Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det skal dog sies at jeg aldri har dekorert mine med flerfarget sjokolademønster eller kaninører - de skal jo dyppes i teen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Daria skrev (38 minutter siden):

En forsker lærer en mark å ta til høyre i en labyrint. Så deler han marken i to, venter til begge bitene har regenerert til nye mark og  lærer dem å ta til høyre - de nye delene lærer raskere enn den originale. Så maler han disse markene til farse og  mater nye mark med dem - og disse lærer å ta  til høyre raskere enn mark som ikke er foret med opplært mark. Fascinerende og grotesk. 🐛 (Ja, jeg leser psykologi igjen...).

Sååå... HVIS man skal bli kannibal, så spis de smarteste først? Så blir vi flere smarte som lærer raskere? :klo:

Skrevet

Jeg er litt usikker på om det er overførbart til mennesker - men veldig sikker på at det er etisk tvilsomt...

Skrevet

Du får melde deg på Bake-off, og se om du og Paul Hollywood blir enige :fnise:

Skrevet

Vi kommer til å helt enige ganske umiddelbart - om at jeg på ingen måte lever opp til hans standard og overhodet ikke nærer noen interesse for å anstrenge meg for å gjøre det :ler: 

Skrevet

Bake-off er best på TV… :ler:

Skrevet

Jepp :ler: Jeg har intet behov for å lage sånne ting selv - det finnes konditorier hvor jeg kan betale folk for å gjøre sånt adskillig bedre enn jeg noen gang vil klare, og så kan jeg heller bruke tiden på å lese (mens jeg spiser kake) :ler: Min hyppigst forekommende tanke når jeg ser sånne programmer er at det ser godt ut og  er imponerende, men kan da ikke være verdt tiden og bryet...

Skrevet

Regn, rasfare og krevende føre, kombinert med få muligheter til å sette seg og ta en pause underveis. Jeg tror det ligger an til en innedag igjen, for å kompensere bør jeg vel hente fram treningsmatten og  legge ned litt innsats. I morgen er psykofysio tilbake, det kan jo være greit å faktisk kunne se henne i øynene og si at Joda, jeg har gjort øvelser i ferien... :fnise: 

Skrevet

Trenings- og avspenningsøkt gjennomført, julepynt satt ned i kjellerboden og sengetøy skiftet, samt et utvalg kapitler lest i tre forskjellige bøker (psykologi, kong Olav, dansk roman) - ikke så verst før middag  en søndag... 

Skrevet

Jeg hørte denne på Ark forleden, kjente igjen refrenget, men klarte ikke å plassere den. I teorien kjenner jeg jo igjen både låttittel og gruppe, men jeg ville ikke klart å koble dem om det sto om livet....

Skrevet

Hørt sangen mange ganger men hadde aldri klart band-navn eller sangtittel... :sjenert:

Skrevet

Det er noen navn som bare aldri fester seg - de skal sikkert ikke ta det personlig :ler: 

Psykofysio sendte melding og minnet om morgendagens time - hverdagsrutinene er komplette igjen. En uke med relativt stabile og levelige avtaletider - 9, 9, 10 og 11 - og et par kulturplaner. Det spørs vel om det ikke også blir en uke for broddene...

Skrevet

Årtes første økt hos psykofysio er gjennomført, jeg er strukket og knadd og er som vanlig mer sliten etterpå enn aktivitetsnivået burde tilsi, men det er visst helt normalt. Et lass klær er i maskinen (også årets første, men ikke dagens siste...), jeg har tømt en boks til med julete og latt den få føle av en skive julekake - hvorvidt det er second breakfast eller pre-lunsj er et tolkningsspørsmål...

Skrevet

...as rare as rocking horse manure. 🎠

Nytt uttrykk :rulle: 

Skrevet

Vask en er på snorene, vask to er i maskinen og dagens gode gjerning gjennomført - jeg har gitt en nyinnflyttet kollektivboer en vaskerkjellerintroduksjon. Dessuten har jeg spist hovedlunsj :ler: 

Skrevet (endret)

Jeg synes alltid det er fascinerende med folk som sletter seg fra en eller flere sosiale medier og så reflekterer offentlig rundt det en uke eller tre etterpå. Her særlig over at hun kaller seg en fb-bruker på det  jevne, samtidig som har hatt nesten 4000 venner (jeg tror snittet er rett over 100...), og at hun anslår tidsbruken sin på sosiale medier til ca en time om dagen, og samtidig 

Følelsen av å stå utenfor et kollektiv av bearbeiding og reaksjoner kom overraskende på meg da jeg møtte på et tomt innloggingsfelt. I dagene som fulgte, ble det stadig tydeligere hvor enormt stor innflytelse Facebook har hatt på mine daglige prioriteringer. [...] Å måtte orientere seg helt på egen hånd er sjokkerende uvant. 

Jeg får jo en følelse av at hun undervurderer både egen avhengighet og tidsbruk (og muligens overvurderes andres bruk, hvis hun tror hun er så gjennomsnittlig). Noe som sikkert gjelder for mange  av oss, vi har bare vett nok til å ikke stille det til offentlig skue... :plystre:  

Endret av Daria
Skrevet

Fire ladninger klesvask er fordelt på snorer og stativ (samt på hengere spredt rundt i leiligheten - den enkleste måten å henge opp lange kjoler), så da sier jeg meg ferdig med dagens huslige innsats (middagen er rester fra i går og skal bare varmes). Det ligger tre tykke bøker og roper borte ved lesestolen, spørsmålet er bare om jeg trenger å lage mer te først...

Skrevet

For de fleste vesteuropeere er det eneste "naturlige" at [...] en dame kan ha ringer i ørene eller på fingrene, men ikke i nesen. 

Psykologiboka jeg holder på med er originalt utgitt i 1959, men utgaven jeg har ble revidert i 1977. Jeg mistenker at overnevnte setning har hengt med fra første utgave... Jeg lever uansett godt med å være unaturlig. :fnise:

Skrevet
Daria skrev (På 5.1.2023 den 22.07):

05.01: Tre lest, to kjøpt.

Jeg har blitt glad i en annen er Sigurd Hoels oppfølger til Syndere i sommersol. Vi skriver 1950, gjengen har blitt voksne og det er den oppvoksende slekts tur til å feriere på holmen. Forviklinger og komplikasjoner i flere generasjoner, og nærheten til krigen er ikke uten betydning. Det er kanskje noe av det mest spennende ved å lese eldre samtidsromaner - de gir et innblikk i den tiden som en historiebok aldri vil kunne gi. Hoel skriver sitatvennlig med ironisk snert, selv om jeg innimellom lurer på om særlig en del av betraktningene rundt kjønnsroller og kvinner oppfattes mer ironisk i dag enn de var ment da, og interessen hans for psykologi er åpenbart (særlig  siden jeg alt vet om den...).

09.01: Fire lest, to kjøpt.

Noen av de beste leseopplevelsene er de som kommer helt uventet. Jeg plukket med meg Annas sang av Benjamin Koppel fra Deichmans hylle med nye bøker før jul uten å ha hørt om hverken tittel eller forfatter. Det er en dansk murstein (årets første på over 500 sider) av en familieroman sentrert rundt Hannah som vokser opp i en jødisk familie i København på 30- og 40-tallet. Tradisjoner og generasjonskonflikter står sentralt, ikke minst knyttet til giftermål og retten til å velge sitt eget liv; krigen er selvfølgelig uunngåelig uten å være veldige dominerende, og ikke minst handler det om musikk. Historien følger Hannah hele livet, het fram til nåtid. Jeg visste som sagt ikke hva jeg gikk til, og falt fullstendig både for historien, språket og tonen i  boka. Den taper seg litt mot slutten, som jeg synes episke fortellinger av dette slaget har en tendens til når alle tråder skal samles og man går fra historie til nåtid, men jeg tilgir den det - den var en uventet stor glede å lese.

Skrevet

Jeg spiste på et tidspunkt middag, ut over det har det aller meste av tiden fra klokka 16 fram til nå blitt tilbragt i lesestolen :leselusa: Underveis fikk jeg også tømt en boks til med julete og lagt  ned dagens innsats for å bli kvitt resten av juleromkulene før de går ut på dato - jeg  kan jo ikke ta sjansen på at de blir dårlige...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...