Skravla Skrevet 24. desember 2022 #33901 Skrevet 24. desember 2022 Her har vi de tre nøttene (i dyp snø som ikke er bra for nøtter) i original etter at jeg tidligere i dag så den forbedrede utgaven til Fagottene i to versjoner. Ellers er jeg dusjet men i morgenkåpe. Har vel et par timer igjen før påkledning og pakking av overnattingsbag er nødvendige gjøremål. Men med litt kjip småhoste så har jeg tatt covid-test (negativ) og allergitablett og innsett at juleblomsten jeg fikk fra et tjenestested nok trigger allergien min, så den er overflyttet til kjøkkenet. Ellers er det Yogi julete i koppen og litt julegodteri på skålen. Riktig god jul.
Daria Skrevet 24. desember 2022 Forfatter #33902 Skrevet 24. desember 2022 Og dermed ropte Sveinung Hølmebakk på Askepott i hodet mitt Jeg har fått på plass siste rest av julepynt og får besøk i tide for Disney, så vinduet for å dusje og skifte ble litt mindre - det er jo greit å være litt presentabel...
Daria Skrevet 24. desember 2022 Forfatter #33903 Skrevet 24. desember 2022 Det store spenningsmomentet når det går en Istid-film på tv - er det med norske eller amerikanske stemmer. Dette er jo et (fem...) av de tilfellene hvor jeg faktisk synes de norske er bedre...
Daria Skrevet 24. desember 2022 Forfatter #33904 Skrevet 24. desember 2022 -Hadde snabelen mitt vært så liten, ville ingen lagt merke til meg heller. Mammutt vs moeritherium (antar jeg...) - selvfølgelig herreavdelingen...
Daria Skrevet 24. desember 2022 Forfatter #33905 Skrevet 24. desember 2022 Nydusjet og julepyntet og presentabel, og besøket er på vei. På tide å fylle opp tekannen igjen...
Daria Skrevet 24. desember 2022 Forfatter #33906 Skrevet 24. desember 2022 Tilløp til panikk på kjøkkenet når jeg plutselig oppdager at det er mørkt i stekeovnen, hvor ribben fortsatt har 20 minutter igjen. Jeg vrir på termostaten og det høres ut til at den virker, men termostatlampen er like mørk som stekeovnspæren. Det ville jo vært utgjort om dette var dagen stekeovnen tok kvelden... Så ser jeg litt nærmere etter - og oppdager at jeg i et uoppmerksomt øyeblikk et par minutter før hadde vridd på feil bryter og skrudd av stekeovnen... Katastrofe avverget og ribbe står fremdeles på menyen...
loffen Skrevet 24. desember 2022 #33907 Skrevet 24. desember 2022 Phuh! Her gikk stekovnen dunken på nyttårsaften ett år vi skulle ha gjester. Det var ikke så greit. Håper du får en fin kveld! 💝
AprilLudgate Skrevet 24. desember 2022 #33908 Skrevet 24. desember 2022 Daria skrev (9 timer siden): -I was trying to get it up, but it wouldn't do it. En setning enhver mann bør benytte med varsomhet, særlig på tv. Selv når han snakker om en kake... 😆
Daria Skrevet 24. desember 2022 Forfatter #33909 Skrevet 24. desember 2022 Det blir kanskje feil å si at stillheten har senket seg når hele kvelden har vært av det rolige slaget, men jeg tror ikke senga er så langt unna... Jeg har testet ut å feire jul alene og konkludert med at det gikk helt fint (mangelen på sprø svor var et av kveldens største savn). Jeg har spist ribbe og pasjonsfrukt-panna cotta, hørt på julemusikk og lest julefortellinger, åpnet gaver og sett Meet me in St Louis (den kvalifiserer nesten til julefilm), og te, gløgg, kaker, sjokolade og marsipan har blitt konsumert. Av årets begavelser kan nevnes leggvarmere, rosa baskerlue og lama-votter, middelsstor ryggsekk og anatomisk leksikon - det aller meste etter ønske.
Daria Skrevet 25. desember 2022 Forfatter #33910 Skrevet 25. desember 2022 "Ikke helt ferdig med julegavene?"-reklamer føles litt utdaterte i dag...
Daria Skrevet 25. desember 2022 Forfatter #33911 Skrevet 25. desember 2022 Dagens Harry Potter: Jeg vil evig og alltid hevde at Slughorn skulle vært spilt av Stephen Fry. Førstedagsbrunsj er unnagjort, og jeg har fått den siste julegaven - boklampe
Daria Skrevet 25. desember 2022 Forfatter #33912 Skrevet 25. desember 2022 (endret) Daria skrev (På 21.12.2022 den 22.15): 21.12: Ni lest, en kjøpt. Sigurd Hoels Syndere i sommersol havnet også på leselista nå fordi den nevnes i Reich-biografien. Overraskende morsom og ironisk om en ungdomsgjeng på sommerferie - det annonseres allerede på side 14 at siden de er fire menn og fire kvinner må noe erotikk på regnes, men drama og annet tøy og gammeldags jål i den forbindelse vil de styre unna. Boka åpner med et setning om selvbedrag, og dermed er det meste sagt... 25.12: 11 lest, en kjøpt. Lars Mørch Finboruds Vi lider av sol, vi lider av regn tilhører den voksende mengde bøker son utgis som romaner uten å på noen måte være det. Den består av tre deler som ikke har andre fellestrekk enn at de er selvbiografiske i varierende grad, og deler av to av dem er utgitt i andre, ikke-skjønnlitterære sammenhenger tidligere. Den første delen er en slags oppvekstskildring og den delen som mest kan minne om en roman og er også den delen jeg har sett framhevet og som fikk meg til å lese boka i utgangspunktet - forfatteren er jevn gammel med meg og delvis oppvokst i samme strøk. Del to er en en dagbok/årstidskildring fra Botanisk Hage, i knekkprosa-format, mens tredje del er en samling tekster som vel best kan defineres som essays, med temaer som kunst og tuberkulose-sanatorier i Oslo-området. Merk at jeg på ingen måte sier at jeg ikke hadde glede og utbytte av å lese boka, jeg er bare så frustrert over roman-syken i norsk bokbransje... Ingen er lenger alene på jorden av Svein Ellingsen har den selvforklarende undertittelen 25 lesninger til advent og jul og jeg har lest den som den adventskalenderen den er lagt opp til å være. Hver del består av et bilde av et kunstverk, en tekst som ofte, men ikke alltid er knyttet til kunstverket og inneholder betraktninger om kunst, tro og livet og en av Ellingsens salmetekster (som også er gjengitt med noter bakers i boka). Tekstene er dels hentet fra tidligere utgivelser, dels utdrag fra julebrev Ellingsen har sendt slekt og venner i årenes løp. En liten daglig motvekt til te, sjokolade og førjulsstress (og jeg har fått noen nye kunstrelaterte ønskereisemål...). Endret 25. desember 2022 av Daria
AprilLudgate Skrevet 26. desember 2022 #33913 Skrevet 26. desember 2022 Er du like klar for spaserturer som jeg er eller? Mulig regnet har fått bort verste skiten hos deg, men opp mot Ring 3 kan jeg melde om DISNEY ON ICE. Det er nå jeg må trekke frem de beste piggene jeg har i samlingen, eventuelt, bare være inne 🧐 Men gleden vår kommende uke blir jo: heftige minusgrader så alt fryser til igjen. Så litt pluss. Så heftig minus. Dette i skjønn forening 🎅🏻
Daria Skrevet 26. desember 2022 Forfatter #33914 Skrevet 26. desember 2022 Sett innenfra og ovenfra ser det tilforlatelig levelig ut her, men så er jeg også svaksynt... Jeg har knapt vært ute siden lille julaften, så jeg må ut og bevege meg litt i dag, men jeg satser på å ta det svært pent og forsiktig. Hvordan den bratte bakken ned til fysio vil se ut om en uke med dette vekselværet vil jeg helst ikke tenke på...
AprilLudgate Skrevet 26. desember 2022 #33915 Skrevet 26. desember 2022 Skulle hatt akebrett med pigger. Prøvde meg ute, kun meg og fodoorasjåføren 😆
Daria Skrevet 26. desember 2022 Forfatter #33916 Skrevet 26. desember 2022 Jeg kom meg en tur på biblioteket - fra meg og opp til trikken var det primært slaps og bart (og vått hurra for vanntette vinterstøvler og regnkåpe vid nok til å gå utenpå vinterjakken) og på Majorstua hadde de strødd. En del fortau langs trikken så derimot ganske skøytebane ut (og hva som feilte han som vandret rundt i shorts i regnværet kan man jo bare lure på...). Snart på tide med middag - ribbe fra julaften. Siden jeg nettopp vasket ildfast form og sausekjele rene for ribbefett... Dessuten gjorde jeg en oppdagelse - jeg er ikke bedt bort til middag i morgen, jeg er bedt på lunsj. Liten mental tidsforskyvning pågår,
Daria Skrevet 26. desember 2022 Forfatter #33917 Skrevet 26. desember 2022 Jeg kan jo ikke gå en hel jul uten Love actually... Dagens sjarmerende øyeblikk det kanskje var like greit at ingen så: Jeg nøs fram en - uspist, vel å merke - rosin Jeg antar at den kom fra fruktkaken jeg nettopp hadde spist og hadde funnet seg et tilholdssted på kjolen, men da jeg nøs fikk den tydelgvis det momentumet den trengte for å kaste seg fram og lande på boka. Det tok et øyeblikk før jeg skjønte hva og hvordan
Daria Skrevet 26. desember 2022 Forfatter #33919 Skrevet 26. desember 2022 Ladylike eleganse og diskresjon - meg i et nøtteskall... 🥜 (Dessuten har jeg nøtter - det hører jo med i jula... )
Daria Skrevet 26. desember 2022 Forfatter #33920 Skrevet 26. desember 2022 -I could have him murdered, you know. The SAS are absolutely charming, Ruthlessly trained killers. Hvem kan vel motstå et sånt tilbud
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå