Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har et spørsmål å komme med, her jeg sitter og har sprengt min første kakaobombe (og har lært at neste gang skal jeg bruke enda varmere melk, det var mye sjokolade å smelte) - hva er greia med marshmellows i kakao? De får jo bare nærmest bare litt slimaktig svampkonsistens...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Daria skrev (14 minutter siden):

Jeg har et spørsmål å komme med, her jeg sitter og har sprengt min første kakaobombe (og har lært at neste gang skal jeg bruke enda varmere melk, det var mye sjokolade å smelte) - hva er greia med marshmellows i kakao? De får jo bare nærmest bare litt slimaktig svampkonsistens...

Jeg har ikke svar på spørsmålet, men er helt enig i at det er berettiget å stille. 

Og hva er greia med krydder i kakao? Fikk servert kakao i julen, med en bismak/kryddersmak jeg fint kunne klart meg uten (tror ikke det var det mest nærliggende - kanel).

Skrevet

Alt kan krydres når det er jul - det gir ekstra julefølelse...

Skrevet
Daria skrev (2 minutter siden):

Alt kan krydres når det er jul - det gir ekstra julefølelse...

Nei! Hold sjokoladen ren! :opplyser:

Skrevet

Jeg har ikke bestemt reglene, jeg bare observerer...

Skrevet

Shabana Rehman, Pelé og Vivienne Westwood - mannen med ljåen har vært aktiv i dag...

Skrevet

I dag trodde jeg et øyeblikk at jeg skulle komme meg opp relativt tidlig. Jeg så nemlig på klokka på et tidspunkt da den fortsatt var noe med 07 og trodde ikke jeg hadde sovet nevneverdig etterpå. Da jeg kiket igjen var den nesten halv ti - og da var jo uansett "stå opp tidlig"-vinduet stengt, så jeg kunne like gjerne drøye det en time til... Men jeg sov før 01.15. og det er det tidligste jeg har sovnet den siste uka (det har gjerne blitt både 3 og 4), så utviklingen er uansett lovende. Jeg fungerer helt klart best med hverdager og litt rutiner nå, det samme skjedde i sommerferien.

Dette skulle jo vært ut-på-tur-dagen, men reiseplanene er utsatt (for en gang skyld var det ikke min helse som stakk kjepper i plan-hjulene), så da får det bli alternative planer og mål. En tur ned på brygga mens det fortsatt er et hint av sol, for eksempel...

Skrevet

Krydder (eller marshmallows) i kakao er ikke godt. :risterpåhodet: Det eneste som funker i kakao er krem. :sikle: Men derimot smakte jeg kaffe latte med kanel i Danmark i går. Og det var veldig godt. :sikle:

Skrevet

Jeg var full av gode intensjoner. Medbringende bok - i tilfelle kafé - og sekk - i tilfelle butikker - var jeg ute av døra før 12. Broddene kom på i det øyeblikket jeg var utendørs og første mål var søppelkassene på andre siden av veien. Jeg styrte unna det isete trinnet og gikk de par meterne ekstra hvor det var flatere terreng og bedre strødd, for her var det is. Overalt. Det var også ganske godt strødd, jeg skal ikke fra ta kommunen det, men grus over is er fortsatt ganske utrygt underlag. Grus over issvuller er også et ganske ujevnt og ekstra krevende underlag når man som jeg opplever at stripene i fotgjengerfeltet kan defineres som merkbare og på dårlige dager utfordrende ujevnheter... Jeg gikk et halvt kvartal i retning brygga, ombestemte meg og prøvde dobbelt så langt i en annet, potensielt bedre retning - og ga opp og gikk hjem igjen. Kombinasjonen av å bli så sliten og svimmel så fort og samtidig ikke kunne stole så mye på stavene fordi de også sklir på isen føltes altfor utrygg - og bortkastet, når det uansett ikke var noe  jeg skulle eller måtte. Men jeg skal jo ha for forsøket - og jeg fikk hvertfall kastet søpla, så noe kom det jo ut av det...

Skrevet
1 hour ago, Sauen Shaun said:

Krydder (eller marshmallows) i kakao er ikke godt. :risterpåhodet: Det eneste som funker i kakao er krem. :sikle: 

Dét kommer jo an på om man er av det søte slaget selv EA9E617D-B195-4627-B1EF-FA4C92AC114C.gif.1bd3515f53c60a9ebd5b2f464540e3e8.gif Peanut elsker alt søtt, så marshmallows i kakao gjør jo til at det blir et ekstra søtt skumlag på toppen. Yay! 5D9B6D47-7501-41CA-981E-DC25BE2469CE.gif.b5ff43da358622fbaaa95652c54a66a6.gif

Krem derimot synes Peanut er fryktelig kjedelig :fornøyd:

Skrevet

Men det blir jo ikke søtt skum, det blir en slimete svamp...

Skrevet

Jeg må komme med en revisjon angående det store marshmellows-spørsmålet. Nå har jeg testet en annen bombe med en annen type, og disse blir så myke og fluffy at de smelter på tunga uten antydning til hverken slim eller svamp. Det var noget ganske annet (men jeg foretrekker likevel krem)...

Skrevet

Men jeg blir litt nysgjerrig på de bombene… Høres ut som noe jeg kunne ha lyst til å prøve :sikle:

Skrevet
Daria skrev (På 28.12.2022 den 20.51):

28.12: 12 lest, en kjøpt.

Jenny Jordahls Er jeg snerpet? er et grafisk sammendrag av høydepunkter fra Alle kvinnes blad anno 1938. Del inn i kapitler med temaer som singeliv og skjønnhetspleie blander Jordahl  autentiske klipp fra bladet med egne tegninger og kommentarer, til underholdning og ettertanke. For de av oss som har sin egen lille Alle kvinners-samling (mine er fra midten av 40-tallet) er det som dukker opp av holdninger og verdier ikke nødvendigvis så sjokkerende eller nytt, men det er jo oppløftende å se at verden har gått videre på noen områder - selv om den har stått forstemmende stille på andre. Jordahl harselerer med skjønnhetstipset om å massere seg med en kjevle, men de ansiktsrullene jeg har sett på H&M nettopp er jo akkurat samme prinsipp...

30.12: 13 lest, en kjøpt.

Om den planlagte Sverigeturen  ble utsatt, har jeg likevel vært en tur i Värmland i romjula, i form av Selma Lagerlöfs klassiker Gösta Berlings saga. Gösta, avsatt prest og på mystisk vis elsket av alle, ikke minst de unge piker, til tross for at han sjelden  bringer dem lykke, og  de øvrige kavaljererna på Ekeby, inngår en pakt med djevelens representant og regjerer på herregården et år til ende, og det får følger for hele bygden. Menneskeskjebner, overtro, følelser, landliv og dramatikk - og bjørnejakt og ball og alt som hører med. Jeg har ikke det samme kjærlighetsforholdet til Lagerlöf som enkelte andre jeg kjenner (og som jeg alt tatt i betraktning føler det er forventet at jeg har), men dette er den beste jeg har lest av henne.

Skrevet

Jeg limte fast en løs plastdings i stelton-presskannen min i går og lot der tørke over natten. Nå har morgenteen min et hint av Karlssons lim, jeg håper det er et forbigående fenomen...

Skrevet

Sol og plussgrader etter en regnfull natt - da kan man kanskje håpe at en del av gårsdagens is har smeltet vekk og det faktisk går an å bevege seg utendørs. Opp til Rema og se om de har fikset rullebåndet sitt, for eksempel. Jeg må bare løsrive meg fra sofa og MasterChef og (ny, ikke-limsmakende) tekopp og får på meg litt klær først. Ikke hold pusten...

Skrevet

Tilnærmet bare fortau og fortsatt stillstand hos Rema... Mulig de kan vente seg en ny mail etter hvert, med krav om mer konkret tilbakemelding enn "Vi skal gi beskjed videre". Det jeg faktisk melder fra om er at jeg, i praksis funksjonshemmet, ikke er i stand til å handle hos dem på grunn av ting som burde være enkelt (og selvfølgelig) å fikse, og slik har det vært det siste halve året - er ikke det noe de burde ta på alvor?

Skrevet

En av MC-deltakerne annonserer at han skal lage fikenblad-iskrem, og min første tanke er at det høres kaldt ut å ha på seg... :fnise: 

Skrevet
Daria skrev (5 timer siden):

Tilnærmet bare fortau og fortsatt stillstand hos Rema... Mulig de kan vente seg en ny mail etter hvert, med krav om mer konkret tilbakemelding enn "Vi skal gi beskjed videre". Det jeg faktisk melder fra om er at jeg, i praksis funksjonshemmet, ikke er i stand til å handle hos dem på grunn av ting som burde være enkelt (og selvfølgelig) å fikse, og slik har det vært det siste halve året - er ikke det noe de burde ta på alvor?

Asså, de har ikke rullebånd på kassa som fungerer? 😅 I 6 mnd 🫥

Flere som jublet over mindre is i dag, ikke helt bart - men jeg bare går i veien 😎

Sushi inntatt her. Is på kant senere. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...