Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet
Daria skrev (På 14.8.2022 den 20.05):

13.08: Åtte lest, tre kjøpt.

Ida Elisabeth er en av Sigrid Undsets ektekapsromaner. En gang på 20-tallet forlater Ida Elisabeth sin udugelige mann og starter et nytt liv med to små barn, kjemper seg fra som alenemor og treffer etter hvert en ny mann. Mange av problemstillingene og betraktningene føles like relevante i dag, ikke minst de knyttet til steforeldre-problematikken. Undset klarer igjen det kunststykket å antyde hva hun mener er moralsk riktig - og la oss ikke glemme at hun på dette tidspunktet hadde konvertert til katolisismen og var kjent for å ikke akkurat være en kvinnesaksforkjemper - uten å et øyeblikk fordømme sine komplekse karakterer. Ida Elisabeth er bokens heltinne i vid forstand, til tross for at hun bryter med tidens sosiale konvensjoner. Dessuten elsker jeg som alltid språket til Undset.

16.08: 11 lest, tre kjøpt.

Når man er hjemme fra fysio og dagens ærend før 12.30 og hverken hodet eller kroppen har kapasitet til stort annet enn å ligge på senga og lese...

Karolina Ramqvists Den hvite byen er oppfølgeren til Kjæresten. Karin bor fortsatt i det store huset hun fikk av gangsterkjæresten John, men alt er forandret. John er borte (sannsynligvis død, antar jeg, boka er litt vag på det området), hun har en liten datter og kemneren er i ferd med å ta huset og det meste annet hun eier. Det viser seg også at alle forsikringer om at miljøet er en stor familie og stiller opp for hverandre ikke lenger gjelder henne. Der forrige bok var interessant fordi den foregikk i et miljø på siden av samfunnet med aktører som ikke prøvde å unnskylde seg, er Karin nå utenfor alt - det er litt lett å tenke som man reder, ligger man og jeg blir aldri veldig engasjert i hennes skjebne.

I Kjersti Kollbotns Vedvarande svake lag er Emil (53) på tur. På skitur, telttur, fjelltur, men også på lang biltur (det refereres stadig til vanen, og jeg stusser et øyeblikk hver eneste gang fordi det i min verden ikke har noe med bil å gjøre...) og, viser det seg etter hvert, på tur tilbake til fortiden. Det handler om relasjoner, ikke minst til datteren Hanna, om psykisk lidelse og det hintes om noe mørkere en gang for lenge siden, men veldig lite sier rett ut og jeg får ikke tak i alt, men tror heller ikke det er meningen, og det er heller ikke noe savn - denne boka er en demonstrasjon av antydningens kunst når det fungerer.

Yours Cheerfully av A. J. Pearce har et veldig rosa omslag og foregår i og rundt redaksjonen i et dameblad - i London i 1941, og er noe av det herligste jeg har lest på lenge. Journalistspiren Emmy skriver en reportasjeserie om kvinner i krigsarbeid og blir engasjert i forholdene deres, samtidig som hun lever sitt krigsliv i storbyen med rasjonering, en kjæreste i uniform og en bestevenninne som ble skadet i blitzen. Det er en hyllest til vennskap og sterke og engasjerte kvinner (og en og annen mann) og er en godt balansert blanding av alvor, underholdning og humor. Det er mulig jeg tørket mer enn en tåre underveis også...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skansen reiser seg og allsynger Stad i ljus med Tommy Körberg mens sommerkvelden senker seg over Stockholm og et snev av gåsehud strøk forbi. Det kan da ikke være mange MGP-sanger som har endt opp i salmeboka...

Skrevet

Her står EM-finalen på 5000 meter på, og jeg hviler ut etter støvsuging... #klam

:veslejenta:

Skrevet

Støvsuging sto jeg over (men jeg har skiftet sengetøy), ellers er det same precedure her - EM-finale og klamt... Kan jeg forslå at broder Henrik feirer gullet med å ta barten...?

Skrevet (endret)

Krystallkontroll på programmet i morgen - sist jeg var der var to dager før jeg ble innlagt igjen, så det er mulig Hvordan har du hatt det siden sist-spørsmålet kan ta litt tid å besvare... Men det store spørsmålet er jo hva jeg skal ha på meg - hun bryr seg jo faktisk, så jeg føler et visst press for å levere :ler: 

To EM-gull til Tyskland på hjemmebane i kveld - nokså grei stemning på stadion...

Endret av Daria
Skrevet

Så på twitter at en eller annen obskur popsanger var død - og så så jeg navnet på den største hiten hans og innså at her var det noe kjent. Youtube kom til unnsetning og alt falt på plass med de første taktene...

Skrevet

Lykke til på kontroll i dag! 

Håper ikke det trigger noe... :bond:

Skrevet

Det som først og fremst trigget et og annet, var de bortimot 40 små SFO-ungene som ble presset på en allerede full buss og alt det medførte av støy og annen input - selv om jeg satt åpenlyst og usjenert og holdt meg for ørene, forsvant en god del av energi jeg hadde tenkt å bruke på kjøpesenteret der. Jeg stusser litt på at det er greit at skolen reiser sånn med de minste barna - barnehagene har vel krav om sikring, men to måneder senere kan de tydeligvis helt fint stå og slenge rundt på en buss.

Dessuten trigget jeg legen nysgjerrighet - hun kjente ikke til det rehabiliteringsopplegget jeg skal på (hun hadde hatt pasienter på stedet, men akkurat det tilbudet jeg skal på er ganske nytt) og så fram til rapport -Ta gjerne med en ekstra brosjyre til meg... :fnise: Hun er av de helsearbeiderne som alltid gir meg litt ro i sjelen - svarer på spørsmål jeg ikke visste at jeg hadde og sier ting jeg ikke visste at jeg trengte å høre.

Skrevet (endret)

Dagens fra glemmeboka. P4 surret som vanlig i bakgrunnen på venterommet, og jeg kjente umiddelbart igjen intro og tekst, uten å klare å plassere den før jeg hørte refrenget. Artisten var fremdeles i glemselen, men et sted langt bak i hodet ble det hvisket noe om Meja...? Og en latinoartist - Enrique Iglesias? Eller kanskje Ricky Martin...? Alt som finnes i hjernens støvete bakrom... :ler: 

Endret av Daria
Skrevet
Daria skrev (16 timer siden):

Yours Cheerfully av A. J. Pearce har et veldig rosa omslag og foregår i og rundt redaksjonen i et dameblad - i London i 1941, og er noe av det herligste jeg har lest på lenge. Journalistspiren Emmy skriver en reportasjeserie om kvinner i krigsarbeid og blir engasjert i forholdene deres, samtidig som hun lever sitt krigsliv i storbyen med rasjonering, en kjæreste i uniform og en bestevenninne som ble skadet i blitzen. Det er en hyllest til vennskap og sterke og engasjerte kvinner (og en og annen mann) og er en godt balansert blanding av alvor, underholdning og humor. Det er mulig jeg tørket mer enn en tåre underveis også...

Jeg måtte sjekke om forfatteren hadde skrevet noe mer, og det viste seg at dette egentlig er en oppfølger - det finnes en bok til om Emmy :hoppe: Plutselig hadde jeg visst en bestilling hos bokklubben. Og som alle vet er det umulig å bare bestille en bok (særlig når man har flere bonuskroner enn boka koster), og når man først skal ha to bøker, er veien opp til fri frakt såpass kort at det lønner seg å ta med en tredje :plystre: 

Skrevet

Jeg sier ikke at teknikken har ødelagt meg, jeg konstaterer bare at jeg fant et gammelt papirbilde, la merke til en detalj jeg gjerne skulle sett nærmere på og var i ferd med å løfte hånda for å zoome inn...

Skrevet
Daria skrev (4 minutter siden):

Jeg sier ikke at teknikken har ødelagt meg, jeg konstaterer bare at jeg fant et gammelt papirbilde, la merke til en detalj jeg gjerne skulle sett nærmere på og var i ferd med å løfte hånda for å zoome inn...

:fnise:

Skrevet

Du har selvfølgelig aldri gjort noe liknende... :ler:

Skrevet
Daria skrev (1 time siden):

:hoho:

Det høres kjent ut..... 

Skrevet

Jeg ville blitt overrasket om jeg var alene om det :fnise: 

Skrevet

Oppdagelse 1) Boksen med honning hadde veltet i skuffen.
Oppdagelse 2) Boksen med honning hadde ikke tett lokk.

Skrevet

Oppdagelse 3) Honning er veldig klissete?

Skrevet

Det visste jeg faktisk fra før...Fordelen er at den så tyktflytende at den ikke sprer seg over store områder så raskt.

Skrevet (endret)

Friidrettskommentatorer nevner tidligere tresteghopper Sigurd Njerve. Hodet mitt: Hmm, var ikke han ganske kjekk? Høy og blond og det hele...? *husker de viktige tingene* Og ja, jeg googlet :fnise: 

For øvrig er jeg barnslig og ensporet, men det er noe med setningen Han valgte å fortsette hekke-karrieren. Hekkeløp var jo ikke det første bildet jeg fikk i hodet... :plystre: 

Endret av Daria
Skrevet

-Fin oppsummering av lillebror.

Når storesøster er NRK-kommentator og lillebror er utøver (han med den vedvarende hekke-karrieren)... :ler: 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...