Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

Morgenstund kom og gikk stille og diskret, og plutselig hadde klokka passert 10 og det virket som det var på tide å frigjøre seg fra dyna :gjesp: Sol og blå himmel ute og tomt for pepperkaker inne, så man burde vel etter hvert, når detaljer som mat, te og påkledning er unnagjort...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pepperkaker har jeg sikret meg nok av. Lageret holder garantert til neste år. :sikle: *gomler*

Skrevet

Jeg pleier å nøye meg med en boks om gangen - både for forbrukets og lagringsplassens del :ler: Men nå har jeg ny boks i hus - jeg har gått min vanlige lørdagsrunde hvor jeg først sjekker at Rema fremdeles er utilgjengelig før jeg går og handler på Kiwi, og irriterer meg over mine medmennesker underveis (selv er jeg som kjent ufeilbarlig...). Nå varsler krystallkulen at det i min umiddelbare framtid befinner seg te, pepperkaker og boksider - en dristig, men tross alt ikke helt usannsynlig spådom...

*plutselig tilbake*

:leselusa: 🍵 

Skrevet (endret)

Krystallkulen hadde rett - hvem hadde trodd... :ler:

Daria skrev (22 timer siden):

09.12: Fire lest, en kjøpt.

Portrait of a marriage er Nigel Nicolsons fortelling om sine foreldres (delvis basert på morens upubliserte selvbiografi) noe ukonvensjonelle, men visstnok lykkelige ekteskap. Nevnte skrivende mor var Vita Sackville-West, forfatter og kjent for sitt forhold til Virginia Woolf, og faren var Harold Nicolson, politiker, diplomat og forfatter.

10.12: Fem lest, en kjøpt.

Jeg har sett en god del dokumentarer med Lucy Worsley, men Agatha Christie : a very elusive woman er det første boka jeg har lest av henne. Hun gjør seg i den formen også, og er en forfatter som stikker hodet fram med små kommentarer innimellom (som når hun skriver om Christies første ektemann at He was incredible hot. :ler: ). Det er underholdende bok - Christie hadde et liv som var innholdsrikt nok til å gjøre en biografi interessant (tidlig skilsmisse, ny yngre ektemann, arkeologiske utgravninger og ikke minst stor suksess), men samtidig ganske konvensjonelt, ikke minst i egne øyne. Historikeren Worsley ser både bøkene og forfatteren i sammenheng med datiden, ikke minst peker hun på i hvor stor grad det som i dag er nostalgiske bøker i høyeste grad var samtidslitteratur. Jeg sliter litt med å holde styr på alle referansene til de enkelte bøkene - både fordi jeg blander dem litt sammen og fordi jeg kjenner de fleste med norsk tittel - men det er egentlig ikke så viktig.

Endret av Daria
Skrevet (endret)

Med krimrelatert lesning hører det jo med litt blod og drama - jeg var på de siste sidene da jeg plutselig begynte å fossblø neseblod helt ut av det blå. Imponerende nok unngikk jeg å sette flekker hverken på boka eller på den hvite ulljakken jeg hadde på...

Ny dag, nye kvartfinaler - Marokko er et kvartes tid unna å sende ut Portugal, det vil jo være nok et skrell.

Endret av Daria
Skrevet

Skrellen er et faktum - det første afrikanske laget i en semifinale noensinne :ball: Uansett hvordan det ender mellom England og Frankrike senere i dag vil de ikke kunne toppe dette hverken i overraskelsesmoment eller historisk sus...

Skrevet
Daria skrev (2 timer siden):

10.12: Fem lest, en kjøpt.

10.12: Seks lest., en kjøpt.

Dette er tydeligvis måneden jeg leser enten mursteiner eller fliser - Small things like these av Claire Keegan er av de sistnevnte, på så hvidt over 100 sider. Den viste seg noe overraskende å på sitt vis være en julebok - den foregår i dagene før jul i en irsk landsby i 1985. Det er harde økonomiske tider og Billy Furlong forsørger kone og fem døtre med firmaet som lever brensel av ymse slag til store og små kunder. En av de største er klosteret, som er kjent for sitt gode vaskeri - og alle som husker Magdalene-avsløringene på 90-tallet får frysninger av de ordene. Billy - sønn av en enslig mor - gjør en oppdagelse som setter alt han står for på prøve. Som i Foster, den forrige boka jeg leste av Keegan - er det store spørsmål og inntrykk på liten plass (for både karakterene og leseren)  og i påfallende irsk språk.

Skrevet

Straffespark har aldri vært England venn i mesterskap - det kommer ikke hjem i år heller...

Skrevet (endret)

En liten formiddagstur unnagjort - sol og snø og tåke og kulde. Dessuten så jeg en reality-tv-kjendis; jeg kjenner ellers stort sett bare igjen forfattere og teaterskuespillere. Hvorvidt Symesterskapet-dommer Andreas vil si seg enig i den beskrivelsen er jo en annen sak, men i min verden kvalifiserer han :fnise: Det overrasker sikkert ingen at han var over middels pen i tøyet...  I anledning snøvær og glatt føre tok jeg av gummiknottene på stavene for sesongen og kan ikke lenger liste meg innpå noen; mitt komme varsles nå av lyden av metall mot asfalt. Eller lyden av oppgitte sukk når de setter seg fast i glippene mellom flisene enda en gang..

Endret av Daria
Skrevet

Viaplay/tv3 har sikret seg Anders Jacobsen som ekspertkommentator i hopp. Synd for NRK (men de har forhåpentligvis fortsatt Johan Remen Evensen), men så deilig at det endelig er gode og erfarne folk hos tv3 når de viser så mange av rennene.

Skrevet

-Marius Lindvik, hva føler du gikk galt?
-Jeg vetta faen...

Kort og konsis oppsummering :ler: 

Skrevet

Morgendagens avtale er flyttet fra 10 til 14 - plutselig må jeg reorganisere alle planer. Ikke at de planene i utgangspunktet inkluderte noe mer avansert enn en tur på biblioteket, men dagen blir helt annerledes likevel. Jeg merker at jeg er mer avhengig enn før av å ha litt oversikt og kontroll, fordi formen er så uforutsigbar og kreftene begrenset og prioritering en nødvendighet. Det er mye av grunnen til at jeg foretrekker å ha trening og behandlinger tidlig på dagen - da får jeg gjort unna det viktigste og kan se an hva jeg har igjen av krefter til andre ting.

Skrevet (endret)

Jeg så at Hjemme alene 2 går på tv i kveld og ble inspirert til å grave fram filmmusikken, som jeg selvfølgelig - vi snakker jo tidlig 90-tall - har på kassett. Denne har jo nesten blitt en klassiker:

Jeg er litt mer i tvil om hvor godt denne har eldet... :fnise: 

Endret av Daria
Skrevet

Jeg har tømt den første boksen med julete 🍵 Heldigvis har jeg fire til - og store forhåpninger til den te-formede kalenderpakken på torsdag... :fnise: 

Skrevet

Det bakes i Portveien - og jeg går i full nostagimodus av gjensynet med gamle melposer og melkekartonger (H-melk med rødkløver! :lykke: Skummetmelken hadde så vidt jeg husker geiterams.)...

Skrevet

Nok en grunn til at man er singel :ler:

Skrevet

Siden jeg ikke skulle være noe sted klokka 10, sov jeg til klokka 10 i stedet... :gjesp:

Skrevet
Daria skrev (4 minutter siden):

Siden jeg ikke skulle være noe sted klokka 10, sov jeg til klokka 10 i stedet... :gjesp:

Det høres ut som om kroppen trengte det, så da var det nok ikke så dumt! 

Skrevet

Søvnbehovet stiger når formen synker, det er helt klart en sammenheng der. Men så lenge jeg faktisk får sove, er det jo greit - det er de nettene hvor jeg er kjempesliten og likevel ligger våken som er problematiske. Man klager jo ikke på 8-9 timers tilnærmet sammenhengende søvn -selv om de kommer med mye merkelige drømmer :fnise:

Skrevet

Jeg under meg litt over de som når de oppdager at noen har slettet dem på facebook, responderer med å sende en ny venneforespørsel. Ta et hint...? Hvertfall når det handler om folk man ikke har hatt et IRL-forhold til på over 20 år og selv da var mer bekjente enn venner. Det hender jo jeg ser at jeg har blitt slettet av noen hvor jeg har satt pris på å ha hatt den lille, symbolske kontakten, men jeg respekterer at de gjør andre vurderinger og kanskje bruker facebook på andre måter. De par gangene jeg virkelig har stusset på at folk har forsvunnet - nå sist en venninne jeg har nesten daglig kontakt med på snap - sjekker jeg om det kan være en naturlig forklaring, om som regel er det det (overnevnte venninne hadde deaktivert kontoen, noe jeg skølnte helt selv da jeg så at hun var borte fra alle felles venner også).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...