Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har du egne vinterstaver?

Har bestilt piggsko til glatta, men tror jeg må legge en stav attåt asså. 

Jeg tenkte meg på Plantasjen her oppe for å finne lilla adventslys, men en haug folk var på vei til Storo - så jeg endte på Meny Lillo gård istedet hvor kun røde lys var å oppdrive 🎅🏻🤷‍♀️ Så da ble det røde adventslys, pepperkakehus og knask til pynt 🎅🏻🎅🏻🎅🏻🎅🏻🎅🏻

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stavene er helårs - det er pigger på enden med avtagbare gummiknotter utenpå (hvilket var en fordel den gang jeg plantet en av den i foten på en kvinne som sto i veien. Det var ikke meningen, altså... :sjenert: ). Jeg har brodder også - og fysio har nettopp understreket viktigheten av å bruke dem. Noe om at jeg allerede er såpass ustø at glatt føre vil påvirke alt...

Lilla lys er nettopp plassert i dertil egnet stake, så det viktigste er klart til morgendagen. Det store spørsmålet nå er om min 20+ år gamle stjerne fortsatt lyser.

Skrevet

Jeg har hopprenn på tv og te i koppen, jeg har adventsstjerne i vinduet og det første lyset tent på bordet (og selvfølgelig har jeg sunget for det), jeg har drømt rare drømmer som fortsatt sitter i kroppen og jeg har sendt ektefølte forbannelser over oppussingsnabo som synes det å banke i veggene klokka 9.30 en søndag er helt naturlig. Kort sagt - dagen er i gang... :ler: Familieselskap kaller senere i dag, hvilket betyr at dagens hovedmål er å ha pakket inn gaver, kledd på meg selv og være klar til avgang når skyssen kommer 14.30. Burde være overkommelig på fire timer...

Skrevet

Påkledd og presentabel, og fortsatt drøy to timer på å pakke inn gavene. Dette går strålende :ler: (Og jeg tror noen har bedrevet nabo-opplysning, for det ble stille...).

Skrevet

Gavene er pakket inn og lagt i sekken sammen med ullsokker (som selvfølgelig står til antrekket :fnise: ), så jeg ikke skal fryse på føttene i selskapet - full kontroll og langt foran skjema :ler: 

Skrevet

Her har besøket reist, vaskemaskinen jobber og jeg burde gjøre litt..  Etterhvert...

Skrevet

Burde pleier å vente tålmodig... :ler: 

Skrevet

Jeg har fått pakkekalender - søster hadde laget til meg :lykke:

Tre timers familieselskap tok det aller meste jeg hadde av krefter, nå kjenner jeg den emosjonelle fatiguen vake i bakgrunnen (les: Ikke snakk til meg, vannverket er nær. Det har sine fordeler å bo alene...) og har parkert i sofaen med te og pepperkaker og ingen planer om å røre på meg  med det første. Rundt meg ligger en vag eim an nystekt brød - sånn går det når man glemmer varmeputen med hvetefyll i ovnen litt for lenge... :fnise: 

Gjest supernova_87
Skrevet

Oh, wow, såååå moro med pakkekalender fra søsteren! 🥰

Det er godt når man kan kjenne den emosjonelle fatiguen luske, og ta nødvendig forholdsregler. :sjenert: Forrige uke var jeg litt for lite føre var og presterte å bryte ut i full håpløs-gråt i trappeoppgangen. Bare takknemlig for at jeg ikke satt meg ned der, men stavret meg opp i 3.etasje. Det er ganske sprøtt synes jeg, å gå fra å være en person som sliter med å gråte til å bare få vannverkene skrudd på helt uten tanke om det selv en gang. :lur:

Skrevet

Jeg hadde ikke hørt om emosjonell fatigue (den fysiske var velkjent) før jeg var på rehabiliteringsopphold i høst, og det falt umiddelbart litt ting på plass da jeg så begrepet i noen papirer jeg fikk. Bare å vite om det og kunne kjenne det igjen hjelper -Det er ikke sikkert du merker at du er sliten, men det er fatiguen i full blomst, sa ergoterapeuten. Å kunne tenke Nå må jeg hvile heller enn Nå er jeg irrasjonell og teit og må ta meg sammen er mye mer konstruktivt...

Gjest supernova_87
Skrevet

Ja, definitivt! Og å vite at det faktisk ikke er at man er blitt helt løk i reaksjonene sine, men at det er enda en reaksjon på utmattelse. 

Skrevet

Det aller meste er lettere å håndtere (og leve med minner om mindre stolte øyeblikk) når man vet hva og hvorfor. Og at det ikke bare handler om gråt, men om følelsesregulering på et litt mer generelt nivå. Jeg introduserte psykologen min for begrepet, han mente at Det høres instinktivt fornuftig ut - og det gjør det jo, men man skjønner det ikke nødvendigvis helt av seg selv, særlig ikke når man står midt oppe i det

Gjest supernova_87
Skrevet

Ja, jeg lærte at det også egentlig har den funksjonen at man skal slutte med alt det man driver med. Er jo såpass kleint å stå i trappeoppgangen å gråte, så da tenker jeg meg bedre om til neste gang. Og hadde dette enda verre skjedd på butikken så får man jo ganske god beskjed om at man skal kutte ut butikk-gåing og sånt slit, og holde seg hjemme der sammenbrudd ikke foruroliger andre enn plantene. :ler:

Skrevet

Enkelte ting gjør seg best i enerom :ler: Eller i selskap med fagfolk - jeg har testet mye helsepersonell i øvelsen "Håndtering av gråtende pasient" (med og uten fatigue-tillegg) det siste året.

Jeg fant en kurv til alle kalenderpakkene, hvis jeg får ånden over meg skal jeg julepynte den litt før torsdag... Pakkekalender, tekalender, sjokoladekalender, kalenderlys, kalenderbok og Skomakergata på dvd, samt planer om å lage adventsappelsin - jeg skal nok klare å holde styr på dagene i desember :ler: 

Skrevet

Åssen stav hadde pigg under gummien sa du? (Les: merke, navn osv) 🌟🌟🌟

Jeg har noen sånne teleskopgreier fra Clas Ohlson, men er ikke så fan. 

Skrevet

Begge de variantene jeg har hatt har pigg og løse gummiknotter - helt standard og relativt billige gåstaver fra sportsbutikk. 

Skrevet

Noe av det mest absurde md fatigue er når den blir så overveldende  og fysisk intens at kroppen ikke klarer å falle til ro - jeg er fullstendig utmattet, men klarer ikke sove. Under fire timers søvn er ikke ideelt utgangspunkt for en økt hos psykofysio, da er det jo greit at hun kan tan hensyn til det og legge opp til en rolig time med fokus på avspenning... Jeg sa at jeg hadde gått på en fatiguesmell, og det var et ukjent ord for henne - har du funnet på det selv? Det kan vel være... :sjenert: Det er ikke så lett å skulle sette ord på ting man kan skjønner og ikke har det store vokabularet for, da må man tenke litt alternativt. Det samme skjer hos psykologen, som stort sett ler litt og skjønner hva jeg mener når jeg snakker om omvendt prestasjonsangst og mentalt immunforsvar. Han er tross alt såpass opptatt av språk og ord at det ikke nødvendigvis er min skyld/fortjeneste når vi sporer av på det området :ler: 

Årets første julekonsert venter i kveld - tre skjønnsyngende og velkledde tenorer forventes å ha en effekt på både lattermuskler og tårekanaler. Hovedplanen fram til det er å lade... 

Skrevet

Bokklubben har 25% på det meste i dag. Havesyken og viljestyrken ligger i forhandlinger...

Skrevet

Jeg har kompensert for forrige natts dårlige søvn med bortimot ni sammenhengende timer - uten vekkerklokka kunne det fort blitt mer... Fysio skal stille krav eter hvert, frokost først hadde nok vært lurt. Og når man snakker om krav - når jeg til en viss grad legger opp mine ikke-så-tidlige morgener etter Bakeoff-reprisene, kan de vel holde seg til de faste sendetidene hver dag? I dag er det forskjøvet en halvtime - jeg kunne jo sovet mer...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...