Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

Oppover Skovveien syklet en mann med en gammel koffert i hånden og et trekkspill på ryggen..

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Daria skrev (På 10.12.2022 den 20.31):

10.12: Seks lest., en kjøpt.

Dette er tydeligvis måneden jeg leser enten mursteiner eller fliser - Small things like these av Claire Keegan er av de sistnevnte, på så hvidt over 100 sider. Den viste seg noe overraskende å på sitt vis være en julebok - den foregår i dagene før jul i en irsk landsby i 1985. Det er harde økonomiske tider og Billy Furlong forsørger kone og fem døtre med firmaet som lever brensel av ymse slag til store og små kunder. En av de største er klosteret, som er kjent for sitt gode vaskeri - og alle som husker Magdalene-avsløringene på 90-tallet får frysninger av de ordene. Billy - sønn av en enslig mor - gjør en oppdagelse som setter alt han står for på prøve. Som i Foster, den forrige boka jeg leste av Keegan - er det store spørsmål og inntrykk på liten plass (for både karakterene og leseren)  og i påfallende irsk språk.

12.12: Syv lest, en kjøpt.

Anna Laestadius Larssons Hilma er en roman om den svenske kunstneren Hilma af Klint, kjent for sine enorme abstrakte malerier og sin hang til spiritisme og åndelighet. Det er begrenset hva man vet om privatlivet hennes - hun brant det som måtte ha vært av brev, dagbøker og andre personlige papirer - så dette er en faktisk roman, ikke forkledd virkelighetslitteratur. Larsson dikter fritt ut fra det lille man vet og lar Hilma selv føre ordet i store deler av boka, i form av en fortelling rettet til nevøen Erik, som hun testamenterte sine verker til (og hvis sønn forfatteren har konsultert underveis). I liket med ham ønsker jeg innimellom at hun skulle gått litt fortere fram, men stort sett er det en engasjerende historie. Fordelen med at Hilma selv forteller, er at all "åndekontakten" og spiritismearbeidet hennes kan presenteres som hennes sannhet, det er vanskelig å se for seg hvordan det skulle framlegges av en relativt objektiv tredjepersonsforteller, 

Skrevet

I går hadde jeg knapt stått opp på denne tiden, i dag har jeg alt vært hos fysio og lurer på om det ikke snart er lunsjtid... Jeg kom meg noenlunde kontrollert, om enn i lavt tempo, gjennom to sett - framgang fra sist, men formen har helt klart fått seg en liten trøkk. Igjen.

Dagens overhørte i forbifarten, helt uten kontekst og bakgrunn:

-I was just happy to be anywhere but Stockholm, I was so done with that...

Stockholm som er så fin... :skuldre:

Skrevet

Jeg gikk ut på kjøkkenet og oppdaget at det ikke var lunsjtid - det var tid for gløgg og pepperkaker. Så feil kan man ta - godt jeg oppdaget det i tide (og kudos til meg som kjøpte både gløgg og rosiner/mandler sist uke, ut fra en tanke om at behovet plutselig ville melde seg...).

Skrevet

Jeg kikket opp på tven som sto med lyden av midt i en reklamepause, og trodde et øyeblikk Power reklamerte for en discman. Ved nærmere ettersyn, var det nok en robotstøvsuger... :fnise: Men altså, den var rundt og grå og utenfor all kontekst, den var til forveksling lik noe jeg fortsatt har liggende i en boks et sted. 🚣‍♀️

Skrevet

-Nu svettas jag som en klimakteriekossa... 🐄

Det er mulig jeg akkurat fikk meg en favoritt i Hela Sverige bakar-sesongen jeg nettopp ramlet innom - hvem kan motstå en mann som sammenlikner seg selv med en ku i overgangsalderen. :fnise: Han har dessuten finlandssvensk aksent og colombiansk bakgrunn, banner så det lyser (-Jävla ungsjävel! Programlederen oppfordret ham til å heller ta det på finsk :ler: ) og slo nettopp fast at Det går sådär for bror brun just nu...

Skrevet

Det er sol, det er nysnø og julegaver står på dagens program. Målet er tre butikker, men i praksis skal jeg nok være fornøyd med to. Dette blir ikke året for de mest avanserte og kreative gavene.

Skrevet
Daria skrev (5 minutter siden):

Det er sol, det er nysnø og julegaver står på dagens program. Målet er tre butikker, men i praksis skal jeg nok være fornøyd med to. Dette blir ikke året for de mest avanserte og kreative gavene.

God tur og lykke til! 

Litt nysnø her også, men den varer nok ikke... 

Skrevet

To butikker (selv om det var en strek i regningen at den som sto først  på planen ikke lenger var der...), fire julegaver (og juletreøredobber til meg... :juletre: ), sol og røde kinn og en treningsinnsats fysio ville vært fornøyd med. Det er jo mer krevende på alle måter å gå på dette føret - det er ujevnt, det er brøytekanter å forsere, det er tidvis glatt - både hodet og beina får mer å bryne seg på, og i tillegg er mulighetene for å sette seg og ta en pause ved behov litt begrenset. jeg fant en benk hvor noen hadde vært der før meg, så det var både bart og tørt, men når det er 7-8 minusgrader er det begrenset hvor lenge det firster å bli sittende på bryggekanten, selv om det er strålende sol og helt nydelig å se på. Vinterdager som denne gruser jo enhver sommerdag rent estetisk... ❄️ Jeg stoppet og var piken på broen - jeg gikk over den lille broen ved Aker brygge akkurat da sola sto rett inn kanalen og ble stående med ansiktet mot sola som en annen solsikke. Selv et par minutter ekstra sol og lys betyr så mye på denne tiden av året.

Skrevet

Det var jo åpenbart at en dag som glitrer av minusgrader og vintersol gjennom et snev av kuldedis måtte bli en kakaodag... 

Skrevet
Daria skrev (7 minutter siden):

Det var jo åpenbart at en dag som glitrer av minusgrader og vintersol gjennom et snev av kuldedis måtte bli en kakaodag... 

Nyt 😊

Skrevet

Akkurat det er jeg ganske god på :ler: 

Skrevet
Daria skrev (1 minutt siden):

Akkurat det er jeg ganske god på :ler: 

☺️👍

Skrevet

Jeg fikk rosa sokker med tucaner i kalenderen i dag :lykke:Dette kommer også til å glede psykofysio, som stadig kommenterer at jeg har så mange morsomme sokker (hun drar meg stadig i tærne og får dermed studert dem på nært hold) :ler: 

Skrevet

Jeg skjønner ikke de som sier at de bare kjøper det de skal ha og unngår alle impulskjøpene når de handler mat på nett heller enn å gå i butikken - jeg synes det er så mye enklere å slenge med litt ekstra når jeg ikke trenger å tenke på at jeg må få plass i sekken og bære det med meg hjem :ler: Til gjengjeld handler jeg jo sjeldnere, så det er ikke sikkert forskjellen er så stor i praksis. En av de tingene jeg har gjenoppdaget med stor glede er barndommens søndagsmiddagfavoritt ovnsstekt kylling - den man kjøper frossen i folieform (som er altfor stor til å prioriteres når man bare har en liten sekk...). Den er god, den lager seg selv og en form holder til middag i fire dager. Dagens husmortips :ler: 

Skrevet

Her prøvde jeg for første gang ribbenstek kjøpt ferdig krydret i stekepose. Superenkel å tilberede - og svoren ble sprø :smil:

Skrevet

Jeg er for enkle løsninger - særlig når de også er gode... :nikker:

Skrevet
Sauen Shaun skrev (21 minutter siden):

Her prøvde jeg for første gang ribbenstek kjøpt ferdig krydret i stekepose. Superenkel å tilberede - og svoren ble sprø :smil:

Har hørt andre også skryte av den! 

Skrevet

Vurderer sterkt å gå ned på butikken i morgen, for å se om det er flere igjen. Tenker det passer godt med noen sånne i fryseren min :nikker:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...