Daria Skrevet 3. desember 2022 Forfatter #33681 Skrevet 3. desember 2022 Det hender jeg av vanvare ramler inn på Dagbladets nettavis, og det ser alltid ut som om verden nettopp har gått under. med blinkende "Akkurat nå!"-headere of krigstyper så store at overskriften ikke får plass på skjermen. Når jeg faktisk leser det som står, er det mye kjendisnyheter om mennesker jeg aldri har hørt om. Hovedoppslaget nå var dødsfallet til noen som for meg er totalt ukjent - det er alltid trist når noen dør, for all del, men i min verden skal man være over middels kjent og/eller viktig for at det skal fordre så store overskrifter og hvitt-på-svart-skrift - et lay-out-grep jeg lære i mediefag på videregående at var forbeholdt de store nyhetene.
Daria Skrevet 3. desember 2022 Forfatter #33682 Skrevet 3. desember 2022 -Mycket Norge, det är vi vana vid... Skiskyting på svensk tv
Cata Skrevet 3. desember 2022 #33683 Skrevet 3. desember 2022 Roadrunner skrev (19 timer siden): Jeg høyner med Brad Pitt - han fattet plutselig interesse for min ringe konto her for en uke eller to siden... Hæ? Er'n hos deg også? *sjalu*
Cata Skrevet 3. desember 2022 #33684 Skrevet 3. desember 2022 Daria skrev (18 timer siden): Alt høres jo helt plausibelt ut - akkurat som gjengen med amerikanske militære og leger. De kan ikke stave sitt eget navn, men det er vel ingen hindring... Jammen...har du hørt om "legeskrift"? Det er da heeeeelt plausibelt.
Daria Skrevet 3. desember 2022 Forfatter #33685 Skrevet 3. desember 2022 Jeg har lest nok journaler til å innse at rettskriving ikke er et eget emne på medisinstudiet - men å skrive sitt eget navn uten tidspress tror jeg de fleste klarer... Jeg har vært og handlet på Kiwi - etter å ha stukket hodet innom hos Rema og konstatert at rullebåndet der fortsatt står, på fjerde (minst) måneden... Det er jo bare halvannen uke siden kundeservice beklaget og skulle ta det videre, ting skjer vel ikke så fort (om det faktisk skjer noe...).
Daria Skrevet 3. desember 2022 Forfatter #33686 Skrevet 3. desember 2022 Dagens antrekk: Nederlenderen i knall orange dress og matchende slips. Man må jo ikke kle seg i fotballtrøye og senke standarden bare fordi man er på VM-kamp...
Daria Skrevet 3. desember 2022 Forfatter #33687 Skrevet 3. desember 2022 03.12: En lest, ingen kjøpt. Håvard Friis Nilsens bok Du må ikke sove er, som undertittelen Wilhelm Reich og psykoanalysen i Norge antyder, både en biografi og et lite stykke norsk psykologihistorie. Reich var psykonanalytiker og Freud-elev som etter hvert gikk sine egne veier, på så mange vis. På 30-tallet havnet han i Norge, hvor han fikk stor innvirkningen på psykologifagets utviklingen og pleiet omgang og vennskap med og analyserte (etikken var litt annerledes da...) både fagpersoner og kulturpersonligheter, som psykologiprofesser Harald Schjelderup og forfatterne Sigurd Hoel og Arnulf Øverland (bokas tittel er jo et hint), og Nic Waal - jeg visste at hun var et navn innen norsk psykologi, men ikke at hun en gang var Sigurd Hoels kone (en feministisk triumf at det ikke var omvendt....). Reich flyttet til USA før krigen, og bokas siste del følger både hans liv og karriere videre der og utviklingen i Norge under og rett etter krigen (både Schjelderup og Waal var involvert i motstandskampen). Overraskende spennende og interessant lesning, og et imponerende stykke langtidsarbeid - listen over muntlige kilder strekker seg over 20 år, hvilken innebærer at Nilsen har snakket med kilder som kjente Reich og andre sentrale personer, og til dels var til stede da ting skjedde. Det må være lov å si at Reich sporet av litt etter hvert. Trofaste seere av QI (og ganske mange andre) husker ham muligens primært for dette:
Daria Skrevet 4. desember 2022 Forfatter #33688 Skrevet 4. desember 2022 To lys er tent, frokost spist og traumatiske barnebokminner diskutert på twitter. Jeg er noenlunde presentabel (hvertfall så lenge jeg er alene hjemme...), det er julete i Pride & Prejudice-koppen, sjokolade (i likhet med teen fra gårsdagens kalenderpakke) på bordet og langrenn på tv. YR påstår at det skal bli sol, men de sa de i går også og jeg venter fortsatt... Å bli i sofaen foran tven eler forflytte seg over i lesestolen, hvor jeg kom over startkneika og plutselig ble sugd inn i mursteinsromanen jeg holder på med og en novellesamling nesten er ferdiglest - det er spørsmålet (et annet spørsmål er om jeg skal gå og lage bedre te. Å tvinge ned te som ikke var spesielt god når kjøkkenet er fullt av bedre alternativer virker jo litt unødvendig).
Daria Skrevet 4. desember 2022 Forfatter #33689 Skrevet 4. desember 2022 (endret) Daria skrev (21 timer siden): 03.12: En lest, ingen kjøpt. 04.12: To lest, ingen kjøpt. Stig Beite Løkens novellesamling Det finnes ingenting mer livsbejaende enn å være mørkeredd er utvilsom en av kandidatene til årets tittel på leselista (i sterk konkurranse med Jeg fant en måne i navlen). En del av novellene er også av det underlige slaget - her er mer dystopi, overnaturlig og uforklarlig enn jeg helt setter pris på. Jeg er mer begeistret for noen av de mer realistiske - et par av dem så korte at de knapt kan kalles en novelle, men som likevel gir meg mye. Daria skrev (3 timer siden): Å bli i sofaen foran tven eler forflytte seg over i lesestolen, hvor jeg kom over startkneika og plutselig ble sugd inn i mursteinsromanen jeg holder på med og en novellesamling nesten er ferdiglest - det er spørsmålet (et annet spørsmål er om jeg skal gå og lage bedre te. Å tvinge ned te som ikke var spesielt god når kjøkkenet er fullt av bedre alternativer virker jo litt unødvendig). Svaret på det første spørsmålet må vel sies å ha gitt seg selv - men jeg kan melde at jeg i tillegg å altså lese ut novellesamlingen og kommet et stykke videre i romanen (A.S. Byatt - Barnas bok) - fra 1895 til 1900, for å være nøyaktig - også har begynt på Lucy Worsleys biografi om Agatha Christie. Som for så vidt foregår omtrent på samme tid og sted som romanen, ihvertfall foreløbig... Endret 4. desember 2022 av Daria
Daria Skrevet 4. desember 2022 Forfatter #33690 Skrevet 4. desember 2022 Daria skrev (På 2.12.2022 den 12.36): Nå har jeg flatet ut på sofaen med gløggte, julekake og ingen plikter eller planer før mandag. Jeg har tre bøker om venter på biblioteket, så ideelt sett burde jeg lese ut et par i løpet av helgen. Bøker, te, sjokolade, pepperkaker, vintersport og en daglig tur ut - uka og formen tatt i betraktning er det der jeg skal legge ambisjonene for helgen. Det meste utenom det blir en bonus - og sannsynligvis gjenstand for skamløs selvskryt, det er bare å glede seg Jeg gikk tom for pepperkaker i går og har faktisk ikke vært ute i dag (det ble aldri sol og både form og motivasjon var laber), men jeg har lest ut to bøker og kan melde om både te, sjokolade og vintersport - samt at jeg har besteget oppvaskberget...
AprilLudgate Skrevet 5. desember 2022 #33692 Skrevet 5. desember 2022 Daria skrev (51 minutter siden): *sitter på juletrikken* Asså, jeg seriøst elsker juletrikken 🌟🌟🌟 Selger Ruter minitrikker type leketogstørrelse?
Daria Skrevet 5. desember 2022 Forfatter #33693 Skrevet 5. desember 2022 Det kunne jo blitt et samleobjekt... Jeg liker at det ikke er så mange juletrikker - da blir jeg litt glad hver gang jeg ser den. Nå har jeg offisielt slått opp med den gamle tannlegen min - jeg avbestilte den årlige kontrollen jeg hadde fått innkalling til og sa at de ikke trengte å sende flere. Når jeg hverken bor eller jobber der lenger, er det litt unødvendig å ha tannlege en times reisevei unna - det finnes tross alt en og annen litt nærmere, og i praksis fant jeg jo en ny ved påsketider...
Daria Skrevet 5. desember 2022 Forfatter #33694 Skrevet 5. desember 2022 I natt sov jeg nesten ikke igjen, til tross for at kroppen var så utslitt at den nesten dirret (etter den slitsomme sitte-stille-og-lese-dagen jeg hadde utsatt den for... ). Da var det jo kjekt at kveldens opera-billetter kunne byttes. Jeg fikk dratt meg en tur innom biblioteket etter psykofysio, det sto uvanlig nok noen bøker og ventet på meg (to romaner og Harald Schjelderup (se over om Reich...) om nevroser). Nå har jeg bare en underveis og en på venteliste - det føles som om jeg burde bestille noen flere, selv om jeg har 11 lån hjemme
Daria Skrevet 5. desember 2022 Forfatter #33695 Skrevet 5. desember 2022 Pannekaker eller risengrynsgrøt, det er spørsmålet. Og ja, tema for dagens middag er å bruke opp melk som snart går ut på dato. Av andre spennende observasjoner fra heimen kan meldes at det brenner telys i staken i vinduet og i mummi-lykten på bordet, men til tross for spede forsøk ikke i kaminen; at jeg drikker sjokolade-chai som nok har stått litt lenge (et er ikke alle tebokser som tømmes på noen måneder; at Japan og Kroatia spiller åttendedelsfinale og at jeg egentlig hadde tenk å bruke kampen til å sy fast trykknappene i kåpen min, ikke surre rundt på nett...
Daria Skrevet 5. desember 2022 Forfatter #33696 Skrevet 5. desember 2022 Japan leder, det står pannekakerøre på kjøkkenet (det vil nok holde til vafler i morgen også. Trist, men leit - og overhodet ikke meningen, selvfølgelig - hva tror dere om meg?) og trykknappsying pågår. Dessuten har jeg fått en grevling-refleks i pakkekalenderen 🦡
Daria Skrevet 5. desember 2022 Forfatter #33697 Skrevet 5. desember 2022 Denne grevlingen, for å være presis (og han må da være i slekt med ekornet i Istid...?)
Daria Skrevet 5. desember 2022 Forfatter #33698 Skrevet 5. desember 2022 Uavgjort ved fulltid - ekstraomganger venter, ergo må pannekakene gjøre det samme... #Dariaminuttforminutt vil nok komme tilbake til begge deler, og kan melde at vinterkåpen min nå vil holde seg lukket. Ikke så viktig for anstendigheten (jeg har tross alt mer klær under), men ganske essensielt for varmen...
Daria Skrevet 5. desember 2022 Forfatter #33700 Skrevet 5. desember 2022 Japan brenner sine to første straffer, da ligger de vel tynt an...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå