Daria Skrevet 30. mai 2022 Forfatter #32401 Skrevet 30. mai 2022 Velkommen til et lite innblikk i en jålete assosiasjonshjerne: De syr Peter Pan-krage - det prøvde jeg meg jo på for et par siden. jeg har i grunnen ikke brukt den blusen noe særlig, den var ikke så anvendelig som jeg trodde - tanken var god, men det var tross alt gardinstoff fra Ikea. Jeg må prøvde å finne en sammenheng den passer til - neste uke skal jeg til krystallspesialisten, det er jo alltid en god anledning til å teste ut nye antrekk. Det grønne skjørtet burde jo passe til, hvis det ikke blir for varmt? Det er jo spådd sommervarme til uka. Kanskje det blomstrede fra London, eller det brunmønstrede - og oppsatt hår, den har jo sløyfe og pynt i nakken... Og sånn går no dagan
Daria Skrevet 30. mai 2022 Forfatter #32402 Skrevet 30. mai 2022 Ikke visste jeg at det fanten en musikalversjon av The secret garden, men et lite døgn etter at jeg oppdaget denne sangen har jeg snart sett et titalls forskjellige varianter og teksten (som jeg selvfølgelig har googlet) begynner å sitte Vi snaker tross alt en musikalduett for to store herrestemmer og en modulasjon, det likner unektelig et kinderegg... Denne versjonen har dessuten James Snyder, også kjent (for de av oss med sånne interesser ) som Josh i If/Then, og den stigningen han har på 3.20 medfører ganske heldekkende gåsehud...
Daria Skrevet 30. mai 2022 Forfatter #32403 Skrevet 30. mai 2022 Og dermed var man langt inne i youtubes musikalgrotte - her gjelder det å finne selvkontroll og avknapp i tide, jeg skal tidlig opp i morgen...
Daria Skrevet 31. mai 2022 Forfatter #32404 Skrevet 31. mai 2022 En av de ansatte på Espresso House fikk nettopp en Foodora-leveranse fra Joe & the Juice. Helt åpenlyst, på jobb... 1
Daria Skrevet 31. mai 2022 Forfatter #32405 Skrevet 31. mai 2022 (endret) Lykken er fysiotime kl 8.30 med bare et par timers søvn innabords (og det meste av den før 02...). Men jeg fikk gjort litt (mer enn jeg hadde trodd - det er ofte sånn. At det er jeg som vet best bare fordi det er min kropp som er involvert, har nok en gang vist seg å ikke stemme) og fysio var fornøyd - Jeg ser jo at du jobber hardt og konsentrert. Også kalt fysikalskes minst pratsomme - her er man langt inne i boblen... En stille stund i vindushjørnet mitt på kaféen etterpå (Earl grey, sjokoladecroissant, Ian McEwan (ikke min favoritt av hans bøker, det går litt tregt...) og en tur innom biblioteket, hvor en psykologibok og en bok om mindfulness ventet (psykofysio skal ha skylda for den siste, og for en annen som også er på vei. Jeg har veldig bevisst styr unna de som har mediterende kvinner i en blomstereng og oppmuntrende titler med utropstegn...). Dagen er ennå ung - her er klær som burde strykes, en avisbunke som burde gjøre noe med, en aldri minskende bunke bøker å lese (se over) og en syidé som dukket opp da jeg lå våken i natt. Jeg har en bit gult og grått blomstrede silkestoff, et mønster tegnet av fra en gammel sommertopp som burde funke (hvis det er nok stoff) og et grått skjørt som matcher. Hvertfall i teorien... Endret 31. mai 2022 av Daria
Daria Skrevet 31. mai 2022 Forfatter #32406 Skrevet 31. mai 2022 Daria skrev (På 26.5.2022 den 18.32): 26.05: Syv lest, ingen kjøpt. Betty Boyd Carolis First Ladies er en kronologisk gjennomgang og en samlebiografi over alle de amerikanske førstedamene, fra Martha Washington til Melania Trump (primært hustruer, men en og annen søster, niese og datter har også funger i rollen). I tillegg til å handle om de enkelte kvinnene (og Caroli har bevisst prøvd å gi alle noenlunde lik oppmerksomhet, selv om noen uunngåelig har vært både mer plasskrevende og omskrevet enn andre), gir boka også et bilde av hvordan rollen har endret og utviklet seg, i tråd med tiden og ikke minst kvinnenes rolle i samfunnet for øvrig. Innimellom synes jeg hun jobber litt for hardt for å få finne trender og få terrenget til å stemme med kartet, men det er interessant lesning. 31.05: Åtte lest, ingen kjøpt. Marieke Lucas Rijnevelds Kveldens ubehag er prisvinnende og kritikerros. Dem om det... Ubehag er forsåhvidt et dekkende ord - her er det dysfunksjonalitet, overgrep, kroppsvæsker og døde (drepte) dyr i hopetall. Det begynner med en drukningsulykke og derfra går det bare nedover: det er mye (stort sett bare) mørke og håpløshet, og det føles tidvis litt umotivert. Originalt språk med mange kreative bilder, men det blir for mye av det også. I det hele tatt ikke en bok for meg. Det er sjelden jeg har en nederlandsk bok på leselista, da *leter etter det positive*
Daria Skrevet 1. juni 2022 Forfatter #32407 Skrevet 1. juni 2022 Og der begynte jeg å glede meg til bokhøsten (og fikk muligens litt sommerplaner)
Daria Skrevet 1. juni 2022 Forfatter #32408 Skrevet 1. juni 2022 Psykofysio melder at hun har testet positivt, to dager eter at jeg var hos henne (og der holder vi ikke avstand...). Hypokondertendenser og symptomjakt vet jeg ingenting om, takk som spør, men jeg lurer jo litt på om det er riktig av meg å oppsøke et utsolgt arrangement på Litteraturhuset i kveld nå...
Daria Skrevet 2. juni 2022 Forfatter #32409 Skrevet 2. juni 2022 Det er den store kongelige jubileumsfeiringen i Storbritannia 👑 Jeg oppdaget det i tide og fikk unnagjort dagens planlagte ærend utenfor huset (jeg oppdaget i går at det lokale blomsterbutikken hadde pasjonsblomster - jeg må jo ha det til balkongen) tidlig - nå har jeg te (Lady Grey - definitivt dagen for britisk aristokrati) og er klar for trooping the colour. Dansk tv har vært i gang en god stund allerede, nrk og yle følger etter snart. Svenskene bryr seg visst ikke... Jeg holder - litt tilfeldig - på med passende lesestoff om dagen, i form av en biografi om prins Philip. En fantastisk detalj som forteller om små forhold i den britiske overklassen: Kong Edward VII (sønn av dronning Victoria) hadde en mangeårig elskerinne, Alice Keppel. Hennes oldebarn heter Camilla, nå mest kjent som hertuginne av Cornwall og gift med, men en gang elskerinnen til, kongens oldebarn prins Charles...
Daria Skrevet 2. juni 2022 Forfatter #32410 Skrevet 2. juni 2022 Det er strenge kleskoder også på tribunene - her slipper man ikke inn med hva som helst... Danskene snakker om svalehale - jeg antar det er snippkjole For øvrig har svalene kommet, jeg ser flere utenfor vinduet nå - et elsket sommertegn
Daria Skrevet 2. juni 2022 Forfatter #32411 Skrevet 2. juni 2022 Det ridende musikkorpset Alltid et høydepunkt - men man må jo lure på hvem som fant på å spille pauker sittende på en hest...
Daria Skrevet 2. juni 2022 Forfatter #32412 Skrevet 2. juni 2022 Jeg synes det er så tøft at prinsesse Anne er med til hest og i uniform. Og ganske imponerende, alderen tatt i betrakting (det gjelder for så hvidt for prins Charles også) - over 70 og et par timer på hesteryggen...
Daria Skrevet 2. juni 2022 Forfatter #32413 Skrevet 2. juni 2022 Paukehestene heter Ed og Harry - godt å vite Hesten prinsesse Anne sitter på heter Sir John, mens prins Charles sitter på George. NRK vet som vanlig alt
Daria Skrevet 2. juni 2022 Forfatter #32414 Skrevet 2. juni 2022 Når soldaten som holder dronningens fane lar den henge i bakken mens nasjonalsangen spilles er det helt sikkert akkurat som det skal være - men jeg som er opplært til at å la flagg henge i bakken er å skjende det, får jo helt vondt likevel...
Daria Skrevet 2. juni 2022 Forfatter #32415 Skrevet 2. juni 2022 Jubilanten har endelig dukket opp - kledd som Wedgewood-porselen. Jeg måtte brågoogle litt da de refererte til prins Edvard, hertugen av Kent - prins Edvard er så vidt jeg husker den eneste av dronningens sønner som ikke er hertug (han skal arve sin fars tittel og blir hertug av Edinburgh med tiden) - men det var en annen prins Edvard, som er dronningens fetter, og han er hertug av Kent. Det er ikke så lett å henge med
Daria Skrevet 2. juni 2022 Forfatter #32416 Skrevet 2. juni 2022 Det er jo nesten litt søtt hvordan Jon Gelius refererer til dronningen (96) som en godt voksen dame
Daria Skrevet 2. juni 2022 Forfatter #32417 Skrevet 2. juni 2022 Når du direktekommenterer en stor kongelig begivenhet i Storbritannia og plutselig ikke husker navnet til prins Harry... -Det kan bli litt mye navn...
Daria Skrevet 2. juni 2022 Forfatter #32418 Skrevet 2. juni 2022 -The queen is 96. Somethings is bound to happen that will change the monarchy... En svært diplomatisk formulering
Roadrunner Skrevet 2. juni 2022 #32419 Skrevet 2. juni 2022 Men altså, regjere i 70 år! Mine foreldre var ikke født en gang da hun ble dronning...
Daria Skrevet 2. juni 2022 Forfatter #32420 Skrevet 2. juni 2022 Det er unektelig noen ganske svimlende tidsperspektiver her... Det er jo også en av de viktigste tingene et kongehus bidrar med - kontinuitet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå