Daria Skrevet 4. januar 2023 Forfatter #34021 Skrevet 4. januar 2023 (endret) Noen setninger må man lese en gang eller to ekstra før man helt skjønner hva det handler om. Som når jeg leser at pave emeritus Benedict XVI skal begraves i tre kister og må tenke litt før jeg innser at det selvfølgelig handler om kinesisk eske-prinsippet, ikke at han skal fordeles... Endret 4. januar 2023 av Daria
Daria Skrevet 4. januar 2023 Forfatter #34022 Skrevet 4. januar 2023 -Det er deilig når Lindvik begynner å by på både to og tre setninger i sammenheng - da vet du at han gjør det bra. Kommentatoren antyder at Marius Lindvik ikke er av de mest pratsomme Hopperne har jo tradisjonelt ikke vært av de mest verbale og sprudlende. Søte og fine og fantastisk lagfølelse og samhold, men ikke med de medievennlige profilene som særlig skiskyting har vært gode på. De savner jo nå en Tom Hilde eller en Bjørn Einar Romøren som var litt rappkjefta og breial og skapte litt liv rundt seg. Tande er vel det nærmeste vi kommer - han kan, hvis han gidder...
Daria Skrevet 4. januar 2023 Forfatter #34023 Skrevet 4. januar 2023 Daria skrev (23 timer siden): 03.01: En lest, ingen kjøpt. Leseåret er i gang... Alf Kjetil Walgermos Bibelens kvinner har en ganske selvforklarende tittel - her presenteres de aller fleste av de kvinnelige karakterene i Bibelen og de apokryfe skriftene, med og uten navn, i tematiske kapitler. Hva vi vet eller kanskje vet om dem, hvilken funksjon og plass de fyller i historiene og i religionen og hvordan de har blitt avbildet og omtalt i kunst og litteratur. Spennende og interessant, og med en imponerende registerdel (sånt gleder bibliotekaren...) men jeg har to innvendinger. Den ene er at det er ganske frustrerende for leseren når teksten i detalj omtaler kunstverk som ikke er avbildet i boka. En del av dem er det, i store og fine fargegjengivelser, men langt fra alle. Den andre er at forfatteren har noen formuleringer som er mildt sagt uheldige, ikke minst av en mannlig forfatter i en bok som skal løfte fram kvinner. Som når det fortelles om Absalom som voldtar ti av sin fars koner og det opplyses at Historia har ein tragisk slutt - nemlig at Absalom ble drept. På vegne av ganske mange kvinner - det tragiske i den historien er ikke slutten... Det finnes flere likende eksempler, og de skjemmer boka ganske kraftig. 04.01: To lest, ingen kjøpt. Som tittelen antyder, eller ikke, er Marit Tusviks 26 små romaner en novellesamling. Eller kanskje mer en samling kortprosa, noen av tekstene føles mer som personlige kåseri (eller det min norsklærer kalte snutter) enn fiksjon, og et par er primært tegninger. Det spenner fra det såre og tankevekkende til det morsomme og absurde - eller bare rare...
Daria Skrevet 4. januar 2023 Forfatter #34024 Skrevet 4. januar 2023 Jeg kan melde at julen er pakket vekk, bare dukene gjenstår (samt litt rester i kjøleskapet. Jeg har ryddet bort deler av både pepperkaker og marsipan i ettermiddag...). Ned i kjelleren har det riktignok ikke kommet, men hvis det skjer i løpet av helgen er vi godt innenfor godkjent tidsbruk... I morgen må jeg ut i snødrevet - det er jo ikke bare kroppen som skal i gang med trening og vedlikehold igjen etter ferien. Det store antrekkspørsmålet er avklart (jeg innså at det var føre for de største og mest klumpete vinterstøvlene og relativt korte skjørt og tok utgangspunkt i det...) og andre klesspørsmål er oppe til vurdering - nærmere bestemt om det skal avlegges et besøk hos Gudrun Sjödén i anledning salget. Butikkutvalget er jo ofte litt annerledes enn det på nett...
Daria Skrevet 5. januar 2023 Forfatter #34025 Skrevet 5. januar 2023 -Vil du ha dette setet?, spurte hun som satt nærmest døren da jeg og stavene hadde forsert slaps og snøfonner, fortauskant og et høyt trinn opp for å komme på en knapt halvfull buss som i anledning føret hadde stoppet langt fra både fortau og stoppested. Jeg takket pent og forsikret at det gikk fint, fant meg et sete litt lenger inn og følte meg bare en liten smule invalid... Jeg setter veldig pris på omtanken, selv om jeg vil jo helst klare meg uten. Men det var jo ikke en helt malplassert påminnelse rett etter at dette med å trenge hjelp, ta i mot hjelp og be om hjelp igjen ble et tema hos psykologen - han ville sikkert satt pris på timingen og at jeg fikk gjort meg den erfaringen, som han gjerne formulerer det... Jeg forlot både Gudrun Sjödén og Cubus tomhendt, etter å ha vurdert hhv et skjørt det første stedet og en yogabukse i ull. Sistnevnte til bruk hos psykofysio, hvor det kan være kjølig (ulempen ved å ha første time mandag morgen...) og jeg er en del i ro. Jeg skal i nærheten av en Cubus i morgen også, jeg forbeholder meg retten til å ombestemme meg... Ark hadde salgsbord med engelsk pocket til 29 kroner, der gikk jeg ikke tomhendt...
Daria Skrevet 5. januar 2023 Forfatter #34026 Skrevet 5. januar 2023 Daria skrev (19 timer siden): 04.01: To lest, ingen kjøpt. Som tittelen antyder, eller ikke, er Marit Tusviks 26 små romaner en novellesamling. Eller kanskje mer en samling kortprosa, noen av tekstene føles mer som personlige kåseri (eller det min norsklærer kalte snutter) enn fiksjon, og et par er primært tegninger. Det spenner fra det såre og tankevekkende til det morsomme og absurde - eller bare rare... 05.01: To lest, to kjøpt. Jeg sa jo noe om et salgsbord - og synes egentlig jeg har utvist stor selvkontroll og måteholdenhet... The Electric Michelangelo av Sarah Hall handler om en tatoveringskunstner som forelsker seg i en sirkusartist på Coney Island. Jeg er litt usikker på når dette foregår, men jeg antar at vi ikke snakker samtid. Bookerprisnominert, det pleier jo å være et godt tegn. Patrick Flanerys Night for day, en nett liten sak på 650 sider, er både nåtid og fortid - nærmere bestemt kald krig og frykt for un-American activities i Hollywood.
Daria Skrevet 5. januar 2023 Forfatter #34027 Skrevet 5. januar 2023 (endret) Daria skrev (5 timer siden): 05.01: To lest, to kjøpt. 05.01: Tre lest, to kjøpt. Jeg har blitt glad i en annen er Sigurd Hoels oppfølger til Syndere i sommersol. Vi skriver 1950, gjengen har blitt voksne og det er den oppvoksende slekts tur til å feriere på holmen. Forviklinger og komplikasjoner i flere generasjoner, og nærheten til krigen er ikke uten betydning. Det er kanskje noe av det mest spennende ved å lese eldre samtidsromaner - de gir et innblikk i den tiden som en historiebok aldri vil kunne gi. Hoel skriver sitatvennlig med ironisk snert, selv om jeg innimellom lurer på om særlig en del av betraktningene rundt kjønnsroller og kvinner oppfattes mer ironisk i dag enn de var ment da, og interessen hans for psykologi er åpenbart (særlig siden jeg alt vet om den...). Endret 5. januar 2023 av Daria
Daria Skrevet 5. januar 2023 Forfatter #34028 Skrevet 5. januar 2023 Husmor-selvskryt: Gulrotsuppe til middag. Hjemmelaget, vegetarisk (med forbehold om buljongpulveret...) og full av vitaminer og næringsstoffer, og jeg fikk brukt opp en pose gulrøtter som sang på siste verset. 🥕 I går hadde jeg fiskekaker - uansett hva jeg spiser resten av uka vil jeg føle meg sunn og selvtilfreds
Daria Skrevet 6. januar 2023 Forfatter #34031 Skrevet 6. januar 2023 (endret) Vi trenger jo ikke snakke så høyt om kanelbollen som ble second breakfast i dag Skjønt, gudene skal vite at jeg jobbet hardt for den, både hos fysio og ute - det er nesten trening nok å bevege seg utendørs på dette føret. jeg følte jeg allerede hadde hatt en økt da jeg ankom fysikalske... Men jeg kom meg gjennom fulle tre runder, hvor teknikk og balanse ble stadig dårligere i takt med at puls og pust nådde nye høyder. Fysios plassering er et sikkert tegn på hvordan jeg ligger an - står hun en meter unna med hoftefeste er alt under kontroll, står hun tett på med armene løftet, begynner det å røyne på... Espresso House utsatte meg for den nye Hver gang vi møtes-versjonen av Eg ser, det håper jeg aldri skjer igjen... Den nasale, sutrende unge mannen hadde tydeligvis ikke fått med seg at dette er en trøstesang, ikke en klagesang - det er ikke eg som lider... Endret 6. januar 2023 av Daria
Daria Skrevet 6. januar 2023 Forfatter #34032 Skrevet 6. januar 2023 Iført min nye kjole, som jeg hentet i pakkeboks på vei hjem fra fysio. Den er en litt annen fasong enn de andre jeg har, det så jeg ikke da jeg bestilte, men satt likevel som den skulle. Godt fornøyd - her fylles jo et viktig hull i det overfylte kjoleskapet...
Daria Skrevet 6. januar 2023 Forfatter #34033 Skrevet 6. januar 2023 Antti Aalto hopper for Finland. Artti Aigro hopper for Estland. De to landslagene har et tett samarbeid. Man lurer jo litt på hvor mye og ofte der blir litt navnerot og forvirring...
Daria Skrevet 6. januar 2023 Forfatter #34034 Skrevet 6. januar 2023 Halvor Egner Granerud vant hoppuka! Men vi må seriøst få all vintersporten tilbake på nrk, reklamekanalene er jo ubrukelige på dette. Hva gjør TV2 når seieren er en faktum og gledesscene braker løs? Varsler kanalskifte, hvor det tar fem minutter med reklame før sendinger kommer i gang...
Daria Skrevet 6. januar 2023 Forfatter #34035 Skrevet 6. januar 2023 -Det har blitt litt kjøligere i bakken, men det driter vi rett og slett i... NRKs utskremte synes det går helt greit å vente på premiereseremonien
Daria Skrevet 6. januar 2023 Forfatter #34036 Skrevet 6. januar 2023 Jeg tenkte at dette var en passende dag å begynne på boka om hoppsjef Clas Brede Bråthen, men det viste seg at det var en bok av det slaget det aldri er noe passende tid å lese - jeg fikk nok både av språk og tilnærming allerede i forordet... Men jeg leste kjapt kapittelet om Planica-fallet til Daniel André Tande og fikk vite en ny detalj - da han skulle flys tilbake til Norge, møtte hele det slovenske landslaget opp på flyplassen. Hoppfamilien
Daria Skrevet 7. januar 2023 Forfatter #34037 Skrevet 7. januar 2023 Virginia Woolf-inspirert neglelakk. For oss som er over middels opptatt av vårt intellektuelle image
Daria Skrevet 7. januar 2023 Forfatter #34038 Skrevet 7. januar 2023 Jeg har gått en litt lang tur i anledning av at det neppe vil bli særlig vær eller føre til det de neste dagene. Hovedtemaet for resten av dagen ligger an til å bli matlaging - som å se på andre gjøre det Maratonsendinger med både MasterChef og Bake-off, muligens med innslag av ski (igjen - se ande gjøre) og bok (egen innsats ). Dessuten har jeg ennå ikke drukket te i dag...
Daria Skrevet 7. januar 2023 Forfatter #34039 Skrevet 7. januar 2023 En forsker lærer en mark å ta til høyre i en labyrint. Så deler han marken i to, venter til begge bitene har regenerert til nye mark og lærer dem å ta til høyre - de nye delene lærer raskere enn den originale. Så maler han disse markene til farse og mater nye mark med dem - og disse lærer å ta til høyre raskere enn mark som ikke er foret med opplært mark. Fascinerende og grotesk. 🐛 (Ja, jeg leser psykologi igjen...).
Daria Skrevet 7. januar 2023 Forfatter #34040 Skrevet 7. januar 2023 (endret) De lager madeleine-kaker på Bake-off - det har jeg jo faktisk gjort flere ganger. Det er tross alt en litterær kake... Paul Hollywood påstår at det er overraskende vanskelig, jeg syntes egentlig det var overraskende enkelt. Det sier muligens mest om at vi har litt forskjellige standarder for og forventninger til resultatet... Endret 7. januar 2023 av Daria
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå