Daria Skrevet 31. juli 2022 Forfatter #32781 Skrevet 31. juli 2022 Jeg er så lei av dårlig søvn! I natt tror jeg knapt jeg har sovet mer enn en halvtime sammenhengende. Jeg setter min lit til at det vil hjelpe når hverdagsrutinene faller litt på plass igjen - jeg er stort sett ikke så avhengig av å legge meg å stå opp til faste tider, men litt rutiner og ting som holder dagene og uka sammen er likevel en fordel.
Sauen Shaun Skrevet 31. juli 2022 #32782 Skrevet 31. juli 2022 Et minimum av rutiner har aldri vært så viktig som etter jeg ble ufør. Jeg MÅ ha noe som «holder livet sammen». Det er en nødvendighet for hodet å stå opp relativt tidlig om morgenen, spise en god frokost, drikke en kopp kaffe og se nyheter på TV. Resten av dagen kan ha ulikt innhold. Men ikke tull med morgenrutinene mine…
Daria Skrevet 31. juli 2022 Forfatter #32783 Skrevet 31. juli 2022 Jeg har ikke så faste morgenrutiner i og med at avtalene mine varierer sånn - psykofysio er stort sett kl 10, psykologen enten 11 eller 13 og fysio når som helst mellom 8 og 15 - men det å ha noe å bygge dagene rundt og en grunn til å komme seg opp og ut hjelper. Da jeg "bare" hadde krystallsyken og ingen faste avtaler å forholde meg til, var jeg stort sett ute av huset nokså tidlig på formiddagen enten jeg skulle i butikken, hadde ærend og avtaler eller bare skulle gå en tur. Jeg hadde sjelden på vekkerklokke, men fikk en naturlig jevn døgnrytme likevel. For mye frihet er ikke så deilig som det kan høres ut, de fleste trenger litt rammer.
Daria Skrevet 31. juli 2022 Forfatter #32784 Skrevet 31. juli 2022 I et imponerende tilfelle av ikke beregnet timing, slo jeg meg ned på en benk med en essaysamling med undertittelen Travels in Catholic Europe og begynte på det som handlet om den årlige pilegrimsvandringen opp på et fjell i Irland. Boka kunne fortelle at det er den siste søndagen i juli, og jeg stoppet opp, tenkte meg om et øyeblikk og gikk på twitter for å finne rykende ferske bilder fra begivenheten Både tur, til del på ujevnt underlag, og trening er unnagjort, nå er jeg ren og velduftende med god samvittighet. Og sulten - jeg har i grunnen ikke spist siden frokost...
Daria Skrevet 31. juli 2022 Forfatter #32785 Skrevet 31. juli 2022 Plutselig var det påfallende mye skarring og tjuagutt-faktor utenfor. Jeg skjønte ikke hvorfor - vi et jo ikke vant til den slags på disse kanter - inntil jeg hørte noen snakke om laget. Det er jo Norway cup-uke...
Daria Skrevet 1. august 2022 Forfatter #32786 Skrevet 1. august 2022 Den vanskelige og kverulerende kunden slår til igjen... Jeg plukket en kurv jordbær fra brettet merket klart og tydelig Norske jordbær og oppdager når jeg setter den i vogna at det er svensk flagg på den. Ved nærmere ettersyn står det svenske og norske jordbær om hverandre på samme brett, i kurver som er helt like med unntak flagget på hver enkelt. Jeg går bort til nærmeste ansatte for å påpeke dette - jeg tenker jo i min uskyld at dette er uoppmerksomhet og en feil fra butikkens side og sier egentlig fra mest for å være hjelpsom - og blir møtt med at hun er klar over det (-Det står utenlandske på et skilt også... Ikke som jeg la merke til, derimot stor det norske med store og tydelige bokstaver) og at hun satser på at det kommer mer norske i løpet av dagen. Dermed blir jeg såpass prinsipielt irritert at jeg igjen understeker at det er feil og villedende skilting og får til svar at jeg trenger jo ikke å kjøpe dem. Jeg har i utgangspunktet ingen problemer med svenske bær, men jeg forventer at varer er merket riktig, og ikke minst at det også er viktig for butikken. Det er vel sjelden forbrukerne er mer opptatt av varens opphavsland enn når det er snakk om jordbær om sommeren.
Daria Skrevet 1. august 2022 Forfatter #32787 Skrevet 1. august 2022 01.08: En lest, ingen kjøpt. Hulda Kråkefjær må jo være et av de bedre navnene i norsk litteratur. Hun er hovedpersonen i Vigdis Hjorths Tredje person entall, som er en veritabel Hjorth-bingo - her er psykoanalyse og klasseforskjeller, Brecht og Kirkegaard, menn og alkohol. Samt en dose anakronisme - kombinasjonen bærbar PC, internett og mobiltelefon og tidlig 90-tall skurrer litt. Da er sjekke-kommunikasjonen mellom studentene i Trondheim et par tiår før mye mer sjarmerende nostalgisk - man sendte sin utkårede et postkort med et fasttelefonnummer og tidspunktene man var antreffbar...
Daria Skrevet 2. august 2022 Forfatter #32788 Skrevet 2. august 2022 Gjensyn med lesebenken ved sjøen i dag, for første gang på nesten et år. Egentlig hadde jeg tenkt å det skulle være et mål for sommeren å klare å komme dit til fots igjen, men det var før formen stupte, så da ble det trikken i stedet. Plener og grusvei og en høy gangbro med mangemange trappetrinn - det blir en hel treningsøkt av sånt. Dessuten stokkender og linerler og nyperoser og sjølukt og noe som plutselig vaket rett foran meg, samt te og kjeks og bok. Og regn...
Daria Skrevet 2. august 2022 Forfatter #32789 Skrevet 2. august 2022 Jeg fikk opp reklame for "kvalitetssikret spåtjeneste" og har flere spørsmål om hva og hvem og hvordan - men foretrekker svar fra fagfolk heller enn klarsynte...
Sauen Shaun Skrevet 3. august 2022 #32790 Skrevet 3. august 2022 Tusen takk for kjempekoselig sommerhilsen som lå i postkassa i dag
Daria Skrevet 3. august 2022 Forfatter #32791 Skrevet 3. august 2022 I dag?? Jeg minnes en gang et brev tok maks et par dager i posten, ikke flere uker... Jeg har hentet bøker på biblioteket, lest og drukket te og spist fyrstekake på kafé og være en tur på fretex hvor jeg siklet på en potteskjuler og en gammel bok, men gikk tomhendt. Same procedure...
Sauen Shaun Skrevet 3. august 2022 #32792 Skrevet 3. august 2022 Daria skrev (15 minutter siden): Jeg minnes en gang et brev tok maks et par dager i posten, ikke flere uker... Det var i de gode gamle dager det…
Daria Skrevet 3. august 2022 Forfatter #32793 Skrevet 3. august 2022 Det kom en mann på døra (jeg er litt usikker på hvorfor, jeg hadde ikke bestilt hjemlevering) med en pakke, så nå har jeg en ny blomstrete veske jeg kan forsvare at jeg trengte og en hvit tunika jeg er litt mer i tvil om, men det er et deilig sommerplagg jeg pleier å ha i skapet. I overkant mye blonder og broderier, jeg er spent på hvor mye farge de tar den dagen det blir aktuelt. Alle hvite topper må før eller senere farges, derfor har jeg lært av erfaring å bare kjøpe de som er i ren bomull...
Daria Skrevet 4. august 2022 Forfatter #32794 Skrevet 4. august 2022 -My mum and dad has an egg-farm, so I guess forming egg-shapes things runs in my blood. Til tross for denne bakgrunnen har hun likevel ikke fått med seg at det er hønene som står for formingen av eggene...? Dagens Bake-off-observasjon...
Daria Skrevet 4. august 2022 Forfatter #32795 Skrevet 4. august 2022 Sauen Shaun skrev (20 timer siden): Det var i de gode gamle dager det… Posten forsikrer om at det vanligvis skal ta 2-3 dager, men det er jo ikke første gang jeg opplever at det tar lenger tid enn det...
Daria Skrevet 4. august 2022 Forfatter #32796 Skrevet 4. august 2022 (endret) Daria skrev (På 1.8.2022 den 20.17): 01.08: En lest, ingen kjøpt. Hulda Kråkefjær må jo være et av de bedre navnene i norsk litteratur. Hun er hovedpersonen i Vigdis Hjorths Tredje person entall, som er en veritabel Hjorth-bingo - her er psykoanalyse og klasseforskjeller, Brecht og Kirkegaard, menn og alkohol. Samt en dose anakronisme - kombinasjonen bærbar PC, internett og mobiltelefon og tidlig 90-tall skurrer litt. Da er sjekke-kommunikasjonen mellom studentene i Trondheim et par tiår før mye mer sjarmerende nostalgisk - man sendte sin utkårede et postkort med et fasttelefonnummer og tidspunktene man var antreffbar... 04.08: Tre lest, ingen kjøpt (men Platekompaniet varsler at det kan endre seg alt i morgen...). Karolina Ramqvists Kjæresten handler om Karin, som er kjæreste med John, en svensk gangster (ikke mitt ordvalg...) som livnærer seg selv og henne på væpnet ran, narkotikasalg og den slags, mens hun går hjemme på stas og venter og prøver å la være å forholde seg til det hun vet og det hun antar. Handlinger foregår i løpet av en helg mens John er på "på jobb" og hun går hjemme og tenker over livet hun lever og sammenlikner seg med gangsterkona Karen Hill (jeg måtte google henne og mannen, de var fullstendig ukjente for meg og boka presenterer dem ikke) og fester sammen med kjærestene til Johns kompiser. Karin er en interessant karakter, hun er ressurssterk og reflektert og har samtidig et moralsk kompass som for de fleste av oss er fullstendig på villspor. Jeg fortsetter å grave meg ned i psykologilitteratur jeg strengt tatt ikke har bakgrunnskunnskapen eller -erfaringen som forventes - det er jo et godt tegn når allerede undertittelen byr på et ord jeg ikke kunne fra før. God psykoterapi : Et integrativt perspektiv er nok primært av terapeuter for terapeuter, men det betyr ikke at det ikke kajn være litt å hente for en nysgjerrig pasient med nerdetendenser også. Som at de fleste terapiformer ser ut til å virke omtrent like bra (hvilket festlig nok refereres til som The Dodo Bird Verdict, i en Alice i Eventyrland-referanse), og at terapeuten er viktigere enn teorien (jeg forenkler nå flere avanserte kapitler til en enkelt setning...). Noe er generelt interessant, enkelte ting treffer nesten litt for godt og en del ting setter i gang tanker både på det personlige og mer teoretiske planet (detaljer som at noen av terapeutene snakker om klienter, andre om pasienter, for eksempel) - og en del er fullstendig uinteressant og/eller går over hodet på meg... Endret 4. august 2022 av Daria
Daria Skrevet 4. august 2022 Forfatter #32797 Skrevet 4. august 2022 I morgen må vekkerklokka til pers igjen, det er en stund siden sist... Finne fram joggeskoene burde jeg vel også (sa hun for syns skyld. Sannheten er at de ligger henslengt i en krok i gangen, der jeg dumpet dem etter forrige treningstime). Om nøyaktig 12 timer forventer fysio både tilstedeværelse og innsats, jeg spår at det kan bli tungt å komme i gang igjen.
AprilLudgate Skrevet 4. august 2022 #32798 Skrevet 4. august 2022 Jeg har vekkerklokke hver dag, ellers blir jeg såkalt «oversovet» og om mulig enda svimlere enn vanlig 😅 Jeg er og litt hellig på morgenrutinene - spesielt kaffen!!
Daria Skrevet 4. august 2022 Forfatter #32799 Skrevet 4. august 2022 Kaffe driver jeg ikke med - til fysios sjokk og vantro. -Jeg skjønner ikke at man kan leve uten...!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå