Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet
Daria skrev (På 23.8.2022 den 13.22):

Det er selvfølgelig den positive tolkningen :ler: Jeg har vært inne på det før - med jevnlig omgang med to fysioer og en psykolog har jeg ingen hemmeligheter lenger, og hvorvidt jeg har så mye fri vilje og autonomi igjen kan nok også diskuteres :fnise: 

Rykende ferskt eksempel: -Hvordan har du hatt det siden forrige gang - du virker jo litt lettere nå?, sier psykologen. Etter at jeg har begynt timen med å snakke om et møte jeg gruer meg til og alt det medfører av usikkerhet, økt belasting og blandede følelser, og gjort unna dagens første tårer. Han har som vanlig helt rett - og jeg lurer igjen på hva han ser og legger merke til og hva som egentlig foregår i hodet hans i disse timene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Daria skrev (På 22.8.2022 den 20.34):

22.08: 13 lest, tre kjøpt

24.08: 14 lest, tre kjøpt (og pakke fra Bokklubben er på vei...)

Jeg tror at Jens Arup Seips Fra embedsmannstat til ettpartistat og andre essays havnet på bibliotekshuskelisten min  da jeg hørte på NRKs kåring av etterkrigstiden beste sakprosabøker. Det må vel sies at denne lille samlingen med historisk-politiske essays og bokanmeldelser fra 50- og 60-tallet i dag er mest for de over middels spesielt interesserte, selv om den nokså uærbødige omtalen av kong Oscar IIs memoarer var ganske underholdende...

Skrevet

Overlevd møte, lest bok i sola, bestilt legetime. Senere i dag kommer det matlevering (for variasjon og sammenlikning gikk jeg for Meny i stedet for Oda denne gangen), og det henger noe tøy i vaskekjelleren som sikker er tørt nå - det burde man jo gjøre noe med. Mat hadde nok også gjort seg etter hvert - en is er vel strengt tatt ikke fullverdig lunsj...

Skrevet
Daria skrev (16 timer siden):

24.08: 14 lest, tre kjøpt (og pakke fra Bokklubben er på vei...)

Jeg tror at Jens Arup Seips Fra embedsmannstat til ettpartistat og andre essays havnet på bibliotekshuskelisten min  da jeg hørte på NRKs kåring av etterkrigstiden beste sakprosabøker. Det må vel sies at denne lille samlingen med historisk-politiske essays og bokanmeldelser fra 50- og 60-tallet i dag er mest for de over middels spesielt interesserte, selv om den nokså uærbødige omtalen av kong Oscar IIs memoarer var ganske underholdende...

25.08: 15 lest, tre kjøpt.

Adania Shiblis En liten detalj er en liten palestinsk roman i to deler. Den første skildrer en brutal hendelse i 1949, den andre en palestinsk kvinne som kommer på sporet av hendelsen i nåtid. Både datid og nåtid gir en opplevelse av hjelpeløshet, råhet og meningsløs brutalitet uten noen forløsende tro, og den er vel sånn et godt bilde på okkupasjonen.

Skrevet

Strømselskapet varsler massivt prishopp og anbefaler å gå over til spotprisavtale. Med tanke på hvor mye jeg har har spart på å ha den avtalen jeg har så langt, tror jeg at jeg holder på den en stund til...

Skrevet

Mat er levert, tøy hentet i kjelleren og sen lunsj inntatt :opplyser: Det er så mangt man burde - fra oppvask og tøybretting til lesing og å komme seg ut i det fine været - spørsmålet er hva ånden og kjødet kan enes om...

Skrevet

Jeg har forvillet meg inn i nettbutikken til Monki, egentlig på leting etter knestrømper, og har en alvorlig diskusjon med meg selv om hvorvidt jeg egentlig er for gammel for seleskjørt...  :sjenert: Jeg har ofte den litt blandede følelsen ovenfor en del av klærne deres - jeg liker dem, men føler også at de egentlig er beregnet på de som er 20 år yngre enn meg - og at det vil synes....

Skrevet

Hmf, fysio er fortsatt syk. Verst for henne, selvfølgelig, men hjemmetrening blir ikke helt det samme. Så mye for å endelige ha hverdagsrutinene på plass igjen. Nå fikk jeg hvertfall vite det dagen før, da kan jeg stille om hjerne og vekkerklokke og legge alternative planer. 

Skrevet

En telefon fra en morgenfrisk bergenser som vil diskutere dagens treningsplaner er også en måte å starte dagen på. Klokka var nesten ni, jeg var nesten våken... :fnise: Jeg skal jo ikke innbille meg at bare fordi fysiotimen er avlyst, så er treningen min det også - formen og oppfølgingen blir bare litt alternativ.

Skrevet

Dagens trening ble i form av en litt lang tur (med fysios velsignelse av prioriteringen) - jeg kom meg helt til bruktbutikken jeg knapt har vært i siden før pandemien. Selv med te-og-bok-pause i Slottsparken både før og etter det resultatløse besøket ble det i overkant langt å skulle gå helt tilbake også, men man har jo Ruter til slikt...

Daria skrev (På 25.8.2022 den 14.00):

25.08: 15 lest, tre kjøpt.

16.08: 15 lest, seks kjøpt.

Det var denne bokpakken som var på vei fra Bokklubben... Forløperen til Yours Cheerfully, en bok om Vouge under krigen og etterpå (den stå allerede på ønskelisten og var så naturlig å prioritere nå - de to overnevnte romanene forgår i et dameblad de første krigsårene) og en om abdikasjonskrisen, siden jeg tydeligvis aldri får nok av britisk mellomkrigssosietet og rojal historie. Dessuten fant jeg tre gamle Agatha Christie-pocketbøker i lesekiosken - de skal selvfølgelig være med meg på kurbadopphold :fnise: 

Skrevet

Christie og kurbad hører unektelig sammen.... 

Skrevet

For stemning og inspirasjon - fortrinnsvis til skriving heller enn til mord :fnise: Eventuelt til antrekk, jeg har jo en tradisjon å følge for å være bemerkelsesverdig (bokstavelig talt) velkledd i sånne sammenhenger, selv om 30-tallstweed ikke er det mest nærliggende...

Skrevet

Så rørende å se Trond-Viggo Torgersen snakke om å miste faren og hva det gjorde med livet hans. Jeg trodde jubileumsprogrammet var mer en hyllest-kavalkade enn en  dokumentar, men han er jo en uvanlig kompleks og interessant person.

Skrevet

Trond-Viggo som løper med favnen full av sædceller er jo et av barne-tv-historiens mest minneverdige øyeblikk. Det var jo en helt fantastisk serie - visuell og opplysende og naturlig.

Skrevet

Spørsmål i Morgenbladets quiz: Hvilken trio hadde en hit med Klassebildet i 1994? Tre små kinesere dukker opp i hodet mitt umiddelbart, men jeg er ute av stand til å huske noe som helst av låta. For å få fred i sjela tyr jeg til youtube . og trenger bare to takter av forspillet før hele teksten kommer seilende...

Skrevet

Jeg tok med min nye bestevenn termokoppen på kveldstur (vår tredje tur på to dager) ned til sjøen. Nå er det akkurat på bristepunktet mellom sommer og høst - det er fortsatt grønt og varmt nok til å gå med bare ermer klokka 19, men kastanjene og snøbærene er straks klare til å glede nye (og gamle...) generasjoner og nypene er en halv nyanse unna overmodne. Dessuten så jeg en firkantet sky - og en formet som en gammel Singer...

Skrevet

God timing - jeg kom inn i Sister Act 2 akkurat i tide til korkonkurransen - her ligger det vakre, gamle TenSing-minner. Både til visninger av filmen og ikke minst til det faktum at ethvert TenSing-kor med respekt for seg selv på den tiden hadde en versjon av Joyful, joyful på repertoaret, og vi var intet unntak...

Skrevet

Om jeg fortsatt griner av søtsuppeslutten? Selvfølgelig... :grine: 

Denne ble også en gjenganger i miljøet etter filmen - solisten vår gikk nesten like høyt på slutten (men vi droppet lalala-ingen og gikk for en mer tradisjonell versjon, andre kopierte film-dramaturgien. Meningene var delte om hvorvidt det var teit eller ikke...).

Skrevet (endret)

Gratulerer til Aftenposten, som åpner sin "avslørende" artikkel med å blande samme aktørene de skriver om:

Sitat

Visste du at Grand kafé, Ekebergrestauranten, Lofoten fiskerestaurant og alle stedene på Paleet har samme eier? Stadig flere utesteder samles i eiergrupper.

De tre stedene vi startet med er eid av Akershusgruppen.

De nevnte stedene eies av Fursetgruppen (som det også framgår av kartet lenger ned i artikkelen). Dessuten er da dette hverken nytt eller hemmelig på noe som helst vis, det er åpenbart for alle som har bestilt bord eller havnet på en nyhetsbrevliste på noen av stedene :filer: Og hvis jeg skal være veldig vanskelig, synes jeg det er litt spesielt å omtale Ekebergrestauranten som et utested...

Endret av Daria
Skrevet

Det kom plutselig mengder av treningskledde mennesker joggende forbi. Oslo Maraton nærmer seg - jeg mistenker at det er organiserte treningsgrupper...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...