Daria Skrevet 8. desember 2022 Forfatter #33721 Skrevet 8. desember 2022 Det er jo ikke bare sjela som får kjørt seg når heisen hos psykologen står og jeg må slepe meg opp trappa til 4. etasje. Jeg påpekte da jeg kom inn at andpustenheten primært handlet om det, ikke om stresspusting Uten å ha noe konkret å sette fingeren på, er jeg overbevist om at mer moderne trapper er mer ergonomisk tilpasset og brukervennlige enn 1890-utgaven, selv om sistnevnte vinner på det estetiske. De glassmaleriene den trappen har å by er ganske fantastiske og nesten verdt anstrengelsen... Dessuten: Jeg er ikke alene om å sette pris på det - psykologen så ut av vinduet og uttrykte sin glede før han kom på at det kunne ha flere sider - Hvordan er det for deg å gå på dette føret? Det er jo ikke ideelt, men det er er verdt det Jeg ruslet en liten runde innom Karl Johan og Egertorget bare for å se på julelys og stemning, det skal ikke mange fnuggene til før det gir en endring. Det skal heller ikke mange fnuggene til før stavene sklir - på tide å ta av gummiknottene for seseongen (og finne fram broddene, mvh fysio).
Daria Skrevet 8. desember 2022 Forfatter #33722 Skrevet 8. desember 2022 Sesongens første julemiddag er fortært - julepølse med surkål og poteter Og salat, fordi jeg fortsatt prøver å holde på gode vaner og lærdom fra rahab-oppholdet. (Telefonen syntes "salat" burde følges av "fordi kroppen trenger det". Litt i overkant belærende...?).
Daria Skrevet 8. desember 2022 Forfatter #33723 Skrevet 8. desember 2022 Et annet sesongtradisjon - duften av brent støv når panelovnen skrus på for første gang Med bare blå grader på yr framover (etter hvert tosifret) begynner det å bli på tide.
Sauen Shaun Skrevet 8. desember 2022 #33724 Skrevet 8. desember 2022 Blå grader ja. Kanskje på tide å ta inn palmene fra verandaen…
Daria Skrevet 8. desember 2022 Forfatter #33725 Skrevet 8. desember 2022 Hvis tanken er at de skal overleve, kan det jo være en plan... Jeg skulle bare lese ut boka jeg holdt på med - det tok litt lengre tid enn jeg trodde. Sånn går det når man lar seg lure av at 130 sider ikke ser så mye ut når boka er på over 700 totalt... Fin kveld, da, som inneholdt både mandarin og romkuler og te og rett-i-koppen-kakao som kom i pakkekalenderen forleden. Dagens pakke var pastellfargede hårstrikker - søster ser ut til å ha delt seg mellom nyttige ting og spiselige/drikkelige ting. Godt tenkt.
Daria Skrevet 8. desember 2022 Forfatter #33726 Skrevet 8. desember 2022 Daria skrev (På 6.12.2022 den 18.20): 06.12: Tre lest, ingen kjøpt. Jeg vet ikke hvorfor jeg var så sikker på at diktsamlingen En hvithai i Venezia av Ulrik Farestad var en diktsyklus om tittelens hvithai og dens eskapader i kanalene. Det var det ikke, det er en samling enkeltdikt hvor haien dukker opp i ett av dem. Men jeg liker det jeg leser - her er Oslodikt og klassiske referanser, enderim og blankvers, sonetter og mobiltelefoner og fine små fortellinger i diktform. Jeg plukket denne fra en utstilling på Deichman uten å ha hørt om forfatteren, nå er det mulig han vil dukke opp på leselista igjen... 08.12 Fire lest, ingen kjøpt. Barnas bok av A. S. Byatt er en ganske massiv affære av en roman og strekker seg over 30 år og drøyt 700 sider. I sentrum står en knippe familier hvor de fleste har en tilknytning til fabianerne - et selskap (foreningsvarianten, ikke festvarianten...) som samlet britiske intellektuelle middelklassesosialister på slutten av 1800-tallet. I praksis er de fleste, hvertfall i boka, eldre generasjon, ikke så opptatt av politikk, det går mer i litteratur, keramikk og litt alternative levemåter (men ikke så alternativt at det er åpenlyst uakseptabelt). Det er masse, direkte og indirekte, referanser til eventyr og sagnfigurer, og man får litt inntrykk av en eventyrtilværelse (det er nok ikke tilfeldig at det var på denne tiden at Peter Pan hadde sin premiere) - og så kommer første verdenskrig med en brutal virkelighet. Jeg brukte et par hundre sider på å komme skikkelig inn i historien, men når jeg først var der ble jeg oppslukt - dette er stort og omfattende og fascinerende.
Sauen Shaun Skrevet 9. desember 2022 #33727 Skrevet 9. desember 2022 Daria skrev (9 timer siden): Hvis tanken er at de skal overleve, kan det jo være en plan... Ja, det er vel tanken, men jeg er redd det er litt i seneste laget… Men det kan være mulig å redde selvvanningspottene før de fryser i stykker…
Daria Skrevet 9. desember 2022 Forfatter #33728 Skrevet 9. desember 2022 God morgen (evnt formiddag om det passer den enkeltes døgnrytme bedre...) fra en varm stue hvor det er langrenn på skjermen og solbærte i koppen og jeg spiser en lett frokost - det er tross alt bare et par timer til jeg skal møte Skravla til lunsj...
Daria Skrevet 9. desember 2022 Forfatter #33729 Skrevet 9. desember 2022 Man har lunsjet og skravlet og drukket te, noen gikk tilbake på jobb og andre gikk på Fretex og fant to små fat (ideell størrelse for kjeks og sjokolade til en) og en bok som allerede sto på leselisten. Tanken var å ta turen innom Norli og se litt etter julegaver også, men så langt strakk ikke kreftene. Nå er det skiskyting . og burde jeg ikke egentlig ha mer te...?
Roadrunner Skrevet 9. desember 2022 #33730 Skrevet 9. desember 2022 Her er det hjemmekontor med skiskyting i bakgrunnen, fyr på peisen og solide ulltøfler på beina. Desember har sin sjarm altså!
Daria Skrevet 9. desember 2022 Forfatter #33731 Skrevet 9. desember 2022 Absolutt - her er det til og med litt sol i dag Men te har jeg ennå ikke fått meg, det begynner å bli akutt. Spørsmålet er jo om man skulle se både gårsdagens og dagens kalenderepisoder nå - det er jo et par fotballkamper senere i dag-
Daria Skrevet 9. desember 2022 Forfatter #33732 Skrevet 9. desember 2022 Du vet du er voksen når du finner en kjøkkenklut (hjemmestrikket, lilla) i pakkekalenderen - og blir glad for det
Skravla Skrevet 9. desember 2022 #33733 Skrevet 9. desember 2022 Kluter er kjekt å ha. Her har man fått jobbet noen timer etter lunsjen.... kun avbrutt av sjokoladepause i sofakroken på jobb..... og har nå ankommet hjemmet.
Daria Skrevet 9. desember 2022 Forfatter #33734 Skrevet 9. desember 2022 Hyppige sjokoladepauser må til i desember... Jeg har testet ut min teori om mine nyinnkjøpte fats velegnede størrelse til kjeks og den slags, drukket dagens kalender te (svart julete) og lest noen kapitler videre om Agatha Christie mens flua holdt meg med selskap. Og glem å oppdatere statistikken om dagens tilskudd, slo det meg. Daria skrev (23 timer siden): 08.12 Fire lest, ingen kjøpt. 09.12: Fire lest, en kjøpt. Portrait of a marriage er Nigel Nicolsons fortelling om sine foreldres (delvis basert på morens upubliserte selvbiografi) noe ukonvensjonelle, men visstnok lykkelige ekteskap. Nevnte skrivende mor var Vita Sackville-West, forfatter og kjent for sitt forhold til Virginia Woolf, og faren var Harold Nicolson, politiker, diplomat og forfatter.
Gjest supernova_87 Skrevet 9. desember 2022 #33735 Skrevet 9. desember 2022 Jeg tenker jo at det snart nok kommer en årsoppdatering på bøkene, men jeg ble så nysgjerrig, hvor mange bøker har du lest til nå i år? Og er det sånn at du har et mål du forsøker å nå, eller bare leser du på lyst?
Skravla Skrevet 9. desember 2022 #33736 Skrevet 9. desember 2022 Daria skrev (22 minutter siden): Hyppige sjokoladepauser må til i desember... Jeg har testet ut min teori om mine nyinnkjøpte fats velegnede størrelse til kjeks og den slags, drukket dagens kalender te (svart julete) og lest noen kapitler videre om Agatha Christie mens flua holdt meg med selskap. Og glem å oppdatere statistikken om dagens tilskudd, slo det meg. Her har det gått med 2 kanner med te og restene av pepperkaker etter jobb.... Jeg er ikke helt sikker på hvor lurt det er med 2 liter te på ettermiddag/kveld, men det finner man ut til natten.... hvor mange turer til badet blir det tro,,,, Dessuten kom jeg nå på at jeg har glemt Fazer-kalenderen min i dag......
Daria Skrevet 9. desember 2022 Forfatter #33737 Skrevet 9. desember 2022 supernova_87 skrev (25 minutter siden): Jeg tenker jo at det snart nok kommer en årsoppdatering på bøkene, men jeg ble så nysgjerrig, hvor mange bøker har du lest til nå i år? Og er det sånn at du har et mål du forsøker å nå, eller bare leser du på lyst? Nå ligger jeg på 141 leste - det er rekord med ganske solid margin (i fjor leste jeg 120) - det sier jo litt om hvor mye tid jeg har til rådighet... Jeg har pleid å ha som vagt mål å lese minst en i uka, men det begynner å bli noen år siden det var en utfordring, for å si det sånn. Generelt har jeg liten tro på lesemål - jeg kan ha en tanke om å lese mer sakprosa eller mer noveller, men i praksis leser jeg etter lystprinsippet og innfallsmetoden. Skravla skrev (5 minutter siden): Her har det gått med 2 kanner med te og restene av pepperkaker etter jobb.... Jeg er ikke helt sikker på hvor lurt det er med 2 liter te på ettermiddag/kveld, men det finner man ut til natten.... hvor mange turer til badet blir det tro,,,, Dessuten kom jeg nå på at jeg har glemt Fazer-kalenderen min i dag...... Det hender jo jeg våkner halv fire og forbanner den siste kannen... Jeg har vært uten pepperkaker i en uke i adventstida - det er jo egentlig skandale. Sånn går det når Meny var utsolgt (men jeg har en plan for morgendagen)...
Daria Skrevet 9. desember 2022 Forfatter #33738 Skrevet 9. desember 2022 Nederland utlikner mot Argentina 10 minutter på overtid - de lå under med to mål 10 minutter før full tid. For en vill kamp - det har være banestorming og masseslagsmål og straffe og lekre mål, og altså en vanvittig opphenting,
Gjest supernova_87 Skrevet 9. desember 2022 #33739 Skrevet 9. desember 2022 Så NETTOPP utligningen, det var så vilt! Jeg "brølte" i spenning her jeg satt. De gjør det spennende for oss 🤩 Og hva skjer med slåssingen? Det er så adrenalin det her. --- Og jeg DIGGER at du har lest 141, synes det er så inspirerende. Og som du sier, mye bedre med lystprinsippet. Jeg pleide å sette meg mål, men lager sånne ting så raskt om til press i hodet 🤷♀️ Nå for tiden aksepterer jeg at jeg er for utmattet til å lese særlig, men som sagt inspireres veldig av din leseglede, og kjenner alltid jeg gleder meg til konsentrasjonen kommer tilbake 🤩
Daria Skrevet 9. desember 2022 Forfatter #33740 Skrevet 9. desember 2022 Jeg spår mer slåssing før kampen er over - her er det mye nerver og adrenalin og lite vett og kontroll... Når jeg ikke ha overskudd til å lese, prøver jeg meg på gamle favoritter som ikke er så krevende - Anne Karin Elstad, Marian Keyes og andre jeg nesten kan utenat. Det føles knapt som lesing, det er bare kos og gjensynsglede minimalt med egentlig tankevirksomhet
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå