Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg kom meg endelig til Slottsparken igjen i dag - det er to måneder siden Dronningparken åpnet for sesongen, og dette var årets første besøk der. Fikk lest ved dammen og under et tre og så bittesmå andunger :strix: Jeg tenke faktisk før i dag (det var bilder av noen på Bake-off) at jeg faktisk ikke hadde sett andunger i år, vanligvis prøver jeg å legge inn et par turer der jeg vet det pleier å være i høysesongen, men i år skjedde det så mye annet. Men det er gjerne en og annen etterslenger (jeg vet ikke om de bare er trege eller om noen rekke to kull) uti juli, og de jeg så i dag kan ikke ha vært mange dagene gamle. Noe jeg aldri har sett før var gardistenes vanningspatrulje. To målrettet marsjerende gardister, en bærende på to vannmugger og den andre på en stabel plastglass, gikk fra vaktbu til vaktbu og sørget for at de som sto på vakt fikk opprettholdt væskebalansen.

Nå: Tour de France og formiddagsmat. Dessuten lå det et par pakker te i postkassa, de burde jeg jo få smakt på...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Yr varsler 39 mm nedbør på fredag. Jeg varsler innedag...

Skrevet (endret)

Human-Etisk forbund fly igjen - nå uttrykker de bekymring for at markeringen av 1000-årsjubileet for slaget ved Stiklestad, også regnet som tidspunktet for kristningen av Norge og da landet fikk sin eneste helgen, skal bli "for kristen" :rolleyes: 

Endret av Daria
Skrevet
Daria skrev (På 19.7.2022 den 13.48):

19.07: Ti lest, ingen kjøpt.

Dómhildur, hovedpersonen i Audur Ava Ólafsdóttirs Dyreliv er jordmor - som på islandsk heter lysmor (og stor stjerne til oversetteren som har valgt å bruke dette ordet, det har en viktig betydning). Hun har arvet både navnet, yrket og leiligheten etter grandtanten, som også har etterlatt tre uferdige manuskrifter, om mennesket og dyrene og om lyset. Lys og mørke står sentralt i boka som foregår over noen få dager rett før jul, både i bokstavelig, overført og symbolske betydninger. Poetisk og vakkert og samtidig realistisk og konkret, det er en vanskelig balansegang som Ólafsdóttir briljerer i.

21.07: 11 lest, ingen kjøpt.

Prøysen i prosa er en samling med 200 av Prøysens lørdagsstubber - originalt nok ordnet kronologisk etter alderen på den stubben omhandler, i et vugge-til-grav-perspektiv. Den har ligget på nattbordet mitt et par år og blitt lest i litt nå og da, men den siste tiden søvnproblemer har satt fart på lesingen. Å lese Prøysen er å simultant tenke at ting var bedre før og og at ting er bedre nå (samt liknende ambivalens om by og bygd) - han hadde blikk for alle sidene i livet.

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg ryddet på plass et par bøker i bokskapet, hvor jeg har de gamle bøkene, og oppdaget en bok jeg ikke visste at jeg hadde. Jeg har ingen problemer med å skjønne hvorfor den har havnet der - den handler om Pitcairn-øya, en gammel barne-tv-fascinasjon - men jeg kan altså ikke for mitt bare liv huske når eller hvordan den har kommet min vei (og bloggen, hvor jeg har systematisk har ført liste over bokkjøp i flere år (og mer sporadisk også før det) har ingenting å komme med). :vetikke: 

Av annet bokrelatert nytt kan jeg melde om en  biblioteksutflukt hvor jeg leverte fire (hvorav tre av ymse grunner ikke var fullført) og lånte fem - fire romaner og noe så sjeldent (særlig på mine leselister) som en sakprosa-tegneserie. Dessuten fant jeg min indre surtant på trikken hjem og snakket til to tenåringsjenter som satt med skoene i sete - og de adlød nesten uten sure miner...

Skrevet

Vingegaard som venter når Pogacar - hans tøffeste konkurrent - går i bakken og det påfølgende håndtrykket mellom dem må jo være årets sportsøyeblikk.

Skrevet

Dagens 90-tallsnostalgi - jeg hadde plutselig denne på hjernen før oi dag, uten å ha noen anelse om hvorfor...

Skrevet

Jeg vet at sekkepipe ikke er for alle, men jeg får litt frysninger (av det gode slaget) av dette...

Skrevet

Jeg har trent :trene: En skikkelig økt på matten, med både styrke, smidighet og balanse og øvelser fra begge fysioene. Det kan selvfølgelig hevdes at med tre uker siden siste fysiotime er det langt på overtid, men jeg velger å heller fokusere på det positive i at jeg har gjort det (og jeg har gjort daglige svimmelhets- og balanseøvelser hele uka). Jeg snakket tross alt med begge på forhånd om manglende motivasjon og at det kunne være lurt å ha fokuset andre steder en stund. I tillegg har jeg jo gått turer og gjør stadige framskritt når det gjelder å gå uten staver - i dag passerte jeg 400 meter, i prosent har framgangen vært stor de siste par ukene. Fortsatt to uker til vanlig fysio er tilbake, 2,5 til psykologen og 3-4 til psykofysio, som var litt usikker på hvor lang ferie hun skulle ha... :fnise: 

Skrevet

Jeg har blandede følelser for Diplom Royals lakrisis. Smaken er jo god, men samtidig skal jo ikke is være grå og salt... Men jeg kan fint ta den fudgen i løsvekt uten is :sikle: 

• Liker 1
Skrevet

Klassisk musikk-konkurranse på nrk. Det hele åpner med et orkesterverk hvor hverken tittel eller komponist ringer noen bjeller - men jeg kan umiddelbart synge med på temaet, som tydeligvis er brukt til en speider-leirbålsang... :ler: 

Skrevet
Daria skrev (4 timer siden):

Jeg har trent :trene: En skikkelig økt på matten, med både styrke, smidighet og balanse og øvelser fra begge fysioene. Det kan selvfølgelig hevdes at med tre uker siden siste fysiotime er det langt på overtid, men jeg velger å heller fokusere på det positive i at jeg har gjort det (og jeg har gjort daglige svimmelhets- og balanseøvelser hele uka). Jeg snakket tross alt med begge på forhånd om manglende motivasjon og at det kunne være lurt å ha fokuset andre steder en stund. I tillegg har jeg jo gått turer og gjør stadige framskritt når det gjelder å gå uten staver - i dag passerte jeg 400 meter, i prosent har framgangen vært stor de siste par ukene. Fortsatt to uker til vanlig fysio er tilbake, 2,5 til psykologen og 3-4 til psykofysio, som var litt usikker på hvor lang ferie hun skulle ha... :fnise: 

Jeg er imponert! 

(Og har ikke trent...)

Skrevet

Godt noen er det :fnise: 

Skrevet

Dvoráks cellokonsert - nå snakker vi lørdagsunderholdning på nrk :strix:Preferansene mine i sånne konkurranser, hvor alle er så dyktige, blir jo preget av hva de spiller (og litt av instrumentene...). Den polske fiolinisten har valgt en polsk komponist jeg aldri har hørt om - originalt, eventuelt er jeg uopplyst... :fnise: 

Skrevet

Klarinettisten valgte instrumentet sitt i barnehagen fordi svart var en så kul farge... :ler: Jeg fikk umiddelbare assosiasjoner til Skomakergata og blomsterhandler Rosengren da han begynte å slå triller, men det skal vel ikke brukes mot ham :fnise: 

Skrevet

Kjolen til Alma Kraggerud :hjerter: 

Skrevet

Noen burde vel gitt svensken et hint om kleskoden...

Skrevet
Daria skrev (På 21.7.2022 den 23.08):

Jeg vet at sekkepipe ikke er for alle, men jeg får litt frysninger (av det gode slaget) av dette...

Jeg elsker sekkepiper og er av den formening at de nytes best i Skottland (Edinburgh Tattoo var en minneverdig opplevelse), men ja - det ble litt frysninger her også av den utgaven der. 

Skrevet

Dagens moral: Den som skulker treningen litt for lenge, blir støl i etterkant...I den minste er jeg såpass erfaren nå at jeg vet akkurat hvilke øvelser jeg kjenner hvor :ler: Etter alle første skikkelige styrkeøkt i form av en dobbeltime på fysikalske, var jeg støl på så mange nye og ukjente steder at jeg i ren fascinasjon måtte dele min nye innsikt med gamle fysio: -Jeg vet at dette er er ganske grunnleggende kunnskap for deg, men jeg visse ikke at jeg hadde muskler som satt sånn og medvirket i akkurat de øvelsene... Han lo, både av meg og med meg :fnise: 

Skrevet

Innboksens samling av ordebekreftelser påstår at jeg har kjøpt 11 pakker te (dvs et drøyt kilo) de siste par månedene. Den siste uka har jeg tømt fem bokser - det sier litt både om forbruket og om antall bokser... 🍵 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...