Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet
Daria skrev (På 21.7.2022 den 15.23):

21.07: 11 lest, ingen kjøpt.

Prøysen i prosa er en samling med 200 av Prøysens lørdagsstubber - originalt nok ordnet kronologisk etter alderen på den stubben omhandler, i et vugge-til-grav-perspektiv. Den har ligget på nattbordet mitt et par år og blitt lest i litt nå og da, men den siste tiden søvnproblemer har satt fart på lesingen. Å lese Prøysen er å simultant tenke at ting var bedre før og og at ting er bedre nå (samt liknende ambivalens om by og bygd) - han hadde blikk for alle sidene i livet.

24.07: 12 lest, ingen kjøpt.

Northanger Abbey er av Jane Ausens minst kjente, men foreligger nå i ny, nynorsk oversettelse. En satire over og mild parodi på tidens gotiske romaner og samtidig et forsvar for romanen som genre - det blir så mange lag av meta og satire at det blir litt mye av det gode. Tidvis morsom, men tidsvis også litt for overkarikert. Cathrine, naiv og godtroende og ivrig romanleser, måter livet i Bath og på herskapssetet Northanger Abbey og oppdager at virkeligheten ikke er helt som i bøker - men Jane Austens virkelighet ender som  alltid som forventet...

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

24.07: 13 lest, ingen kjøpt.

Alyson Rudds The first time Lauren Pailing died er noe av det mer merkelige jeg har lest... Jeg visste at hovedplottet er at hovedpersonen dør gjentatte ganger, så de lå jo i kortene at dette ikke var ren realisme, men de bøkene jeg har lest med liknende utgangspunkt før har hatt en mer lineær fortellerform og forholdt seg til en "normal" verden.  Her ser hovedpersonen uforklarlige syner gjennom metalliske solstråler som dukker opp når hun minst venter det og flyttes sidelengs til andre parallelle verdener når hun dør, mens livet (alle andres) går videre i de verdene hun forlater. Det blir etter hvert mange parallellverdener å holde styr på og jeg sliter både med å henge med (Laurens foreldre finnes til slutt i fire forskjellige versjoner som alle heter det samme) og med å forstå og godta premissene for plottet. Det er en litt typisk debutantsykebok, hvor forfatteren vil litt for mye.

Endret av Daria
Skrevet (endret)

Heisen står. Ergo ble min lille tur ut med glass og papirsøppel til en uplanlagt middels treningsøkt for både hodet (spiraltrapp...) og beina. Jeg oppdaget også hva som vekket meg i dag - det graves rett utenfor døra. Forhåpentligvis er begge deler høyst forbigående.

Endret av Daria
Skrevet
Daria skrev (På 24.7.2022 den 16.38):

Innboksens samling av ordebekreftelser påstår at jeg har kjøpt 11 pakker te (dvs et drøyt kilo) de siste par månedene. Den siste uka har jeg tømt fem bokser - det sier litt både om forbruket og om antall bokser... 🍵 

:plystre: 

Skrevet

Hva...? Det er jo ingen grunn til å ha tomme bokser stående og opptatt plass, særlig ikke når flere av dem skal inneholde de mest grunnleggende slagene jeg alltid har i hus.

Skrevet

Tomme bokser er jo bare - tomt… 

Skrevet

Og ingen har nytte eller glede av tomhet. Hodet mitt er (i motsetning til hyllene) for så vidt også tomt når jeg leter unnskyldninger for bøkene jeg bestilte i går kveld...

Skrevet

Geir Børresen er død. RIP Labbetuss...

Skrevet

Jeg var visst uhøflig i dag. Det var ikke meningen (hvertfall ikke i utgangspunktet), og jeg er uansett ikke lei meg, men jeg overså en ung mann med ID-kort som prøvde å oppnå kontrakt i Bogstadveien. Selv ikke i mindre folksomme områder er det nødvendigvis åpenbart at noen som befinner seg en meter unna, ikke i mitt umiddelbare synsfelt og ikke er i nærheten av å ha øyekontakt, snakker til meg når han sier Hei ut i lufta, særlig ikke når jeg er sliten og derfor dypt konsentrert om å gå... Det er litt som butikkansatte som hilser entusiastisk på ryggen min - det hjelper ikke å snakke hvis det ikke er opplagt for meg at det er meg du snakker til.

Dagens utflukt innebar buss til Bogstadveien, noen kvartalers vandring og trikken hjem. Var innom et par butikker uten å kjøpe noe (Jeg vurderte en solhatt på Lindex, men det nytter ikke å prøve hatt med hårknute...) og trengte egentlig heller ikke noe, det var mest for å få litt variasjon i omgivelser både taktilt og visuelt. Dessuten har jeg fått brev og tømt enda en teboks, og det oppsummerer vel egentlig dagens hendelser... 

Skrevet
Daria skrev (På 25.7.2022 den 10.51):

24.07: 13 lest, ingen kjøpt.

26.07: 14 lest, ingen kjøpt.

Da jeg vart innom biblioteket sist, sto Bjørnstjerne Bjørnsons Synnøve Solbakken utstilt, og det slo meg at jeg knapt har lest noe av ham annet enn et par dikt og en novelle (i tillegg til at vi satte opp En glad gutt på juleavslutningen på barneskolen. Jeg spilte Marit, som byttet til seg Øyvind bukk for en smørkringle :fnise: ). Alt jeg egentlig visste om Synne Solbakken var at hun hadde lange, lyse fletter (selv om jeg egentlig ikke tror frisyren var spesifisert i boka), men nå er jeg opplyst om kjærlighetshistorien mellom Synnøve og slåsskjempen Thorbjørn og om hvordan en god kvinnes kjærlighet kan redde en mann på avveie. Aller mest interessant var egentlig Willy Dahls etterord om hvor mye nytt Bjørnson bragte inn i romangenren med denne.

Skrevet

Dagens oppdagelse fra Allsång: Ikke bare var Nanne Grönwald en av sangere i denne 90-tallsslageren, men hun har også skrevet den sammen med sin mann Peter - som er sønn av Benny Andersson. Alt man ikke vet...

Skrevet
Daria skrev (13 timer siden):

26.07: 14 lest, ingen kjøpt.

Du vet du har lest litt mye om et emne når begynner å plukke ut bøker på bakgrunn av forfatterens skrivestil... :fnise: Karl Halvor Teigen var en forfatterne til psykologiintroduksjonsboka jeg leste forrige uke, og han skrev så godt at jeg måtte sjekke biblioteket for flere bøker av ham. En psykologihistorie er en nokså selvforklarende tittel, tidvis interessant, tidvis litt tung (igjen er jeg nok litt utenfor målgruppen og mangler forelesningene som normalt ville fulgt lesningen...). Men jeg liker fortsatt skrivestilen til Teigen, som når han midt i metodekapitlet (ikke det jeg leste med størst engasjement)) annonserer at Hittil har dette kapittelet vært ganske vanskelig, og verre skal det bli, samt gleden involvert i å ha lest så mye psykologi de siste månedene at jeg stadig kan nikke gjenkjennende og føle meg opplyst,

Skrevet

Meg, på vei til biblioteket for å levere tre bøker: Jeg trenger ikke låne noe nytt i dag  bare hente den ene bestillingen som har kommet - jeg har jo så mange hjemme og flere på vei. Det måtte være den psykoterapi-boka jeg så på sist, da...

Meg, på vei hjem fra biblioteket med den bestilte boka, psykoterapi-boka og tre romaner i sekken: De var jo så tynne - og to av dem fra områder jeg leser lite fra... :plystre:

Skrevet
Daria skrev (På 21.7.2022 den 15.34):

Jeg ryddet på plass et par bøker i bokskapet, hvor jeg har de gamle bøkene, og oppdaget en bok jeg ikke visste at jeg hadde. Jeg har ingen problemer med å skjønne hvorfor den har havnet der - den handler om Pitcairn-øya, en gammel barne-tv-fascinasjon - men jeg kan altså ikke for mitt bare liv huske når eller hvordan den har kommet min vei (og bloggen, hvor jeg har systematisk har ført liste over bokkjøp i flere år (og mer sporadisk også før det) har ingenting å komme med). :vetikke: 

29.07: 16 lest, ingen kjøpt.

Når jeg først hadde oppdaget at jeg hadde den, ble jeg såpass nysgjerrig at jeg måtte lese den også - og den var overraskende blodig og dramatisk. "Bounty"-folkene øy (originalt utgitt i 1935, min norske utgave er fra 1949) forteller om hva som skjedde etter mytteriet, da ni mytterister i følge med seks tahitiske menn og 12 kvinner (mer eller mindre frivillige...) forlot Tahiti for å finne et sted å slå seg ned og endte på den ubebodde øya Pitcairn. Boka er basert på det den eneste gjenlevende mannen fortalte da de ble oppdaget nesten 30 år senere, mao en ikke helt sikker og objektiv kilde. I dag ville den ikke bitt godkjent som sakprosa, men utgitt som roman basert på en sann historie - her er det mye roman-virkemidler i form av dialoger og detaljerte dramatiserte skildringer som den eneste kilden neppe kunne kjent til. Men dramatisk, fengede og lesverdig er det absolutt, og om det ikke skjedde akkurat sånn, så er det en god historie.

Skrevet

I dag står en sommertradisjon (vi gjorde det jo i fjor også, og minst en gang før pandemien) på planen - et bedre måltid på en fiskerestaurant på bryggekanten :sikle: Fram til da skal jeg lade opp, gjøre litt småting hjemme og sannsynligvis lese litt... :ac: Om en uke er fysio tilbake, hun ville vært fornøyd om hun visste hvor mye jeg gleder meg :ler: 

Skrevet
Daria skrev (På 28.7.2022 den 13.03):

...og to av dem fra områder jeg leser lite fra... :plystre:

Daria på vei inn i sci-fi? :engel:

Skrevet

Områder som i geografi - her Palestina og Latvia - ikke genre. Dessuten har jeg lest en bok som nesten kan kalles sci-fi i år, og en i fjor, det får holde for en stund...

Skrevet

Du vet du leser faglitteratur når 1/3 av hvert kapittel består av referanser. Det bidrar jo til at sidene flyr... :fnise:

Siden jeg slo meg løs og var sosial på offentlig sted i timesvis i går kveld, blir det en rolig dag i dag. Når din første tanke når du våkner (etter den søvnmessig beste natten på flere uker - godt og vel 7,5 sammenhengende timer) er at kroppen nærmest verker av utmattelse, er det bare å legge lista og ambisjonene lavt. Nokså forventet - og helt verdt det. Så langt har jeg vært gjennom et halvt New Yorker, et psykoterapi-kapittel og en halv kanne te, samt frokost - planene videre inkluderer mer te, flere kapitler (Vigdis Hjorth og Nordahl Grieg skal også inkluderes) og muligens litt is, kjeks og/eller sjokolade. Kanskje en butikktur hvis utferdstrangen blir for påfallende (eller jeg går tom for sjokolade), det er jo Bunnpris noen etasjer unna...

Skrevet (endret)

Planen for dagen har blitt fulgt nesten til punkt og prikke - te (jeg har tømt ennå en boks), is og sjokolade, Hjorth og Grieg, en tur på Bunnpris for sjokolade og middag. Dessuten ble det en liten ettermiddagstur, fordi det å sitte inne en hel dag faktisk ikke lenge er mulig - både kropp og hode vil ut, nesten uavhengig av form og energinivå. Drøyt 800 meter, en pause (jeg oppdaget at noen brede vinduskarmer var blitt til benker passende tre kvartal hjemmefra) og stor selvtilfredshet - jeg hadde jo egentlig ikke tenkt å gå tur i det hele tatt...

Endret av Daria

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...