Daria Skrevet 21. august 2022 Forfatter #32881 Skrevet 21. august 2022 Klokka har passert 12 med relativt god margin, jeg har så vidt kommet meg opp av dyna og inn i morgenkåpen og vurderer om det ikke snart er tid for frokost. Kroppen er ikke i tvil om det skjedde ting i går, og ute ser det varslede regnværet ut til å nærme seg. Ting kan tyde på at det blir en rolig og lite innholdsrik dag...
Daria Skrevet 21. august 2022 Forfatter #32882 Skrevet 21. august 2022 Jeg er påkledd, jeg har spist og det er noe overraskende sol ute. Burde jeg kanskje ta en tur ut, da...?
Daria Skrevet 21. august 2022 Forfatter #32883 Skrevet 21. august 2022 Jeg kom meg ut *flink* Benyttet anledningen til å teste ut min nye termokopp som, i motsetning til de tre jeg har fra før av, er så tett at den kan slenges i veska. Den er også så liten at den får plass i en ganske liten veske eller i lomma, perfekt til korte turer. Det har vært en av tingene jeg har savnet etter å ha blitt mer avhengig av stavene igjen, at jeg ikke har kunne ta med meg en tekopp på ettermiddagstur. Jeg har jo termoser jeg bruker en del, men det blir litt voldsom for småturer. Dessuten har jeg laget og spist skikkelig middag (inkludert kokte poteter), skylt opp et par småplagg og tatt oppvasken, og med det har jeg prestert langt over dagens ambisjoner...
Daria Skrevet 21. august 2022 Forfatter #32884 Skrevet 21. august 2022 Psykofysio sender melding og minner om time til vanlig tid i morgen. Ingen fare for at jeg skal glemme det, hun har hatt ferie i seks uker og det påpeker skuldrene stadig oftere...
Daria Skrevet 22. august 2022 Forfatter #32885 Skrevet 22. august 2022 Jeg hadde en tanke om å kanskje få gjort noe nyttig i dag - jeg skulle jo opp og ut og i gang relativt tidlig. Jeg glemte å ta høyde for sannsynligheten for at jeg ville bli noe mer sliten etter normalt etter psykofysio når det var første time på syv uker... Kroppen er så sliten at den verker - særlig alle de stedene som har blitt strukket og tøyd og knadd - og hodet kjenner litt på det hun har advart om før, om at sammenhengen mellom det fysiske og mentale virker begge veier. -Nå har jeg løsnet opp litt i skuldrene dine, det kan godt være du blir litt nedstemt i ettertid. Det er helt normalt... Jeg var hjemme litt over 11 og har stort sett ligget på senga og lest siden, med en og annen nødvendig utflukt til nærliggende fasiliteter. I morgen venter vanlig fysio enda litt tidligere, det kan bli stas... De påstår at det er bra for meg, men det hender jeg er litt i i tvil.
Daria Skrevet 22. august 2022 Forfatter #32886 Skrevet 22. august 2022 Daria skrev (På 16.8.2022 den 20.50): 16.08: 11 lest, tre kjøpt. Når man er hjemme fra fysio og dagens ærend før 12.30 og hverken hodet eller kroppen har kapasitet til stort annet enn å ligge på senga og lese... 22.08: 13 lest, tre kjøpt Når man er hjemme fra psykofysio fysio og dagens ærend før 11.15 12.30 og hverken hodet eller kroppen har kapasitet til stort annet enn å ligge på senga og lese... Per-Einar Binders En kort introduksjon til eksistensiell psykologi er heldigvis en kort bok, ellers kunne den fort havnet på listen over avbrutte forsøk. Litt fordi det blir litt for svevende og filosofisk og eksistensielt (jada, jeg så tittelen...) for meg, selv noen noen kapitler er mer interessante enn andre, men aller mest på grunn av språket. I følge forordet har han gått på fotfatterstudiet i BØ, men ingen har tydeligvis lært ham om leddsetninger, komma eller at setninger ikke skal begynne med Og, Men og Eller. Jeg får helt mark av den opphakkede stilen, og norsklæreren jeg sendte et eksempel til, ble så opprørt at hun svarte med versaler og utropstegn... Elisabeth Lønnås Helga Eng : psykolog og pedagog i barnets århundre ble anbefalt i psykologihistorien jeg leste nylig og jeg lot meg påvirke, det er neppe noe jeg ville plukket opp helt på eget initiativ. Helga Eng var en av våre første kvinnelige akademikere - den tredje professoren - og en pioner innen forskning og studier i pedagogikk og barne- og ungdomspsykologi. Boka fokuserer primært på hennes arbeid og karriere (det finnes begrenset med kilder til privatlivet hennes) og er overraskende spennende og engasjerende, og uunngåelig også litt frustrerende, slik det gjerne er å lese om foregangskvinner og all motstanden de møtte... Eng var i sin tid velkjent også utenlands, jeg må tilstå at jeg ikke visste så mye mer om henne enn at et hus på Blindern bærer hennes navn.
Daria Skrevet 23. august 2022 Forfatter #32887 Skrevet 23. august 2022 Morgenstund er tull i grunn... Hvertfall når jeg er vekkerklokke-våken og nesten klar til avgang og fysiotimen blir avlyst på kort varsel. Tidlig start, plutselig planløs dag og ikke så mye overskuddsenergi - hva nå...?
Roadrunner Skrevet 23. august 2022 #32888 Skrevet 23. august 2022 Ouch, det er kjedelig. Litt tidlig for en tur med tekopp og bok til nærmeste benk kanskje? Greit at sola får litt tak først og det blir grei temp...
Daria Skrevet 23. august 2022 Forfatter #32889 Skrevet 23. august 2022 Egentlig burde man jo bruke tiden og energien (jeg slipper opp for det siste først, så det er ikke noe mål å komme i gang så tidlig som mulig) på noe nyttig - sjekke om vaskekjelleren er ledig, for eksempel. Eller dra på langtur til fjerntliggende benker og butikker...
Sauen Shaun Skrevet 23. august 2022 #32890 Skrevet 23. august 2022 Det var en kjip start på dagen. Håper den blir bedre etterhvert
Daria Skrevet 23. august 2022 Forfatter #32891 Skrevet 23. august 2022 Fysio ringte og stemte for både hjemmetrening og tur - men vaskekjelleren var ledig, så da starter jeg der og ser hvor langt kreftene rekker... Kroppen kjenner fortsatt gårsdagen og er ikke så ivrig, men hodet var innstilt på morgentrening og lurer på hva som skjedde - egentlig burde jeg jo bare hente fram matten og kombinere det med Bake-off
Daria Skrevet 23. august 2022 Forfatter #32892 Skrevet 23. august 2022 Daria skrev (31 minutter siden): egentlig burde jeg jo bare hente fram matten og kombinere det med Bake-off Som sagt, så gjort Ikke en veldig lang økt, men krevende nok med to fulle sett og litt attått, og jeg er både sliten, svett og ikke minst selvtilfreds. Vurderte å sende skrytebilde til fysio
Daria Skrevet 23. august 2022 Forfatter #32894 Skrevet 23. august 2022 Jeg er litt usikker på om fysio er manipulerende eller inspirerende, men hun vet hvertfall hvor hun skal trykke for å få meg til å gjøre som hun vil
Sauen Shaun Skrevet 23. august 2022 #32895 Skrevet 23. august 2022 Daria skrev (18 minutter siden): Jeg er litt usikker på om fysio er manipulerende eller inspirerende, men hun vet hvertfall hvor hun skal trykke for å få meg til å gjøre som hun vil Hun er rett og slett en god menneskekjenner
Daria Skrevet 23. august 2022 Forfatter #32896 Skrevet 23. august 2022 Det er selvfølgelig den positive tolkningen Jeg har vært inne på det før - med jevnlig omgang med to fysioer og en psykolog har jeg ingen hemmeligheter lenger, og hvorvidt jeg har så mye fri vilje og autonomi igjen kan nok også diskuteres
Roadrunner Skrevet 23. august 2022 #32897 Skrevet 23. august 2022 Er det bare jeg som ser et tydelig mentalt bilde av deg i marionette-versjon? Med seks hender som styrer og drar i snorene...
Daria Skrevet 23. august 2022 Forfatter #32898 Skrevet 23. august 2022 Man takker for det bildet Trøsten er at de stort sett drar noenlunde i samme - og stort sett riktig - retning. Jeg må jo nesten le litt av og til når psykofysio og psykologen sier omtrent det samme, bare med litt forskjellige ord.
Daria Skrevet 23. august 2022 Forfatter #32899 Skrevet 23. august 2022 Da ble det jammen tur også - ikke så lang, men jeg fikk litt sjø og sol og en tur innom butikken for det som sannsynligvis er årets siste norske jordbær. På tilbud - tyder på at de bør spises raskt
Daria Skrevet 24. august 2022 Forfatter #32900 Skrevet 24. august 2022 Jeg slo meg løs og var innom hele tre butikker etter dagens sjelevrengingsøkt og kom hjem med sjokolade (jeg skal sitte tre uker på landet, jeg trenger å hamstre....), fargede penner og kjøkkensvamper - alt fra Normal. Jeg snakket meg ut av alle fristelser hos Gudrun Sjödén og Cubus hadde ikke så mye å friste med. Planen om å la meg bli fristet hos Palais de Thé utgikk - pussig nok åpner de ikke før 12, der alle andre åpner 10 - og etter å ha minnet med å at jeg har to bestillinger på totalt fem bøker på vei (de burde hvertfall være det snart) fra Bokklubben klarte jeg å ikke nærme meg Ark og deres billige engelske pocket *flink*
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå