilfeldighet heller enn avansert overvåkning :redd: :ler: 

Skrevet

Det er mulig jeg er voldsomt kynisk nå, men Tore Trost hadde antagelig lidd mindre om den snille damen hadde latt være å gripe inn og la katta fullføre verket sitt. Resultatet ble det samme, bortsett fra alle ressursene som forsvant i medisiner og veterinærtid og manglende mat for katta... 

Skrevet
Daria skrev (22 minutter siden):

Det er mulig jeg er voldsomt kynisk nå, men Tore Trost hadde antagelig lidd mindre om den snille damen hadde latt være å gripe inn og la katta fullføre verket sitt. Resultatet ble det samme, bortsett fra alle ressursene som forsvant i medisiner og veterinærtid og manglende mat for katta... 

Jeg er like kynisk. Rovdyr dreper andre dyr. Det er naturen det… 

Skrevet (endret)

Jeg så en gang en katt leke med en mus, på snø, så det var veldig tydelig, og det falt meg ikke inn at jeg skulle redde musa. Jeg var altfor opptatt med å se, det var jo en naturopplevelse.

I en ikke helt urelatert kommentar kan  jeg fortelle at jeg, da jeg leste avisen mens jeg spiste middag, for første gang så en hund stå som pårørende i en dødsannonse i en riksavis. Navn (hunden). Avdøde var sikkert glad i dyret og jeg tror på  at dyret kan kjenne en form for savn, men likevel...

Endret av Daria
Skrevet

Jeg har alltid vært glad i dyrene mine, og de har hatt sin naturlige plass i hjemmet. Men de har alltid vært DYR - og blitt behandlet som dyr. Det er ikke riktig overfor dyret å menneskeliggjøre det. Dyr skal stelles godt, og tas vare på, men de har andre behov enn oss… 

Skrevet

Noen mister jo virkelig gangsynet fullstendig når det gjelder kjæledyrene sine - det er bare å se på en del  tråder i kjæledyrforumet her. I det øyeblikket du hevde å ville reddet ditt eget dyr foran et fremmed barn, er det på tide revurdere verdene sine... 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...